یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نتایج دوازدهمین جشنواره موسیقی محلی زاگرس‌نشینان کشور به‌میزبانی بروجن چهارمحال و بختیاری اعلام شد.
به گزارش یافته، براساس رای هیات داوران دوازدهمین جشنواره موسیقی محلی زاگرس‌نشینان کشور به‌میزبانی بروجن در بخش گروه‌نوازی گروه بهارباد به سرپرستی داوود رضایی از لرستان و گروه ارغنون به سرپرستی یدالله پروا از کردستان به‌طور مشترک مقام نخست را کسب کرد.

گروه بهارباد:
کمانچه و سرپرست گروه: داوود رضایی
هدایت رستمی : خواننده
احمد رنجبر : عود
ابوذر حسنوند : «تنظیم قطعات و سنتور»
سیاوش آریان کیا : تار
فرهاد امرایی : کوبه ای
امیررضا صحرایی : دف
داوود رضایی : کمانچه
 


براساس رای هیات داوران این جشنواره در بخش گروه‌نوازی گروه بهارباد به سرپرستی داوود رضایی از لرستان و گروه ارغنون به سرپرستی یدالله پروا از کردستان به‌طور مشترک مقام نخست، گروه دهکردی به سرپرستی کیانوش قنبریان از چهارمحال و بختیاری و گروه چکاد به سرپرستی زهرا اردشیرنژاد از فارس به‌طور مشترک مقام دوم و گروه دنیز به سرپرستی سروش باسوری از چهارمحال و بختیاری و گروه کوش به سرپرستی جواد زارعی از کردستان به‌طور مشترک مقام سوم را کسب کردند.


براساس رای هیات داوران این جشنواره در بهش سازهای کششی اسماعیل محمودی نوازنده کمانچه از فارس به مقام نخست دست یافت.
در بخش سازهای بادی دوازدهمین جشنواره موسیقی محلی زاگرس‌نشینان کشور به‌میزبانی بروجن هیات داوران علیرضا سازنده‌بیان در رشته کَرنا را دارای مقام نخست و سید کاظم موسوی نوازنده نی را دارنده مقاوم دوم اعلام کردند که هر ۲ هنرمند از چهارمحال و بختیاری هستند.
هیات داوران دوازدهمین جشنواره موسیقی محلی زاگرس‌نشینان کشور به‌میزبانی بروجن در بخش سازهای مضرابی مقام نخست را به تهمورث میربیگی نوازنده تنبور از کرمانشاه و مقام دوم را به بهروز اسکندری نوازنده تار از زنجان داد.
دوازدهمین جشنواره موسیقی محلی کشور (زاگرس‌نشینان) ۲۰ تا ۲۲ تیرماه جاری در فرهنگسرای بروجن با حضور ۱۰۰ هنرمند از ۱۸ استان ایران برگزار شد.
 

دیدگاه‌ها  

#1 جودکی 1402-04-23 13:49
بروجن در استان بختیاری هم فرهنگسرا دارد بعد خرم‌آباد هیچگونه فرهنگسرایی ندارد و واقعا باعث تأسف است :cry:
نقل قول کردن
#2 زون لوری دنگ لوری 1402-04-24 00:46
زون خَص لُورینه گئِل دِئیتو(زبان اصیل لری را پاسداری وحفظ کنید)_واژه به واژه و استان به استان زبان،موسیقی وهویت لُری درحال فراموشی وتغییردادن است.خوانندگان موسیقی لرستان ودیگراستانهای لرزبان و لرنشین ایران از واژه هاوسبک های لری اصیل درآهنگ های خوداستفاده کنید
.این حق مردم قوم لراست که جشنواره موسیقی کل لرها داشته باشند.این حق مردم لراست که تحقیق وآموزش ونوشتاری زبان لری به دانشگاه لرستان اضافه شود.لورستان تنها یک استان نیست از نیمه استان همدان تا نیمه استان بوشهرومناطقی که توسط رضاشاه و پسرش محمدرضا پهلوی و قاجار تغییرداده اند.به هویت لری آنها بی توجهی شده است.
نقل قول کردن
#3 مجتبی 1402-04-24 21:36
، تمام این مناطق که‌ گفتی درسته لر هستن ولی لهجه هاشون با هم فرق میکنه پس همچین ایده ای قابل قبول نیست
نقل قول کردن
#4 شهروند 1402-04-24 22:44
به نقل از جودکی:
بروجن در استان بختیاری هم فرهنگسرا دارد بعد خرم‌آباد هیچگونه فرهنگسرایی ندارد و واقعا باعث تأسف است :cry:

ساختمان کتابخانه مرکزی خرم‌آباد فقط یک طبقه دارد بعد از سال ۱۳۸۴ تا الان هنوز تکمیل نشده و امیدوارم از متخصصین رشته کتابداری و بومی خود خرم‌آباد در اونجا استخدام بشن. با تشکر
نقل قول کردن
#5 1 1402-04-25 15:30
مشکل لهجه ها نیست مشکل اصل زبان لُری است که داردازبین می رود.که مشکل یک شهرواستان نیست مشکل ملی است و بایدملی حل شود.نمی دانم این پیام به مسئولان ارشداستان یا ملی ونمایندگان میرسدیانه ولی هویت زبان،موسیقی لری یک طرف(یه لا)ایران شوخی نیست که ازبین برود.قومیتهای مرزی توسط کشورهمجوارآنهاا ین کارصورت گرفته پرداخت شده ومی شودبه جزقوم لر،کشورهمجواری نداردوبایدازپای تخت تهران اقدام شود.مثال واضح،با آمدن تکنولوژی اُرگ تقریبا سازهای سنتی لری کم رنگ شددراقلیم کردستان عراق زمانی که لرستان به دنبال هزارتومان هزارتومان مطالبه بودجه بوددرآنجاداشت زبان وموسیقی کردی را پرداخت می کردبعدکم کم به غرب کشوروعروسی لرهاهم کشیده شد(تداخل)که کارشناسان موسیقی لرستان هنوز اینکار رانکرده اند.برای ترک آذری،عرب،فارس و..هم انجام شده است.
نقل قول کردن
#6 1 1402-04-25 15:33
به خاطر همین نمایندگان قوم لردورهم جمع شویدخلاق باشیداول شورای قوم لرراایجادکنیدبع دزبان لری گردآوری کنیددرافکارعموم ی ایران،لرستان وخرم آبادبه عنوان مرکزیت قوم لرشناخته شده که هیچ مشکلی ندارد
جشنواره موسیقی لری راایجادکنیدبه نام اساتید،همه استانهای لرزبان ولرنشین هم دعوت کنیدوکم کم هم لهجه هامعلوم میشودهم سبک ها.با اضافه شدن لهجه شهرهایشان وواژگانشان باعث احیاواصلاح وتکمیل شدن زبان لری هم می شود.شبکه کلی لرهم توسط رسانه ملی برای دیده شدن درجهان ایجادکنید.هویت تال(کمانچه فعلی)،ساز ودهل وسرناوپوشش رقص و...لری برگردانده می شود.این برای فرهنگ برای اقتصادهم جوردیگر همین است.
نقل قول کردن
#7 موسیقی 1402-04-27 10:24
همش سیاست واقتصاد واستقلال هم نیست.چیزی که از دل برآید بردل هم می نشیندحتی اگر زیرساختها برابرنباشد. فعلا که آهنگهای لری درسبک جوانان (ظالم رضامیران و هونمونم مهدی هدایت-احمد بیرانوند) شده آهنگ اول مجالس غرب کشور.چون اصالت و ذات تمدنی و غنای فرهنگی جایگاهش را پیدا می کند.و مورد استقبال قرار می گیرد.در موسیقی سنتی گذشته هم علی راس کمالوند و رضاسقایی اختیار موسیقی را در دست داشتند.ودرسنتی لری زمان حال هم استادفرج علیپور یکه تازطرفداری ومحبوبیت غرب کشوروزاگرس است.حالا هی تمام پول و سیاست و استقلال دنیا را جمع کنند.آن همه خواننده با پول و حمایت که دارند ولی توسط مردم پس زده شدن و مورد استقبال قرار نگرفتند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا