یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

حدود 10 سال کشتی گرفت. چند سالي هم مربی تیم ملی امید کشور بود.
طي زندگي ورزشي‌اش مورد بی‌مهری‌های فراوان قرار گرفت اما  بدون توجه به حواشی، به کار تربیت و پرورش کشتی‌گیران پرداخت. با به کارگیری تجربیاتش توانست کشتی‌گیران تراز اول زیادی از لرستان را تحویل جامعه کشتی کشور بدهد.
اينك، محمدحسين(حسيني) شفافي بعد از سال‌ها دوري از رسانه‌ها، دعوت ما را پذيرفت و ساعاتي با او به گفت‌وگو نشستيم:
 
استاد شفافي، در ابتدا بیوگرافی خود را برای خوانندگان و علاقه‌مندان به ورزش استان ذكر كنيد.
 متولد 1330 در محله چهارراه بانک خرم‌آباد هستم. سال 1347 کشتی را شروع کردم. سال‌ها در وزن 68 کیلوگرم آزاد کشتی گرفتم. دو فرزند پسر به نام‌های کیارش و  اشکان دارم که هر دوی آن‌ها هم کشتی‌گیر هستند. سال 1355 هم لیسانس تربیت‌بدنی اخذ نمودم.
 
تمرینات خود را از چه سالی و زیر نظر کدام مربی انجام داديد؟
تمریناتم را از سال 47 زیر نظر استاد احمد رضایی و جعفر یگانه شروع کردم. کشتی استان مدیون این پیشکسوتان است. آقایان محمد کریمی، نصرت‌الله والی‌‌زاده، سيد عسكر موسوی، سيد محمدرضا قیاسیان، اخوان ملوکی، حمید دریکوند، حشمت نوروزی، محمد پنجی‌پور، احمدرضایی، شهاب لشگری، ايرج احمدی، عبدي خاکباز، مرحوم اسکندری، مرحوم حبیب سالم، جهان‌شاه خزاعی، عبدالرضا دستگیر و بقیه پیشکسوتان و استادان خودم که الان حضور ذهن ندارم برای کشتی این استان زحمت زیادی کشیدند‌.
 
زمانی که آقای شفافی وارد کشتی شد، مکان‌هایی که در آن تمرین می‌کردند به چه شکل بود؟
متأسفانه به پای جمعیت آن موقع، وضع امكانات از الان بهتر بود چون کشتی فرنگی و آزاد کنار هم تمرین می‌کردند. ما الان خانه تخصصی کشتی در استان نداریم و از سالن رزمی‌کاران استفاده می‌کنیم. فضاي محل تمرینات کم است. وسایل گرمایشی، رختکن و وسایل بدن‌سازی ندارد و به همین خاطر جوانان با نبودن سالنی مناسب و نداشتن مسابقات‌، انگیزه‌شان سلب شده است.
 
علاوه بر کشتی در چه زمینه‌ای فعالیت دارید؟
قبلا دبیر آموزش پرورش بودم. الآنمغازه لوازم یدکی اتومبیل دارم و به خاطر عشق و علاقه‌ای که به این رشته دارم نمی‌توانم تشک کشتی را رها کنم چون استعدادهای فراوانی در این رشته ورزشی در لرستان هست. بر خود واجب می‌دانم به همشهریان خدمت نمایم.
 
در طول مدتي كه كشتي مي‌گرفتيد، مقامی هم کسب کردید؟
متأسفانه به خاطر در‌رفتگی کتف که مرتب آزارم می‌داد نتوانستم آن طور که می‌توانستم استعدادهای خود را شکوفا کنم. سال 50 در مسابقات آموزشگاه‌های کشور مقام اول در کرمان را  به دست آوردم و سال 52 در مسابقات دانشگاهی کشور به مقام دوم دست یافتم. کشتی‌گیرانی که دچار دررفتگی کتف می‌شوند باید تشک را بوسیده و كشتي کنار بگذارند.
 
آقای شفافی به فکر درآمد در این رشته ورزشی بوديد یا هدف خاصی را دنبال می‌کردید؟
از اول مربی‌گری خود تا کنون هیچ‌گونه پولی به عنوان مربی دریافت نكرده‌ام. فقط به خاطر عشق به استان و خرم‌آباد خدمت  و روزی 7 ساعت وقتم را صرف نوجوانان، جوانان و بزرگسالان كردم.
 
تا چه سالی روی تشک کشتی به طور حرفه‌ای ورزش كردید؟
از سال 54 تا 59 کشتی را به طور حرفه‌ای ادامه دادم و در مقطعي هم کشتی مي‌گرفتم و هم مربی تیم لرستان بودم که به خاطر کوته‌فکری برخي مسوولان وقت، با همه عشق و علاقه‌، سال 59 به بنده میدان ندادند و مورد بی‌مهری زیادی قرار گرفتم! متاسفانه بعضی مسوولان كه ورزشی نبودند خیلی اذیتم کردند‌!
 
توصیه شما به جوانانی که می‌خواهند کشتی را به صورت حرفه‌ای دنبال کنند، چیست؟
اول از همه چیز زحمت زیاد‌، انگیزه فراوان و بعد رفتار و کردار خود را سالم نگه‌ دارند چون این رشته ورزشی به زحمت زیاد نیاز دارد و سختی‌های زیادی را باید تحمل نمایند.
 
شفافی: حمايت از ورزش در لرستان بسيار كم‌رنگ استچند نفر از شاگردان شما که به تیم ملی راه یافته‌اند را نام ببرید.
ببینید تعداد شاگردانی که من در خدمت‌شان بودم و توانستند موفقیتی در سطح ملی کسب کنند زیاد است و در حوصله این بحث نمی‌گنجد. ممکن است نام کسی در ذهنم نباشد به همین علت  از نام بردن خودد‌اری می‌کنم تا دلخوری یا گله‌مندی پیش نیاید، ولی متأسفانه برخی از آن‌ها به دلیل ناعدالتی که در حق‌شان شد نتوانستند استعدادهای خود را شکوفا کنند. مانند سیاوش نوری که می‌توانست در گذشته از قهرمانان آسيا و جهان و در حال حاضر نيز سرآمد مربیان کشتی ایران باشد‌!
 
به نظر شما مادیات تا چه اندازه در موفقیت ورزش موثر است؟
حرف اول در ورزش بحث مالی است. وقتی امکانات در اختیار ورزشکار نیست چطور می‌توان از او انتظار قهرمانی داشت؟ در زمان ما مادیات مهم نبود ولی الان بحث مالی خیلی مهم است به طوری که ورزشکار، پول کرایه ماشین، شهریه و تغذیه مناسب خود را ندارد!
 
اصلی‌ترین موانع پیشرفت كشتي استان و برگشت به دوران طلایی دهه 60 را چه می‌بینید؟
نبود منابع مالی‌، نبود انگیزه به خاطر بی‌توجهی مسوولان به استعدادهای ناب لرستان.
 
آقای شفافی حمایت مسوولان از ورزش استان را چگونه می‌بینید؟
متأسفانه حمایت کافی به سختی و مشکل انجام می‌گیرد حتی قادر به درست کردن دوش‌های سالن  کشتی هم نیستند!  یک سالن کوچک در اختیار ما گذاشتند که به درد رشته‌های رزمی می‌خورد. سالن 40 سال پیش که ما در آن تمرین می‌کردیم از این سالن بهتر و مجهزتر بود. کشتی‌گیر نیاز به حمایت دارد که متاسفانه در لرستان این حمایت و توجه بسیار کم‌رنگ است.
 
درخواست شما از مسوولان ورزشی استان چیست؟
از مدیر کل انتظار دارم که به وضع کشتی استان سر و سامان بدهد تا کشتی‌گیران لرستاني دارای انگیزه شده و در سطح کشور، آسیا و جهان افتخار کسب کنند. اگر حمایتی از سوي مسوولان نباشد، تلاش‌های ما مانند آب در هاونگ کوبیدن است. از استاندار تقاضا دارم بودجه‌‌ی مناسبي در اختیار تربیت‌بدنی استان بگذارد و تربیت‌بدنی هم از قسمتی از بودجه را خرج ورزش کشتی و سالن‌های ورزشی این شهر کند.
 
انتظار شما از رییس هیات کشتی استان چیست؟
ما از آقای عبدالله عزیزپور که یکی از قهرمانان بلند‌آوازه استان و از شاگردانم بوده انتظارمان بیش‌تر از این است. به عنوان پیشکسوت و خادم کشتی یک سوال دارم: چرا لرستان با سابقه درخشان در کشتی نباید خانه کشتی مجهزی داشته باشد‌؟ انتظار داریم به جد دنبال احداث خانه تخصصی کشتی لرستان باشند.
 
آقای شفافی در طول مدت مربی‌گری در تیم ملی چه افتخاراتي کسب كرديد؟
سال 72 و 74 مربی تیم امید جمهوری اسلامی ایران بودم که سال 72 در مسابقات جهانی یونان که محمدرضا طالقانی رئیس
فدراسیون را بر عهده داشت به این مسابقات اعزام و به سکوی قهرمانی جهان دست یافتيم.همان زمان تعدادی با مربی‌گری من مخالفت داشته و حتی تا دقایقی قبل از پرواز با اعزام من مخالفت نمودند که خد را شکر با حمایت آقای طالقانی نتوانستد مانع رفتن من به کشور یونان شوند و تیر آن‌ها به سنگ خورد. سال 74 در مسابقات جهانی تهران با مربی‌گری من دوباره توانستیم به سکوی قهرمانی جوانان جهان دست یابیم.

 این مصاحبه در ویژه‌نامه خبرورزشی لرستان شماره 101 منتشر شده است.
 بازنشر در پایگاه خبری یافته
 
محمدحسين شفافی: حمايت از ورزش در لرستان بسيار كم‌رنگ است


 
 
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند خرم اباد 1393-07-09 22:12
شفافی انسانی شریف و از مربیانی است که با جان ودل برای تربیت نوجوانان و جوانان این دیار زحمات زیادی کشیدند و در برخی موارد حتی از جیب خودش برای کشتی استن هزینه می نمود. بیاد دارم در سال 54 در مسابقات قهرمان کشوری اعزامی به عراق تمام تیم در کلیه رده ها از تیم کشتی لرستان بود و در اخرین لحظات فدراسیون ان موقع در صدد حذف دو سه وزن از تیم وجایگزینی ان با افرادی از دیگر استانها بودند و تنها کسی که که شهامت داشت و جلوی این حق کشی ایستاد ه بود اقای شفافی بود و در همان سالها ایشان هم مربی فنی بود و هم مربی اخلاق که نوجوانان و جوانانی را که برای تمرین به کشتی می امدند مانند یک برادر بزرگ راهنمایی می کرد. ولی متاسفانه عده ای که حرفی برای گفتن از کشتی را نداشتند باعث به حاشیه راندن ایشان شدند .
نقل قول کردن
#2 مهدی فاضلی 1393-08-03 16:25
چه خوبه یاد کردن از مردان بزرگ این دیار همچون استاد عزیزم آقای شفافی ایشون فقط مربی کشتی نبودن ازش درس انسانیت و اخلاق گرفتیم همیشه به وجودش افتخار میکنیم امیدوارم همیشه سلامت باشن...باید بگم استاد عزیز هر چند مسولها قدرتو نمیدونن ولی تو وجدان بیدار مردم یه چهره ماندگار هستید کشتی لرستان مدیون خدمات ارزنده شماست.
نقل قول کردن
#3 رضایی 1393-11-08 16:28
:lol: با عرض سلام و ادب خدمت استاد گرانقدر جناب اقای حسین شفافی. اگر این استان چند مربي بزرگوار و دلسوز و فهیم مثل اقای شفافی داشت الان مطمعنا کشتی و ورزش استان پله های رشد و طرقی را طی نموده بود. باید بر دست استادی چون جناب اقای شفافی بوسه زد. حیف که در حال حاضر ادمهای با دانش در ورزش و کشتی استان و حتی کشور کم هستند. با سپاس فراوان
نقل قول کردن
#4 محمدی 1393-11-08 16:33
استاد شفافی نمونه انسان با دانش و بزرگوار در عرصه ورزش و کشتی استان لرستان هستند. انشاله که زنده باشند
نقل قول کردن
#5 حسین 1393-12-10 02:59
استاد شفافی واقعا مربی با دانشی هستند من هم اکنون پیش ایشان کار میکنم واقعا سالن ما وضعیت نابه سامانی داره
نقل قول کردن
#6 پانیذ 1394-06-30 20:46
تمام ملت بزرگوار کشتی گیر خرم اباد مدیون به زحمات و پشتیبانی اقای محمد حسین شفافی هستند. ایشان بسیار انسان بزرگوار و خوب و از خود گذشته و کشتی دوستی هستند :roll:
نقل قول کردن
#7 ارش 1394-08-26 18:23
استاد شفافی واقعا بی نضیر اند و برای کشتی خرم اباد بسیار زحمت کشیدند
نقل قول کردن
#8 غفوری 1395-09-22 18:39
سید محمد رضا قیاسیان همان است که کتابی درباره ورزشکاران و پهلوانان نوشته؟
نقل قول کردن
#9 بازگیر. 1395-10-10 22:19
این شالله سایه ات بالای سرکشتی استان باشه.حیف قدرامثال جنابعالی رونمیدونند کسانی که نصف دانش شماروندارن الان درراس وامورکشتی کشورهستن.این عدالت نیست.کوچک شما بازگیر
نقل قول کردن
#10 فریبرز 1395-11-29 15:54
ایشان پدر کشتی لرستان هستن
نقل قول کردن
#11 سامان 1398-07-15 13:27
انسان به تمام معنا و پدر کشتی خرم آباد
نقل قول کردن
#12 ناشناس 1398-08-07 11:36
بنده خودم یکی از کشتی گیران مطرح استان بودم
وشاگرد استاد شفافی که حق پدری گردنم داره
یادم نمیره این مرد بزرگ بیشتر اوقات حتی پول
جیبی به ما میداد اگر پولی از طرف فدراسیون
بهش میدادن اونم بین ما تقسیم میکرد
نقل قول کردن
#13 ش 1399-02-04 01:17
یک مربی بنام و درست با اخلاق خدا وکیلی خیلی زحمت برای جوانان خرم ابادی کشید سالهی زیادی مربی بود اما حتی از طرف مسولان دلگرمی بهش ندادن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا