یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

عمده جوانان لرستانی و به خصوص خرم‌آباد به علت نداشتن شغل و آتیه‌ي مناسب، به آینده نگاهی منفی و مضطربانه دارند. اما هنوز جوانانی هستند که با تلاش و پشتکار سعی می‌کنند امید به آینده را در خود و هم در دیگر همسالان افزایش دهند.
یکی از این جوانان شاداب و سرزنده، مؤسس، سرپرست و مربی باشگاه المپیک افلاک خرم‌آباد است.
"زینب مرادخانی" در مورد سوابق ورزشی خود می‌گوید: متولد سال 1363 هستم. دانشجوی کارشناسی تربیت‌بدنی و 15 زينب مرادخانيسال در عرصه ورزش فعالیت مستمر دارم. در ابتدا با ورزش ووشو و در سالن 22 بهمن فعالیت خود را آغاز کردم. 8 سال در رشته‌های رزمی حضور داشتم، 10 عنوان قهرمانی کشور در رشته کونگ‌فو دارم. یک دوره مربی تیم ملی موی‌تای (بوکس تایلندی) بودم. در ادامه به ایروبیک و آمادگی جسمانی روی آوردم و تقریباً 7 سال است مربی این رشته هستم. سال 1390 با همکاری و مشارکت دوست خوبم "طاهره مرادی" سالن المپیک افلاک واقع در محله فاز یک كيو خرم‌آباد را تاسیس کردیم.
سرپرست باشگاه المپیک افلاک در ادامه گفت: خدا را شاکرم که بعد از گذشت 3 سال، پذیرای خیل بانوان دوست‌دار ورزش هستیم. علاقه‌مندان در رشته‌های: ایروبیک، فیتنس، تناسب اندام، رشته‌های رزمی و ژیمناستیک در این باشگاه به فعالیت می‌پردازند. "سمیرا رشیدی" در قسمت تناسب اندام و آمادگی جسمانی با داشتن کارت مربی‌گری مشغول تمرین‌دهی ورزشکاران هستند، "شیرین فرسا" در قسمت ژیمناستیک و با داشتن کارت مربیگری و همچنین خودم با گذراندن دوره‌های مربیگری در قسمت فیتنس خدمت رسانی را انجام می‌دهیم.
وی ادامه داد: باشگاه المپیک افلاک به عنوان بهترین باشگاه در زمینه‌ي ژیمناستیک شناخته شده است. حدود 150 نفر از بانوان باشگاه ما را برای ورزش انتخاب کرده‌اند که این میزان در ماه‌های رمضان، محرم و صفر و اوایل مهر کاهش پیدا می‌کند و در اوقات فراغت و تعطيلات افزايش مي‌يابد.
مراد‌خانی با گلایه از وجود فقر فرهنگی حاکم بر جامعه در خصوص پرداختن زنان به فعاليت‌هاي ورزطشي در بيرون از خانه گفت: متاسفانه هنوز دیدگاه منفی در مورد ورزش بر جامعه استان ما حکم فرماست و اغلب فکر می‌کنند اگر یک دختر خانم به سراغ ورزش برود در آینده سرکش خواهد شد و یا مادر خوبی نخواهد بود. در صورتی که همه ما می‌دانیم سلامت هر فرد تاثیر مثبت بر جامعه می‌گذارد و بدون شک سلامت روح و جسم مادران از اهمیت زیادی برخوردار است. خانواده‌ها این را بدانند ورزش علاوه بر سلامتی با خود‌آگاهی، فروتنی و خلق خوب می‌آورد.
وي افزود: من از خانم‌های شاغل تقاضا دارم در روز حدود یک ساعت از وقت‌شان را به ورزش اختصاص دهند مطمئناً تاثیر آن را در مدت کوتاهی خواهند دید. ورزش خستگی را که در زمان کار متحمل شده‌اند را از بین خواهد برد و با انرژی مثبت به خانه باز خواهند گشت.
موسس باشگاه المپیک افلاک در ادامه با بیان نارضایتی از مسوولان  ورزش و جوانان گفت: من و تمام همکارانم تلاش می‌کنیم تا جوانان شهرمان به سمت ورزش بیایند و به این شکل به گونه‌ای از فساد جلوگیری کنیم؛ اما به جای یک تشکر خشک و خالی از ما، سنگ‌اندازی‌هایی هم بر ادامه ندادن کارمان انجام می‌دهند.
مرادخاني تصريح كرد: متاسفانه هیچ‌گونه نظارت يا حمياتي بر باشگاه‌ها صورت نمی‌گیرد فقط زمانی که مهلت زمان مجوزمان تمام شد تهدید به بستن باشگاه می‌کنند. اصلاً در مورد تعهداتی که اداره ورزش و جوانان نسبت به ما دارد چیزی نمی‌دانیم چون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی در این مورد به ما نشده است.
این مربی پرانگیزه اذعان داشت: در تمام دنیا ورزشکاران از اهمیت بالایی در کشورهای‌شان برخوردارند، اما در این‌جا ورزشکاران دارای شأن و ارزش اجتماعی چندان بالايي نیستند. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده ورزش تمام تلاشم را برای بازشناسی ورزش به مردم شهرم انجام داده‌ام.
مرادخانی با انتقاد از مسوولان گفت : قبل از تأسیس باشگاه درخواست اجرای یک مجموعه ورزشی ویژه بانوان را به اداراه ورزش و جوانان دادم، این پروژه با نگاه کارشناسانه دارای امکانات رفاهی از قبیل ورزشی، پزشکی با ارائه خدماتی همچون حرکت درمانی، حرکات اصلاحی، فیزیوترافی و پارک بازی کودکان طراحی شده بود اما نه تنها در اداره ورزش و جوانان بلکه اداره کار و تعاون هم با من همکاری نکردند. بعد از سه سال دوندگی توانستم مجوز آن را بگیرم اما هیچ‌گاه وام اختصاص داده شده را نتوانستم بگیرم چون همیشه با جمله معروف و تکراری"بودجه نداریم" از سوی مسوولین مواجه می‌شوم‌.
وی ادامه داد: عملکرد مسوولین نسبت به ورزش بانوان فوق‌العاده ضعیف است، من برای ارتقاء درجه مربی‌گری خود یک‌سال است که به دنبال مسوول مربوطه آن در اداره کل ورزش و جوانان می‌گردم اما متاسفانه کسی در این زمینه پاسخ‌گو نیست و در نهایت مجبورم برای این کار به تهران مراجعه کنم که امیدوارم مدیرکل جدید به این امر مهم توجه جدی نماید.
مرادخانی با پیشنهاد برگزاری مسابقات بین باشگاهی در سطح استان گفت: اداره ورزش و جوانان از مربیان و کسانی که در عرصه ورزش فعالیت می‌کنند مشاوره نمی‌گیرد. مسوولان ورزشی این را باید بدانند که ما ابتدا باید ورزش همگانی را ترویج دهیم سپس به سراغ ورزش‌های تخصصی و قهرماني برویم. آموزش و پرورش سهم عظیمی برای آموزش هر چه بهتر ورزش در کشور دارد. برخي مربیان ورزش در مدارس از لحاظ تجربی در سطح پائینی هستند و مدارس به عنوان مرجع مهم در نظام آموزشی کشور باید به این مسأله توجه خاص داشته باشند تا بچه‌ها از همان سنین پائین از ورزش زده نشوند. ما می‌توانیم با الگو‌برداری از کشورهای صاحب سبک در ورزش، به موفقیت برسیم.
وي در ادامه با اشاره به نبود سطح درآمد کافی در ورزش گفت: من نمی‌توانم مایحتاج زندگی خود را از راه ورزش تامین کنم و مجبورم در جاهای دیگر نیز کار کنم. در باشگاه ما حتی تعمیرات و نظافت را خودمان انجام می‌دهیم تا بتوانیم هزینه دیگر موارد مصرفی را تامین کنیم!
مرادخانی ضمن آرزوی پیشرفت براي ورزش استان گفت: با تمام ناملایماتی که در ورزش دیدم اگر به 10 سال پیش برگردم باز هم به ورزش روی خواهم آورد چون به آن علاقه دارم؛ ضمناً از خانواده‌ام برای حمایت‌های‌شان و همچنین دوست خوبم خانم مرادی برای همراهی‌ام در این راه، تشکر می‌کنم.
 زينب مرادخاني همراه با شماري از مربيان و ورزشكاران باشگاه ورزشي بانوان افلاك خرم‌آباد
 
 
توضیح: این مصاحبه در شماره 105 روزنامه خبرورزشی ویژه لرستان مورخ 14 دي 1393 منتشر شد.
 بازنشر در پایگاه خبری یافته
 

دیدگاه‌ها  

#1 موسوی 1393-10-19 12:56
خانم میرزا خانی اداره کل ورزش و جوانان اگر بودجه ای میداشت به هیاتهای ورزشی خودش میداد نه به باشگاههای خصوصی! در ضمن نظارت بر باشگاهها هم بدرستی و به نحو احسن انجام میشه!
نقل قول کردن
#2 کلانشهر خرم اباد 1393-10-19 18:33
همشهری عزیز
اول باید بری فرهنگ ورزش بانوان رو جابندازی بعدبری سراغ باشگاه داری!
ابعدشم این مجموعه که میخوای بسازی خیلی هزینه بر هست و برگشت سرمایه سالها طول میبره. بهترنیست همینو ادامه بدی تا فرهنگ جابیفته تانسلهای بعد بیان و اون مجموعه رو بسازن!
بازم از اراده و پشتکارت خوشم اومد و تحسینت میکنم
نقل قول کردن
#3 سپهوند 1393-10-21 22:41
اداره کل چشه؟
نقل قول کردن
#4 عليرضا 1393-10-22 08:50
ميشه يه نمونه از سنگ اندازي اداره ورزش و ذكر بفرمائيد؟ دروغ كار بدي است حضر كن
نقل قول کردن
#5 حسنوند 1393-10-27 10:51
خوبه كه خودتونم فرمايش كرده ايد كه باشگاه خصوصي.
پس وظيفه اداره كل ورزش تنها دادن مجوز فعاليت به شما را دارد نه تامين مخارج را
نقل قول کردن
#6 مهدی 1395-04-19 22:03
دمت گرم خانم مراد خانی شیری سی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا