یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

علی گودرزیان در "سیل نامه" مجموع مشاهدات خود از سیل فروردین ماه 98 لرستان را به روایت کشیده است.
گودرزیان از فرهنگیان استان، شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار لرستانی است
 
این کتاب روایتی از مشاهدات گودرزیان از سیل ۹۸ لرستان است ...
 




شناسنامه کتاب:
نام: سیل نامه
به قلم علی گودرزیان
 تعداد صفحات: 142 صفحه:
شمارگان: 1000 نسخه
نوبت چاپ: اول
ناشر: انتشارات شاپور خواست
 
 
"عباس دارایی" از فعالان رسانه ای لرستان �به بهانه انتشار این کتاب یادداشتی را منتشر کرد.
در یادداشت دارایی آمده است:
 
"بازخوانی یک بحران با مستند نگاری بدیع"
علی گودرزیان یک چهره چندوجهی است و در قالب‌های مختلف او فعالیت دارد، هم یک فعال سیاسی است از نوع اصلاح طلبی که با وجود فعالیت های سیاسی و آموزشی‌اش در دوره اصلاحات، اتفاقا در دوره انزوای این جریان در عهد «محمودیون» شور و حرارتی مثال‌زدنی‌تر از دوره اصلاحات داشت و انصافاً در آن روزها به عنوان یک نقاد روزنامه‌نگار به‌خوبی ایفای نقش کرد.
گودرزیان فعالیت های سیاسی خود را در دوره اعتدال نیز با آهنگی متفاوت‌تر، از سر گرفت و با وجود ناملایماتی که بر او رفت همانند بسیاری از چهره‌های شاخص فعال در حوزه سیاسی به تناسب ظرفیت‌ها و توان و نقش‌آفرینی‌هایش به کار گرفته نشد و سال 98 نیز در یک مدت بسیار کوتاه در قامت مشاور رسانه ای استاندار لرستان فعالیت کرد.
گودرزیان را از این‌رو باید یک چهره چندوجهی توصیف کرد که بیش از اینکه یک چهره سیاسی تلقی شود، چهره‌ای است که در حوزه ادبیات و شعر تبحر خاصی داشته و در زمره سرمایه‌های ادبی این استان محسوب می‌شود که البته این وجه از فعالیت‌های او تحت شعاع سیاست قرار گرفته است اما با وجود این درآمیختگی سیاست و ادبیات او دستی هم بر فعالیت‌های اجتماعی در قالب مشارکت در برنامه‌های خبر خواهانه دارد و با گروه‌های مردم‌نهاد نیز فعالیت می‌کند که او بیشتر ترجیح می‌دهد در این حوزه دیده نشود، انصافاً در این بخش نیز فردی قابل و موثر است که در سیل 12 فروردین لرستان به‌رغم پنهان نگه‌داشتن فعالیت هایش، اما موثر عمل کرده و بارها در میدان بحران فروردین سال گذشته از وقوع سیلاب تا بازسازی پسا سیلاب حضور داشت.
او سال گذشته مشاهدات خود از سیل را به عنوان یک کنشگر فرهنگی و اجتماعی در قالب یادداشت‌هایی با عنوان روزنوشت سیل 12 فروردین 98 در 25 بخش در فضای مجازی منتشر کرد، نگارش خوب و روایت‌های دقیق و تصویرسازی‌های مجسم در واژه‌ها از خصوصیات نوشته‌هایی بود که در آن مقطع مخاطبین زیادی را جذب کرده بود.
انجمن جامعه‌شناسی لرستان نشستی را با عنوان بررسی جنبه‌های اجتماعی فرهنگی سیل در استان لرستان به میزبانی شهرستان پل‌دختر برگزار و از دکتر محمد رضا ایرانمنش جامعه‌شناس ایرانی برای بحث و تبادل نظر در این زمینه دعوت کرده بود، او را به عنوان یک جامعه‌شناس که مایل بود در خصوص سیل و جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی حاصل از آن بیشتر بداند و روی مردم سیل‌زده کار کند به رویش نو، یکی از گروه‌های تلگرامی استان دعوت کردیم و هم‌زمانی حضور ایرانمنش در رویش نو و بارگذاری مطالب گودرزیان تحت عنوان روزنوشت‌های سیل 98 یک ارتباط بین ایرانمنش و گودرزیان برقرار می‌شود که او با مطالعه این روایت گری‌ها و مستند نگاری‌ها به گودرزیان پیشنهاد می‌دهد این مطالب را در قالب کتابی جمع‌آوری کند.
این پیشنهاد با استقبال گودرزیان مواجه و او روزنوشت‌های خود را امروز پس از یک سال تحت عنوان کتابی 143 صفحه‌ای با نام «سیل نامه» که انتشارات شاپورخواست کار چاپ آن‌ها انجام داده، تالیف کرده است.
سیل نامه مجموعه رونوشت‌های گودرزیان از سیل از وقوع تا بازسازی است که نویسنده سعی کرده است با واژه‌ها تصویرسازی کند و دکتر ایرانمنش نیز مقدمه‌ای بر این کتاب گودرزیان نوشته است.
آنچه این کتاب را به عنوان اثری ماندگار برجسته ساخته است، تمرکز بر رخدادی است که به‌رغم مستندسازی‌های انجام‌گرفته در این خصوص اما کسی در قالب «مستند نگاری» به آن نپرداخته است.
 گودرزیان چون خود از نزدیک آلام و دردهای مردمان سیل‌زده و خدمات گروه‌های جهادی، فعالان سیاسی، گروهای مردم‌نهاد، بازدیدها و فعالیت‌های مدیران دولتی و حجم بالای کمک‌های خیرین و مشارکت تمام کشور در بازسازی مناطق سیل‌زده را دیده است در این روایت‌های خود به زیبایی و شیوه ای متفاوت با بهره‌گیری از تصویرسازی واژه‌ها این بحران را تشریح کرده است.
علی گودرزیان ع پایدار این روزها به انتشار مطلبی با عنوان نگاهی به آلبوم های موسیقی علیرضا نادری و بازنشر مصاحبه‌ای از خود با این موسیقی سرای پرآوازه لرستانی مشغول است که در این سلسله مطالب و گفتگو بازنشر شده، او به خوبی نادری را به تصویر کشیده و زوایای دیده نشده هنری این هنرمند شهیر را برجسته ساخته است.
هشت سال بازی برزمین سوخته سلسله مقالات اجتماعی گودرزیان بود و همچنین مجموعه طنز مدیریت سه پاکتی که او آن‌ها را در نشریات استان منتشر کرده بود و در قالب دو کتاب گردآوری شده اند اما این مجموعه‌ها مجوز چاپ نگرفتند و پشت ممیزی جاپ ماندند و اما مجموعه دوم شعرش با نام «من و مردم» و مجموعه «ماجراهای من» در دست چاپ دارد.



دیدگاه‌ها  

#1 عالی بود 1401-07-17 22:22
احسنت استاد گرامی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا