یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آئین بزرگداشت روز حافظ در محل باغ گلستان قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد برگزار شد.
به گزارش یافته، همزمان با بیستم مهرماه روز بزرگداشت مقام «حافظ» شاعر برجسته زبان پارسی، آئین بزرگداشت مقام این شاعر بلندآوازه ایران روز پنج‌شنبه ۲۰ مهر ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در محوطه باغ گلستان قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد با حضور شاعران برجسته و استادان دانشگاه برگزار می‌شود.
این آیین با ا سخنرانی و ارائه مقاله درباره جایگاه حافظ و حافظ‌شناسی، شعرخوانی شاعران استان، رونمایی از چند عنوان کتاب و ارائه بسته‌های فرهنگی، اجرای حافظ‌خوانی از سوی گروه کودکان و نوجوانان، بداهه‌نویسی اشعار حافظ از سوی خوشنویسان استان، اجرای موسیقی و... همراه بود.
 
 
حافظ فقط برای زمان خودش شعر نگفته است
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در آئین بزرگداشت روز حافظ که در محل باغ گلستان قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد برگزار شد، گفت: حافظ فقط برای زمان خودش، شعر نگفته است
« عطا حسن پور» اظهار کرد: از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، معاونت فرهنگی ارشاد استان و کارکنان میراث‌فرهنگی لرستان و همه افرادی که برای حفظ و اشاعه فرهنگ و ادب استان لرستان تلاش می‌کنند.
او ادامه داد: فضای باغ گلستان و سایه دژ شاپورخواست، از همه عزیزانی که در راستای حفظ و اشاعه فرهنگ و ادب دیرپای لرستان، تلاش می‌کنند، ، استقبال می‌کند.
وی اظهار کرد: برای من دشوار است که در مورد حافظ صحبت کنم ولی باید گفت که حافظ نه فقط شاعری مرتبط به قرن هشتم است، بلکه بعد از حدود هفتصد و‌اندی سال، هنوز هم شعرش در عصر امروز رهگشاست.
حسن پور گفت: در حقیقت زمانی که ما برای چیزی که در دل داریم، تفال می‌زنیم و جواب نیت ما می‌آید، مفهومش این است که این شعر برای امروز و البته راهگشای ماست.
 
شخصیتی بی‌نظیر در حوزه عرفان و ادب است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان گفت: شخصیت حافظ، شخصیتی بی‌نظیر در حوزه عرفان و ادب است.
« منصور احمدی » در آئین بزرگداشت روز حافظ در محل باغ گلستان قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد، اظهار کرد: او در یکی از غزل‌هایش به مرتبه‌ای اشاره می‌کند که نشان دهنده طی مراتب عرفان توسط حضرت حافظ است.
وی با استناد به غزلی از حافظ، ادامه داد: در غزل « دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند» « وندرآن ظلمت شب آب حیاتم دادند»، تا آنجا که می‌فرماید « بیخود از شعشعه پرتو ذاتم » به مرتبه‌ای اشاره می‌کند که نشان دهنده، طی مراتب عرفان توسط‌ایشان است.
احمدی خاطر نشان کرد: در حرکت سالک به معشوق، حرکت ذاکر به مذکور و عاشق به معشوق، در ملکوت، ۴ سفر در ملکوت گفته شده که مقام صفات و لاهوت، عالیترین رتبه است که حافظ در شعرش به آن اشاره کرده است.
احمدی اضافه کرد: در این سیر و سلوک عرفانی، بالاترین مرتبه جایی است که عارف، وصف صفات الهی را بداند و این جایی است که ائمه معصومین و معدودی از اولیا به آن می‌رسند و حافظ در شعرش به این‌ها، اشاره می‌کند.

دیدگاه‌ها  

#1 خرم‌آبادی 1402-07-22 17:00
حافظ پدرش اهل کوهپایه اصفهان و مادرش کازرونی است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا