یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

محمدتقی بیرانوند که به‌اشتباه او را محمدتقی بیرالوند می‌نامند نقش بسیار مهمی در پیشرفت وزنه‌برداری بروجرد و لرستان ایفا کرده و توانسته با رهنمودهای خود پسران و برادرزاده‌هایش را به سکوی قهرمانی مسابقات جهانی و آسیایی برساند. به گزارش یافته به نقل از فارس، شهر بروجرد در حوزه ورزش وزنه‌برداری طی سالیان اخیر پرونده قابل‌قبول و تحسین‌برانگیزی از خود به‌جای گذاشته است.
نتیجه تصویری برای ‫رضا بیرالوند yaftenews.ir:‬‎در سال‌های اخیر نوجوانان و جوانان بی‌شماری در این شهر با تلاش و پشتکار خود و استفاده از آموزه‌های مربیان توانسته‌اند در مسابقات مختلف استانی و کشوری و حتی جهانی مدال‌آوری کنند و موجب افتخار و سربلندی جامعه ورزش استان لرستان شوند.
عناوین و افتخاراتی که وزنه‌برداران بروجردی در سطح کشور و جهان کسب کرده‌اند ربطی به امکانات ورزشی این شهرستان ندارد زیرا ورزش وزنه‌برداری در بروجرد از حداقل امکانات برخوردار بوده به‌طوری‌که به گفته ورزشکاران کمبود میله هالتر و وزنه یکی از معضلات وزنه‌برداران این خطه است.
اما عامل اصلی که باعث افتخارآفرینی وزنه‌برداران در بروجرد شده، وجود نوجوانان و جوانان مستعدی است که باهمت مربیان این شهرستان استعداد آنان پرورش داده می‌شود و با تلاش و پشتکار، موفق به افتخارآفرینی در سطح کشور و جهان می‌شوند.
محمدتقی بیرانوند که به‌اشتباه او را محمدتقی بیرالوند می‌نامند شاید بیشترین نقش را در پیشرفت وزنه‌برداری در بروجرد داشته و اکثر قهرمانان این رشته توسط او استعدادشان از کودکی پرورش‌یافته و طی سالیان اخیر با کسب عناوین مختلف تلاش و زحمت او به ثمر رسیده است.
او متولد ۱۳۴۷ در شهرستان بروجرد بوده و خود در دوران جوانانی به ورزش وزنه‌برداری پرداخته است اما به علت جبر زمانه و مشکلات زندگی دوران پرافتخاری در قامت یک وزنه‌بردار نداشته و نتوانسته به رؤیاهای ورزشی خود برسد.
بااین‌وجود اما با تلاش و پشتکار خود امروز بیش از ۵ ورزشکار که در مسابقات بین‌المللی موفق به کسب مدال شده‌اند را به وزنه‌برداری کشور معرفی کرده است.
برای آگاهی از وضعیت رشته وزنه‌برداری در شهرستان بروجرد و سختی‌های که پیش روی یک ورزشکار برای رسیدن به قهرمانی است به گفت‌وگو با او نشسته‌ایم که شرح آن را در ذیل می‌خوانید.
چه مدت است که به مربی‌گری می‌پردازید؟
عرصه مربی‌گری را از سال ۶۷ در شهرستان بروجرد آغاز کردم و تا سال ۷۴ به‌صورت مستمر به این حرفه مشغول بودم اما به علت مشکلات زندگی بعد از هفت سال فعالیت، این حرفه را رها کردم.
حدود ۱۳ سال بعد از کنار گذاشتن مربی‌گری شاهد علاقه و استعداد فرزند ۱۱ ساله خود به ورزش وزنه‌برداری شدم و وقتی تلاش و پشتکار او را در این راه دیدم تصمیم گرفتم بعد از یک دهه به عرصه مربی‌گری برگردم.

به خاطر پسرتان؟ می‌شود او را معرفی کنید؟
او رضا بیرانوند است که سال 76 به دنیا آمد. رضا وزنه‌برداری را از سال ۸۷ آغاز کرد و بیش از سه سال موفق به کسب مدالی نشد اما با آغاز دهه نود دوران افتخارآفرینی او شروع شد.
اولین مدالی که کسب کرد، مدال طلای وزنه‌برداری نوجوانان آسیا تایلند ۲۰۱۴ بود. پس‌ازآن در سال ۲۰۱۶ موفق به کسب مدال برنز جوانان جهان و طلای آسیا شد. در سال ۲۰۱۷ نیز توانست مدال طلای جوانان جهان را کسب کند و در ادامه مسیر کسب افتخارآفرینی‌های خود امسال در مسابقات بزرگ‌سالان جهان موفق به کسب مدال طلای دوضرب و برنز مجموع شد.

یعنی طی این ۱۰ سال تمام‌وقتتان را برای آقا رضا گذاشته‌اید؟
نه این‌طور نبوده، بلکه علاوه بر آقا رضا توانسته‌ایم نوجوانان خوبی طی این سال‌ها معرفی کنیم که می‌شود به روح‌الله، عبدالله و حسین بیرانوند و در کنار آن‌ها به رضا ساکی نیز اشاره کرد.
حسین بیرانوند دارای ۹ مدال طلای کشوری در بخش نوجوانان بوده عبدالله نیز امسال در مسابقات المپیاد وزنه‌برداری در کشور قهرمان شد و روح اله بیرانوند و حسین ساکی نیز موفق به کسب مدال نقره و طلا مسابقات نوجوانان آسیا در کشور نپال شده‌اند.

وقتی اسامی شاگردانتان را مرور می‌کنیم احساس می‌شود که بیشتر آن‌ها از خانواده خودتان هستند، این درست است؟
حسین فرزند کوچک خودم است و عبدالله و روح‌الله نیز برادرزاده‌های من هستند که از همان دوران کودکی به همراه رضا علاقه‌مند به ورزش وزنه‌برداری شدند و من نیز تمام تلاش خود را برای تعلیم دادن آن‌ها انجام داده‌ام که خوشبختانه تا به امروز ثمره خوبی حاصل‌شده و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.

 شغل اصلی خودتان چیست؟
شغل اصلی من کشاورزی است و در این کار با دو برادر دیگرم شریک هستم، شغل کشاورزی از درآمد بالایی برخوردار نیست اما بااین‌وجود خدا را به خاطر نعمت سلامتی که به ما عطا کرده شکر گذار هستیم.
طی چند سال اخیر که بچه‌ها مشغول ورزش حرفه‌ای شده‌اند من و برادرهایم تقسیم‌کار کرده‌ایم به‌طوری‌که من مسئول نگه‌داری و تربیت بچه‌ها هستم و آن‌ها نیز کشاورزی را اداره می‌کنند.

وزنه‌برداری در بروجرد با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند؟
استعدادهای زیادی در حوزه وزنه‌برداری در بروجرد وجود دارد که اکثراً بعد از افتخارآفرینی رضا بیرانوند به این ورزش علاقه‌مند شده‌اند اما متأسفانه برای آموزش همهٔ آن‌ها نیازمند امکانات اولیه مانند مربی، وزنه و هالتر هستیم که در این حوزه مشکل‌داریم.
مربی که برای تمرین دادن این بچه‌ها استخدام می‌کنیم نیازمند حقوق است اما به علت حمایت ناکافی و بدقولی در پرداخت حقوق بسیاری از مربیان ادامه دادن به این فعالیت را رها می‌کنند.

از مسئولان چه انتظاراتی دارید؟
مسئولان باید به قول‌های خود، عمل کنند، طبق مصوبه شورای شهر بروجرد هر کس که موفق به کسب یک مدال آسیایی شود یک پلاک طلا به او داده می‌شود اما رضا بیرانوند تا امروز بیش از ۱۷ مدال آورده نه‌تنها به او هدیه نداده‌اند بلکه به منزل ما نیز برای تشکر و تقدیر نیامده‌اند.

 سخن پایانی ...
لرستان در وزنه‌برداری استعدادهای درخشانی دارد که موفقیت رضا بیرانوند جرقه‌ای بود که باعث شعله‌ور بودن استعدادهای لرستان شد به‌طوری‌که حدود ۹ نفر در شهر بروجرد در گروه‌های رده‌های سنی مختلف تیم ملی حضور دارند لذا انتظار حمایت بیشتری از سوی مسوولان داریم چراکه در صورت توجه لازم لرستان حرف‌های زیادی در وزنه‌برداری برای گفتن خواهد داشت.

دیدگاه‌ها  

#1 بیرو 1397-09-24 21:19
ایل بیرانوند از ایل های بزرگ خرم آباد میباشد که آن زمان به دستور رضاخان مقداری از آنها به بروجرد و سایر شهرها تبعید شد.
نقل قول کردن
#2 مهندس 1397-09-24 22:52
عجب خانواده ای
و عجب عمو های خوبی هستید شما
افرین و کاش همه عمو ها و خانواده ها اینگونه میبودند
نقل قول کردن
#3 ا 1397-09-25 01:26
پس چرا تو صدا وسیما می گن بیرالوند؟
نقل قول کردن
#4 جودکی 1398-02-06 19:26
به نقل از بیرو:
ایل بیرانوند از ایل های بزرگ خرم آباد میباشد که آن زمان به دستور رضاخان مقداری از آنها به بروجرد و سایر شهرها تبعید شد.

تبعید نشدن بیرانوندها از ابتدا در دشت سیلاخور بوده اند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا