یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

كتاب "افسانه‌ها و باورداشت‌های غرب کشور"

پژوهش و نگارش: علي‌مردان عسكري‌عالم

تعداد صفحه: 648

شمارگان: 2000 نسخه

ناشر: انتشارات آرون

شابک: 0 120 231 964 978

 

عسكري عالم, يافته نيوزاین کتاب مجموعه‌ای است از172 افسانه، متل و همچنین تعداد زیادی تمثیل، باور و اصطلاح رایج در زبان‌های لری و لکی.

«افسانه‌ها و باورداشت‌های غرب کشور» به عنوان شانزدهمین اثر"علی‌مردان عسکری‌عالم" نویسنده و پژوهشگر لرستانی، مجموعه‌ای است از افسانه‌ها، تمثیل‌ها، روایت‌ها و باورهای عامه مردم.

علی مردان عسکری عالم نویسنده این اثر، با بیان این که كتاب ياد شده   شانزدهمین اثر وي در حوزه فرهنگ  و ادبیات بومی و محلی است، افزود: «این کتاب علاوه برافسانه ها و متلهای منطقه  غرب کشور در بردارنده تعداد زیادی از آداب و رسوم، چیستان ها  و  واژگان   لری و لکی  است».

وي  در ادامه، افزود:«این مجموعه را طی سال‌های گذشته از راویان مختلف در استان‌های لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان،کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه و کردستان گردآوری کرده‌ام».

عسكري‌عالم با اشاره به جایگاه ممتاز افسانه و متل نزد مردم این مناطق، مجموعه این باورها را آمیخته‌ای از تدبیر، تدبر، شور و شادی دانست که در زندگی روزمره دارای جنبه‌های سرگرمی و  گذران وقت هستند.

از این نویسنده ساکن خرم‌آباد تا کنون كتب: «فهلویات»، «زبان‌زدهای لکی»، «زبان‌زدهای لری»، «چهل سرود»، «ادبیات شفاهی قوم لر»، «فرهنگ عامه مردم لرستان(5جلد)»، «سیقاف» و «فضول معرکه» به چاپ رسیده است.

 

سعيد عسكري‌عالم/ يافته

دیدگاه‌ها  

#1 هلیناز 1395-05-12 12:41
آفرین دارد همت این مرد بزرگ…ستونها و حافظه های تاریخی و فرهنگی ما همین عزیزانند…درود بر روان پاکت باد
نقل قول کردن
#2 مهرداد 1398-05-14 10:46
توی لیست کتابها"کتاب افسانه های لرستان"نیست من خودم خریدمش و خوندمش خیلی باحاله لطفا توی لیست بیارینش
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا