یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بیش‌ترین علت شیوع سرطان متاثر ار عوامل اجتماعی مانند اضطراب و سبک زندگی غلط است.
 دکتر فاطمه یاریبه گزارش يافته، دکتر فاطمه یاری سه‌شنبه در کارگاه آموزشی سلامت دانشگاه لرستان گفت: بیش‌ترین علت شیوع سرطان متاثر ار عوامل اجتماعی مانند اضطراب، نگرانی و سبک زندگی غلط است.
وی با بیان این که سرطان سینه پس از سرطان ریه شایع‌ترین نوع سرطان در جهان است، افزود: متاسفانه از هر 8 نفر، یک نفر به سرطان سینه مبتلا می‌شود و در ایران نیز آمار این بیماری بالا است.
این متخصص زنان عوامل اصلی بروز سرطان سینه را عوامل ژنتیکی، تغییرات سبک زندگی و آلودگی‌ها عنوان کرد و گفت: امروزه بیش‌ترین علت شیوع سرطان عوامل اجتماعی مانند اضطراب، نگرانی و سبک زندگی غلط است.
یاری با بیان این که متاسفانه سن سرطان در ایران پایین آمده است، تاکید کرد: عدم استفاده کافی از سبزیجات در برنامه غذایی روزانه و استفاده  از روغن‌های سرخ کردنی بیش‌ترین عادات اشتباه سبک زندگی‌های امروز است که باعث شیوع سرطان‌ها شده است.
وی بروز هر گونه ناهنجاری در سینه را علائمی برای سرطان سینه برشمرد و تصریح کرد: انجام آزمایش‌های غربالگری ماموگرافی در سن 40 سالگی به‌خصوص در خانم‌هایی که سابقه سرطان سینه در خانواده آن‌ها وجود دارد، ضروری است.
وی با بیان این که سرطان سینه درمان قطعی ندارد گفت: اگر این سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود میزان بقای عمر بالا می‌رود.
این متخصص زنان همچنین به مراقبت‌های دوران بارداری اشاره کرد و گفت: یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که در دوران بارداری برای مادران باردار به وجود می‌آید فشار خون دوران بارداری است که ممکن است جان مادر و نوزاد را به خطر بیاندازد؛ بنابراین باید به طور جدی به آن توجه شود و آن را کنترل کرد.
یاری تاکید کرد: مصرف مکمل‌هایی مانند کلسیم، ویتامین E، امگا آهن و اسید فولیک طبق دستور متخصص برای مادران باردار ضروری است.
وی با بیان این که خطرات بیش‌تری در اواخر دوران بارداری مادران باردار را تهدید می‌کند، اظهار کرد: انجام 8 دوره مراقبت بارداری برای مادران باردار ضروری است و از بروز بسیاری از مشکلات پیش‌گیری میکند.
این متخصص زنان با اشاره به این که زایمان طبیعی عوارض بسیار کم‌تری نسبت به سزارین دارد گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها برای زایمان طبیعی انجام شده است از این رو مادران باردار تنها در صورت مشکلات و با تشخیص پزشک باید اقدام به سزارین کنند.
لازم به ذکر است در این برنامه که توسط معاونت دانشجویی و مرکز بهداشت و درمان دانشگاه لرستان برگزار شد به مباحثی مانند سلامت باروری و حیطه‌های آن، بارداری و مراقبت‌های آن، روش‌های پیش‌گیری از بارداری و بیماری‌های جنسی و روش‌های پیش‌گیری از آن‌ها پرداخته شد.
 
 احمد تلوري

دیدگاه‌ها  

#1 محمدی راد 1393-09-27 11:19
ضمن سلام برای تمام عزیزانی که درامر اطلاع رسانی درهرضمینه بخصوص(سلامت مردم) وفرهنگ سازی آنها برای استان لرستان وکشور عزیزمان تلاش می نمایند تشکرمی کنم وجا دار ازخانم دکترفاطمه یاری نیز به خاطر دلسوزی و اطلاع رسانی دراین راستا آفرین و سپاس گفت.
نقل قول کردن
#2 شیما خدادای 1396-11-03 08:55
سلام اسم با آرزوی موفقیت خودتون چندتا فرزند دارین جسارتا
نقل قول کردن
#3 شیما خدادای 1396-11-03 08:56
موفق باشید به استاد بزرگوارهم سلام برسونید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا