یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

فقط سايت‌هاي خبري بدون مجوز فيلتر مي‌شوند/ سامانه پيامكي گزارش تخلف راه‌اندازي شددر پي اظهارات اخير عبدالصمد خرم‌آبادي معاون قضایی دادستان کل کشور و دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی درباره اجرای ماده 7 قانون مطبوعات اطلاعيه‌اي صادر كرد.
به گزارش معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، متن این اطلاعیه بدین شرح است:
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت اجرای ماده ٧ قانون مطبوعات موظف به جلوگیری از انتشار رسانه‌های فاقد مجوز است. همچنین با هدف جلوگیری از رفتار غیرقانونی، غیراخلاقی، غیر حرفه‌ای و غیر شفاف، صیانت از حقوق شهروندی، حمایت از رسانه‌های قانونی و محدود کردن شب نامه‌‌های الکترونیک از انتشار رسانه‌های فاقد مجوز جلوگیری می‌کند.
البته در فضای وب، دسته‌بندی‌های مختلفی وجود دارد؛ پورتال‌ها، وبلاگ‌ها، رسانه‌های اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی، تبادلات مالی، امور تبلیغاتی، فعالیت‌های آموزشی و سایت‌های خبری از آن جمله‌اند که قانون مطبوعات صرفاً بر دسته اخیر شامل است.
از آن‌جایی که در حال حاضر صدها سایت خبری فاقد مجوز از هیأت نظارت بر مطبوعات وجود دارد و شناسایی همه آن‌ها مقدور نیست به کمک شهروندان برای جامعیت ایفای وظیفه قانونی خود نیازمندیم.
سامانه پیامکی 500020202 برای این امر در نظر گرفته شده است تا عموم مردم بتوانند نشانی اینترنتی سایت‌های فاقد مجوز را به این سامانه ارسال کنند.
نشانی سایت‌های بدون مجوز، به منظور مسدود شدن به تدریج برای وزارت ارتباطات ارسال می‌شود و بدیهی است سایت‌هایی که از شاخص‌های اخلاقی به دور هستند و دروغ، توهین، تهمت، ورود به حریم خصوصی مردم، هتک ارزش‌ها، نقض منافع و امنیت ملی، قانون‌شکنی و سیاه‌نمایی را سرلوحه کار خود قرار داد‌ه‌اند در اولویت برخورد قرار می‌گیرند.
در اجرای وظایف قانونی و تحقق ضرورت و سیاست یاد شده و به مید فضایی مهذب و مورد انتظار رهبر معظم انقلاب، به کمک همه دستگاه‌های ذی‌ربط و فعالان فرهنگی‌رسانه‌ای نیازمندیم تا بدون هرگونه تبعیض، آلوده‌کنندگان فضای رسانه‌ای و اجتماعی، اصلاح یا طرد شوند و قانون‌شکنان نتوانند مأمنی برای تداوم ناامن‌سازی فضای روانی جامعه بیابند.
در حال حاضر بالغ بر ٢٧٠ خبرگزاری و سایت خبری موفق به اخذ مجوز از هیأت نظارت بر مطبوعات شده‌اند و ضمن رعایت چارچوب‌ها و تکالیف قانونی و حرفه‌ای از حمایت‌های حقوقی این قانون نیز بهره‌مند می‌شوند.
رسانه‌هایی که تا کنون از این الزام قانونی بی‌اطلاع بوده‌اند می‌توانند در سامانه الکترونیکی ثبت تقاضاها e-rasaneh.ir درخواست خود را ثبت و کد رهگیری، دریافت دارند.
ثبت در سامانه ساماندهی یا نفس ارائه درخواست از هیأت نظارت به منزله مجوز انتشار نیست، هر چند تمهیدات لازم از سوی هیأت محترم نظارت بر مطبوعات برای تسریع به رسیدگی این درخواست ها صورت می‌گیرد.
همچنین سایت‌های بدون مجوز فیلتر شده به محض دریافت مجوز از هیأت نظارت بر مطبوعات، رفع فیلتر می‌شوند.
____________________________________________________
قابل ذكر است دليل اصلي تخلف اكثر سايت‌ها، به جز مطالب منتشر شده، عدم درج نام گرداننگان، شماره تماس و آدرس آن‌ها در سايت مي‌باشد كه مطابق قانون مطبوعات، رسانه‌ها بايد اين مورد را رعايت كنند.
پايگاه خبري يافته به عنوان اولين پايگاه داراي مجوز در استان لرستان و يكي از 30 پايگاه نخست كشور كه موفق شدند مجوز دريافت دارند در 22 آبان 1391 از هيأت نظارت بر مطبوعات كشور مجوز انتشار رسمي دريافت كرده است و پس از آن نيز تا مرداد 1393 6 پايگاه خبري حكمت كوهدشت، نظام، منار، سفير افلاك، خبر چگني و بيان روز موفق به دريافت مجوز از اين هيأت شدند.
 
 
 


دیدگاه‌ها  

#1 رضا 1393-06-21 21:14
الان واقعا خیلی خوشحالید و افتخار می کنید مجوز!!!!!دارید؟ !! :P :P :P :P
اخه پشت کامپیوتر نشستن و تایپ کردن هم مجوز می خواد!!!؟؟؟
شنونده باید عاقل باشه و مردم خودشون باید بین انبوهی از اخبار و اطلاعات راست یا کذب انتخاب کنند.............
______________________
يافته: بله به اين كه كار خلاف قانون نمي‌كنيم افتخار مي‌كنيم. شما هم اگر مجوز داريد كه دليلي براي حسادت وجود ندارد و مي‌توانيد رقابت سالم كنيد.
اگر هم مجوز نداريد، بهتر است دنبال نصيحت ديگران نباشيد چون خودتان بيش‌تر به نصيحت نيازمنديد.
لابد نداشتن مجوز براي‌تان منافعي دارد كه به دنبال آن نيستيد. حتماً صلاحيت اخلاقي يا مدرك تحصيلي و يا ... نداريد كه به شما مجوز نمي‌دهند.
خوبي كار ما در اين است كه مثل بعضي‌ها پررو نيستيم كه بدون دعوت جايي برويم. هر كس دعوت كند مي‌رويم و خبر و عكسش را هم خودمان تهيه و تنظيم مي‌كنيم و هر كس هم دعوت نمي‌كند، در حد توان اخبار آن‌ها را منتشر نموده و به آن‌ها لطف مي‌كنيم.
نقل قول کردن
#2 رضا 1393-06-22 00:23
افتخار کردن به چیزی(داشتن مجوز) که اقبال عمومی در ایران و جهان در موردش وجود ندارد یک نوع خودکشی رسانه ای محسوب می شود. بهتر است در ذکر اخبار فقط به درج خبر اکتفا کنید , نه اینکه در ادامه خبر دست به یک خودکشی بزنید مخصوصا خبری به این مهمی در مورد فیلترینگ.... لرستان به امثال شما نیاز دارد .. خودزنی نکنید... نسل جوان لرستانی را به خود جذب کنید... واقعا غیرعقلانی و مضحک است که چند نفر برای دیگران تعیین تکلیف کنند و مجوز!!!بدهند
حرف زدن ,اظهارنظر, چاپ کتاب روزنامه و نشریه الکترونیکی و غیرالکترونیکی, ساخت فیلم, ساختن سایت خبری , ساخت البوم موسیقی و...از حقوق اولیه یک انسان است و کسی حق ندارد در مورد ان به بهانه مجوز دیگران را محدود کند. بسیار دقت کنید چه می نویسید..اگر محدودیتهای دارید(که قطعا دارید) در بعضی موارد سکوت کنید خیلی بهتر است تا جواب بدهید.... مردم خودشان می فهمند.. ولی اگر جواب غیر منطقی بدهید(که متاسفانه به کامنت قبلی من جواب دادید) باز هم یک نوع خودکشی دیگر محسوب می شود..موفق باشید
_____________________________
يافته: از كجا مي‌دانيد اقبال عمومي وجود ندارد؟ همين شما كه مراجعه مي كنيد و نظر اين‌چنيني مي‌دهيد، اين ادعا را نقض مي كند. از طرفي چون در استان ما شمار سايت‌هاي بدون مجوز زياد است، سعي مي‌كنيم براي اطلاع گردانندگان اين سايت‌ها اخبار را منعكس كنيم بلكه خداي نخواسته بعداً مشكلي براي ان‌ها پيش نيايد و اگر اطلاع ندارند هر چه زودتر اقدام كنند، كما اين كه قبلاً با برخي دوستان مثل سفير افلاك و منار در اين خصوص صحبت كرده و براي گرفتن مجوز به آن‌ها مشاوره داديم كه الحمدلله مجوز هم گرفتند.
سلام واجب است و جواب سلام واجب‌تر. پاسخ دادن به نظر ديگران آن هم بدون توهين و افترا، هيچ ضرري به طرفين نيم‌رساند. شايد سوء‌تفاهمي پيش آمده باشد.
ما هم مثل شما به آزادي افراد در راه‌اندازي وبلاگ و ديگر حقوق اجتماعي معتقديم، اما در چارچوب قوانين عرفي و اجتماعي. اطلاع‌رساني آزاد در هر زمينه‌اي نيز خودزني نيست بلكه آگاهي‌بخشي است و سعي مي‌كنيم به كساني كه ممكن است چنين اخباري را نخوانده و خطري متوجه آن‌ها باشد، اطلاع‌رساني كنيم بلكه مواظب باشند و به موقع براي ثبت نام دريافت مجوز اقدام كنند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا