یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

کارگاه آموزشی «کاشت، داشت و نگهداری از درخت» صبح روز آدینه هیجدهم اسفند ماه در بام لرستان برگزار شد.
به گزارش آوای سیمره، در این کارگاه آموزشی، مظفر افشار، پدر بلوط ایران، در سخنانی مفید و ارزنده با تاکید بر داشت و نگهداری از گونه‌های درخت به‌ویژه درختان بومی، «درخت‌داری» را از «درخت‌کاری» مهم‌تر دانست.
پدر بلوط ایران، در ادامه اظهار داشت :«از دوهزار هکتار مساحت بام لرستان هفتصد و پنجاه هکتار آن کشت شده است.»
وی افزود« از این مقدار هم سی‌وپنج هکتار را انجمن‌های مردم‌نهاد کشت کرده که به ثمر رسیده‌اند.»
افشار توضیح داد:«بنه‌ها در یازده سالگی، بلوط هشت‌سالگی و زالزالک وحشی در سن چهارده سالگی ثمر داده‌اند.»
پدر بلوط ایران با تاکید بر این‌که نگهداری درخت از کاشتن آن بسیار مهم‌تر است، تصریح کرد:«نُه هکتار از مساحت بام لرستان را به کشت گونه‌های بومی چون بنه، زالزاک، بلوط و … اختصاص دادیم که به خوبی جواب داده است.»
 



تاکید ما بیش‌تر روی گونه‌های بومی است
افشار با سپاس‌گزاری از زحمات خانواده‌‌ی عالیخانی و آقایان محمد قاسمی، مجید دریکوند و محسن تیزهوش به خاطر زحمات زیاد در زمینه‌ی کاشت نهال، یادآوری کرد:« برخی بر ما خُرده می‌گیرند که در دل این سنگ‌ها درخت سبز نمی‌شود این کار شما بیهوده است، چرا به جای گونه‌های بومی، زردآلو، گلابی و… نمی‌کارید؟ نظر این دوستان محترم است اما من دنبال درختی هستم که پس از سه سال به آب نیاز نداشته باشد، بنه ۱۶۰۰ سال عمر می‌‌کند همین درخت در طول سنی ۸۸۰ ساله در روستای شهنشاه خرم‌‌آباد هست و بلوط ۱۳۰۰ ساله در هشت کیلومتری ماژین داریم.»
پدر بلوط ایران در ادامه با تاکید بر کاشتِ درختانِ بومی و فرهنگ‌سازی در این زمینه، توضیح داد:«تاکید ما بیش‌تر روی گونه‌های بومی است که همه‌ی بزرگواران از جمله دکتر ترکارانی و خانواده‌ی ارجمند ایشان در کاشت این گونه‌ها نقش داشته‌اند.»
وی افزود:«هرکسی که به من پیشنهاد می‌دهد برویم نهال بکاریم تنم می‌لرزد؛ وجدانا با خودمان روراست باشیم هرکسی که نهال می‌کارد باید تابستان آن را آبیاری کند. جایی باید کاشت کنیم که تردد دام نباشد و هم‌چنین مشکل آب نداشته باشیم.»
 
اگر استانداری چون دهمرده داشتیم!
مظفر افشار گفت:« تا چند سال با بطری‌های آب معدنی، درختان را آب دادیم. ورودی جاده به طول ۱۸۰۰ متر را با همین بطری‌ها آبیاری کردیم که سخت و طاقت‌فرساست.‌ پس به‌صورت نمادین در گوشه‌ای درختی را نکاریم بعد رها کنیم مثل برخی دستگاه‌های دولتی. این دستگاه‌های دولتی باید پاسخ بدهند درحتانی که ۴ سال پیش و یا ۲ سال پیش کاشته‌اند، کجاست؟»
وی با بیان این‌که من یک نفرم و مدیون کمک‌های شما هستم، توضیح داد:«من به تنهایی این ۳۵ هکتار را کاشت نکرده‌ام اما بیش از این توان نداریم. برخی انتقاد می‌کنند چرا برخی جاهای بام خرم‌آباد لخت است، می‌گویم اگر استانداری چون دهمرده داشتیم قطعا کمربند سبز شهر ما کامل می‌شد.»
وی افزود:« این‌جا خیلی مشکل داریم. همه‌ی شیلنگ‌های آب را برده‌اند که ریشه‌ی این به فقر و نداری برمی‌گردد حالا چگونه شیلنگ تهیه می‌کنیم؟ چه جوری بیل و دسته بیل که الان شده پانصدهزار تومان می‌خریم بماند… دستگاهی بیاید بگوید ۵ بیل و دسته بیل را به آقای افشار داده‌ام؟!»
کاش مانع ایجاد نکنند
افشار گفت:«من در طول این چهل سال از هیچ کسی حتا یک ریال کمک نگرفته‌ام. کاش مانع ایجاد نکنند! هیچ کمکی نمی‌خواهیم.»
وی درباره‌ی کاشت درخت بلوط توضیح داد:«بلوط را می‌توانیم در جاهایی کشت کنیم که ده پانزده درصد بی‌آب باشد. به کوهنوردان همواره گفته‌ام کاشت را شرقی و غربی کنیم مثلا اگر سنگی هست پشت آن کاشت را انجام تا عصر آفتاب برآن نتابد. در برخی جاها دور نهال سنگ‌چین کنیم تا از گزند دام‌ها در امان بماند یا در تَرَک سنگ‌ها هم می‌شود نهال بلوط کاشت. همه‌ی این کارها در بام عملی انجام شده‌است.»
وی در پایان اظهار امیدواری کرد با یاری مردم و انجمن‌های مردم‌نهاد بتواند مجموعه‌ی بام لرستان را به مکانی چشم‌نواز و فرح‌بخش و هم‌چنین اشتغال‌زا تبدیل کند.
 
 
آموزش کاشت گونه‌های بومی مهم است
رییس دوره‌ای شورای جمعی از تشکل‌های مردم‌نهاد خرم‌آباد و چگنی نیز در گفت‌وگو با سیمره اظهار داشت:« هدف از این گردهمایی آموزش کاشت گونه‌های بومی به‌ویژه بلوط در طبیعت است.»
سیدمحمد قاسمی افزود:«در ضمن این گردهمایی بدین منظور هم بود که دوستان انجمن‌های مردم‌نهاد که برای توسعه‌ی خرم‌‌‌آباد و چگنی زحمات زیادی کشیده‌اند، خسته نباشیدی به آنان نیز بگوییم.»
وی به بحث آموزش درخت‌کاری نیز اشاره کرد و گفت:«آن‌گونه که آقای افشار به خوبی بیان کردند،کاشت خیلی راحت است اما مهم آن است که این درختان به خوبی نگهداری بشوند.»
قاسمی بیان کرد:« در طول تابستان نهال‌هایی که کاشته می‌شوند باید آبیاری شوند وگرنه زحمات همه بر باد می‌رود بنابراین نگهداری و داشت بسیار مهم‌تر از کاشت است.»
 
 
نگاه سازمان‌های دولتی رفع تکلیفی است
دکترمجتبا ترکارانی، جامعه‌شناس، نیز در حاشیه‌ی این گردهمایی اظهار داشت:« هدف این گردهمایی در وهله‌ی نخست برای قدردانی از زحمات دوستان در انجمن‌های مردم‌نهاد بود.»
ترکارانی افزود:«دیگر این ‌که آن‌ها با چگونگی کاشت، داشت و شیوه‌ی نگهداری از درختان آشنا شوند چون آقای افشار همواره تاکید دارند کاشت درخت به تنهایی مهم نیست بلکه مهم آن است درختی را که اکنون می‌کاری بتوانید به خوبی از آن تا سال‌ها نگهداری کنید.»
عضو انجمن جامعه‌شناسی لرستان، فرهنگ‌سازی در بحث کاشت و داشت درخت را بسیار مهم دانست و توضیح داد:« انجمن‌های مردم‌نهاد در این راستا می‌توانند تاثیرگذار باشند. برای نمونه ۳۵ هکتار از این بام لرستان را انجمن‌ها با محوریت آقای افشار، درخت‌‌کاری کرده‌اند بنابراین کمک‌های مردمی و انجمن‌ها خیلی مؤثر بوده چون نگاه سازمان‌های دولتی رفع تکلیفی است اما برعکس انجمن‌های مردم‌نهاد با عشق و علاقه به این کار دست می‌زنند. مثلا کسی مانند آقای افشار ساعت پنج صبح از خواب بیدار می‌شوند به بام می‌آیند، با کمک نیروهایش به این درختان می‌رسند و سرپایشان نگه می‌دارند و این محیط زیبا و فرح‌بخش را برای مردم و گردشگران فراهم کرده‌اند.»
وی در پایان گفت:«به نظرم نقش انجمن‌های مردم‌نهاد هم در کاشت و هم در داشت و هم‌چنین تداوم این مسیر بسیار مهم و پر رنگ است.»
مجتبا رومانی، رییس بنیاد ایران‌شناسی شاخه‌ی لرستان، که در این گردهمایی حضور داشت در گفت‌وگو با سیمره، روز درخت‌کاری را تبریک گفت و از آقای افشار و انجمن‌های مردم‌نهاد خرم‌آباد و چگنی به خاطر برگزاری این گردهمایی سپاس‌گزاری کرد.
 

دیدگاه‌ها  

#1 خرم‌آبادی 1402-12-21 14:34
شهرداری و اعضای شورای شهر میرن نهال می‌کارند بعد بدون آب و بدون محافظت ولشون می‌کنند ان‌وقت یا گله‌ای یا بچه‌ها یا ...پشت سرشون میرن و اونارو می‌کنند و تخریب میکنند
نقل قول کردن
#2 دانشجو 1402-12-21 14:38
اول بلوار ۶۰ متری حدفاصل پمپ‌بنزین کولیوند تا دوربرگردان کوی بسیج، آسفالت خیابان باند کندرو به‌شدت افتضاح است بعد چاله‌ای بود ماموران شهرداری آمدن نصف‌اش را آسفالت کردند و نصفش را همینطوری ول کردند و رفتند. خداوکیلی سایت مردمی یافته پیامم را چاپ کنید شاید یک کارمند یا مأمور دلسوزی از شهرداری اون‌رو دید و اقدامی کرد
نقل قول کردن
#3 دلسوز 1402-12-21 21:06
شهرداری خرم‌آباد برای زیباسازی سطح شهر و ورودی‌های خرم‌آباد لطفا روی دیوارهایی که تبلیغات کاندیداها را با رنگ و پیف‌پاف نوشتند را رنگ آمیزی و لکه گیری کند و شهر را برای مهمانان نوروزی تمیز و مرتب کند الان《دیوار فرودگاه خرم‌آباد》تماما شده اسامی انواع کاندیداها و حتی اسم و شجره‌نامه طایفه فرد را هم نوشتند خودتون می‌تونید برید ببینید که طرفداران کاندیداها در زمان انتخابات روی تمام دیوارهای ادارات و اماکن عمومی خرم‌آباد اسامی کاندیداها را نوشتند و با توجه به اتمام انتخابات جا دارد که برای زیباسازی سطح شهر آنها را لکه‌گیری و رنگ کنند تا محو شود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا