یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

استاد "سید فرید قاسمی" در اقدامی بزرگ و معنوی، حاصل تلاش 40 ساله خود در راه فراهم‌آوری و جذب مطبوعات ایران و جهان را در قالب مجموعه‌ای کم‌مانند، افزون بر دو هزار عنوان از نشریه‌های تاریخ مطبوعات ایران، به آرشیو بزرگ مطبوعات آستان قدس رضوی وقف کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، "محمدهادی زاهدی" رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان این مطلب گفت: از نکته‌های حائز اهمیت در این مجموعه، وجود شماره نخست نشریه «کاغذ اخبار»، نخستین نشریه ادواری ایران است که به همّت "میرزا صالح شیرازی" در سال 1253 قمری برابر با 1216 شمسي منتشر شده است.

وی خاطرنشان کرد: دومین نشریه ادواری ایران با نام «زاهر یرادی باهرا» نیز که در سال 1265 قمری به زبان آشوری در ارومیه چاپ شده است، در این مجموعه قرار دارد.

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، وجود مجموعه نشریه‌های لرستان را که از حوزه‌های پژوهشی مورد علاقه استاد قاسمی است، از دیگر مزایای این مجموعه اهدایی عنوان کرد و افزود: بیش از 200 عنوان نشریه مربوط به استان لرستان در این مجموعه وجود دارد که سبب شده است آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی به غنی‌ترین آرشیو مطبوعات لرستان‌شناسی تبدیل شود.

وی با بیان این که این مجموعه که مراحل فنّی و آماده‌سازی را طی می‌کند، پس از انتشار فهرست، آماده بهره‌برداری پژوهشگران خواهد بود، گفت: این مجموعه، با یاری استاد سید فرید قاسمی برای تکمیل، در کنار دیگر مجموعه‌های آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی به یکی از بی بدیل ترین آرشیوهای تاریخ مطبوعات ایران تبدیل خواهد شد.

زاهدی اظهار کرد: آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی با بیش از 3 دهه فعالیت مستقل، موفق به جذب و آرشیو بیش از 20 هزار عنوان نشریه، شامل بیش از یک میلیون و 500 هزار نسخه شده است که از حیث تعداد عناوین، حائز رتبه نخست در بین آرشیوهای مطبوعاتی ایران است.

سيد فريد قاسمي - يافته

سيد فريد قاسمي

دیدگاه‌ها  

#1 مهرداد دهقانی 1392-10-21 16:53
با آرزوی سلامتی و موفقیت هرچه بیشتر برای استاد قاسمی، ولی نمیشد یک مجموعه رو در خرم آباد برای این آرشیو ترتیب داد؟!
____________________________________
يافته: سلام
استاد قاسمي 3 سال قبل آمادگي خود را براي اهدا و انتقال كتب، اسناد و نشريات به خرم‌آباد اعلام نمود با اين شرط كه متوليان فرهنگي استان مكاني را براي آن‌ها در نظر بگيرند كه هر وقت جوانان لرستاني مايل بودند بتوانند از آن‌ها استفاده كنند.
با وجود چند ماه فراخوان در نشريات استان، متاسفانه نه استانداري، نه ارشاد و نه هيچ خيري براي حل مشكل مكان براي اين مجموعه ارزشمند پاي پيش ننهاد و استاد قاسمي با دلي شكسته آن‌ها را به ساير نهادها اهدا نمودند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا