یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

یک کارشناس رسانه گفت: اكثر رسانه‌ها و دانشگاه‌های لرستان با سواد رسانه‌ای بیگانه‌اند، بنابراین آموزش سواد رسانه‌ای برای استادان، دانشجویان و کارگزاران رسانه‌های لرستان باید قبل از آموزش عموم مخاطبان در رسانه‌ها و دانشگاه‌های لرستان را با "سواد رسانه‌ای" آشنا کنیمنظر گرفته شود.
محمود کوماس‌جودکی در گفت و گو با خبرنگار يافته گفت: اگر قرار است همین امروز در استان یک همایش برگزار کنیم و یا یک کارگاه آموزشی راه بیاندازیم، "ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای بايد "‌اولین اولویت ما باشد.
وي افزود: سواد رسانه‌ای با سواد آن‌چنانی آکادمیک درگیر نمی‌شود بلکه با درک، تفهیم و تحلیل پیام از سوی مخاطب سر و کار دارد و باید مخاطب را در این زمینه‌ها آموزش دهیم به طوری که بتواند لایه‌های مخفی پیام را بازگشایی و بازنمایی کند.
كوماس‌جودكي تصريح كرد: سواد رسانه‌ای باعث می‌شود مخاطب ضمن تشخیص خط مشی و نیت فرستنده پیام‌، تشخیص دهد که به چه اندازه و چگونه از محتوا و پیام تولید شده در یک رسانه استفاده کند و در نهایت توانایی این را به دست می‌آورد که پیام دریافت شده را به چه شکل و در کجا به کار گیرد.
وی با بیان این که اندیشمندان علم ارتباطات، توانایی و قدرت دست‌رسی، تحليل، ارزيابي و انتقال اطلاعات و محمود کوماس‌جودکیپيام‌هاي رسانه‌اي كه مي‌توان در چارچوب‌هاي مختلف رسانه ای عرضه نمود را سواد رسانه‌اي مي‌ دانند، ادامه داد: سواد رسانه‌اي علاوه بر توانایی موجود در سواد سنتي، كه همان توان خواندن و نوشتن است، توانایي تحليل و ارزشيابي پيام‌ها و قدرت توليد و انتقال اطلاعات به ديگران در قالب‌هاي مختلف و با ابزار‌های گوناگون رسانه‌ای را در انسان  ایجاد می‌کند. 
کوماس‌جودکی با بیان این که نه تنها مدیران و تصمیم‌گیران ما با مقوله سواد رسانه‌ای بیگانه هستند بلکه کارگزاران خود رسانه‌های استان نیز شناخت چندانی از این حوزه ندارند و بدتر از آن، این مقوله هنوز در بین دانشگاه‌ها و دانشگاهیان ما نیز جایگاهی ندارد، گفت: این نوع سواد، با توانمند كردن انسان بر درك نحوه كار رسانه‌ها و نحوۀ معني‌سازي آنها، ماهيت و اهداف توليد پيام رسانه‌ها وتأثيرات و تكنيك‌هاي رسانه‌هاي گوناگون، او را از مصرف‌كنندگي صرف خارج كرده و در برابر اثرات رسانه‌ها مقاوم مي‌سازد.
این کارشناس رسانه با بیان این که سواد رسانه‌اي در كنار آموختن‌، خواندن ظاهر پيام‌هاي رسانه‌اي از رسانه‌هاي مختلف، مي‌كوشد خواندن سطرهاي نانوشتۀ رسانه‌هاي نوشتاري، تماشاي پلان‌هاي به نمايش در نيامده و يا شنيدن صداهاي پخش‌نشده از رسانه‌هاي الكترونيك را به مخاطبان بياموزد، افزود: همه‌ی اقشار جامعه، مخاطبان سواد رسانه‌ای هستند اما بیش‌تر باید کودکان‌، نوجوانان و زنان خانه‌دار را به این "ضرورت در عصر رسانه‌ها " مسلح کنیم.
مدير مسوول ماه‌نامه فرهنگی اجتماعی "کوماس" با بیان این که پژوهش و آموزش در حیطه سواد رسانه‌ای در کنار تولید محتوا باید در اولویت فرهنگی جامعه قرار گیرد، گفت: وقتی می‌توانیم مخاطبانی آگاه، صاحب تحلیل و تدبیر را در برابر این هجمه از پیام‌های رسانه‌ای تربیت کنیم که علاوه بر پژوهش و آموزش در حیطه سواد رسانه‌ای‌، تولید محتوا باید در این راستا نیز در اولویت کارهای فرهنگی جامعه قرار گیرد.
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 دیوار 1393-07-15 12:27
حالا شما یعنی سواد رسانه‌ای داری؟ پیش یه بنده خدایی صحبت سفیدپوست و سیاه‌پوست بود که من گفتم ما سفیدپوستا.... ایشون برگشت گفت برو آلمان ببین بهت میگن سفیدپوست یا سیاه‌پوست
حالا عامو شما سواد رسانه‌ای داری؟
نقل قول کردن
#2 علی 1393-07-15 13:20
خودت سواد رسانه ای داری ؟! :o
نقل قول کردن
#3 شهروز 1393-07-18 08:13
دمت گرم پیا خوه مطالبت خواندنی است محمود جان ادب ونزاکتت منو کشته خدا به خانوادت ببخشدت
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا