یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدير کل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان گفت: لرستان از معدود استان‌هایی است که همه ظرفیت‌ها را هم‌زمان دارد در حالي كه خیلی از استان‌های کشور فقط یک دوره تاریخی را دارند ولی لرستان تمام جاذبه‌های تاریخی‌، فرهنگی و گردشگری را با هم دارد.
به گزارش روابط عمومي ميراث فرهنگي لرستان، عبدالرضا مهاجري‌نژاد افزود: برای سرمایه‌گذاری‌، همه شرایط آماده و مهیاست و این که چرا نتوانستیم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم به خاطر این است که تا کنون این ظرفیت‌ها در سطح ملی و بین‌المللی معرفی نشده و هم این که بخش خصوصی به صورت جدی به اين عرصه ورود پيدا نكرده است.
عبدالرضا مهاجري‌نژاد مدير كل ميراث فرهنگي لرستانوی با اشاره به این که خوشبختانه نگاه مجموعه استانداری و مدیران لرستان در شرایط فعلی این است که تنها راه نجات استان رونق گردشگری است افزود: با توجه به انباشت فرهنگ و خرده‌فرهنگ‌هایی که در استان وجود دارد، دنبال این هستیم که با برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و کوتاه مدت (به دلیل کمبود زمان) با توجه به این همه پتانسیل در هر سه حوزه بتوانیم جاذبه‌ها را در سطح ملی و جهانی معرفی کنیم.
مهاجری‌نژاد اظهار داشت: در بحث معرفی جاذبه‌ها، در حال راه‌اندازی وب‌سایتی هستیم که به سه زبان کلیه جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی، اکوتوریسمی و ژئوتوریسم و صنایع دستی استان را معرفی کنیم.
مدیر کل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان بيان داشت: تا سال گذشته حجم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کافی نبوده اما در 8 ماه اخیر با توجه به استقبال خوب استاندار لرستان و اهیت دادن ایشان به بخش گردشگری، حجم عظیم سرمایه‌گذاران در بخش زیرساخت‌ها و جاذبه‌ها از جمله آبشارهای لرستان، دریاچه گهر، بعضی از بافت‌های تاریخی و مخمل‌کوه (بعنوان منطقه نمونه گردشگری) مشغول فعالیت هستند.
مهاجری نژاد افزود‌: یکی دیگر از مشکلات عقب‌ماندگی توسعه این است که تاکنون ما بخشی عمل کرده‌ایم و این نباید اتفاق بیافتد، همه‌ي دستگاه‌ها باید جهت جلب مشارکت بخش خصوصی فعالیت کنند. همچنین عدم شناخت جاذبه‌ها به سرمایه‌گذار داخلی و خارجی یکی از مهم‌ترین مشکلات بی‌اعتنایی سرمایه‌گذاران در استان بوده است.
وي تصريح كرد: از همه مهم‌تر باید صدور پروانه در مورد استعدادهایی که سرمایه‌گذار راغب به سرمایه‌گذاری در آن هست را تسهیل کنیم چرا که برای جذب بخش خصوصی، هم‌اکنون پروانه بهره‌برداری را یک روزه صادر می‌کنیم‌.
مدیر کل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان گفت: باید بسته‌های تشویقی از جمله حذف عوارض و ... برای سرمایه‌گذار جهت بازگشت سود سرمایه فراهم شود تا سرمایه‌گذاران با خیال آسوده در استان سرمایه‌گذاری کنند.
مهاجري‌نژاد گفت: بازگشت زود سرمایه یکی از مهم ترین دلایل ورود بخش خصوصی است و امنیتی که در لرستان وجود دارد بزرگ‌ترین جاذبه برای سرمایه‌گذاران خواهد بود چون بازگشت سرمایه در لرستان نسبت به هر استان دیگری تضمین شده است و هم این که سرمایه‌گذاران با ارتباطاتی که با خود مردم داشته‌اند به این نتیجه رسیده‌اند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: بعد از گذشت 40 سال و بنا بر خواسته به حق مردم در حوزه سنگ نگاره‌های صخره‌ای میرملاس و هومیان کوهدشت، طرح مطالعاتی آن انجام شده و گزارش آماده است و به زودی وارد فاز اجرا خواهیم شد.
مدیر کل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با اشاره به این که موزه‌های لرستان نگین و پیشانی هر گالری و موزه در سطح بین‌المللی است، گفت: با رایزنی‌هایی که با مدیر کل امور موزه‌ها و همچنین معاونت میراث فرهنگی سازمان در حال انجام است در صدد هستیم تا بزرگ‌ترین موزه باستان‌شناسی ایران پس از موزه ملی ایران را کم‌تر از 15 ماه دیگر در خرم‌آباد دایر کنیم.
مهاجری‌نژاد گفت: ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در محل مجموعه گردشگری قلعه فلک‌الافلاک در حال پی‌گیری است چرا که عرضه صنایع دستی بومی بدون واسطه، باعث سهولت دسترسی گردشگران و کاهش قیمت صنایع دستی می‌شود.
وي با اشاره به این که استان لرستان پایتخت ژئوتوریسم کشور معرفی شده، افزود: با حمایت و پی‌گیری‌های مهندس بازوند استاندار لرستان، اداره کل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان و همچنین سازمان زمین‌شناسی کشور، در پایان سال جاری بزرگ‌ترین همایش ژئوتوریسم کشور در استان برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به وضعيت ناخوشايند احداث هتل‌های نیمه‌کاره در لرستان گفت: خوشبختانه برای ادامه ساخت هتل صخره‌ای خرم‌آباد از 150 میلیارد ریالی که برای تکمیل این هتل نیاز است، تا کنون مبلغ 120 میلیارد ریال توسط استاندار لرستان و مبلغ 25 میلیارد ریال از طرف سازمان میراث فرهنگی اختصاص داده شده است و تا پایان سال جاری این هتل به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین در سفر ریاست جمهوری به استان و پی‌گیری‌های استانداری لرستان، یک هتل 5 ستاره توسط بنیاد مستضعفان در لرستان احداث می‌شود که مراحل اولیه آن انجام شده است.
مهاجري‌نژاد با اشاره به رشد سریع و چشم‌گیر گردشگری در سال جاری گفت: در استان 12 هتل نیمه‌کاره وجود دارد که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خوهند رسید و این خود نمایانگر پیشرفت زیرساخت‌های گردشگری در لرستان است. همچنین فرهنگ اجاره خانه‌های استیجاری در لرستان به وجود آمده که این خانه‌ها بزودی ساماندهی خواهند شد به صورتی که درآمد گردشگری در آینده نزدیک وارد خانه‌های مردم  نیز می‌شود.
وی با اشاره به این که 6 کمپینگ در آستانه بهره‌برداری هستند گفت: این کمپینگ‌ها در شهرهای سراب دوره‌، درب گنبد کوهدشت‌، کمپ بیرجندی بروجرد‌، کمپ‌های پلدختر و الیگودرز می‌باشند.
مدير كل ميراث فرهنگي لرستان در مورد مرمت بناهای زیارتی در استان گفت: بناهایی که در اختیار اوقاف هست و ثبت ملی شده باید با مشارکت دو سازمان مرمت و نگه‌داری شوند. همچنین در بحث گردشگری مذهبی جهت ساماندهی و هماهنگی امور جلساتی در حال برگزاری است. در حال حاضر 4 بنای مذهبی در حال مرمت می‌باشد که جدیدترین آن امام‌زاده زین ابن علی(ع) جهت مرمت اساسی و آزادسازی اطراف آن در حال انجام است.
مهاجري‌نژاد در‌باره مراسم خاص عاشورا که هر ساله در لرستان برگزار می‌شود گفت: اتفاق خوبی که در عاشورای امسال افتاد این بود که از شبکه‌های برون‌مرزی آلمان و پرس تی‌وی مراسم عاشورای خاص لرستان از جمله مراسم گل‌مالی پیش از عزاداری روز عاشورا را پوشش خبری دادند و این در دنیا انعکاس خوبی خواهد داشت به طوری که رهبر معظم انقلاب هم این‌گونه عزاداری‌ها را تشویق می‌کنند.
وي از مرمت خانه تاریخی ابوالقاسمی شهرستان خرم‌آباد در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: خانه هنرمندان در محل خانه ابوالقاسمی در بافت تاریخی خرم‌آباد تا دوماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
مهاجری‌نژاد افزود: همچنین موزه ورشو در بروجرد در حمایت از صنعت ورشو استان که یکی از صنایع مغفول در سطح کشور است، در آینده نزدیک احداث خواهد شد.
وی گفت: با مساعدت استاندار لرستان و همچنین سازمان میراث فرهنگی، با حمایت از هنرمندان و عکاسان خبره و همچنین معرفی آثار و قابلیت‌های استان در سطح بین‌المللی با ایجاد نمایشگاه‌های عکاسی و هنری، آثار لرستان به جهان معرفی خواهد شد.
مهاجری‌نژاد با اشاره به روند حمایت از تولید کنندگان صنایع دستی استان گفت: مبلغ 25 میلیارد ریال از صندوق مهر امام رضا‌(ع) در ارتباط با تولید‌کنندگان صنایع دستی مصوب شده و در آستانه تخصیص و به زودی در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به برگزاری مراسم شب فرهنگی لرستان در هفته گردشگری  امسال و استقبال گردشگران که 3 شب به طول انجامید گفت‌: این قبيل مراسم باید ادامه داشته باشد چرا که با مساعدتی که استاندار لرستان و استقبال وي از برگزاری شب‌های فرهنگی شده‌، می‌توان در استان‌های دیگر هم شب فرهنگی لرستان را داشته باشیم.
 
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 مصطفی 1393-08-19 14:37
خبرهای امیدوارکننده ای بود،خدا قوت
نقل قول کردن
#2 نصراللهی 1393-08-20 08:09
همه امکانات رو برا خرم اباد به نام لرستان به خورد مردم می دید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا