یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سنگ‌تراشان یکی از 12 روستای هدف گردشگری در لرستان است که در 45 کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد قرار دارد.
سنگتراشان روستای هدف گردشگری لرستانبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، روستای هدف گردشگری به محدوده‌ای جغرافیایی گفته می‌شود که در این محدوده یک یا چند مجموعه‌ از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی وجود دارد که وجود آن‌ها انگیزه‌ای برای سفر و اقامت گردشگران خواهد بود.
 باستان‌شناس میراث فرهنگی استان در رابطه با روستای سنگتراشان می‌گوید: این روستا در یک شیب بسیار تند با توپوگرافی بسیار خشن و در بین جنگل‌های انبوه بلوط قرارگرفته است؛ روستایی پلکانی با مناظر طبیعی بسیار زیبا که در بیشتر اوقات سال مقصد گردشگران بسیاری است.
"عطا حسن‌پور" افزود: این روستا اشراف کاملی به دره کشور، آبشار وارک در قسمت شرقی و آبشار نوژیان در قسمت غربی خودش دارد.
یکی از گردشگران که از یکی از استان‌های مجاور به این روستا سفر کرده بود گفت: طبیعت این روستا خیلی عالی و بکر است.
دیگر گردشگر گفت: ما به جاه‌های تفریحی زیادی سفر کردیم اما اینجا چیز دیگری است خیلی خوش آب‌وهوا و زیباست.
اما آن‌چه روستای سنگ‌تراشان را در بین محافل علمی مطرح کرده وجود یک محوطه باستانی است که بزرگ‌ترین دفینه مفرغی ایران و جهان در آن به‌دست‌آمده است.
حسن‌پور کارشناس میراث فرهنگی گفت: در این محوطه طی 6 فصل کاوش باستان‌شناسی بیش از 2 هزار قطعه از اشیاء مفرغی، آهنی، سفالین با مضامین مینیاتوری، اساطیری، آئینی، جنگ‌افزاری و زندگی روزمره به دست آمده است.
نظارتی دیگر کارشناس میراث فرهنگی گفت: سرتبرهای مفرغی لرستان را در اشل‌های مینیاتوری – وجود شمشیرهایی با کاربرد تزئینی که در دنیا نظیر آن وجود ندارد، وجود آبریزهای بسیار ویژه‌ای که باستان شناسان معتقدند تاکنون در دنیا هشت مورد آن معرفی‌شده ولی در این محوطه 10 در 10 این سایت به 15 عدد از این‌ها برخورد کردیم.
به گفته باستان‌شناسان و اعتقاد آنان، این مجموعه تفکر درباره مفرغ را در دنیا متحول خواهد کرد.
از سویی دیگر یکی از اهالی روستا که شغلش دامداری و کشاورزی بود به صمیمیت و رابطه نزدیک ساکنان روستا اشاره کرد گفت: من حدود 80 (هشتاد) سال است که در این روستا زندگی می‌کنم
با این وجود حسن‌پور کارشناس افزود: حیاط هرکدام از خانه‌های این روستا سقف خانه دیگری می‌باشد.
وی در ادامه گفت: آن چیزی که باعث شده این سیستم سکونت در این روستا پابرجا بماند چیزی جز مودت، دوستی حاکم بر اهالی این روستا نیست.
یکی دیگر از اهالی روستا گفت: از قدیم که این خانه را ساختند رابطه‌مان با هم روزبه‌روز خیلی صمیمی‌تر می‌شود.
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 محمد 1394-05-21 19:24
یه پیشنهاد دارم برای شهرداری خرم آباد
بجای این که خونه های قدیمی و فرسوده محله های گل سفید و بخصوص شمشيراباد (بخاطر شیب و صخره ای بودن و همنشینی با بام لرستان ) و دیگر محل های مشابه را ویران کنند و فضای سبز بسازند بیایند و روستانماهاي درون شهری بسازند . خانه هایی شبیه روستاهای پلکانی و نمونه ای دیگر روستاهایی سنگی . هرمحله یک نوع روستا.خانه هارا از اول و مدرن بسازند ولی بیرونشان کاه گل و یا سنگ تزیین شده باشد . گله سرخه مله سرخه مثلا .
نقل قول کردن
#2 غفوری نژاد 1394-05-22 12:27
ما منطقه باستانی و گردشگری پل شکسته در بیخ گوشمان داخل مرکز شهر خرم آباد هست و کسی تره هم براش خرد(چندساله همینطور به حال خودش رها شده) نمیکنه حالا مسئولین عزیز رفتن چسبیدن به روستای سنگ تراشان
نقل قول کردن
#3 فعال محیط زیست 1394-05-22 22:02
باید مثل همه دنیا در کنار این روستا موزه و امکانات مناسب را بسازند نه اینکه همه را در قلعه فلک الافلاک جمع کنند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا