یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس گفت: بسیاری از جوانان متخصص کشور به این دلیل که بعد از فارغ‌التحصیلی، شایستگی‌های علمی و فنی را در استخدام خود کم تأثیر می‌دانند، انگیزه‌های لازم برای پیشرفت تحصیلی ندارند.
تبعیض در استخدام موجب بی‌انگیزگی نسل جوانان و تحصیل‌کرده شده استبه گزارش یافته، محمدرضا ملکشاهی در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان این نکته که سیستم استخدام متخصصان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و سایر مراکز آموزش عالی و مهارتی در کشور، سیستمی کارآمد و سالم نیست بیان داشت: متأسفانه در فرآیند استخدام فارغ‌التحصیلان، معیارهایی غیر از شایستگی‌های علمی و مهارتی ﻧﻘﺶ بسیار پررنگی داشته و بسیاری از جوانان متخصص کشور به این دلیل که بعد از فارغ‌التحصیلی، شایستگی‌های علمی و فنی را در استخدام خود کم تأثیر می‌دانند، انگیزه‌های لازم برای پیشرفت تحصیلی و ارتقاء سطح دانش و مهارت خود ندارند.
ملکشاهی‌راد همچنین معتقد است که فقدان نظارت موثر در این حوزه سبب شده است که بسیاری از مدیران در زمینه استخدام با دست باز و بر اساس سلایق شخصی دست به استخدام‌ افرادی بزنند که گاه نه تنها صلاحیت استخدام را ندارند که حتی در رشته‌ای مرتبط با موضوعی که برای آن استخدام شده‌اند تحصیل نکرده‌اند و این می‌تواند برای نظام اداری و مدیریتی کشور بسیار زیان‌آور باشد.
عضو کمیسیون عمران مجلس ایجاد نظام جامع استخدام و رتبه‌بندی فارغ‌التحصیلان را یکی از راه‌های برون‌رفت از این وضعیت عنوان کردند و گفت: معمولاً در نظام‌های جامع، میزان دخالت عوامل انسانی در فرایندها به حداقل می‌رسند و به همین دلیل چنین ساختارهایی از سلامت بیشتری برخوردارند و آفات کمتری دارند. در زمینه استخدام نیز در کشور می‌بایست نظام جامع ارزیابی و استخدام داوطلبان و فارغ‌التحصیلان تدوین و اجرایی شود تا متخصصان و فارغ‌التحصیلان بر اساس معیارهایی همچون رتبه‌بندی دانشگاه‌های محل تحصیل، معدل، فعالیت‌های علمی و پژوهشی، آزمون و سایر معیارهای تشخیص صلاحیت علمی و فنی رتبه‌بندی شده تا مدیران دستگاه‌ها و نهادهای دولتی، نیمه‌دولتی و حتی خصوصی بتوانند با استفاده از چنین بانک اطلاعاتی و با لحاظ کردن اولویت‌های بومی شفاف و پیش‌بینی‌شده دست به استخدام بزنند.
ملکشاهی‌راد با اشاره به عمیق‌تر بودن این معضل در مناطق محروم کشور بیان داشت: مسئله استخدام در ادارات و نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی در مناطقی از کشور که به دلیل صنعتی بودن، مشکل بیکاری ندارند، چندان به چشم نمی‌آید، اما در مناطق محرومی مانند لرستان که به دلیل نداشتن صنایع و زیرساخت‌های لازم، استخدام‌های دولتی سهم ویژه‌ای در کاهش بیکاری دارند، موضوعی بسیار حساس است که دولت و مجلس باید به آن توجه نمایند.
این نماینده مجلس با مثال زدن کنکور به عنوان آزمونی عادلانه که کمترین تبعیض و دخالت سلیقه‌ای در آن انجام می‌شود، بیان داشت: در زمینه ارزیابی و تشخیص صلاحیت‌های فارغ‌التحصیلان کشور نیز باید با طراحی الگوریتمی کارآمد و جامع و با الگوبرداری از کنکور، از تضییع حقوق متخصصان کشور جلوگیری نمود.
ملکشاهی‌راد در خاتمه موضوع فرارمغزها از کشور را یکی از چالشی‌ترین مسائل کشور عنوان کردند که می‌بایست با اصلاح ساختارها و توجه به اصل شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی و پاسداشت متخصصان و کارشناسان آن را کنترل کرد.

دیدگاه‌ها  

#1 حسام 1396-09-08 19:19
خوبه به گذشته هم نگاهی بکنن
نقل قول کردن
#2 بهاره 1396-09-08 19:34
دیگر چه اهمیتی داردد وقتی یک نسل جوانیشان از بین رفت ....
نقل قول کردن
#3 ایرج 1396-09-08 19:53
کاش نمایندگان شهر به جای مصاحبه های متعدد یک مقدار در جهت رفع مشکل استان بطور موثر و ملموس اقدام میکردند.
و از انجام مصاحبه های بی خاصل خودداری کنند و مرد عمل باشند نه نرد مصاحبه.
نقل قول کردن
#4 همشهری 1396-09-08 20:28
فرارمغزها همچنان ادامه داره.یک نفر رو میشناسم که علاوه بر مدرک دانشگاهی چند مدرک فنی وحرفه ای وتسلط به دو زبان انگلیسی وفرانسه در حد عالی در ایران حتی برای رانندگی در شرکتی هم جا براش پیدا نشد رزومه ش رو فرستاد به خارج از کشور با کمال میل واشتیاق فراوان اورا پذیرفتن والان در آن کشور درحال کار وتحصیل میباشد .بله برادر من پارتی بازی جای همه چیز را گرفته.
نقل قول کردن
#5 حسین 1396-09-08 20:37
بنده موارد زیادی را دیدم که به خاطر اینکه از آشنايان و باند و دارودسته .... بودند الان در ادارات و شرکتهای استان مشغول کار هستند.
اول از خودمان شروع کنیم
نقل قول کردن
#6 محمدزاده 1396-09-08 23:19
ای کاش استخدامی ها هم مثل کنکور شفاف و برابر بودند ، نمایندگان باید در این راستا قانون وضع کنند .
نقل قول کردن
#7 فرهنگی امیدوار 1396-09-09 01:25
با سلام فقط یک کلام رطب خورده منع رطب چون کند
نقل قول کردن
#8 h 1396-09-09 05:59
باسلام. تبییذ نام محترمانه همون پارتی بازی هست که در شان رسانه و نماینده نبوده که اعلام بشه. آقا کجای کارید نسل جوان دهه شصت که تلف شد. نه ازدواجشون سرجاشه نه شغلشون. پیر شدن رفت کسی هم بهشون نگفت چکاره اید... می گید آزمون استخدامی اونم ساز و کارش مشکل داره یه سهمیه هایی 25 درصدی هست که 40 درصدی اجرا می شه و یه سهمیه معلولان 3درصدی هست که نیم درصد هم اجرا نمی شه...
نقل قول کردن
#9 شهروند 1396-09-09 08:19
کاش به استخدام های دور اول نمایندگی جنابعالی نظری داشته باشید که چه افرادی با چه مدارکی را در کجا مشغول به کار کردید؟؟؟!!!
نقل قول کردن
#10 شهروند 1 1396-09-09 12:56
سلام آقا بخدا تمام استخدام های چندین سال اخیر تمامی سفارش شده نمایندگان مجلس هستند ، خدا پدرت را بیامورزد بکجا چنین شتابان
نقل قول کردن
#11 م ا 1396-09-10 12:16
یادی از گذشته خود و دوران صابری و خودت هم بکن
که رطب خورده منع رطب نتواند کرد
نقل قول کردن
#12 آزاده 1396-09-10 13:47
افسوس که گند زده شد به عدالت در استخدامی ها وبه شخصه از مسببینش نخواهم گذشت ودر قیامت یقه آنان را خواهم گرفت و باز خواست حق ضایع شده ام را از آنان خواهم کرد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا