یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از ثبت زمین لغزش سیمره در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، " غلامرضا سلیمانی" اظهار داشت: محدوده این زمین لغزش در شهرستان پل‌دختر حدفاصل بخش مرکزی، دهستان‌های جایدر و جلوگیر واقع شده است. این پدیده زمین ساختاری حدود یازده هزار سال قبل در دره سیمره رخ داده که این رویداد موجب رانش طبقات سنگی به ابعاد تقریبی؛ طول 16 کیلومتر و عرض پنج کیلومتر و ضخامت 300 متر، از دامنه شمال شرقی کبیرکوه گردیده و انرژی حاصل از آن به حدی بود که سبب خرد شدن لایه‌های سنگی و حرکت مصالح لغزشی به طول 25 کیلومتر در امتداد شیب و تاقدیس شد. بدین ترتیب لند اسلاید سیمره متولد و درنتیجه حرکت این واریزه‌ها، مسیر رودخانه‌های کشکان و سیمره را در دامنه کبیرکوه مسدود، سدی طبیعی ایجاد و سبب بوجود آمدن دریاچه تاریخی سیمره شد.
سلیمانی اظهار داشت: این اداره کل در راستای اهداف حفاظتی خود و در اجرای تبصره ماده 2 قانون و تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب 23 دی‌ماه 1382، آیین‌نامه اجرایی قانونی مذکور مصوب هیئت محترم وزیران به شماره 26975/ت / 32915 مورخه 4 مردادماه 1384، اثر طبیعی زمین‌لغزش سیمره در فهرست آثار ملی به ثبت رسانید.
وی همچنین اعلام کرد: در گام بعدی، این اداره کل اقدام به ثبت این اثر در فهرست آثار طبیعی کشور و همچنین تهیه پرونده آن جهت معرفی به عنوان یک ((ژئو پارک)) در فهرست جهانی یونسکو خواهد نمود.
معاون میراث فرهنگی لرستان هم اعلام کرد: تهیه پرونده ثبتی این اثر با تلاش، شورای ثبت و حرائم استان و سازمان مرکزی، پیگیری‌های مهرداد زرین جویی کارشناس فرهنگی این اداره کل و مسئول ثبت آثار استان آقای محسن طرهانی صورت پذیرفته است.
محمدرضا اسدی در پایان افزود: برخی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اثر عبارت‌اند از: وسعت محدوده زمین‌لغزش، عوارض بدیع به جای مانده از زمین لغزش مانند؛ تالاب‌ها و سایر پدیده‌های ناشناخته، چشم‌انداز و حضور تمامی عناصر منظر، کم‌نظیر بودن رخداد زمین‌لغزش سیمره، تنوع زیست جانوری و گیاهی، بکر بودن پدیده زمین لغزش، قرار گرفتن میان سه استان لرستان، ایلام و خوزستان به لحاظ موقعیت مکانی.


دیدگاه‌ها  

#1 جودکی 1395-10-04 12:57
ضمن سپاس از تمامی عزیزانی که پس از یک دهه تلاش و طرح آن در محافل علمی و عرصه اجتماعی، توانستند این مهم را به سرانجام برساندند. سپاس از آقایان غلامرضا سلیمانی، محسن طرهانی، محمدرضا اسدی، مهرداد زرین جویی و یکایک زحمت کشان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و علی الخصوص کارشناسان اداره کل زمین شناسی استان لرستان و سپاس گذاریم از پرفسور ژوزه بریلها ریس ژئوپارک کشور پرتغال و آقای دکتر کاظمی عضو گروه ژئوتوریسم سازمان زمین شناسی کشور و... دست مریزاد می گوئیم.
نقل قول کردن
#2 شهروند 1395-10-04 21:42
ما نفهمیدیم سیمره به چه معنی است بعضی می گویند این نام عربی است ولی به من لرها به سربالایی بکار می گویند مر هم می گویند سی هم به معنی سیاه است یعنی بنار یا مره سیاه از این گذشته سیمره متعلق به لرستان است؟ پس چرا سد سیمره در ایلام واقع شده است و کلا سیمره به کجا تعلق دارد و چرا اسم عربی دارد بهتر نیست یک اسم لری به این رود که از ولات لر سرچشمه میگیرد انتخاب کنیم
نقل قول کردن
#3 سپهر 1395-10-05 01:57
قشنگ یه سه چهار هزار سال دیگه طول میکشه تا این اثر به نام لرستان ثبت جهانی بشه.بی خودی امیدوار نشیم چون حالا حالاها هیچ خبری از جهانی شدن میراث تاریخی و طبیعی لرستان نیست.
نقل قول کردن
#4 جودکی 1395-10-05 09:27
رودخانه سیمره (نه سیمره به مفهوم یک مکان) در حال حاضر مرز طبیعی بین ایلام و لرستان است. اما استان ایلام در دورهٔ قاجاریه جزیی از لرستان بوده و به واسطه اهمیت لرستان آن زمان، این ولایت به دو منطقهٔ پشتکوه (استان ایلام امروزی) و پیشکوه (لرستان کنونی) با مرکزیت خرم‌آباد تقسیم گردید و چون ایلام در دامنه‌های غربی رشته کوه زاگرس و پشت لرستان امروزی (خرم‌آباد) قرار گرفته‌به این نام خوانده می شد. قسمتی از خاک ایلام در کوه‌های کبیر کوه واقع شده‌ اما این زمین لغزش تماما در خاک لرستان فعلی واقع شده است.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا