یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

گفتگوی چالشی با محمد رضایی رابط و رئیس شورای اصلاح‌طلبان لرستان پیرامون برنامه جبهه سیاسی‌اش در انتخابات اسفند 98(بخش دوم و پایانی مصاحبه)
 
به گزارش یافته، محمد رضایی در بخش دوم گفتگو با علی صارمیان مدیر کانال توسعه لرستان گفت: بنده مطلقاً بحث انتخاب کاندیداها از پیش از برگزاری جلسات آینده توسط شورا را رد می‌کنم. تا آنجایی که اطلاع دارم، استان‌های دیگر هم با مشکل عدم ارتباط بین کارشناسان و نیروهای انسانی نخبه و توسعه‌طلب و مدیران مواجه هستند.
 
در ادامه بحث پرسیده شد:
*جناب رضایی، خروجی شورای اصلاح‌طلبان نمایندگانی است که قول سد و راه و کاهش بیکاری و رفع محرومیت و توسعه زیرساخت و مزایای مناطق مختلف استان را فریاد خواهند زد. شورا آیا برنامه‌ای به کاندیداهایش در این امور خواهد داد؟ بعد از انتخاب مفروض و پیروزی کاندیداهای شما در استان، آن‌ها مکانیزم پایش این افراد راهی شده به مجلس چیست؟
 
 
آقای رضایی در پاسخ به این سؤالات گفت:
متأسفانه ما هنوز به نقطه‌ای از توسعه و رشد دست نیافتیم که جریانات سیاسی برنامه ارائه بدهند.
درمجموع کشور روال همین است از ریاست جمهوری گرفته تا کوچک‌ترین ارکان.
اگر نمایندگان قول سد، راه و کاهش بیکاری می‌دهند، بیشتر رنگ و لعاب تبلیغاتی دارد و در این زمینه هیچ بررسی کارشناسی صورت نمی‌گیرد. البته برای اصلاح‌طلبان مشکلاتی برای گزینش کاندیداهای توسعه‌طلب وجود دارد. اول اینکه وظیفه‌ی اصلی شورا یک وظیفه‌ی سیاسی است تا اقتصادی یا وظایف دیگری.
اما فکر می‌کنم اگر این عدم ارتباط دوستان دلسوز منطقه و استان که کارشناس و صاحب‌نظر هستند را حل کنیم و ارتباطی بین شورا و کاندیداهایی که در آینده موردحمایت شورا قرار خواهند گرفت، در این دوره تعریف کنیم، تجربه‌ای می‌شود برای اینکه آیندگان از آن بتوانند استفاده کنند. همین‌جا از نهاد مدنی لرستان و دوستان کارشناس می‌خواهم که بحث‌های خود را به شورا بیاورند و بنده اولویت بحث شورا را قطعاً برنامه‌های برون‌رفت استان از وضعیت فعلی قرار خواهم داد و ترجیح می‌دهم نتایج کارشناسی و راه‌حل‌ها ما را به کاندیداها برساند. می‌دانم سنت‌شکنی است ولی تمام تلاش بنده تا جایی که در این شورا هستم همین خواهد بود. احزاب عضو شورا پلان اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی بیاورند و در شورا ابتکار خویش را تصویب کنند. خیر عموم مردم هم‌محور این برنامه‌ها باشد.
 
علی صارمیان این نکته را در میان پاسخ محمد رضایی افزود که:
صد در صد پیگیر بحث با دوستان مرتبط به این دوره‌ی سیاسی هستم اما خواهشمندم به کاستی‌ها و راه‌حل‌ها اجمالاً بپردازید.
به‌هرحال نتیجه انتخابات باید خیر عمومی باشد و این معضل بزرگی است که هیچ برنامه‌ای در جناحین برای کاهش مرارت‌ها و برخورداری مردم وجود ندارد، البته استان‌های دیگر قطعاً برنامه دارند.
 


آقای رضایی در این باره گفت:
بنده برای پاسخگویی به این دست سوالات شما نیاز به اطلاعات و آماری در آن دوره که در خدمت مردم عزیز لرستان بودیم دارم؛ که از طریق دوستان همکار به دست بیاورم تا دقیق‌تر و بهتر بتوانم پاسخگو باشم. در این دوره بدون آنکه مسئولیتی در دولت داشته باشم از نگاه مردم بر این مطالبه پافشاری دارم.
این حق را بدهید که بعد از گذشت حداقل هجده سال، ذهن بنده آمار و ارقام فعالیت‌ها و پیشرفت‌های برنامه‌های آن دوره که مسئولیت داشته‌ام را به یاد نیاورد. پس در زمینه کاستی‌ها و راه‌حل‌ها بدون دسترسی به اطلاعات آماری آن دوره در حال حاضر نمی‌توانم پاسخ کارشناسی بدهم.
 یک نکته را هم نه برای توجیه بی‌برنامگی که برای وصف این وضعیت عرض کنم.
تا آنجایی که اطلاع دارم، استان‌های دیگر هم با مشکل عدم ارتباط بین کارشناسان و نیروهای انسانی نخبه و توسعه‌طلب و مدیران مواجه هستند. تیمی وجود ندارد که بتواند نماینده‌ای را پشتیبانی کند، تیمی که در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و غیره فعال باشد. برنامه به نماینده بدهد و بعد از رأی آوردن نماینده مطالبه گر باشد و نماینده‌ای که به مجلس راه پیدا کرده را بازخواست کند و دنبال کردن برنامه‌ها را از او طلب کند.
تا جایی که من با استان‌های دیگر و نمایندگانشان دارم، چنین برنامه‌ای کمتر دیدم یا اصلاً ندیدم. البته بعضی استان‌ها نمایندگان هماهنگ‌تری دارند و حتی از تیم کارشناسی برای پیشبرد اهداف و توسعه‌ی همه‌جانبه‌ی استانشان استفاده می‌کنند؛ اما باز هم برنامه‌ی از پیش طراحی شده‌ای ندارند که پشتوانه‌ی کارشناسی داشته باشد. این مشکل را در جناح مقابل ما هم ببینید. آن‌ها را هم وادار کنید که بدون برنامه برای استان از ارزش‌ها و افراد موردعلاقه‌شان دفاع نکنند چون بستر نمایندگی یک پایش استان است.
 
در ادامه سؤالات سیاسی مطرح شد که:
برای کانون توسعه در بحث انتخابات هم بحث‌های توسعه اولویت دارد. جنابعالی هم قطعاً حق می‌دهید که اگر در گفتگو از شما در این زمینه سؤال می‌شود، مشکلات اصلی استان بالا آمدن از هرم مازلو است و بعد بحث‌های مصداقی در مورد افراد.
خواهشم این است که حتماً برنامه‌ای داشته باشید برای ایجاد طرحی که افراد صاحب‌نظر که در استان کار کردند و دارای مقالات و انتقادات هستند. از شورا به‌عنوان جناحی که وارد انتخابات شده و ممکن است نتیجه‌ی کار شورا (برخلاف چیزی که در حال حاضر احساس می‌شود، هیچ تأثیری ندارد) در انتخابات منجر به معرفی و پیروزی نمایندگانی توسعه‌گرا شود
اگر یادتان باشد قبل از دوم خرداد ۷۶ هم تصور می‌شد که انتخاباتی کم‌رمق شکل بگیرد، در حال حاضر هم این ناامیدی وجود دارد، مردم از وظایف دقیق شورای اصلاح‌طلبان سؤال می‌پرسند.
آقای رضایی، آیا نتیجه‌ی شورا باید انتخاب نمایندگانی باشد که به‌صورت متعصبانه، به تعبیر عموم مردم کوتوله‌های سیاسی را در استان بگمارند برای اینکه جناحشان همیشه در صدر باشد یا این شورا، در این دوره برنامه‌ای دارد ولو در انتخابات شکست بخورد. یک معیار برای سلیقه‌ی مردمی که در غیاب برنامه شوراهای سیاسی یا به‌صورت غریزی یا به پیوندهای خونی طوایف رأی می‌دهند یا دست به انتخابی می‌زنند که روی جناح‌های سیاسی را کم کنند‌(مثل منتخب اول شورای خرم‌آباد). آیا شما در این مورد بایسته‌هایی در شورای جدید دارید؟ آیا درس‌های گذشته موجب شده شما این آیتم‌ها را در نظر بگیرید؟ سؤال دیگر بحث این است که میگویند کاندیداهای شورای اصلاح‌طلبان را انتخاب کردید و از در پشتی وارد شورا شده‌اند و بقیه امور فرمالیته است. آیا این صحت دارد؟ می‌خواهم بدانم تم و درون‌مایه‌ی این شورا چه نتیجه‌ای می‌خواهد از استان بگیرد؟
آقای رضایی در پاسخ به این سؤالات گفت:
بنده مطلقاً بحث انتخاب کاندیداها از پیش از برگزاری جلسات آینده توسط شورا را رد می‌کنم.
جریان اصلاح‌طلبی محدودتر و مشکلات عدیده‌ای برای انتخاب کاندید موردنظرش دارد. اول اینکه بتواند از فیلتر شورای نگهبان رد شود و یا کاندیدایی که اصلاح‌طلب است، دارای معیارهای توسعه‌طلبی باشد و توانمندی‌های شخصی بالایی را هم برای پیگیری برنامه‌ی استان داشته باشد و در میان مردم هم رأی داشته باشد و ظرفیت خودش و ظرفیت رأی آوری‌اش بالا باشد، معمولاً دچار ذبح شرعی زیر تیغ ممیزان خواهد شد.
جریان رقیب متفاوت است، از قبل کاندیداهایشان مشخص است برخلاف ما که هنوز مشخص نیست چه کسانی قرار است به‌عنوان کاندیدا معرفی شوند. پس شورا نمی‌تواند تصمیم گرفته باشد از چه کسی حمایت کند و از چه کسی حمایت نکند.
بنده اگر بخواهم فعالیت سیاسی داشته باشم که البته بنا دارم اگر موافقت شود، دوستان دیگری این مسیر را ادامه بدهند و اگر هم کنارشان کاری از دست بنده برآمد کمک کنم، اما روالم این بوده است که هیچ‌گاه برای شورا تصمیم نگرفتیم و شورا هم هیچ‌گاه از تصمیمات سلیقه‌ای بنده حمایتی درزمینهٔ ی گزینش کاندیدایی از میان کاندیدای اصلاح‌طلب نداشته است.
همواره منتظر رأی‌گیری ماندیم و نظرات جمع شود و تا حدودی که کار کارشناسی ارائه دادیم. روی دوستانی که از فیلتر شورای نگهبان رد شده‌اند مطالعه کردیم و نهایتاً دوستان در شورا نظراتشان را ارائه دادند و در خاتمه بین اعضا شورای اصلاح‌طلبان رأی‌گیری شده است.
من همواره از تصمیمی که از دل شورای اصلاح‌طلبان خارج می‌شود، حمایت کرده‌ام. درخواست دارم دوستان کارشناس خودشان را جدا نکنند و ارتباط را با شورا حفظ کنند. از دوستان شورا هم همین را می‌خواهم که این ارتباط برقرار باشد و در رابطه با بحث‌های توسعه‌ای و معیارهای انتخاب نماینده صرف‌نظر از اینکه وظیفه‌ی اصلی شورا سیاسی است این متر و معیارها را هم مدنظر بگیرند برای خدمت بیشتر به مردم عزیز استان لرستان.
 
علی صارمیان آخرین سؤال خود را این‌گونه مطرح کرد:
 شورا در متقاعد کردن مردم بسیار صدمه‌دیده است. نتایج شورا گرچه موفق به راه‌یابی نشده‌اند اما فرض این است که اگر هم به مجلس در دوره‌های قبل راه می‌یافتند، نتایج نمایندگی‌شان به نفع خیر عمومی نبود و بیشتر دوستان نزدیک شورا تقویت می‌شدند نه عموم مردم. در جناح دیگر هم این تلقی وجود دارد که مردم بی‌پناه در جناحین فقط ماشین رأی دهنده هستند. برای ترمیم این اعتماد آیا روال چهار سال پیش تکرار خواهد شد؟ یا برای ترمیم این اعتماد برنامه‌ای دارید که برنده انتخابات باشید و به مطالبات پاسخ دهید؟ این را مردم احتمالاً می‌خواهند که اگر مثل چهار سال پیش در فعالیت شورای فعلی مانند شورای قبلی، اگر شورا، رأیی اجماعی و خلاف منافع مردم بگیرند، قطعاً باید تلاش کنید که این رأی اجماعی تغییر کند. آیا این مطالبه از سوی رأس شورا دنبال خواهد شد؟
 
آقای رضایی در پاسخ به این سؤال گفت:
مطمئناً برای شکست وارد انتخابات نمی‌شویم. به دنبال پیروزی هستیم. می‌خواهیم تا آنجا که توان داریم نقاط ضعف گذشته را برطرف کنیم. این شورا افکار و مطالبات مردم را آمده است بشنود و در ادامه سعی می‌کنیم که این لطمه به اعتبار شورا از طریق تصمیمات درست بازسازی کنیم.
بنده امیدوار هستم بتوانیم نمایندگان استان را در این دوره از اصلاح‌طلبان با کمترین نقاط ضعف به مجلس بفرستیم.
رضایی در پایان اظهار امیدواری کرد که این گفتگوها با همین روال با دوستان صاحب تأثیر از جناح مقابل نیز ادامه یابد.
*پایان مصاحبه



توضیح: مطالب ارسالی، لزوماً دیدگاه پایگاه خبری یافته نیستند اما مطابق فلسفه‌ي رسانه‌های بی‌طرف، آمادگي داريم نوشته‌ها و دیدگاه‌های دیگران را نیز در خصوص این موضوع و موضوعات مختلف به‌شرط رعایت قوانین مطبوعات، منتشر نماییم.


دیدگاه‌ها  

#1 بازی 1398-08-08 13:41
آزمون و خطا دیگه برای مردم جا افتاده؟این حرفها قدیمی و تاریخ مصرفشان تمام شده؟
نقل قول کردن
#2 ابو اسحاق 1398-08-08 14:08
توی این اوضاع به هم ریخته و خرابی ها و ویرانی های سیل و روکود همه جانبه لرستان بحث در مورد اصلاح طلبان و اصولگرایان واقعا آزار دهنده است ما در فقر مطلق بسر می بریم و فکر نان باشید که خربزه آبست مگر ما کشور غنی و بی نیازی هستیم که بحث احزاب را می کنید و آنهم دو حزب که امتحان خود را پس داده اند و مردود شده اند
نقل قول کردن
#3 بیرانوند 1398-08-08 16:25
حاج محمد عزیز قبول بفرمایید برخی اصلاح طلبان از فرصت به وجود امده درلرستان جهت معرفی مدیران یازمانها خصوصا سازمانهای مرتبط با اشتغال و معیشت مردم درست استفاده نکرده و باعث انتقاد مردم از این سازمان ها مثل صنعت و معدن و کار و رفاه اجتماعی و‌ ... شده اند.
نقل قول کردن
#4 مالزیری 1398-08-09 01:17
این قسمتش از قسمت اول بهتر بود چون از نگاه مردم نگاه کردید . بنده قبول ندارم که می گویند ول کنید کار سیاسی را.ول کنید این حرفها را.اگر استانهای بدخوردار قوی شدند و ما صعیف شدیم چون هی گفتیم ول کنید. برنامه چیه .خوب اگر برنامه بود الان مناطق سیل زده اباد بود. اگر احزاب قدری بدنه کارشناسی داشتن الان متحد می شدند و مطالبه از تهران می کردند. به نظرم هرچند می گویند ول کنید و مصاحبه نکنید و هوره فقط بخوانیداشتباه است لرستاان با ول کردن گفتگوهای جدی به دام طوایف و بی سوادها می افتد.
نقل قول کردن
#5 مالزیری 1398-08-09 01:18
باید افراد سیاسی بدون سیاسی کاری سراغ گفتگو بروند. بگویند من چپ ام و تو راست ولی مردم نه چپ هستند و راست. بیایید متحد شویم برای مردم.برنامه آدمهای مخالف را حول خدمت متحد می کند برای مردم. هر حزب مواطب فساد حزب رقیب است مواظب است که ناکارامدی ها را لیست کند. ول کنید یعنی تخصص و برنامه و شفافیت کشک است. ول کنید تا چهار بیسواد خراب ترش کنند . من معدرت می خواهم ولی حقیقت را گفتم. الان فامیلی بنده دارم می گوید اصولگرا و اصلاح طلب هیچ . می گویم پس کی ؟ می گوید فقط من. بخدا توان مدیریت یک دبیرستان را نداشت . توان معلمی نداشت همه اش با شلوغ بازی از زیر کار در می رفت . الان هم میخواد کاندیدا بشود . من بخدا که فامیلش هستم تاییدش نمی کنم. اقا مسولیت و نما و نمایندگی توان رایزنی و گفتگو و لابی با مرکز نشینان می خواهد. این اقا که گفتم به واله با من هم دشمن است برود مرکز هم کسی تحویلش نمی گیرد خوب چرا وقت ملت را بگیرد؟ اقا گفتگو هم تخصص است بخدا راست و حسینی اش را گفتم. یا علی
نقل قول کردن
#6 شیران ایران لر 1398-08-09 12:47
اصلاح طلب و اصولگرا چیزهایی بیخودی هستند.و هیچ دردی را دوا نمی کند.لرستان هم اصولگرا داشته و هم اطلاح طلب ولی تنها کسانی که خلاق و غیرت لری داشته اند توانسته اند با طرح ها و پروژه ها و فکر نو نه تنها لرستان بلکه کل لرستان و ایران را به جلو حرکت دهد.ما به چنین افراد نیاز داریم.
نقل قول کردن
#7 شیران ایران لر 1398-08-09 12:50
اول انتخاب اصلح ولی قومی قبیله ای و طایفه ای بهتراست از حزب بازی.گول این سیاسی ها را نخورید.
نقل قول کردن
#8 دیگر 1398-08-11 07:54
آقای رضایی عزیز
زمانیکه پیشکسوتان عرصه شهادت شهدا،ایثارگران وآزادگان در پیچ و خم روزگار بدست فراموشی سپرده شده اند.و آرمانهای این عزیزان قربانی زر اندوزی و قدرت طلبی احزاب بی کفایت می شوند دیگه از هیچ حزبی انتظار باقی نمانده.وسلام
نقل قول کردن
#9 بی ادعا 1398-08-11 08:33
باسلام نگاهی به عملکرد مدیران مورد حمایت اصلاح طللبان وانتصابات زیر مجموعه آنها دردستگاهای مرتبط باحوزه اقتصاد وصنعت استان گویای عملکرد غیرقابل قبول ومنفعت طلبی مدیران آنهاوحذف جریان اصلاحات ازعرصه مدیریتی این دستگاها توسط افرادی است که برخی افراد برای انتصاب آنها چه کارها که نکردند درواقع این افراد فرصت طللب ودوگانه سوزبااصولگرایان برای حفظ خود دست به یکی کردن
نقل قول کردن
#10 مالزیری 1398-08-11 14:04
به نقل از شیران ایران لر:
اصلاح طلب و اصولگرا چیزهایی بیخودی هستند.و هیچ دردی را دوا نمی کند.لرستان هم اصولگرا داشته و هم اطلاح طلب ولی تنها کسانی که خلاق و غیرت لری داشته اند توانسته اند با طرح ها و پروژه ها و فکر نو نه تنها لرستان بلکه کل لرستان و ایران را به جلو حرکت دهد.ما به چنین افراد نیاز داریم.

الان منظور جنابعالی کدام جلو است شیر بیشه ولا ته جدول بیکاری و فقریم
نقل قول کردن
#11 کربی 1398-08-13 14:29
کاملا درست فرمودین واقعا دو گانه سوز یا بهتر بگوییم حزب باد
نقل قول کردن
#12 اسدی 1398-08-15 19:44
هیچکاری برای لرستان از سال 92 تا الان نشده! خداوکیلی کدام بزرگراه یا سد یا کارخانه تاسیس شد؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا