یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بنای تاریخی فرهنگی خانه آیت‌الله کمالوند در كوچه شمال غربي سبزه‌میدان (از سبزه‌ميدان به طرف گرداب) و محدوده بافت قدیمی شهر خرم‌آباد واقع شده است.
به گزارش پايگاه خبري يافته، این بنا نخستین حوضه علمیه استان لرستان بوده که به عنوان یک مکان، رویداد تاریخی در وقایع قبل از انقلاب همچون محل اصلی تجمع روحانیون، برگزاری اعیاد، جشن‌ها، عزاداری‌ها و برنامه‌ریزی تظاهراتها علیه رژیم طاغوت و پایه‌ریزی ایجاد حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد، در حافظه تاریخی شهر نقش بسته است و همواره جایگاه معنوی این بنا برای مردم قابل احترام است.
 پي‌گيري يافته نتيجه داد: شماره ثبت خانه آیت‌الله کمالوند به میراث فرهنگی لرستان ابلاغ شد
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در اين خصوص گفت: این خانه تاریخی متعلق به دوره پهلوی بوده و این اداره کل در راستای اهداف حفاظتی و در اجرای بند "ج" ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1364 مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه میراث فرهنگی کشور مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی تاریخی کشور، این اثر ارزشمند را جهت ثبت پیشنهاد نموده و در نهایت پس از بررسی های کارشناسی به شماره 31494 در تاریخ 17 خرداد 1395 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
"غلام‌رضا سلیمانی" افزود: ثبت این خانه تاریخی که به نام یکی از مفاخر مذهبی لرستان مزین است به پیشنهاد استاد سید فرید قاسمی محقق برجسته لرستاني و کارشناسی عطا حسن‌پور انجام گرفت، لذا جا دارد علاوه بر ایشان از زحمات و پی‌گیری‌های دیگر نيروها از جمله محسن طرحانی و خانم‌ها صمیمی‌نسب و متقی‌نیا نیز قدردانی شود.
وي با بيان اين كه بر اساس تحقیقات بعمل آمده این بنا متعلق به دوره پهلوی می‌باشد اما آن‌چه اکنون از آن بر جای مانده طی زمان دستخوش تغییرات فراوانی شده است، افزود: این بنا دارای 3 ورودی در ضلع‌های شرقی و جنوب و جنوب شرقی است که ضلع شرقی بنا شامل اندرونی خانه و دو بنای مجزا با دو ورودی جداگانه و دارای دو حیاط مرکزی می‌باشد که اکنون تنها یک قسمت آن سالم و به سبک خانه‌های زمان قاجار دارای اتاق‌های تو در تو می‌باشد.
قابل ذكر است اولين بار پايگاه خبري يافته از بین رسانه هوی استان، مردادماه سال گذشته با پيشنهاد استاد "سيد فريد قاسمي" پي‌گير اين موضوع شد كه بالاخره با همكاري شهرداري و ميراث فرهنگي، اين خانه تاريخي در مهراه به ثبت رسيد و اينك شماره آن نيز به ميراث فرهنگي لرستان ابلاغ شده است.
همچنین نامه‌نگاری "سید ابراهیم موسوی‌نژاد" مدیر عامل انجمن لرستانی‌های مقیم مرکز و دکتر "نادر خاکی‌صدیق" نواده‌ي دختری آیت‌الله کمالوند براي انصراف شهرداری خرم‌آباد و نیز صدور دستور پی‌گیری از سوی مشاور رئیس‌جمهور به سازمان میراث فرهنگی بسیار موثر واقع شد.
 

مطالب مرتبط:
 

دیدگاه‌ها  

#1 همشهری 1395-04-28 03:23
حرکت خوبی است ولی کاش برخي وراث ان مرحوم بجای فروختن این محل انرا به شهرداری اهدا می نمودند تا شهرداری خرم اباد در این وانفسای بی پولی انرا به زخم کاری در سطح شهر می زد.
نقل قول کردن
#2 محمد 1395-04-28 07:56
الان خانه آیت ا...کمالوند به اداره همیاری های شهرداری تبدیل شده است
نقل قول کردن
#3 نجفی 1395-04-28 13:39
تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی خرم آبادکه جزو شاخص‌های توسعه فرهنگی است کی به بهره برداری خواهدرسید؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسنا منطقه لرستان، سال‌هاست که مسئولان اعلام می‌کنند این پروژه بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما نمی‌دانیم چه موقع به 80 می‌رسد.

این در حالیست که چون عمر مفید هر سازه 15 سال است وقتی این پروژه به بهره‌برداری برسد(البته اگر برسد)، فرسوده خواهد شد.
سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی لرستان درباره آخرین وضعیت این پروژه می‌گوید: کتابخانه مرکزی خرم‌آباد بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طبق آخرین برآورد اداره کل راه و شهرسازی استان که مجری پروژه است نیاز به 30 میلیارد ریال اعتبار دارد.
نقل قول کردن
#4 فهیمه 1395-04-28 13:56
کاروانسرای گوشه شهنشاه وبقعه شجاع الدین خورشیدکه حریمش قبرستان ومسجدحضرت ولیعصر(عج) است ازجاذبه گردشگریست ونیازبه رسیدگی ومرمت واحیاداردومیتوا ن همانندحمام گپ ازآن بهره مناسب بردتادررونق اقتصادی وگردشگری مفیدواشتغالزابا شد
نقل قول کردن
#5 فهیمه 1395-04-28 14:23
واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی برای مرمت واحیا به نفع چرخه اقتصادگردشگری کشوراست .
بازارطلافروشان قدیم خرم آبادبه نام کاروانسرای قدیمی صیدرضا می باشدکه اگرتبدیل به موزه فرهنگی شودمناسبتراست اگردرحریم آن باغ وفضای سبزایجادشوددرجذ ب گردشگرسهم بسزایی خواهدداشت .
میرزاصیدرضا میر آقایی از اهالی تفرش بوده که در زمان حضور در خرم آباد این کاروانسرا را احداث و به محلی برای اطراق میهمانان و عشایر کوچ رو و همچنین مورد استفاده برای آیین سنتی و عزاداری های مردم شهر در آن دوره بوده است.
این شخص (بانی کاروانسرا) منزلش را که دقیقا در روبروی ورودی شمالی کاروانسرا قرار دارد، در همان زمان می سازد.
همزمان با این دو بنا حمام گپ (حمام آسیا) نیز احداث شده است.
میرزا صید رضا از طرف مظفر الملک با حسن سلوک شهر را اداره می کرد.
میرزا صید رضا از منشیان زبر دست و با فضلی بود که اعقابش (خانواده های ستوده و میر آقائی) امروزه تیره بزرگی از شهر خرم آباد به شمار می آیند.
نقل قول کردن
#6 مریم 1395-04-28 16:23
واگذاری حمام تاریخی گپ خرم‌آباد می‌تواند آغاز بسیار خوبی برای مشارکت بخش خصوصی در حوزه‌های فرهنگی لرستان باشد.امیدواریم در استان لرستان شاهد واگذاری سایر پروژه‌های اینچنینی باشیم تا هم در زمینه‌ نگهداری آثار و بناهای تاریخی دغدغه‌ای نداشته باشیم و هم در حوزه‌ گردشگری منجر به وقوع اتفاقات خوشایندی شودکاروان سرای میرزاسیدرضاکه سبک معماری آن متعلق به دوره قاجار است؛میرزا سید رضا آن را بین سال‎های ۱۲۵۰ تا ۱۲۹۵ خورشیدی ساخت و نیز خانه‎ای برای سکونت خود در کنار آن ایجاد کرد.
چرابه جای بازارطلافروشی دراین مکاند دیدنی نمایشگاه یاموزه صنایع دستی لرستان دایرنمیشود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا