یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در لابی مجلس نشسته بودم چشمم به نخبه ریاضی افتاد کسی که تکیه ‌کلام اش بی‌بی فاطمه زهرا بود، سیاست‌مدار اصولگرا، استاد دانشگاهی که از تیرماه 89 تا شهریور 92 مدیریت ارشد استان لرستان را عهده‌دار بود. ناخواسته و سراسیمه به سمتش رفتم بعد از احوال‌پرسی مختصر در گوشه‌ای از کریدور ورودی صحن پارلمان گپ و گفتی شنیدنی با این دکترای ریاضی داشتم. دکتر حبیب اله دهمرده دانش‌آموخته‌ی آکسفورد انگلیس در این مدت کوتاه توانست در دل مردم جایی برای پیوندش با قوم لر باز کند، جدای از پی‌گیری پروژه‌های استان و برخی قدم‌های موثر در راه آبادانی استان به خوبی با یک ابزاری تحت عنوان صداقت در کلام و عمل تمام توان خود را به‌کار برده و از همه‌ی امکانات و ابزارهایی که در دست داشته به نفع مردم بهره‌برداری کند. استاندار اسبق لرستان حالا از افسوس‌هایش برای استانی بالقوه در بسیاری از زمینه‌ها می‌گوید و خواستار تنظیم طرح جامع از جنس آمایش سرزمین برای لرستان می‌شود طرحی جامع برای آبادانی مستمر طرحی که از تصمیمات جزیره‌ای مدیران ارشد که با روی کار آمدن هر دولتی صدمه نبیند و ادامه داشته باشد.


 
جناب دهمرده بفرمایید صحبت‌هایتان را با مردم لرستان...
به‌راستی که زبان از بیان عظمت مردم این دیار قاصر است. هر وقت بحث دفاع از نظام پیش می‌آید این مردم سنگ تمام می‌گذارند و در این راه تا به حال شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند. وظیفه مسوولان ارائه خدمت بی‌منت به مردم لرستان و فراهم آوردن شرایط مناسب برای شکوفایی استعدادهای موجود در استان است.
 
-همیشه از ظرفیت‌های چشم‌گیر لرستان می‌گفتید، دلیل این تاکید شما چه بود؟
به نظر بنده دو عنصر حمل‌ونقل و انرژی مهم‌ترین فاکتورهای پیش‌رفت در یک منطقه است و خوش‌بختانه لرستان از نظر انرژی مورد نیاز تامین است چرا که در یک چهارراه منتهی به گاز قرار دارد اما از نظر حمل‌ونقل و راه‌های ارتباطی چون راه‌آهن و آزادراه‌ها مشکلات بی‌شماری دارد.
گردشگری از جمله ظرفیت‌های بالقوه لرستان است. وجود مناظر طبیعی زیبا و آبشارهای بی‌نظیر آن و امام زادگان می‌توانند زمینه‌ساز جذب زائران و گردشگران زیادی به استان شوند. فراهم آوردن شرایط مناسب در این باره به‌خصوص راه‌های ارتباطی زمینی و هوایی مناسب می‌تواند زمینه‌ساز توسعه گردشگری باشد. به‌عنوان نمونه امام‌زاده محمدبن حسن (ع) در الیگودرز که بعد از احداث جاده و تعویض گنبد در زمان ما، بسیار بیش‌تر از گذشته موردتوجه مردم قرار گرفت و شمار زائرانش افزایش یافت.
از دیگر استعدادهای بی‌نظیر لرستان، می‌توان به کشاورزی و دام‌پروری آن اشاره کرد. در حال حاضر درصد قابل‌توجهی از شیر و گوشت کشور را این استان تأمین می‌کند و با توجه به وجود مراتع و چراگاه‌های خوبش در همه فصول، می‌تواند به یکی از مراکز صادرات محصولات دامی تبدیل شود.
توجه به معادن غنی موجود، ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت در زمینه شیلات، تکمیل سدهای نیمه‌کاره و کارخانه‌های به‌خصوص پتروشیمی‌ها می‌تواند در توسعه اقتصادی لرستان بسیار مؤثر واقع شود.
در آن‌جا چندین سد برق آبی وجود دارد که می‌تواند هم در زمینه پرورش ماهی و هم کشاورزی و دام‌پروری مورداستفاده قرار گیرد که متأسفانه هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند که سد «معشوره» از جمله آن هاست.
 این سد در زمان ما تمام مراحل قانونی را برای اجرا طی کرده بود و قرارگاه خاتم‌الانبیا که مجری آن است به‌سرعت در حال تکمیل پروژه بود نمی‌دانم دلیل نیمه‌کاره رها کردن آن چیست!
 
- دلیل درجا زدن لرستان با وجود این همه ظرفیت چیست؟
متأسفانه زمان من محدود بود و نتوانستم برنامه‌هایم را کاملاً اجرا کنم اما از هیچ تلاشی دریغ نکردم. من مطابق برنامه‌ای منسجم با در نظر گرفتن استعدادهای مختلف استان برای آبادانی لرستان عمل کردم.
به اعتقاد من باید یک طرح جامع از جنس آمایش سرزمین برای پیش‌رفت لرستان آماده شود که دولت‌مردان مقید به اجرای آن و پاسخ‌گویی به مردم باشند، در این صورت با وجود تعویض استانداران مختلف، یک طرح نیمه‌کاره به حال خود رها نمی‌شود و می‌توان به نتیجه‌بخش بودن طرح‌ها امیدوار بود.
 
-         شما در زمان انتخابات بسیار فراتر از مسوولیت قانونی و به‌زعم خود برای برگزاری یک انتخابات سالم پیش رفتید و با فرستادن نماینده برای نظارت بر کار فرمانداران و بعضاً برکناری فرماندار یک شهرستان، دلیل این همه حساسیت شما چه بود؟
انتخاب مردم حق‌الناس است و خدا از آن نمی‌گذرد در این میان من کاره‌ای نیستم که بخواهم بر اساس منافع حزب یا گروه خاصی این حق را ضایع کنم و آخرت خود را بسوزانم. چه کسی شب اول قبر به داد من خواهد رسید!
من به‌طور پیوسته سلامت انتخابات را پی‌گیری می‌کردم به طوری که برخی افراد اعتراف می‌کردند که اگر نظارت دقیق شما نبود امکان نداشت بتوانیم رای بیاوریم و جالب این‌جاست که همین افراد بعد از روی کار آمدن به دلیل مخالفت با یک سری از هم‌کارانم که در زمینه برگزاری انتخابات سالم خدمات ارزنده‌ای ارایه داده بودند به شدت رودر روی من قرار گرفتند و خواستار برکناری آن‌ها شدند.
همیشه از مدیران و حتی فرمانداران می‌خواستم که مطابق حق پیش روید حتی اگر به ضررتان باشد من تمام تلاشم را برای حمایت و ابقای شما خواهم کرد.
  
 
-         شما چه قدر دهمرده را در زمینه رفتار و کردار، نیک می‌پندارید؟
اگر انسانی خالص برای خدا کار کند مطابق وعده الهی ماندگار و آبرومند است. هدف من کار برای خدا بود و می‌دانستم میهمان دو روزه استان هستم؛ بنابراین تلاش کردم طوری عمل کنم که بعدها دلیلی برای حسرت خوردنم وجود نداشته باشد و بتوانم از خودم راضی باشم.
 
-         در سخنرانی‌های تان از خانم بی‌بی دو عالم نام می‌بردید دلیل این همه توسل چه بود؟
-         من معتقدم چنان چه برای میلاد و وفات ائمه اطهار (ع) هزینه کنیم حتما آن‌ها چند برابر برای ما جبران می‌کنند. در کشور ما کارهای زیادی به عشق امامان انجام می‌شود و نظر ائمه است که این کشور تا به حال از گزندهای مختلف در امان مانده است.
ائمه اطهار (ع) هرکجا گرفتار می‌شدند به ایشان متوسل می‌شدند من هم به پیروی از این اصل همیشه در کارهایم از ایشان کمک می‌گیرم و در دوراهی‌های زندگی به خانم فاطمه الزهرا (س) متوسل می‌شوم.
 




-از پروژه بام لرستان بگویید؟
مجتمع چهارده معصوم یا همان بام از جمله طرح‌های فرا ملی بود، ما تلاش کردیم که یک کار منحصر به فرد انجام شود و موجبات تشویق و تحسین مردم لر در سال‌های آینده فراهم آید، اما متاسفانه این کار برای بعضی افراد خوشایند نبود و به‌جای همکاری برای گسترش و اتمام طرح‌های نیمه‌کاره آن، با آن به مقابله پرداختند.
ما در آن جا زیر ساخت‌ها را فراهم کردیم جاده کشیدیم و آب مورد نیاز را فراهم کردم. تا حد زیادی درخت کاشتیم و انتظار می‌رفت با ادامه روند موجود، شمار درخت‌های آن تا به حال تا چندین برابر افزایش یابد اما متاسفانه این کار نیمه‌کاره رها شد و برخی از درختان آن خشک شدند این در حالی بود که یکی از برنامه‌های ما پرورش و صادرات نهال در نهالستان‌های آن بود، هتل و رصدخانه‌اش هم پیش‌رفتی نداشته است. در واقع این منطقه متعلق به مردم بود نه جای ساخت و سازهای اداری.
 
-         مگه از بام خبر دارید؟
بله در سفری که به خرم‌آباد داشتم، از بام بازدید کردم
من از دیدن وضعیت این مجموعه بسیار ناراحت شدم کاش هیچ وقت به آن جا سر نمی‌زدم! تنها دل‌خوشی من از این مجموعه باقیات صالحاتی است که از آن جا برای خودم به دست آوردم.
 
گفت‌وگو: فیروز اسماعیلی/ روزنامه‌نگار
 

دیدگاه‌ها  

#1 منصوری 1400-03-31 08:11
فعالیتهای دهمرده در استان لرستان ماندگار و فراموش نشدنی هستند -ایشان تنها استانداری است که بعد از انقلاب برای استان کارهای ملوس و قابل مشاهده ای به یادگار گذاشتند - انشا ا... خداوند نگهدارشان باشد
نقل قول کردن
#2 فرزاد 1400-03-31 08:23
کاش دوباره به لرستان برگردن...
نقل قول کردن
#3 .... 1400-03-31 09:18
در و بلات بخوره توی سر اونایی که نزاشتن توی لرستان باقی بمانید.خدا تقاص مردم را از اونا بگیره توی همین دنیا
نقل قول کردن
#4 چنگیز طولابی 1400-03-31 09:35
خداوند پدرومادرتو بیامرزه ، خرم آباد استانداری به خوبی آقای دهمرده به خودش ندیده ونخواهد دید ، مردی از جنس صداقت ، تلاش وکوشش ، یادش بخیر وقت وبی وقت مدیران شهر رو با قدرت ومدیریت خودش به بام شهر می کشنوند واز هر کدومشون کار می خواست وتا آخر هم پی گیر بود ، نمی زاشت خواب به چشم مدیران بره ، خدا کنه دوباره بر گرده تا بعضی از این مدیران بی حال و بی کار حساب کار دستشون بیاد تا خدمت کنن به این شهر ومردم با لیاقتش. درود خدا با جناب حبیب اله دهمرده مرد دوست داشتنی
نقل قول کردن
#5 رضا 1400-03-31 11:12
جناب دهمرده اهالی خرم آباد همیشه به نیکی از شما یاد میکنند -ایکاش تا الان استاندار لرستان باقی مانده بودید تا حال روز استان به این وضع اسفناک در نمی آمد و بعد شما کوچکترین تغییری دیده نمیشود
پروژه بام که درختان آن از بی آبی خشک شده- آزادسازی حریم قلعه که بعد از شما نیمه کاره رها شده- آزاد سازی حریم پارک شهر - دائم سازی آب دریاچه کیو و ده ها پروزه ماندگار از شما به یادگار مانده
رحمت بر روح رفتگان شما و با آرزوی سلامتی و موفقیت های روز افزون
نقل قول کردن
#6 Armin 1400-03-31 15:43
ای مرد کجایی که یادت بخیر :-| کاش استاندار بعدی لرستان باز هم دهمرده باشه
نقل قول کردن
#7 رضا-س 1400-03-31 15:50
استاندار موفقی بود . بام خرم آباد ، آزاد راه خرم آباد اندیمشک و بسیاری پروژه های دیگر در زمان ایشان اجرا گردید. انشاالله موفق و سلامت باشند.
نقل قول کردن
#8 اکبر-ظ 1400-04-01 13:09
درود بر مرد عمل استاندار موفق جناب دهمرده بزرگ .نمی دونم چرا در لرستان مسئولین قوی را فوری جابجا می کنند؟ یادت بخیر با اون کارهای ماندگار.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا