یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان لرستان جمعه نهم دی ماه به لرستان سفر کرد.
به گزارش یافته، بازدید از برخی آثار تاریخی خرم آباد از جمله قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد و بازدید از بنا‌های تاریخی و مذهبی شهرستان بروجرد، از برنامه‌های سفر یک روزه سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان لرستان بود.
 



فرایند انتقال مجموعه نظامی پیرامون قلعه فلک الافلاک در آینده نزدیک اجرایی می‌شود
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز در بازدید از قلعه فلک الافلاک گفت: یک طرح شایسته برای قلعه فلک الافلاک و شهر خرم آباد با نگاه زیبایی‌شناسی، ارزش‌های تاریخی و زیست محیطی آماده می‌شود تا شرایط برای ثبت جهانی آن فراهم شود.
ضرغامی خاطرنشان‌کرد: قلعه فلک الافلاک به‌تنهایی نشان و نمادی از تاریخ، فرهنگ و تمدن چند هزار ساله ایران ماست و هم به لحاظ فرهنگ ملموس و معماری بسیار ارزشمندی که از دوره ساسانی دارد و هم مرمت پس از اسلام امروزه به عنوان کاری ارزشمند مطرح است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: در هنگام بازدید از قلعه و به خصوص موزه و در بخش‌هایی که به لحاظ مردم‌شناسی کار شده اطلاعات زیادی در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد و به تنهایی یک کلکسیون از فرهنگ ناملموس و میراث فرهنگی و معنوی ماست.
وی افزود: این اثر سال‌ها ثبت ملی شده ولی جایگاه فلک الافلاک بدون تردید جزء رده‌های اول ثبت جهانی است که این را همه‌ی دنیا و کسانی که بازدید می‌کنند به خوبی می‌دانند.
ضرغامی گفت: لازم است به منظور ثبت جهانی این اثر استاندارد‌ها و شاخص‌های مورد نظر رعایت شوند و لازم است قلعه فلک الافلاک مثل نگینی در زوایای مختلف شهر دیده شود.
وی با اشاره به تلاش‌های فراوانی که به این منظور در سال‌های گذشته انجام شده، گفت: در سال‌های اخیر مانع بزرگی در این مسیر وجود داشت که بخش‌هایی از این محوطه باستانی بر اساس ماموریت‌های مهم در اختیار نیرو‌های مسلح بود که در آینده نزدیک نیرو‌های مسلح به نقطه دیگری انتقال پیدا می‌کنند که در جریان سفر ریاست محترم جمهور برای انتقال این مجموعه‌ها اعتبارات خوبی تخصیص یافته است.
ضرغامی با اشاره به اجرای یک طرح شایسته و در‌شان استان لرستان گفت: امروز تأکید شد یک طرح شایسته برای قلعه فلک الافلاک و شهر خرم آباد با نگاه زیبایی‌شناسی و ارزش‌های تاریخی و زیست محیطی آماده شود که پس از در اختیار گرفتن محوطه تاریخی یک تحول جدی در عنصر مهم میراث فرهنگی صورت پذیرد و شرایط برای ثبت جهانی آن فراهم شود.
ضرغامی در خصوص بنا‌های تاریخی پادگان ۰۷ گفت: همه دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی موظف هستند طبق قانون ابنیه‌های تاریخی که در اختیار آن هاست و ثبت ملی شده یا ارزش تاریخی دارد را از اعتبارات آن دستگاه با نظارت میراث فرهنگی مرمت و نگهداری کنند و نسبت به فراهم کردن امکان بازدید مردم اقدام نمایند. چون این آثار متعلق به همه ملت است و متأسفانه در این حوزه تاکنون کار جدی انجام نشده است و اخیراً دبیرخانه آن در معاونت میراث فرهنگی ایجاد شده و فرایند نظارت و رصد بر آثار تاریخی و فرهنگی کامل شده و باید این نگاه ایجاد شود که این ابنیه متعلق به همه مردم است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: لازم است با تعهد و درک اقتضائات در هر دستگاه این نگاه ایجاد شود که ابنیه تاریخی واقع شده در محوطه دستگاه‌ها با اعتبارات آن دستگاه نگهداری و مرمت شوند. ۰
 
۸هزار میلیارد تومان برای تملک بافت‌های تاریخی نیاز است
سید عزت اله ضرغامی روز جمعه در سفر یک‌روزه به استان لرستان در جمع خبرنگاران گفت: در صنعت ورشوسازی با توجه به اینکه بروجرد به عنوان شهر ملی ورشوسازی ثبت شده تصمیمات خوبی گرفته شد تا زمینه فروش این هنر صنعت در سطح ملی و جهانی فراهم شود.
وی افزود: ورشوسازی خلاف سایر صنایع‌دستی که بیشتر جنبه ویترینی و تزیینی دارند، جنبه کاربردی و مصرفی در زندگی دارد. برای تثبیت و پایداری ورشوسازی و بازار فروش تصمیماتی گرفته شده است تا با توجه به مصوبه‌ای که در دولت داشتیم تسهیلاتی برای صادر‌کنندگان صنایع دستی در نظر گرفته شود. وی تأکید کرد: کسانی که صاحب علم و دانش و قدرت روایت‌گری هستند و از جمله دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ها در انتقال این میراث فرهنگی ارزشمند به نسل‌های آینده باید تلاش بیشتری کنند.
وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: بروجرد از باغات خوبی برخوردار است که بعد از بازدید از آن‌ها و تطبیق ویژگی‌های آن‌ها با استاندارد‌های لازم برای ثبت ملی آن‌ها اقدام خواهد شد و در مجموعه باغ‌های ملی کشور در مرحله بعدی ثبت جهانی آن‌ها دنبال خواهد شد.
ضرغامی با تأکید بر اینکه بافت تاریخی باید حفظ شود، گفت: بروجرد از ظرفیت‌های خوبی در حوزه میراث فرهنگی به خصوص صنایع دستی و گردشگری برخوردار است که باید تلاش شود جایگاه این شهرستان از نظر تاریخ و تمدن و هویت تاریخی معرفی شود.
وی با بیان اینکه با منابع درآمدی دولت تملک بافت‌های تاریخی ممکن نیست اما با همکاری مجلس برنامه‌ریزی‌هایی شده است گفت: حدود هزار میلیارد برای تملک جا‌های خیلی ضروری در سال آینده در نظر گرفته شده است.
ضرغامی گفت: امسال ارائه بودجه دولت به مجلس متفاوت با سال‌های قبل بود همیشه بودجه با همراه تبصره‌ها ردیف‌های بودجه به مجلس تقدیم می‌شد امسال اما کار خوبی که انجام شد این بود که تبصره‌هایی که احکام دایمی در آن‌ها وجود دارد مستقل بصورت یک لایحه به مجلس داده شد تا به صورت قانون دایمی باشد.
وی تأکید کرد: ما حدود ۱۲ پیشنهاد مهم داشتیم که چهار مورد را توانستیم به تصویب دولت برسانیم از جمله صندوق احیا و مرمت لازم است تغییر ماهیت داشته باشد و به صورت غیر دولتی فعالیت کند

دیدگاه‌ها  

#1 فریاد 1401-10-15 01:09
هنوز طرح ندادید این اولین طرحتونه. چقدر خلاقانه .جون میده واسه مرغداری یا دامداری هر کدوم از اتاقاش میشه چند صد جوجه و یا گوسفند پرورش داد .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا