یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نمایشگاه «هزاران راه نرفته»، با همکاری دانشگاه لرستان (مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه)، آموزش و پرورش، بهزیستی، سازمان زندان‌ها و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان، افتتاح شد.




به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، روز یکشنبه، 15 آبان‌ماه، با حضور دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان، رضا عزتی، مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان، عبدالمجید کشوری، مدیرکل زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان لرستان، احسان مؤیدی، مسئول مشارکت های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان، دکتر سیدحسام‌الدین حجازی، معاون دانشجویی دانشگاه لرستان و برخی دیگر از مدیران و کارشناسان، نمایشگاه «هزاران راه نرفته» با موضوع آسیب‌های اجتماعی و روانی و پیشگیری از اعتیاد، در ساختمان دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی و مدیریت و اقتصاد دانشگاه لرستان، افتتاح شد.

دانشجویان در غرفه‌های متنوع این نمایشگاه با خدمات مختلف سازمان‌های گوناگون از جمله مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه لرستان در رابطه با پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و روانی، آشنا می‌شوند.

راه درمان ناهنجاری‌های رفتاری، نگاه چندبعدی است

دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان در آیین افتتاح این نمایشگاه در سخنانی گفت: «راه درمان ناهنجاری‌های اجتماعی، روانی و رفتاری، چندبعدی دیدن این مسائل است».

دکتر نظری، تشریح کرد: «درمان اگر یک جانیه و یک سویه باشد بی‌معنی و بی‌نتیجه است؛ بلکه بایستی همه ابعاد وجودی یک رفتار را دید».

وی اظهار داشت: «نگاه چندبعدی یعنی دیدن رفتارها از ابعاد مختلف فرهنگی، مذهبی، اقتصادی، اجتماعی و سایر ابعاد».

رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان تصریح کرد: «در مباحث اجتماعی، جایگاه خانواده، نقش بسیار مهمی دارد؛ اگر رفتار درست یا نادرست را بررسی کنیم بازتابی از ریشه‌های عمیق فکری، فرهنگی، عقیدتی، سیاسی و خانوادگی است».

دکتر علی نظری، توضیح داد: «برپایی نمایشگاه هزاران راه نرفته، این پیام را می‌دهد که برای رفع مسائل اجتماعی بایستی همگی دست به دست همدیگر بدهیم و نظام مسائل را همه‌جانبه ببینیم».

دکتر نظری ادامه داد: «نظام مسائل را باید با کمک اندیشمندان، متفکران و نخبگان جامعه که در آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه‌های علمیه هستند رفع کنیم».

رئیس دانشگاه لرستان گفت: «از همه سازمان‌هایی که در برپایی این نمایشگاه همکاری و مشارکت دارند سپاس‌گزاری می کنم؛ همچنین از صدا و سیمای مرکز لرستان نیز به خاطر اینکه همواره اینگونه برنامه‌های مفید را پوشش خبری می‌دهد سپاس‌گزاری می‌کنم».

دکتر علی نظری بیان کرد: «حل نظام مسائل به صورت جمعی است و اینگونه برنامه‌ها، همکاری‌ها و تعاملات بایستی بیشتر شود».

دکتر نظری افزود: «دانشجو قبل از آنکه وارد دانشگاه شود در آموزش و پرورش است و قبل از آن در محیط خانواده، مفاهیم تربیتی را می‌آموزد؛ بنابراین خانواده، آموزش و پرورش و دانشگاه، ارکان مهم نظام تربیتی هستند».

وی گفت: «اجرای اینگونه برنامه‌ها برای این است که شهر پاک ایجاد شود؛ شهر پاک براساس آموزه های دینی، شهری است که فکرها و اندیشه‌های انسان‌ها، الهی و پاک و عاری از خباثت‌های رفتاری و تفکری است».

رئیس دانشگاه لرستان، تصریح کرد: «اگر می‌خواهیم شهر پاک ایجاد کنیم بایستی جمعی، همه‌جانبه و اجتماعی فکر کرده و با همدیگر گفت‌وگو کنیم».

مهم‌ترین سرمایه‌گذاری، پیشگیری است

دکتر فضل‌اله میردریکوند، رئیس مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه لرستان در سخنانی گفت: «در دنیا گفته می‌شود اگر یک دلار در بخش پیشگیری سرمایه‌گذاری بشود پنج دلار منفعت خواهد داشت».

دکتر میردریکوند، اظهار داشت: «اهمیت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و روانی باعث می‌شود جایگاه مشاوره و مشاوران، یک جایگاه اثرگذار در جامعه باشد».

اطلس مشکلات روانی، اجتماعی دانش‌آموزان لرستان ترسیم شده است

رضا عزتی، مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان، در سخنانی گفت: «اطلس مشکلات روانی، اجتماعی دانش‌آموزان استان لرستان، ترسیم شده است که براساس تکمیل‌کردن تعداد 42 هزار پرسش‌نامه و تأیید نهایی تعداد 34 هزار پرسش‌نامه است که در بین دانش‌آموزان استان، توزیع و تجزیه و تحلیل شد».

عزتی توضیح داد: «خط تلفنی به شماره 1570 توسط آموزش و پرورش راه اندازی شده است که 24 ساعت شبانه روز، مشاوره ارائه می‌کند و پاسخگوست و هر شهروندی می‌تواند از این خدمت، استفاده کند».

وی، گفت: «در آموزش و پرورش استان لرستان، مراکز مشاوره به صورت تخصصی فعالیت دارند؛ در آموزش و پرورش استان لرستان، یک مرکز استانی مشاوره روانشناختی و تعداد 10 مرکز در سطح شهرستان‌ها و مناطق وجود دارد».

او بیان کرد: «در مراکز مشاوره آموزش و پرورش استان لرستان، تعداد 74 نیروی تخصصی مشغول انجام فعالیت مشاوره هستند؛ در سطح مدارس استان لرستان نیز تعداد 420 مشاور تخصصی مشغول فعالیت‌ هستند».

رویکرد علمی به پدیده‌های اجتماعی باعث کاهش جرم می‌شود

در استان لرستان به ازای هر 100 هزار نفر، تعداد 260 نفر زندانی وجود دارد

عبدالمجید کشوری، مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان لرستان، در سخنانی گفت: «آنچه سرگذشت یک فرد را به زندان ختم می‌کند مسائل اجتماعی است».

کشوری، تشریح کرد: «ما باید نگاه علمی به پدیده‌های اجتماعی داشته باشیم؛ اگر با نگاه علمی به مسائل نگاه نکنیم در آینده، تعداد مجرمان بیشتر خواهند شد».

وی اظهار داشت: «نهاد دانشگاه، دارای ظرفیت‌های علمی است و این ظرفیت‌ها می‌تواند در قطع زنجیره جرم، مؤثر باشد».

مدیرکل زندان‌های استان لرستان ادامه داد: «هر جایی به ویژه در موضوعات اجتماعی، علم ورود پیدا کرده است در قطع زنجیره جرم، موفق عمل شده است».

کشوری، بیان کرد: «سازمان‌های زندان‌های استان لرستان، دارای چهار مرکز مشاوره است که به زندانیان استان، مشاوره‌های تخصصی را ارائه می‌کنند؛ در این زمینه، نیاز است از ظرفیت‌های علمی دانشگاه لرستان، بهره‌گیری شود».

وی تصریح کرد: «در کشور، به ازای هر 100 هزار نفر، تعداد 150 نفر زندانی وجود دارد؛ در استان لرستان، به ازای هر 100 هزار نفر، تعداد 260 نفر زندانی وجود دارد که بالاتر از نُرم کشوری است؛ اما نرخ جرم در استان لرستان، کمتر از برخی استان‌های برخوردار همچون استان یزد است».

راهکار، گفت‌وگوست

دکتر سیدحسام‌الدین حجازی، معاون دانشجویی دانشگاه لرستان، در سخنانی گفت: «راه‌حل مشکلاتی که الان در جامعه با آن دست به گریبان هستیم این است که گفت‌وگو را در جامعه گسترش دهیم و به راهکارهای علمی و مشاوره‌ای، بیش از پیش، توجه کنیم».

دکتر حجازی، تشریح کرد: «باید براساس روش‌های علمی، مشکلات جامعه را رفع کرد».

وی اظهار داشت: «پیام نمایشگاه هزاران راه نرفته آن است که آموزش و پرورش و دانشگاه و سایر سازمان ها با همکاری همدیگر با رویکردهای علمی، راهکار برای رفع مشکلات ارائه دهند تا در مواجهه با مشکلات و مسائل، هیجان زده عمل نکنیم».

معاون دانشجویی دانشگاه لرستان، ادامه داد: «وقتی بحرانی ایجاد می‌شود باید حل مسئله را با روش‌های علمی دنبال کرد».

دکتر سیدحسام‌الدین حجازی افزود: «دانشگاه لرستان دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مختلف علمی است و یک محیط و بستر مناسب برای گفت‌وگوهای مختلف است».

معاون دانشجویی دانشگاه لرستان، همه اقشار جامعه را به گفت‌وگو دعوت کرد تا مشکلات براساس راه‌حل‌های علمی و منطقی، رفع شوند.

گفتنی است مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه لرستان که مدیریت آنرا دکتر فضل اله میردریکوند برعهده دارد زیرنظر معاونت دانشجویی دانشگاه لرستان فعالیت می کند.

 

دیدگاه‌ها  

#1 چگنی 1401-08-15 16:31
چرا نمایشگاه کتاب در خرم‌آباد چندساله که برپا نمیشود؟؟؟
نقل قول کردن
#2 رضا قلاوند 1401-08-15 16:32
دانشگاه لرستان چرا دانشکده معدن و پژوهشکده سنگ شناسی ندارد؟ ۷۰درصد لرستان کوهستان و سنگ و معدن است لطفا دانشگاه لرستان کمی فعال باشد
نقل قول کردن
#3 ناصر 1401-08-16 07:54
با سلام ، چند تا عکس دیگه از این آقایان میذاشتین !! عکس از خود نمایشگاه پیش کش؟!
نقل قول کردن
#4 کشوری 1401-08-16 08:23
کتابخانه مرکزی دانشگاه لرستان منبع ندارد چرا منبع جدید خریداری نمی‌شود دانشگاه لرستان کتاب‌های دانشنامه جهان اسلام را ندارد واقعا باعث تاسفه الان هر کتابخانه کوچکی در کشور دایره المعارف‌بزرگ و دانشنامه جهان اسلام دارد بجز دانشگاه لرستان :cry:
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا