یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

خاندان عبده دست كمك به‌سوی قوه قضاييه دراز كرده و از مسير قانوني موضوع را دنبال خواهند کرد.
طی هفته‌های گذشته موضوع خصوصی‌سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به جریان افتاده و هفته گذشته هم نمایندگان مجلس تصویب کردند که دولت باید تا پایان شهریور 98 سهام این دو باشگاه را از طریق فرا بورس واگذار کند. گرچه سازمان خصوصی‌سازی ممکن است برای فرار از این مصوبه، طبق مصوبه قبلی دولت فروش سهام این دو باشگاه را در همین یک ماه باقیمانده از سال 97 از طریق معمول خودش یعنی مزایده یا مذاکره واگذار کند. اتفاقی که ممکن است تبعات زیادی را برای آینده باشگاه پرطرفدار پرسپولیس به همراه داشته باشد.
به بهانه این اتفاقات، روزنامه پیروزی گفتگویی با انجام داده است با سالار عبده، فرزند مرحوم علی عبده، بنیان‌گذار و مالک اصلی پرسپولیس.
 او که استاد دانشگاه سیتی نیویورک است سال‌هاست به ايران و كشورهاي منطقه رفت و آمد می‌کند و همیشه پیگیر اخبار و اتفاقات باشگاه پرسپولیس است.
فرزند مرحوم علي عبده بنیان‌گذار و مالك پرسپوليس با اشاره به اينكه در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي جو و فضاي خاص انقلابی گری امكان پرداختن به همه جزييات و تفكيك واقعيات از هم را نمی‌داد، گفت: «پرسپوليس نيز در كنار ديگر اموال پدرم به دليل آنچه ارتباط ايشان با خاندان پهلوي خوانده می‌شد ضبط شد ولي به‌هرحال مستنداتي در تاريخ وجود دارد كه امروزه بر همگان روشن شده است، مداركي كه در مركز اسناد انقلاب اسلامي است از جمله گزارش معروف ٢بهمن ١٣٤٩ و گزارش‌های سال١٣٥٥ساواك كه مثلا نشان می‌دهد جمع بازيكنان و سكوهاي هواداران پرسپوليس در سال‌های قبل از انقلاب محفل برخي مخالفان حكومت شاه بوده است و يا اينكه ساواك و افراد وابسته به آن در سال‌های قبل از پيروزي انقلاب اسلامي تا برخورد با علي عبده پيش رفتند. جالب اینجاست بدانید که مرحوم پدر فرزند فقيه نامدار يعني شيخ محمد عبده بروجردي است كه ٣٠ سال رياست دادگاه انتظامي قضات كشور را بر عهده داشته و به عدالت در ميان مذهبيون شهره بوده و برادرش دکتر جلال عبده هم کسی بوده که قاتلان مرحوم آیت‌الله مدرس را به مجازات رساند. پدر از این نفوذ سياسي خود بيشتر براي پیش بردن اهداف صرفاً ورزشي سود می‌برد که البته دشمني خاندان پهلوي با وي بیشتر شد و تا آتش زدن بولينگ عبده و تلاش براي سر به نيست كردن پدر توسط ساواك پيش رفت.»




 
 سالار عبده در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره گمانه‌زنی‌های اين روزها درباره پرسپوليس ضمن بيان اين مطلب افزود:
«باشگاه پرسپولیس بخشی از هويت و تاريخ ورزش ایران‌زمین است و براي من هميشه يادآور مردي است كه از آن‌سوی دنيا بازگشت تا همه زندگی‌اش را وقف یک هدف کند و آن پرسپولیس بود. تصور من از مديريت پرسپوليس توسط بخش خصوصي، راه و روش پدرم وهمان كيفيت مديريت اوست.»
 
سالار عبده استاد در پاسخ به اين سؤال كه موضعش درباره واگذاري باشگاه پرسپوليس به بخش خصوصي چيست تأکید كرد: «تا زماني كه باشگاه پرسپوليس در تملك دولت و وزارت ورزش باشد ما ادعايي نخواهيم داشت اما اگر قرار بر واگذاري به بخش خصوصي باشد طبيعي است كه فرزندان مرحوم عبده نسبت به باشگاهي كه از هيچ توسط پدر شکل‌گرفته و در فيفا نيز به نام ايشان ثبت‌شده ادعا خواهند داشت و آن را از مسير حقوقي و قضايي و نيز فيفا دنبال خواهند کرد. ما تا الآن به خاطر مردم و عشق به پرسپولیس از حق خودمان گذشتیم وگرنه طی این سال‌ها به ما پیشنهاد می‌شد به فیفا شکایت کنید، ولی هیچ زمان به این پیشنهاد فکر هم نکردیم؛ اما الآن که بحث واگذاری هست و نتیجه واگذاری شرکت‌های بزرگ دولتی را طی چند سال گذشته دیده‌ایم، نگران آینده باشگاه پرسپولیس هستیم و می‌خواهیم پیگیر حق مالکیت خودمان را برای حفظ بزرگی پرسپولیس شویم.»
عبده ادامه داد: «امروز دیگر روشن است كه پدرم بیشتر ازهر چيز يك فلسفه‌پرداز و معمار موفق ورزشي بوده كه چه با واليبال، چه با بوكس و رياست فدراسيون آن و چه با پایه‌گذاری و به اوج رساندن پرسپوليس تنها به دنبال تغییر و بهبود زیرساخت‌ها در ورزش و توسعه آن در ميان جوانان كشور بوده است.»
 
عبده در بخش ديگري از گفت‌وگو در پاسخ به اين سؤال خبرنگار ما كه در صورت واگذاری پرسپولیس به بخش خصوصی براي بدهکاری‌های انبوه و مشكلات باشگاه چه می‌توان کرد، اظهار داشت: «وقتي سازمانی که شاکله و ذاتش به صورت خصوصي طراحي شده تحت مديريت دولتي قرار بگيرد بروز اين نكات عجيب نيست اما به‌هرحال نام، پیشینه و هواداران ثابت‌قدم تیم پرسپوليس به عنوان پرافتخارترین باشگاه تاریخ فوتبال کشور مهم‌ترین دارایی و سرمایه آن است که حفظ و استمرار آن بی‌تردید منوط به واگذاري صحيح و غيرسياسي باشگاه است.»
 
سالار عبده همچنين در پاسخ به اينكه برنامه وي و ديگر فرزندان مرحوم عبده جهت عملي شدن مالكيت بر ميراث پدر چيست، اظهار داشت: «به‌عنوان كسي كه در دوران كودكي و نوجواني از نزديك شاهد زحمات و تلاش‌های طاقت‌فرسا و خلاقیت‌های پدرم باوجود همه ناملايمات براي تولد و اعتلاي پرسپوليس بوده‌ام از تمامي هواداران عزيز و پيشكسوتان محترم و مسئولان امر تقاضا دارم در مسير بازگرداندن پرسپوليس به مالكان حقيقي‌اش ما را ياري کنند. خاندان عبده در اين زمينه ابتدا دست كمك به‌سوی قوه قضاييه دراز كرده و از مسير قانوني اين موضوع را با حساسيت دنبال خواهند کرد و سعی خواهیم کرد در این مسیر نظر هواداران واقعی پرسپولیس را در نظر بگیریم و روی کمک آن‌ها حساب کنیم.»
 
اما طی سال‌های گذشته در رسانه‌ها چندین نوبت بحث ورود خانواده مرحوم عبده و تلاش برای بازپس‌گیری پرسپولیس مطرح شد که فرند ارشد عبده در پاسخ می‌گوید:
من و برادران و خواهرم تاكنون اقدام رسمي براي بازگرداندن پرسپوليس انجام نداده بوديم.
 
از عبده می‌پرسیم: در کنار پرسپولیس شما طی سال‌های گذشته برای بازپس‌گیری ساير اموال پدرتان شکایاتی داشته‌اید. آیا در موارد قبلی موفق بوده؟ فکر می‌کنید چقدر احتمال دارد که این اتفاق در مورد پرسپولیس هم رخ دهد؟ که پاسخ می‌دهد:
آن موارد ماهيت متفاوت حقوقي و نكات اختصاصي خودش را داشته و قابل‌مقایسه با پرسپوليس به‌عنوان يك سرمايه معنوي نيست.
پيش از انقلاب مجموعه ورزشی بولینگ عبده که این روزها با مجموعه ورزشی شهید چمران فعالیت می‌کند و همچنين آژانس مسافرتي پرسپوليس كه پس از مصادره در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفتند نیز جزو اموال علی عبده محسوب می‌شد. این پرسش مطرح است که آیا خانواده عبده در کنار باشگاه پرسپولیس هر دو مجموعه بولینگ و آژانس را هم مطالبه خواهند کرد؟ که سالار در پاسخ این‌گونه پاسخ می‌دهد:
 اتصالي كه شما بين پرسپوليس و بولينگ ترسيم می‌کنید این‌گونه درهم‌تنیده نبود، به‌هرحال پدرم شركتي داشت بنام " سي آر سي" كه همه اين اموال كنار هم و تحت مالكيت واحد آن شركت قرار داشت و مديريت می‌شد اما ماهيت ورزشي و حرفه‌ای اين دو کاملاً متفاوت از هم بود و در اين برهه نيز متفاوت است.
 
عبده در مورد اینکه خانواده عبده آیا شکایتی را به مراجع قضایی طرح کرده‌اند و چه مدارک و مستنداتی برای این کار آماده کرده‌اند که به روند بازپس‌گیری پرسپولیس امیدوارشان کرده، پاسخ می‌دهد:
گروهي حقوقي كه با آن‌ها مذاكره داشته‌ایم در حال كار و فعاليت روي اين موضوع هستند و ازآنجاکه شخصاً احترام زيادي براي كار دشوار قضات محترم و وكلا محترم قائل هستم اجازه دهيد درباره جزييات حقوقي اين ماجرا سرپرست محترم گروه حقوقي به‌موقع، خودشان اظهارنظر و صحبت كنند.
 
سالار عبده در پایان می‌گوید:
بنده به‌عنوان فرزند بزرگ مرحوم پدرم از سوي ديگر فرزندان در موضوع پرسپوليس نمايندگي دارم و پیگیر این پرونده خواهم بود.
 
 
 
 * بیوگرافی
نام                              علی محمد عبده
تولد                            مرداد 1303 ( بروجرد - لرستان )
نام پدر                         شیخ محمد عبده
تحصیلات                     کارشناس مدیریت تربیت بدنی
رشته                           والیبال - دو و میدانی - بوکس
شغل                            بنیانگزار باشگاه ورزشی پرسپولیس ( مالک مجتمع تفریخی ورزشی بولینگ )
خانواده                        ازدواج با بانو هما مهاجرین دارای پنج فرزند
وفات                           سه شنبه 9 بهمن 1358 برابر با  29 ژانویه 1980 - وست کووینا کالیفرنیا      

دیدگاه‌ها  

#1 چگنی 1397-12-08 09:24
پرسپولیس و استقلال خصوصی شوند اینها این همه پول خرج میکنند فقط زیان اقتصادی دارند
نقل قول کردن
#2 سربندی 1397-12-12 08:36
در زمان تاسیس باشگاه پرسپولیس توسط عبده ،استان لرستانی وجود نداشت! از طرفی تاریخ تولد مرحوم عبده 1303 در بروجرد ، فرمانداری کل و مستقل وقت بروجرد بود.
نقل قول کردن
#3 نعمتی 1400-03-07 04:53
تو چرا از اسم لرستان
میسوزی
نقل قول کردن
#4 فرخنده بانو 1403-01-18 02:44
مرحوم عبده مالک واقعی باشگاه پرسپولیس است و طبعاً طبق قانون وراثت، فرزندان ایشان باید مالک واقعی باشگاه شناخته شوند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا