یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

خرم‌آباد، شهری دارای استعدادهای خدادادی است که از کم‌توجهی تاریخی و بیکاری درد می‌کشد.
 در تقویم کشور، 20 اردیبهشت به نام روز نکوداشت خرم‌آباد نامیده شده است، نام دیاری که زادگاه شیر مردان و دلیرمردان و شیرزنان لر است.
 هنوز حافظه هشت سال دفاع مقدس دلاور مردی فرزندان این مرز و بوم را به یاد دارد، آنجا که فرزندان رشید لر، خط‌شکن میدان‌ها سخت بودند.
 مردم لرستان، در دوران دفاع مقدس بيش از 6 هزار و 200 شهيد را تقديم ‌انقلاب كردند تا برگ زريني براي هميشه در كارنامه خود داشته باشند.
 در جای‌جای مناطق عملياتي ايران جان‌فشانی‌های نيروها بسيج، لشگر سرافراز 57 ابوالفضل سپاه لرستان و لشگر 84 ارتش خرم‌آباد در راه كسب عزت و افتخار براي ايران اسلامي می‌درخشد به‌طوری هر نقطه از خطوط عملياتي و مرزهاي غرب و جنوب همچون ارتفاعات ميمك، کوه‌های سر به فلك كشيده كردستان، ارتفاعات حاج عمران، شاخ شميران، دشت‌های خوزستان، نيزارهاي گلگون جزيره مجنون، ارتفاعات شاخ شميران، قميش، گمو و مناطقي چون شرهاني، جفير، بستان، حميديه، دارخوين، دشت عباس و... شاهد رزم و حماسه ستودني فرزندان غيور و برومند لرستان است که با گذشتن از جان خود از عزت و آبرو و خاک وطن دفاع کرده و خون این شهدان امنيت و سرافرازي را به ارمغان آورد.
 رهبر معظم انقلاب در مورد رزم دلاور مردانه فرزندان لرستان، فرمودند: رزم فرزندان لر قبل از آنكه شنيدني باشد ديدني است.
 خرم‌آباد مرکز استان لرستان و بیست و دومین شهر پرجمعیت ایران است.
 خرم‌آباد را در گویش لری خُورمُووه (Xormuve) تلفظ می‌کنند، این شهر در ارتفاع ۱۱۴۷/۸ متری از سطح دریا و در میان دره‌های زاگرس قرار دارد.
خایدالو نام باستانی خرم‌آباد بوده و شهر شاپور خواست به دستور شاپور اول ساسانی بر خرابه‌های آن و در حدود محل کنونی شهر خرم‌آباد ساخته شده است.
آثار به جای مانده نشان می‌دهد خرم‌آباد یکی از شهرهای مهم غرب ایران در دوره ساسانیان بوده است.
 فلک‌الأفلاک یا دژ شاپورخواست از آثار به جای مانده دوره ساسانیان نماد این شهر است، خرم‌آباد همچنین یکی از پایتخت‌های هزاراسپیان و آل حسنویه بوده است.
 جاذبه‌های گردشگری متعددی در سطح شهر خرم‌آباد وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از فلک‌الأفلاک، مناره آجری، پل شکسته و دریاچه کیو که باعث شده است این شهر از سوی دفتر منطقه‌ای سازمان ملل به عنوان یک شهر گردشگری انتخاب شود.
 خرم‌آباد از لحاظ ساختار اجتماعی بزرگ‌ترین شهر استان با قدمتی چند هزارساله است، این شهر از نخستین سکونتگاه‌های مردم ایران به شمار می‌رود، غارهای متعدد مسکونی دره خرم‌آباد که قدمت آثار مکشوفه موجود در آنان با قدمت 40 تا 50 هزارساله خود بیان‌کننده این مهم است.
 از جمله این غارها می‌توان به غارهای کنجی، یافته، پاسنگر، گراجنه، اشکفت قمری، کلماکره و … نام برد.
 ازجمله تمدن‌های خرم‌آباد از آغاز پیدایش تاکنون، کاسی‌ها، بابلی‌ها، ایلامی‌ها، ساسانیان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان و … بوده است.
 مردم خرم‌آباد به گویش لری و لکی صحبت می‌کنند، به دلیل قرار داشتن این شهر در مرکز استان و همجواری مناطق لک زبان با شهر خرم‌آباد، هم‌اکنون گویش جمعی از مردم خرم‌آباد لکی و جمعی دیگر لری خرم‌آبادی است.
 غیرت، حیا، ساده‌دلی و خوش‌رویی و مهمان‌نوازی را می‌توان از خصوصیت‌های مردم خرم‌آباد دانست.
 مردم شهر خرم‌آباد شیعه‌مذهب هستند و عشق و علاقه خاصی به اولیای الهی و ائمه معصومین (علیهم‌السلام) دارند.
خرم‌آباد، شهری است با آب و هوایی کوهستانی و دل‌چسب و طبیعتی زیبا و بکر که هر رهگذری با عبور یک بار از این شهر به آن علاقه‌مند می‌شود.
 در کنار طبیعیت زیبا و کم‌نظیری چون دریاچه‌های کیو و شاپوری، آبشار طلایی، باغ گلستان، چشمه گلستان و... آثار تاریخی و کم‌نظیر نیز بر جاذبه‌های گردشگری این شهر افزوده است.
 خرم‌آباد، خرم است ولی به دلیل بی‌توجهی تاریخی از صنعت جامانده و امروز مردمان این دیار از بیکاری می‌نالند.
 جوانان دلیر، غیور و بااستعداد این شهر برای یافتن شغلی کوچک آواره مناطق توسعه‌یافته شده و با هر هجرت داغی بر دل مادران این سرزمین زرخیز می‌نشید.
 به دلیل آب و خاک مساعد سرزمین زر خیزش می‌نامند، اما پتانسیل‌ها و توانمندهای استان هنوز برای رفاه و آسایش این مردم به‌خوبی مورد بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند.
 استان لرستان پایتخت پل‌های تاریخی ثبت‌شده ایران و جهان، پایتخت آبشارها و چشمه‌ها و پایتخت موسیقی کشور محسوب می‌شود اما این ظرفیت‌ها مورد غفلت قرار گرفته‌اند.
 استان لرستان و به‌ویژه شهر خرم‌آباد دارای ظرفیت‌های منحصربه‌فردی است که اگر از این ظرفیت‌ها استفاده شود وضعیت استان و این شهر دگرگون خواهد شد.
 وجود پنج هزار اثر تاریخی که دو هزار و 300 اثر از مجموع آن‌ها ثبت شده است، بستری برای رونق صنعت گردشگری در استان لرستان است.
 لرستان پایتخت ژئوتوریسم ایران است و آثار تاریخی به جای مانده از نیاکان مردم این سرزمین، فرصتی برای رونق گرفتن صنعت گردشگری در استان و افزایش سرانه درآمد مردم و همچنین توسعه فرصت‌های اشتغال خواهد شد.
 خرم‌آباد و دیگر شهرهای استان لرستان سرشار از استعدادهای خدادادی هستند که به دلیل کم‌توجهی تاریخی و معضل بیکاری و فقر رنج می‌برند.
 شهر خوبم، روزت مبارک

 
خبرگزاری شبستان

دیدگاه‌ها  

#1 اکبر-ظ 1396-02-20 18:02
یافته جان ما مطلبی می نویسیم لطفا حذفش نکنید .البته ما همیشه دوست داریم زیر سایه پرچم جمهوری اسلامی استان پیشرفه ایی باشیم اما نیستیم . در تایید مطلب جبر گذاری شبستان باید بگیم اگر مقایسه ایی بین سرمایه گذاریهای رژیم منحوس پهلوی و بعد از انقلاب در خرم اباد صورت گیرد می بینیم قبل از انقلاب علیرغم اینکه خرم اباد و توابع ان جمعیت قابل توجه ایی نداشته اما توسط رژیم قبل سرمایه گذاری کلانی از جمله پارسیلون .برودتی.کشت وصنعت. ماشین سازی . کارخانه پوشاک .پارک های تمیز {یادگار مرحوم ساکی} صورت گرفته .حالا با وجود گذشت چندین دهه پس از انقلاب نه تنها سرمایه گذاری خوبی اضافه نشد بلکه اکثر کارخانجات فعال زمان قبل هم مثل پارسیلون -گارخانه پوشاک.کشت وصنعت و غیره تعطیل شدند .ایا کسی هست بپرسه چرا ؟ ایا مردم شهر ما ضد انقلاب بودند ؟ ایا برای میهن جانفشانی نکردند ؟ ایا برای سربلندی انقلاب اسلامی مجاهدت نکردند ؟
نقل قول کردن
#2 لربختیاری 1396-02-20 19:44
روز خورمووه موارک بوئه وه کل زیار خورموویی...خورم ووه خورم دله جایکه لورونه خورمووه بیشه شیرونه
نقل قول کردن
#3 لربختیاری 1396-02-20 20:33
همتبارمون حرف خوبی زدن..قبل انقلاب ماک نبودیم ولی کارخانه های اون زمان نسبت به جمعیت خرم آباد شهر صنعتی تر بوده
آیا براستی مثل سایر اقوام ادعایی جدایی طلبی وشعار خلیج ....سر دادیم ک حقمان رو نمیدهند..در8الی ک تمام منابع خدادای نفت گاز در مناطق لرنشینه
نقل قول کردن
#4 سپهر 1396-02-20 23:13
داغ بی توجهی به دژ شاپورخواست نگین بی نظیر شهر خرم آباد در حال شعله ور شدن است.تا زمانی که قلعه ساماندهی-استحکا م بخشی و ثبت جهانی یونسکو نشود وضعیت خرم آباد همین آش و همین کاسه خواهد بود
نقل قول کردن
#5 محمد000 1396-02-21 07:03
تهرانیها به زبان فارسی تهرانی.لری تهرانی.ترکی تهرانی.کردی تهرانی صحبت می کنند.
نقل قول کردن
#6 همشهری 1396-02-22 19:38
تا زمانی لر ستانی هاخود را قبول نکنند توسعه در این شهر بوجود نمی ایید مثل فرزندی که خود را تا به پدر ومادر ثابت نکند سهیم در اموال وافکار والدین نمی شود هر مهاجری که به این شهر میایید از هر شهر وروستایی نباید با قانون خود وارد شود بلکه تابعی از شهر وفرهنگش باشند ومقررات شهر رعایت کند جدید مهاجران ما فرهنگ منطفه خود تحمیل وبه شکلی قبیله ای وطایفه ای عمل می کند واین خطر بزرگی است شهر با همه وهمه سلایق اداره می شود ملاک برتری وتفکر منطقی است نه طایفه ای عمل کردن دل ادم بدرد می اییدشورای شهری که باید شهردار انتخاب کند وشهر بسازد محل رانت اعضای شورا ها شده
نقل قول کردن
#7 همشهری 1396-02-22 19:44
زمین برای مدرسه می گیرد دیگری زمین برای تالار وشهر بازی وفضای سبز به پارکینگ تالار شده یا دیگر نقشه توسعه شهر دارد زمین خوار شده ودر جنوب شهر زمینهای کشاورزی را خریده تا شهر شده وبفروشد یکی خیابان اطراف زمینهای پدری را توسعه می دهد ودیگری پستهای مدیر کلی ما کجا انها کجا خدایا تو کن سرانجام کار
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا