یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

منزل آیت‌الله حاج‌آقا روح‌الله کمالوند خرم‌آبادی در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.
به گزارش پايگاه خبري يافته، معاون میراث فرهنگی استان لرستان اظهار داشت: پرونده ثبتی منزل آیت‌الله کمالوند 15 مهرماه در جلسه شورای ثبت کشور مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفت و با اکثریت آرا مورد تایید و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
وی تصريح كرد: هدف از ثبت این اثر ارزشمند، ابتدا حفاظت از آن به عنوان یک بنای معماری مهم است که در بافت قدیم شهر خرم آباد جایگاه ویژه‌ای دارد و سپس به دلیل ارزش‌های مذهبی آن که در تاریخ لرستان مي‌باشد كه از اهمیت خاصی برخوردار است.
کارشناس تهیه‌کننده پرونده ثبتی منزل آیت‌الله کمالوند در این مورد اظهار داشت: ثبت منزل آیت‌الله کمالوند از اوایل دهه 80 در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی لرستان قرار داشت، اما متاسفانه مشکلات عدیده‌ای از جمله وضعیت مالکیت، مانع ثبت این اثر شد.
"عطا حسن‌پور" افزود: با توجه به تعاملی که با شهرداری خرم‌آباد به عمل آمد موانع موجود برطرف شدند و منزل آیت‌الله کمالوند به عنوان یک اثر ملی- مذهبی در فهرست میراث ملی کشور قرار گرفت.
این عضو شورای ثبت استان بيان داشت: منزل آیت‌الله کمالوند علاوه بر ویژگی‌های معماری دارای ارزش مذهبی بالایی است و به عنوان اولین حوزه علمیه استان لرستان و محلی برای هدایت تظاهرات‌های ضد رژیم پهلوی، همواره مورد توجه علما و روحانیون مبارز و مردم انقلابی خرم‌آباد در زمان قبل از پيروزي انقلاب اسلامی بوده است.
حسن‌پور خاطرنشان ساخت: متاسفانه در اثر ساخت و سازهای بی‌رویه اطراف منزل آیت‌الله کمالوند و داخل آن دستخوش تغییراتی شده که گام بعدی ما در راستای آزادسازی حریم این اثر و مرمت‌های اصولی آن با هدف حفاظت و نگه‌داری آن خواهد بود.
وی افزود: در تهیه و ثبت این اثر باید از زحمات بی‌شائبه استاد "سید فرید قاسمی" محقق و پژوهشگر سرشناس لرستاني تشکر نمود که در این راستا از هیچ اقدامی براي رايزني با سازمان ميراث فرهنگي كشور فرو گذار نکردند.
حسن‌پور گفت: بايد مسئولين حوزه علميه كماليه خرم‌آباد نيز تشكر كرد كه در ارسال اسناد و مدارك، نهايت همكاري را نمودند و همچنين سازمان‌هاي مردم‌نهاد خرم‌آباد و اصحاب رسانه نيز در تحقق اين مسأله تلاش بسيار داشتند كه جا دارد از همه آنان تقدير و تشكر گردد.

فرایند ثبت در فهرست آثار ملی پنج مرحله دارد، یک اثر باید دارای چند مشخصه اصلی باشد:

1- اثر نشان‌دهنده مقطعی از تاریخ ملی یا بین‌المللی با بار غنی فرهنگی و تاریخی باشد.

2- اثر متعلق یا در ارتباط با شخصیت‌های برجسته تاریخ کشور و یا نشانگر گوشه‌ای از زندگی، فعالیت یا آثار آنان باشد.

3- اثر در سطح ملی یا بین‌المللی شاخص یک مبداء تاریخی یا نقطه عطف در تاریخ انسان یا دست‌ساخته‌های او و یا حرکتی تاریخی باشد.

4- اثر در سطح ملی یا بین‌المللی حاوی اطلاعات جامعی از تاریخ و معارف انسانی، فرهنگ و تمدن بشری تاریخ علوم و فنون هنرها باشد و یا نقش تعیین کننده‌ای را در این زمینه ایفا کند.

5- اثر نزد عامه مردم و عرف مورد احترام یا توجه خاص باشد.

طبق قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب سال ۱۳۶۷ و قانون مجازات اسلامی در خصوص آثار تاریخی، وظیفه تشخیص آثاری که قابلیت حفظ و نگه‌داری و ثبت در فهرست آثار ملی کشور را دارا هستند بر عهده سازمان میراث فرهنگی است.

تلاش خرم‌آبادي‌ها به ثمر نشست: خانه آيت‌الله كمالوند جزء آثار ملي ثبت شد
 
در همين زمينه بخوانيد:
 

رضا جایدری

دیدگاه‌ها  

#1 علی 1394-07-22 09:08
یعنی دیگه هیچ جا نبود که اینجا باید پارکینگ بشه ؟ متاسفانه قدر داشته هامونو نمیدونیم و اکثر جوونا و مسئولين جديد آیت الله کمالوند و به خوبی نمیشناسن .
منم خوب نمیشناختم تا چندوقت پیش که یکی از فیلمسازهای هم استانی در موردش فیلمی ساخته بود . باید میدیدین که مراجع عظام در مورد ایشون چی میگفتن
نقل قول کردن
#2 سپهر 1394-07-22 11:03
تبريك به خرم ابادي هاي عزيز.به اميد ثبت جهاني دره ي خرم اباد-قلعه فلك الافلاك و پل شاپوري در سازمان يونسكو.خرم اباد فرياد رساي تاريخ است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا