یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نتیجه‌ی چند سال شخصیت‌شناسی، جستجو و تلاش، تندیس‌هایی از حکیم عمر خیام هستند که راهی زادگاه وی، ایتالیا و آمریکا خواهند شد.
به گزارش یافته، سازنده‌ی این مجسمه‌ها می‌گوید پس از 8 ماه جستجو و سفر به کشورهای مختلف به دنبال یافتن مناسب و بهترین سنگ برای این تندیس‌ها، سنگ مورد نظر را در شهرستان ازنا در استان لرستان می‌یابد.
حسین فخیمی تندیس خیام را در 5طرح اولیه می‌سازد و در آخر تندیس‌ها را بر اساس یک طرح از میان آن‌ها با سنگی 18 تنی و دو سنگ 12 تنی می‌سازد. این طرح از دو بیت زیر از سروده‌های خود خیام الهام گرفته شده است:
اجرام که ساکنان این ایوانند
اسباب تردد خردمندانند
هان تا سر رشته خرد گم نکنی
کانان که مدبرند سرگردانند
خالق تندیس صلح در مقر سازمان یونسکو می‌گوید: من خیام را تنها یک انسان شاعر و باده‌خور می‌دانستم که از خدا بی‌خبر است، اما پس از تحقیقات فهمیدم شخصی با این شخصیت و درجه‌ی علمی نمی‌تواند از خدا بی‌خبر باشد.
الگوگیری از یک تندیس کوچک‌تر از کف دست شروع شده و در ساخت این تندیس‌ها در کوچک‌ترین چیزها دقت شده است.
این پروفسورای مجسمه‌سازی می‌گوید: این مجسمه چون مهمان آمریکا خواهد بود باید مبلغ فرهنگ غنی ما باشد. بنابراین حتی در جزییات نقش و نگار فرش زیر پای خیام نیز دقت شده است که آن را یک جوان بی‌سواد اهل کشور افغانستان زیر نظر بنده تراشیده است.
این طرح در سه نسخه ساخته شده است که یک نسخه آن سال گذشته در نیشابور نصب شد؛ نسخه‌ی دوم این اثر نیز قرار است پس از تکمیل به فلورانس ایتالیا سفر کند و نسخه سوم آن هم مورد استقبال شهرداری منهتن نیویورک قرار گرفته و مهمان همیشگی این شهر شده‌ است.
 
مجسمه تندیس عمر خیام اثر حسین فخیمی
 
سال 1352 وزیر فرهنگ و هنر وقت، فخیمی را برای تعلیم دوره‌هایی به کشور اسپانیا می‌فرستد و از آنجا با مجسمه‌ساز شهیر "دن خوآن آوالوس" آشنا می‌شود. فخیمی یک سال با این استاد در اسپانیا کار می‌کند و تکنیک‌های مختلف مجسمه‌سازی و کار با سنگ، ‌چوب و برنز را فرا می‌گیرد.
سپس سال 1356 با گذراندن 11 دوره‌ی تحصیلی و 260 واحد درسی در مدت دو سال و نیم مدرک پروفسوری طراحی مجسمه‌سازی را از دانشگاه مادرید به همراه دو مدرک تخصصی گراور و مدال نشان‌سازی را دریافت می‌کند. این در حالی‌ است که برای گذراندن این دوره دست‌کم نیاز به 5سال زمان است. فخیمی در حال حاضر برای راه‌اندازی پروژه‌ای با عنوان "شهر هنر" تلاش می‌کند.
استان لرستان به خصوص شهرستان ازنا دارای معدن سنگ‌هایی کم‌نظیر است که توجه هنرمندان، معماران و تاجران زیادی را به خود جلب کرده است.

ارسال‌کننده: طاها  مقدم
 

دیدگاه‌ها  

#1 حامد 1394-07-21 08:22
یک چنین استادی نباید بیاد یه مجسمه زیبا تو شهرمون بسازه ؟ خوبه خرم آباد با این همه کوه شهر بزرگترین مجسمه ها بود. میدان شهدا و آزادی که ارزش ندارن نگاهشون کنی . میدون زیبا تو خرم آباد فقط شاپورخاست یا همون ژاندارمری .
نقل قول کردن
#2 طاها مقدم 1394-07-21 13:39
ممنون از زحمات همیشگی شما دوستان خودم
لازم دونستم همینجا از همه عوامل سایت خبری تشکر کنم
نقل قول کردن
#3 شهروند 1394-07-22 20:14
البته سنگ چینی دریژان که در زمان نماینده وقت مجلس آقای موسوی که خود ازنایی بود به چینی ازنا معرفی شد این معدن در ضلع شرقی دورود واقع گردیده و ربطی به شهر ازنا ندارد...
نقل قول کردن
#4 هستی سهراب 1395-02-28 14:54
به یاد روزی که با دوستان به دیدار این استاد بزرگوار رفتیم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا