یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس، با تاکید بر اینکه نگاه به پرونده محمد کلهر باید متفاوت از سایر جرائم موجود در جامعه باشد، گفت: چرا یک نوجوان باید به راحتی با خود در مدرسه چاقو حمل کند و معلمی را به قتل برساند به طور قطع ساختار بیمار نظام آموزشی در بروز این حادثه نقش اساسی دارد.
به گزارش یافته، یحیی کمالی پور در گفت وگو با خانه ملت، در مورد محمد کلهر، نوجوان بروجردی که به دلیل قتل معلمش در آستانه اعدام قرار دارد، گفت: در این  حادثه خاص جدا از اقدامات قضایی صورت گرفته باید تمامی جوانب موضوع و میزان تقصیر دانش آموز و در نهایت عوامل موثر منجر به قتل در مدرسه را بررسی کرد تا بتوان متناسب با موضوع تصمیم گیری کرد.
 
در این حادثه دانش آموز به تنهایی مقصر نیست
حكم اوليه دانش‌آموز قاتل معلم بروجردي صادر شدنایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در این حادثه نباید دانش آموز را به تنهایی مقصر دانست، افزود: طبیعی است که نظام آموزشی کشور باید مترتب بر شرایطی باشد که زمینه های کنترل دانش آموزان را به درستی فراهم کند به طور قطع با توجه به تعداد انبوه دانش آموزان در کلاس ها با روحیات و فرهنگ های مختلف و شرایط موجود در جامعه اگر مدیریت و کنترل درست آنها در دستور کار قرار نگیرد تبدیل به کانونی از آسیب های مختلف خواهد شد که می تواند جامعه و سایر دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهد.
وی یادآور شد: شرایط خانوادگی و عواملی مانند خشونت، اعتیاد و فقر در بروز رفتارهای خشونت آمیز از سوی دانش آموزان در مدرسه تاثیر مستقیم دارد و خشونتها را افزایش می دهد.
 
در کنار پرونده متهم پرونده شخصیت نیز تشکیل شود
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه نگاه ما به پرونده محمد کلهر باید متفاوت از سایر جرائم موجود در جامعه باشد، گفت: اطلاعی از وضعیت و شرایط این پرونده ندارم و نمی خواهم پیش داوری کنم و در مورد رای قاضی نظر دهم اما با قاطعیت تاکید می کنم که شرایط دانش آموز نیز نباید نادیده گرفته شود و عدالت واقعی حکم می کند که در کنار پرونده متهم پرونده شخصیت نیز تشکیل شود و مسائل خانوادگی و وضعیت روحی و روانی دانش آموز و همچنین زمینه های روانی و اجتماعی بروز قتل مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا بتوان متناسب با هر دو پرونده تصمیم گیری کرد.
 
به هیچ وجه از قتل معلم به دست دانش آموز حمایت نمی کنیم
کمالی پور با بیان اینکه به هیچ وجه از قتل معلم به دست دانش آموز حمایت نمی کنیم، تصریح کرد: این اقدام ترویج خشونت است اما باید جنبه اصلاح گرانه آن را کاوش و بررسی کرد؛ بی شک اعدام محمد کلهر که سال ها در زندان به سر می برد تاثیری در ماهیت موضوع ندارد زیرا دانش آموزانی که در مدرسه وقوع جرم تحصیل می کردند در مدرسه حضور ندارند که نسبت به قانون متجری شوند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: انتظار می رود شرایط به نحوی پیش رود که حرمت معلم مقتول حفظ و از سویی شرایط دانش آموز نیز در نظر گرفته شود؛ اگر جامعه متاثر از اعدام محمد کلهر است باید در فضایی آرام به خانواده معلم مقتول ( خشخاشی ) مراجعه و رضایت آنها را جلب کنند.
 
نظام آموزشی بیمار کشور از عوامل اصلی وقوع این حادثه
نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی نظام آموزشی بیمار کشور را یکی از عوامل اصلی وقوع این حادثه دانست و گفت: چرا یک نوجوان باید به راحتی در مدرسه چاقو حمل کند و معلمی را به قتل برساند به طور قطع ساختار بیمار آموزش و پرورش در بروز این حادثه نقش اساسی داشته و مسئولان مدرسه به ویژه مربیان پرورشی در این حادثه قصور دارند.
 
غفلت آموزش و پرورش از پرورش دانش آموزان
وی یادآور شد: بی شک بارها این دانش آموز با خود چاقو حمل کرده و در مدرسه به عنوان دانش آموز پرخاشگر شناخته می شد اما متاسفانه به دلیل اینکه در نظام آموزشی به آموزش توجه بیشتر و از موضوع پرورش دانش آموزان غفلت می شود بنابراین این موارد مورد توجه قرار نمی گیرد این در حالی است که الفبای زندگی باید در مدارس به دانش آموزان آموزش داده شود.
 نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه در حال حاضر برخی دانش آموزان اقدام به توزیع سی دی غیراخلاقی و مواد مخدر در مدارس می کنند و مسئولان مدرسه در خواب خرگوشی به سر می برند؛ برای جلوگیری از افزایش حوادث و آسیب ها در مدارس، نظام آموزشی کشور باید اصلاح شده و تربیت و پرورش صحیح دانش آموزان در دستور کار قرار گیرد به گونه ای که بپذیرند هیچ وسیله ممنوعه ای را با خود حمل نکنند و نحوه رفتار درست با همکلاسی ها و معلم را فرا گیرند.
کمالی پور ادامه داد: آموزش ها در ارتباط با خشونت در مدارس باید مورد توجه قرار گیرد و به آن بها داد زیرا اگر به این مهم توجه نشود خشونت در جامعه افزایش می یابد در واقع وظیفه مسئولان مدرسه تنها رسیدگی به امور آموزشی نیست بلکه باید توجه زیادی به امر پرورش و تربیت داشته باشند.


شایان ذکر است اين معلم فقید یکم آذر 1393 در دبیرستان حافظی بروجرد و در هنگام تدریس با ضربه چاقوي " محمد کلهر" دانش‌آموز 17 ساله کشته شد‌.

دیدگاه‌ها  

#1 محسن 1397-12-08 12:06
عمل اين دانش اموز نتيجه فقر عدم توضيح عادلانه ثروت و امكانات دركشور است و اعدام اين جوان هيچ تاثير مثبتي در بين جوانان نميگذارد
نقل قول کردن
#2 رضا 1397-12-12 10:31
اولاً اعدام این دانش آموز دردی را دوا نمی کند ولی از طرفی هم باید به این چنین دانش آموزان و جوانانی باید فهمانده شود تهدید جان معلمان چه آثار و تبعاتی برای خودشان و جامعه دارد تا جوانان به راحتی با جان اساتید محترم بازی نکنند. استادی که با جان و دانش خود برای جوانان این مملکت مایه گذاشته و در جهت پیشرفت آنان تلاش می کند نباید اینجوری مورد هجوم قرار گیرد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا