یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

محمدحسن حسین بیگی یکی از پیشکسوتان فوتبال لرستان است که در رده‌های مختلف به تیم ملی دعوت شده و معتقد است در حال حاضر بیرانوندها و امیری‌های زیادی در لرستان وجود دارند که ناشناس مانده و شکوفا نشده‌اند.
به گزارش فارس از خرم‌آباد، فوتبال در لرستان سابقه‌ای طولانی داشته و از این سرزمین بزرگان زیادی به فوتبال کشور معرفی شده‌اند.
اما به علت شرایط فرهنگی آن زمان لرستان فوتبالیست‌های این استان محبوبیت و باقی ماندن در تیم‌های محلی را  به رفتن به تیم‌های بزرگ و کسب درآمد بیشتر ترجیح داده به همین دلیل فوتبالیست‌های کمی از لرستان در گذشته در تیم‌های بزرگ کشور بازی می‌کردند.
استان لرستان از نظر استعداد چیزی از سایر استان‌ها کم نداشته اما متاسفانه مشکلات مالی و بی‌توجهی مسئولان مربوطه باعث عقب افتادگی فوتبال در لرستان در دهه‌های چند دهه اخیر شده است.
لرستان بازیکنان بزرگی مانند علی‌رضا خورشیدی، محمدحسن حسین‌بیگی،قاسم طیبی،ناصر میرزایی،غلام زینی‌وند،ابراهیم میرزاپور ودر حال حاضر علیرضا بیرانوند و وحید امیری را به فوتبال کشورمان معرفی کرده است.
 برای معرفی تاریخچه فوتبال در لرستان با محمدحسن حسین بیگی یکی از ملی پوشان لرستانی سابق کشورمان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که ماحصل آن را در ذیل از خاطرتان می‌گذرد.
 



بیوگرافی اولیه‌ای از خودتان بفرمایید؟
محمدحسن حسین بیگی هستم و در سال 1338 در شهرستان خرم‌آباد متولد شدم و از همان دوران کودکی علاقه خاصی به نسبت به فوتبال وجود داشتم .
 
چگونه به صورت حرفه‌ای وارد ورزش فوتبال شدید؟
در سال‌های قبل از انقلاب در لرستان کلاس آموزش فوتبالی وجود نداشت بنابراین فوتبالیست‌های لرستانی به صورت خودجوش در زمین‌های خاکی به فوتبال می‌پرداختند.
اما زمانی که در پایه تحصیلی دبیرستان مشغول به تحصیل بودم یک سری مسابقات برای انتخابی تیم نوجوانان کشور در تمام مدارس کشور برگزار شد که من نیز در این مسابقات که در سال 1354 برگزار شد شرکت کرده و بعد از مدتی توسط خبرنگار مجله کیهان ورزشی متوجه دعوت شدن خود به  تیم ملی شدم.
 
بعد از دعوت شدن به تیم ملی نوجوانان چه کار کردید؟
بعد از آگاهی از انتخاب شدن با اینکه سن کمی داشتم به تنهایی به تهران رفته و در آنجا خودم را به سرمربی وقت تیم ملی نوجوانان معرفی کردم.
 برای تیم ملی نوجوانان از سراسر کشور 70 نفر انتخاب شده بودند که بعد از برگزاری اردو در ورزشگاه داوودیه 18 نفر برای شرکت در مسابقات بین المللی انتخاب شدند که به لطف خداوند من نیز عضو این افراد بودم.
تیم ملی نوجوانان در آن زمان با تیم‌های مطرحی مانند فرانسه،شوروی، هلند بازی انجام داد و بعد در مسابقات آسیایی بنگلادش در سال 1978 شرکت کرد که در آن دوره به فینال رسیدیم اما به دلیل شرایط کشور از حضور در بازی پایانی منع شده و به کشور بازگشتیم.
 
فعالیت‌های فوتبالی شما بعد انقلاب در رده‌های ملی چگونه بود؟
بعد از انقلاب عضو تیم ملی جوانان شدم و چندین بازی نیز برای این تیم انجام دادم و بعد از آن عضو تیم ملی امید کشورمان شدم و در مسابقات آسیایی 1983 که در کشور چین برگزار شد شرکت کردم و سرانجام به همراه تیم ملی امید کشورمان به مقام چهارم در آن مسابقات رسیدم.
 



فعالیت فوتبالی شما در رده باشگاهی چگونه بود؟
در سال‌های اول انقلاب در کشور لیگ سراسری وجود نداشت بلکه مسابقاتی با حضور تیم‌های منتخب استان‌ها برگزار می‌شد که تیم لرستان در مسابقات سال 1358 در کشور به مقام سوم رسید و به مسابقات آسیایی جام آغاخان سنگاپور اعزام شد.
 
سال 1359 باشگاه خیبر خرم‌آباد با نام اولیه شهید محمدرضا حسین بیگی تشکیل شد و وارد مسابقات شد اما در سال 1363 نام باشگاه به خیبر خرم‌آباد تبدیل شد.
 
وضعیت خیبر در دهه 60 چگونه بود؟
باشگاه خیبر خرم‌آباد در آن روزها به یکی از بهترین باشگاه‌های سطح کشور تبدیل شد و توانست افتخاراتی مانند نایب قهرمانی جام حذفی سال  1365 را بعد از شکست پرسپولیس در نیمه ‌نهایی کسب کند و توانست در اولین دوره لیگ سراسری کشور یعنی جام قدس شرکت کند.
 
علت افت فوتبال لرستان بعد از دهه شصت چه بود؟
 ورود بحث‌های مالی به فوتبال باعث رفتن سرمایه‌های فوتبال استان به سایر شهرها شد و همین عامل باعث شد فوتبال لرستان که در دهه 60 همیشه جز 4 تیم اول کشور بوده با آغاز دهه 70 با افت شدیدی روبرو شد.
 
مهمترین نقطه ضعف فوتبال لرستان چیست؟
متاسفانه طی سالیان اخیر هیچ باشگاه حرفه‌ای در لرستان وجود نداشته و این مهم‌ترین نقطه ضعف فوتبال لرستان است.
 
به حال و هوای جام جهانی بیاییم.عملکرد تیم ملی در این مسابقات چگونه ارزیابی کردید؟
تیم ملی نسبت به دوره‌های گذشته  عملکرد بهتری داشته و در خط دفاعی عالی کار کرد اما متاسفانه شاهد ضعف شدید تیم ملی در خط حمله بودیم که باید برای رفع این نقطه ضعف کادرفنی تلاش زیادی انجام دهد.
 
نظرتان در مورد بازیکنان لرستانی تیم ملی چیست؟
خوشبختانه امسال در ترکیب تیم ملی دو بازیکن لرستانی در ترکیب ثابت تیم حضور داشت که جزء بهترین بازیکنان تیم ملی بودند و این مایه افتخاری برای لرستان بوده و این بازیکنان به مسوولان نشان دادند که اگر در ورزش لرستان سرمایه گذاری کنند شاهد حضور بیرانوندها و امیری‌های زیادی در ورزش استان خواهیم بود. 
لرستان استعدادهای زیادی در فوتبال دارد و یقینا بیرانوندها و امیری‌های زیادی در این استان به دلیل کم توجهی ناشناس مانده و تاکنون شکوفا نشده‌اند.
 
سخن پایانی؟
اگرمسئولان استانی از سرمایه‌های فوتبال این استان با تشکیل دادن یک تیم حرفه‌ای حمایت کنند من اطمینان دارم با بازیکنان بومی، لرستان ظرفیت داشتن یک تیم در مسابقات لیگ برتر کشور را دارد.

دیدگاه‌ها  

#1 ایران لور 1397-04-20 12:00
به دلیل نبود زیر ساخت و تیمداری ضعیف و نبود سرمایه گذار فوتبالیستهای خرم آباد و لرستان به تهران و استانهای دیگر می روند.اینجا پتانسیل تیمداری در لیگ برتر را دارد.
نقل قول کردن
#2 خرم آبادیم 1397-04-21 12:22
مرحوم علی خلیلی اهل خرم آباد هم تو تیم ملی فوتبال بازی کرده اما اسمی ازش نیاوردید
نقل قول کردن
#3 دیناری 1397-04-22 13:22
واقعأ باعث ناراحتی است. خرم آباد فقط یک مرکز ورزشی دارد که سال ۱۳۴۶ ساخته شده است
نقل قول کردن
#4 علی 1397-04-22 21:36
فوتبال ما بعد از مرگ مرحوم میرزایی از بین رفت الان فقط از نامش سواستفاده می کنند
نقل قول کردن
#5 عباس رضا 1397-04-25 22:26
واقعا
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا