یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

به مناسبت ثبت ملی زبان لکی، همایش منطقه‌ای زبان و ادبیات لکی با حضور گسترده‌ی هنرمندان غرب کشور در تالار آمفی‌تئاتر مجتمع فرهنگی هنری نورآباد دلفان برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، به همت هنرمندان انجمن‌های آیینی و سنتی و شعر و ادب دلفان همایش منطقه‌ای زبان و ادبیات لکی عصر روز جمعه دهم شهریور در این شهرستان برگزار شد.
اجرای موسیقی لکی توسط هنرمندان لک زبان حسین رضا اسدی و مهران غضنفری و اجرای موسیقی ساز و سرنا توسط برادران مریدی؛ شعرخوانی پانزده شاعر از استان‌های کرمانشاه؛ لرستان و ایلام و رونمایی از تمبر همایش از دیگر رویدادهای این برنامه بود.
 
زبان قدرتمندترین ابزار بیان اندیشه است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در همایش زبان و ادبیات لکی که امروز در نورآباد دلفان برگزار شد، گفت: زبان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بشری و قدرتمندترین ابراز بیان اندیشه است.
حجت‌الاسلام حمیدرضا حنان، در این همایش، گفت: برخی از فلاسفه زبان بر این باورند که حیات انسان به زبان بستگی دارد و همین دستاورد است که به شناخت از اندیشه‌های بشری کمک شایانی می‌کند.
وی افزود: زبان محدود به کلام نیست و هر نشانه‌ای که در فرایند ارتباط به شناخت می‌انجامد در حوزه‌ی زبان محسوب می‌شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس به نظر جان لاک در خصوص فلسفه و کارکرد زبان پرداخت و ابراز داشت: از نظر این فیلسوف بزرگ، فلسفه و کارکرد زبان بر ٨ اصل استوار است که یکی از این اصول می‌گوید ماهیت زبان را کارکرد آن مشخص می‌کند و اصل دیگر زبان را ابزار مکالمه می‌داند و می‌گوید آنچه با مکالمه بیان می‌شود، بر خواسته از تفکر است، پس زبان متجلی کننده‌ی اندیشه و تفکر انسان است.
حنان تصریح کرد: دو نوع اندیشه وجود دارد، یکی خادم به بشریت و دیگری خائن به آن و بهترین اندیشه، اندیشه‌ای است که بیان‌کننده‌ی آموزه‌های الهی و خادم به بشر باشد و آنچه می‌تواند در ارزش‌گذاری به موضوعات مهم باشد تفکر است، بدان معنی که موضوعی که بر خواسته از تفکر و اندیشه باشد ماندگار و در غیر این صورت بی‌ارزش و بدون دوام خواهد بود.
وی ادامه داد: تبلور اندیشه‌های ناب بشری در یک جامعه به دو اصل مهم آزاداندیشی و تکیه بر خرد جمعی را برمی‌گردد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به وجود چهار نظریه در خصوص استقلال یا عدم استقلال زبان لکی، اذعان داشت: یکی از این نظریه‌ها می‌گوید که لکی گویشی از زبان کردی است و نظریه‌ی دوم آن را زیرمجموعه‌ی زبان لری می‌داند، اما نظریه‌ی سوم و چهارم ضمن تشکیک در این دو نظریه و رد آن‌ها، لکی را به دلیل داشتن دایره‌ی واژگانی کثیر و فراوان و قواعد محکم دستوری، زبانی مستقل و دارای شناسنامه‌ی جدا از سایر زبان‌ها و گویش‌های محلی می‌داند.
چنان خاطرنشان ساخت: من مفتخرم که ثبت ملی زبان لکی در دوره‌ی مدیریت بنده به وقوع پیوسته و دوستداران این زبان باید به دور از هرگونه تعصب و غرض‌ورزی، از فضای باز فرهنگی ایجاد شده در کشور که به‌واسطه‌ی حمایت‌های گستره‌ی رهبری معظم انقلاب و سیاست‌های درست دولت تدبیر و امید در حوزه‌ی فرهنگ و هنر به وجود آمده، بهره برده و به دنبال احیا و زنده نگاه‌داشتن زبان لکی باشند.


رونمایی از تمبر یادبود ثبت زبان لکی در فهرست آثار ملی ناملموس
در این مراسم از تمبر یادبود ثبت زبان لکی در فهرست آثار ملی ناملموس رونمایی شد.
به گفته نماینده اداره کل پست لرستان هدف از انتشار تمبر یادبود پاسداشت زبان لکی است و این تمبر در موزه مردم‌شناسی دلفان نگهداری خواهد شد.

دیدگاه‌ها  

#1 ا 1396-06-11 14:52
امیدوارم این کارها باعث دشمنی در لرستان نشود فراموش نکنیم لرستان ۱۰۰ درصد لر است با اقوام متفاوت ...
نقل قول کردن
#2 علی 1396-06-11 15:13
خیلی خوشحالم که زبان لکی دارد جایگاه خودرا دوباره به دست می آورد صحبت کردن به این زبان زیبا افتخار ما لک زبان هاست .وسربرزی گشت لکل .وسربرزی خورماوه.
نقل قول کردن
#3 مرادپور 1396-06-11 15:35
درود بر پایگاه خبری ودست اندرکاران باشرف این رسانه ی بی طرف یافته این دومین همایش فرهنگ و زبان لکی بود که در دلفان برگزار شد ونه اولین موید ومنصورباشید
نقل قول کردن
#4 خایدالو 1396-06-11 17:34
زبان لری و لکی را پاس بداریم فارسی را زاپاس
نقل قول کردن
#5 کوکلا 1396-06-11 19:02
انشاالله که این همایس ها باعث ایجاد تفرقه و جدایی بین ملت لر نشود
حال با هر لهجه و زبانی که باشد و بزرگی یک ملت ارتباط زیادی به تنوع زبان و پوشش دارد ما یک ملت بزرگ و متحد هستیم نه یک قوم
نقل قول کردن
#6 مهدی خرم آباد 1396-06-11 23:37
بسیار عالی
نقل قول کردن
#7 لرستان 1396-06-12 06:28
امیدوارم باعث تفرقه و جدایی نشه این کار.چون در این دوره زمونه هر ایل و طایفه ای میخاد بگه فقط منم.باشد که لرستانهای ایران جایگاه واقعی و قوم بزرگ لر جایگاه تمدنی و قدرت گذشته خود را پیدا کند.
نقل قول کردن
#8 امرایی 1396-06-12 10:19
کاش در چنین فرصتهایی یادی شود از بزرگانی که با همت آنها زبان و ادبیات بومی ما از گزند نابودی و فراموشی در امان مانده و آثارشان به نسل جدید معرفی شود. خدا رحمت کند اسفندیار غضنفری را که میرنوروز و ملاپریشان و گلزار ادبش پس از سالها هنوز در آسمان ادبیات لرستان می درخشند ولی افسوس که نشنیدم در این همایش ها نامی از او برده شود.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا