یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مؤسس"‌هيأت عشاق‌العباس (ع)‌" لرستاني‌هاي مقيم تهران از برگزاری مراسم سنتي آیین گِل‌ در پایتخت خبر داد.
حاج "حسين سلوک‌" در گفت‌وگو با خبرنگار یافته با عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت سالار شهیدان امام حسین (ع) و یارانش گفت: آیین گِل‌ یا به گل افتادن در روز عاشورا از مراسم‌های خاص عزاداری مردم لرستان است و لرستانی‌های پایتخت نیز در ششمین سال متوالی این آیین را به جا خواهند آورد.
وی با اشاره به این که این آیین به یادگار مانده از پیشینیان قوم لر است افزود: آیین گِل‌ پیش از اسلام در استان لرستان و بسیاری از مناطق کشور در مراسم سوگ بزرگان، قهرمانان و جوانان و عزیزترین درگذشتگان انجام می‌شده است.
سلوک ادامه داد: لرستانی‌های پایتخت هم به‌رسم چند سال اخیر و در سوگ سالار شهیدان، در بزرگ‌راه شهید ستاری، بلوار فردوس غربی، خیابان ورزی شمالی، کوچه چهارم شرقی این آیین را به سبک و سیاق مردم لرستان انجام خواهند داد.
مؤسس "هيأت عشاق‌العباس" (ع)‌ بیان داشت: مراسم از ساعت 8 صبح آغاز و بعد از حضور دسته‌جات در خیابان‌های منطقه 5 تهران، نماز ظهر عاشورا در خیمه لرستانی‌ها با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: مراسم شام غریبان نیز در عصر روز عاشورا از ساعت 20 در محل "هيأت عشاق‌العباس" برقرار است.
سلوک گفت: این هیات از اول محرم میزبان عزاداران بود و مراسم عزاداری تا شب 13 محرم ادامه خواهد داشت.
شایان ذکر است سال ۱۳۹۰ هیأت عشاق العباس‌(ع) لرستانی‌های مقیم مرکز را با همکاری جمعی از هم استانی‌های محب اهل‌بیت مقیم تهران تأسیس شد و این هیات امسال برای ششمین سال متوالی میزبان لرستانی‎های مقیم مرکز است.

گزارش تصویری از مراسم عزاداری شب‌های پنحم و ششم محرم :

دیدگاه‌ها  

#1 سپهر 1395-07-20 11:51
آیین گل لرستانیها ریشه در تاریخی چند هزار ساله دارد و اگر کسانی بدون تحقیق و آگاهی از تاریخچه این رسم دیرینه انگ خرافات و جهل و تعصب به لرها می زنند خود جاهل ترین و بی اصل و نسب ترین افراد هستند.همیشه به لر بودنم افتخار خواهم کرد
نقل قول کردن
#2 احسان 1395-07-20 20:48
آیین گل رسم درستی است.
نقل قول کردن
#3 انیس 1395-07-20 21:18
سلام ممنون که این رسم گل مالی را در تهران هم انجام میدین خدا خیرتون بده
التماس دعا
نقل قول کردن
#4 مهدی منصوری از حسن آباد شهرری 1395-07-21 02:25
این رسم در هیئت حضرت ابوالفضل،لرستان یهای مقیم حسن آبادشهرری هم انجام میشود و حتی عزاداران غیر لر که ساکن این شهر هستند نیز به تبعیت از لرها گل مالی میکنند و بعداز نماز ظهر عاشورا مراسم خیمه سوزی در محوطه حسینیه بزرگ لرستانیها انجام میگردد.(صلی الله علیک یا اباعبدالله)
نقل قول کردن
#5 بیرانوند 1395-07-21 17:28
ما لرها آیین گذشتگانمان رو گرامی میداریم..مث فارسها نیستیم و ازفرهنگ غرب پیروی کنیم..نمونه اش روز ولنتاین ک ربطی به ایرانیان نداره ولی فارسها ازش پیروی میکنن..
نقل قول کردن
#6 چنگایی 1395-07-21 18:24
به نقل از بیرانوند:
ما لرها آیین گذشتگانمان رو گرامی میداریم..مث فارسها نیستیم و ازفرهنگ غرب پیروی کنیم..نمونه اش روز ولنتاین ک ربطی به ایرانیان نداره ولی فارسها ازش پیروی میکنن..
با تشکر از عرایض برادر گرامی آقای بیرانوند فرمایش شما متین و بجاست ولی متأسفانه شهر ما خرم آباد که پرچمدار این آیین است متأسفانه مردمش هیچ اطلاعی از پیشینه این رسم ندارند و در مقابل سوال یک غیربومی واقعأ توضیحات منطقی و مستدلی اراعه نمیدهند.صداوسیم ا و مراکز فرهنگی ماهم در این زمینه متأسفانه آثاری برای شناخت پیشینه این رسم و آیین ندارند که اصلا نظر و دیدگاه و سابقه و دلایل این رسم در کحاست؟باید منطقی با این قضیه برخورد نمود.البته اسرافاتی هم ناخواسته صورت میگیرد.باید سعه صدر بخرج داد.انتقادات هم فقط ازطرف فارسها نیست بلکه همه دوست دارند ازپیشینه این رسم آگاه شوند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا