یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: صورت ورود بخش خصوصی و توسعه اماکن و تاسیسات گردشگری و همچنین واگذاری خانه‌های تاریخی و کاروانسراها به بخش خصوصی شاهد رونق صنعت گردشگری خواهیم بود که این امر مستلزم معرفی گسترده و رفع موانع سرمایه‌گذاری در این حوزه است.


به گزارش یافته، عطا حسن پور در گفت و گو با رسانه‌ها با اعلام این که ۹ مرکز اقامتگاه بومگردی در استان فعال هستند، اظهار داشت: با هدف توسعه مراکز اقامتی در جاذبه‌های گردشگری لرستان، مجوز لازم ۹ مرکز دیگر صادر و در حال ساخت هستند.
وی ادامه داد: در استان لرستان ۲۴ هتل و اقامتگاه اصلی وجود دارد که اصلا جوابگو نیست که درصدد توسعه و تکمیل زیرساختهای اقامتی و به‌ویژه رفع موانع و مشکلات سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این حوزه هستیم‌.
حسن پور در خصوص حضور بخش خصوصی در حوزه گردشگری لرستان گفت: بخش خصوصی علاوه بر لرستان در کل کشور وارد حوزه گردشگری شده و در استان ما خوشبختانه در سنوات اخیر چند سرمایه‌گذار خوب مانند کشت و صنعت، گردشگری کشاورزی را در پیش گرفتند که در غرب کشور چنین پتانسیلی کم‌نظیر است .
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در خصوص آبشارهای لرستان اظهار داشت: لرستان با وجود ۶۹ آبشار طبیعی دائمی و فصلی در کشور رکورددار است و از طرفی با توجه به اینکه این استان سومین حوزه پر آب کشور به شمار می رود، توسعه گردشگری آب و ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این حوزه ضروری است که از این هدیه الهی بیشترین استفاده را ببریم.
وی در خصوص وجود کاروانسراها و نقش آن در توسعه گردشگری گفت: در بافت تاریخی شهر خرم‌آباد علاوه بر وجود خانه‌های متعدد تاریخی، ۱۱ کاروانسرا وجود دارد که در فهرست موقت ثبت یونسکو قرار دارند و بدون شک ظرفیتی برای توسعه گردشگری هستند. به احتمال قوی این تعداد کاروانسرا طی سال آینده به‌صورت زنجیرهای ثبت خواهد شد که کاروانسرای چمشک و گوشه شاهنشاه در اولویت قرار دارند که در صورت ورود بخش خصوصی و واگذاری خانه‌های تاریخی و کاروانسراها به بخش خصوصی شاهد رونق صنعت گردشگری خواهیم بود که این امر مستلزم معرفی گسترده و رفع موانع سرمایه‌گذاری در این حوزه است.
وی در ادامه به نقش قلعه فلک‌الافلاک در توسعه گردشگری اشاره کرد و گفت: قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد بارزترین بنای تاریخی این شهر و استان محسوب می‌شود که به نوعی هویت و شناسنامه مردم لرستان بوده و به عنوان یک مجموعه فرهنگی، تاریخی متشکل از دژ شاپورخواست، باغ گلستان، موزه، گنجینه اشیا تاریخی و موزه مردم‌شناسی برای هر بازدیدکننده مملو از جذابیت است.
حسن پور مرمت این قلعه تاریخی اشاره کرد و گفت: این شاهکار معماری لرستان طی سالیان اخیر دچار آسیب‌هایی شده که خوشبختانه جلوی تخریب آن گرفته شد و مرمت این اثر ارزشمند توسط تیم پایش مستقر در مجموعه متشکل از اعضایی باتجربه و متخصص و دارای یک مشاور درحال انجام است. ناگفته نماند این طرح همواره از سوی وزارتخانه رصد و بررسی می‌شود تا علاوه بر مرمت شاهد استحکام‌بخشی این مجموعه تاریخی_فرهنگی باشیم.
وی ادامه داد: به منظور استحکام بیشتر این بنا باید موزه از درون این قلعه خارج شود چرا که خود قلعه فلک‌الافلاک یک موزه شگرف از معماری منحصر به فرد است البته تعدد کاربری‌ها ممکن است به آن آسیب بزند که در این راستا با حذف سرویس‌های بهداشتی و رطوبت‌گیری درصدد محافظت بیشتری از این قلعه تاریخی هستیم.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در خصوص پل های تاریخی گفت: یکصد دهنه پل تاریخی در لرستان وجود دارد، پل‌های تاریخی لرستان قدمتی بالغ بر ۱۸۰۰ سال دارند و طبق گفته باستان‌شناسان پل‌های تاریخی لرستان بعد از اهرام ثلاثه مصر بزرگترین بناهای سنگی جهان محسوب می‌شوند که باستانشناسان بزرگ جهان در بازدید از این پل‌ها به عظمت و ویژگی خاص آنان اشاره کرده‌اند. به عنوان مثال بزرگترین دهانه معماری جهان باستان در پل گاومیشان پلدختر قرار دارد که از طاق کسری ایوان مدائن عریض‌تر است و بلندترین پل جهان باستان کلهرت معمولان است که با ارتفاع بیش از ۲۶ متر احدات شده است. از طرفی لرستان تنها پایگاه ملی پل‌های تاریخی کشور محسوب می‌شود و تعداد ۱۰۰ پل تاریخی از استان در فهرست موقت میراث جهانی قرار دارند. همچنین در کل ایران فقط سه دهنه پل دارای کتیبه وجود دارد که دو مورد از آن شامل پل کلهرت در معمولان و کشکان در شهرستان چگنی هستند . بزرگترین سازه‌های آبی_تاریخی لرستان پل‌ها هستند که متاسفانه در سیل سال 98 دچار خسارت شدند به همین دلیل برای استحکام‌بخشی آنان نیازمند تخصیص اعتبارات کلان ملی هستیم.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره اقدامات انجام شده برای استفاده از ابزار و تبلیغات گردشگری اشاره کرد و ادامه داد: امروزه با وجود فضای مجازی و گوشی‌های هوشمند، قابل دسترس‌ترین وسیله برای افراد همین گوشی است و در نظر داریم با ساخت اپلیکیشن گردشگری لرستان همه علاقمندان بتوانند به طور مفصل با جزئیات و مشخصات جاذبه‌های گردشگری لرستان شامل شاخص تاریخی ابنیه، چگونگی مسیر دسترسی، مسافت و فاصله تا مرکز شهر، آب و هوا و چگونگی امکانات منطقه هدف آشنا شوند که همین امر موجب استقبال بیشتر گردشگران خواهد شد.
وی در خصوص مزیت این اپلیکیشن هم گفت: وجود یک اپلیکیشن جامع مبتنی بر تلفن همراه که محتوی لیست کامل جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی استان مانند آبشارها، روستاهای هدف گردشگری و نقاط خاص طبیعت لرستان باشد، کم‌هزینه است و از طرفی گردشگر در کوتاه‌ترین زمان با موثق‌ترین راهنما و جامع‌ترین توضیحات به سمت مقصد گردشگری مورد نظرش هدایت می‌شود که مزیت مهمی به شمار می رود.

دیدگاه‌ها  

#1 خورشیدوند 1401-08-11 12:02
قرار بود ۱۰ سال پیش ۳۶ پایه ستون بتُنی دور تا دور قلعه نصب شود ولی نزدند و ولش کردند الانم همینطوره
نقل قول کردن
#2 برزو رشنو 1401-08-11 12:03
قلعه گنجایش و توان و ظرفیت بازدید زیاد را نداره نمیشه یک ساختمان مدرن و استاندارد و ایمن به عنوان موزه در جنب قلعه بسازند؟؟؟
نقل قول کردن
#3 سلاحورزی 1401-08-11 12:04
پل کشکان و پل معمولان (کلهرت) و پل گاومیشان که تو سیل سال ۱۳۹۸ خیلی آسیب دیدند دولت و میراث فرهنگی بودجه بده تا ترمیم و درستشون کنند
نقل قول کردن
#4 رضا چگنی 1401-08-11 12:05
لطفا نظارت کنید روی مناطق گردشگری مثلا تو بیشه و نوریان سرویس بهداشتی خوب نیست و نظافت نداره یا سکو نداره یا روشنایی نداره
نقل قول کردن
#5 محمد 1401-08-11 16:15
آزادسازی حریم قلعه چی شد؟
نقل قول کردن
#6 دیناروند 1401-08-11 20:56
کتیبه سنگ نوشته متعلق به قرن ۴ هجری است و به وضوح نام شاپورخواست در آن آمده که ثابت می‌کند خرم‌آباد همان شاپورخواست است بعد این سند زنده هیچ حفاظ و دوربین امنیتی و سایه بانی ندارد و در مقابل باد و باران و آفتاب است ایکاش آنرا حداقل برای حفاظت به موزه منتقل میکردند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا