یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در خبرها داشتیم که قرار است جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه در سه بخش و با حضور یازده استان در خرم‌آباد برگزار می‌شود.
برای اطلاع از چگونگی برگزاری این جشنواره و سایر مسائل مرتبط با انجمن سینمای جوانان لرستان با شمس‌الدین آروند مسئول این انجمن به گفتگو نشستیم.
آروند که متولد خرم آباد است و  طی سال‌های گذشته به‌عنوان معاونت انجمن سینمای جوان مشغول به فعالیت بوده، تاکنون بیش از سی فیلم کوتاه داستانی، مستند را تولید نموده و علاوه بر جوایز متعدد از جشنواره‌های ملی، شش جایزه از جشنواره بین‌المللی خارج از کشور را کسب کرده است.
مشروح گفتگوی ما با آروند را که سابقه همکاری با فیلم‌سازانی چون زنده‌یاد رسول ملاقلی پور، نادر مقدس، وحید موسائیان و اصغر فرهادی و... را در کارنامه دارد؛ در ادامه بخوانید:
 


سینمای جوانان لرستان در چه سالی شروع به فعالیت کرد؟
 انجمن سینمای جوانان ایران، دارای 60 دفتر در 30 استان کشور است و انجمن سینمای جوانان استان لرستان در سال 1355 تأسیس شده است که بلافاصله تعطیل می‌شود و بعد از انقلاب در سال 64 مجدداً شروع به فعالیت می‌کند، یکی از دفاتری که از همان ابتدا انجمن، شروع به کار کردند دفتر سینمایی جوانان خرم‌آباد و بروجرد بودند.
 
انجمن سینمای جوانان در چه بخش‌هایی فعالیت می‌کند؟
فعالیت‌های انجمن سینمای جوانان به دو بخش آموزش و تولید تقسیم می‌شود.
در بخش آموزش، آموزش دوره‌های فیلم‌سازی و مشاغل سینمایی می‌باشد که مهم‌ترین آن دوره یک ساله فیلم‌سازی است که تمام رشته‌های مرتبط با فیلم‌سازی به هنرجویان آموزش داده می‌شوند و بعد از آن وارد تولید فیلم کوتاه می‌شوند.
در بخش مشاغل هم در رشته‌های مختلفی مثل عکاسی، تصویربرداری، فیلم‌نامه‌نویسی، کاریکاتور و کارگردانی و سایر دروس مرتبط با سینما آموزش داده می‌شوند که دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت سه ماه می‌باشند، در بخش تولید که خود در دو بخش تولید فیلم و تولید عکس و فعال می‌باشیم.
 
چه برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت سینمای جوانان استان دارید؟
بزرگ‌ترین برنامه پیش رو برگزاری جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه است که در سه بخش فیلم، فیلم‌نامه و عکس برگزار و یازده استان در این جشنواره حضور خواهند داشت و این پنجمین جشنواره منطقه‌ای است که برگزار می‌کنیم و همراه با استان خوزستان اولین استان‌هایی هستیم که بیشترین جشنواره منطقه‌ای کشور را برگزار کردیم و امیدوارم با برگزاری چنین جشنواره‌هایی اتفاقات خوبی برای سینمای جوانان استان بیفتد.
برنامه‌ی دیگر که داریم، فعال کردن واحد پویانمایی (انیمیشن) در سال جدید است چون چند سالی است که تولید انیمیشن کم داشتیم ولی خوشبختانه فعلاً دو کار تولید شده و در سال جدید نیز بیشتر می‌شوند.
از دیگر برنامه‌ها که داریم با همکاری اداره کل ستاد مرکزی وزارت ارشاد تجهیزات فیلم‌سازی فیلم کوتاه استان لرستان بروز رسانی می‌شود و تجهیزات حرفه‌ای ساخت فیلم کوتاه، در اختیار فیلم‌سازان استان قرار می‌گیرد.
برگزاری هفته فیلم و عکس به‌صورت سالانه و همچنین برگزاری هفتگی پاتوق فیلم کوتاه که هر هفته فیلم‌های داخلی و خارجی به نمایش گذاشته می‌شوند، از برنامه‌های انجمن سینمای جوانان لرستان می‌باشد.
 
آیا فیلم‌های ساخت استان در جشنواره‌ها داخلی و خارجی شرکت داده می‌شوند؟
فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند معمولاً در جشنواره‌های داخلی و خارجی شرکت داده می‌شوند و جوایز متعددی کسب می‌کند، یکی از فیلم‌هایی که در دو ماه اخیر بیشتر در جشنواره‌های خارج از کشور شرکت کرده فیلم «آزاده» ساخته میرعباس خسروی که جایزه بهترین فیلم‌نامه سوئیس را کسب نمودند.
 
سخن پایانی:
انجمن سینمایی جوان همان‌طور که از اسم آن مشخص است فقط برای جوانان نیست منظور فکر جوان می‌باشد در آرم انجمن نیز مشخص است، هر کس دارای ایده‌های نو، تازه و خلاقانه است و می‌تواند فیلم کوتاه تولید کند، ما در تولید فیلم از آنان حمایت می‌کنیم و درهای انجمن سینمایی جوانان استان بر روی همه باز است.
 
گفتگو: هادی کردعلیوند

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند خرم آبادي 1399-02-29 11:24
د رمتن خبر ، هيچ اطلاعي از زمان برگزاري جشنواره بچشم نخورد .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا