یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

استاد رمضان پرورده شاعری است که هم در قالب طنز هنرمند تمام‌عیاری است وهم در حوزه اشعار مذهبی و سوگ سرایی و نوحه تبحر خاصی دارد .
شاعر خوش‌ذوق دیار ما شخصیتی تحصیل‌کرده و آشنا به اصول و قواعد شعر است که شعرش برخاسته از مهر و عطوفت و انسانیت و عشق به مردم است از آنجا که شعر خونی جهنده در رگ اندیشه و خرد انسانی است اشعار زیبای استاد پرورده به‌عنوان شاعری گران‌مایه و اندیشمندی توانا در تار وپود فرهنگ قوم سرافراز لر ریشه دارد و تیغ تیزی است در کف شاعر و دفاع از مظلومیت قوم خود، در مجموعه سروده‌های استاد پرورده، شاعر توانمندی که امروز به بالندگی و زایش هنری چندبعدی رسیده است بی‌شک وی در میدان گونه‌هایی از شعر پای گذاشته که کارش با توفیقات بی‌شماری همراه است.


 حضور استاد پرورده در دفتر روزنامه صدای ملت، توفیقی حاصل شد تا در دفتر روزنامه صدای ملت پای سخنان شیوای استاد پرورده بنشینیم آنچه در پی می‌آید ماحصل این گفتگوست وی در ارتباط با تجلیل نهادهای فرهنگی از هنرمندان لرستانی گفت از میان شعرای موسیقیایی و عاشورایی از اکثر هنرمندان تجلیل شد اما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه چاپ کتاب‌های من هیچ‌گونه همکاری نکردند تاکنون ۳ کتاب خون و عطش، گلال تش و ترانه‌های افلاک منتشر شده‌اند جا دارد اینجا از بین کتب مذکور کتاب گلال تش که به اهتمام حاج فرشاد سیفی در حوزه هنری به چاپ رسیده قدردانی نمایم درزمینهٔ اشعار عاشورایی دارای ۲ کتاب خون و عطش و گلال تش می‌باشم.
مداحان زیادی در استان از نوحه‌های من استفاده بهینه را برده‌اند از جمله داریوش رحیمی، دولت مراد کرم اللهی، حاج حسین سهرابی علیرضا قهرمانی، بهمن مدبر سید ایرج موسوی اردشیر دولتشاهی، علی جهان‌آرا بهمن اسکینی سیف‌الدین آشتیانی، احمد آقاجانی، مجتبی بهاروند، ذبیح رحیمی عبدالحسین کرمپور، رضا موسیوند، بهزاد نصرتی سید فرضی موسوی قربانعلی کوه‌نشین، حسین میر کلانتر اهل دره شهر ضرغام طهماسبی، سیروس شیر نژاد، جعفر شیرزاد، کامران رهسپار، محمد پور حمزه، بهرنگ ارجمند و ابراهیم امیدی.
 استاد رمضان پرورده در ادامه گفت: در زمینه موسیقی بعد از انقلاب خوانندگان بزرگ این دیار از جمله حشمت‌الله رجب‌زاده، حشمت فتحی، فرج علی پور، بهمن، اسکینی، داریوش نظری، فضل‌الله، صفاری، علی دلفانی، حسین فرجی، مجید احمدی، سیف‌الدین، آشتیانی، بردیا مهر آرا، هاشم امیری، علیرضا رشیدی سعید خوانساری، محمد باجولوند، ضرغام طهماسبی، حجت‌الله احمدوندی، آرش محمودیان، اصغر محمدی، بهرام صفاری، مهدی سگوند، سید مانی ستوده از اشعار من در اجرای برنامه خوانندگی بهره برده‌اند در ضمن بالغ‌بر ۴۰ کاست و سی دی از صداوسیمای مرکز استان پخش شده است شایان‌ذکر است در تاریخ ۱۵ شهریور ۹۶ در بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها در شهر سنندج شعر استاد رمضان پرورده به عنوان بهترین شعر لری بخش موسیقی در سطح کشور تحت عنوان دس براری انتخاب و معرفی شد
 


رمضان پرورده در سال ۱۳۳۲ در محله درب دلاكان خرم‌آباد چشم به جهان گشود، دوران ابتدايي و دبيرستان خود را در همين شهر سپري و پس از انجام خدمت سربازي براي ادامه تحصيل در رشته حقوق و علوم سياسي وارد دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۵۸ موفق به اخذ دانشنامه ليسانس در رشته فوق گرديد. ترانه‌سرایی را در دوران نوجواني تحت نظر دايي خود (شكراله الماسي) كه يكي از ترانه‌سرایان و خوانندگان مشهور موسيقي اصيل لري بود، آغاز کرد. 
پرورده از آن زمان تاكنون براي کاست‌های خاك وطن، در سوگ آفتاب، گزيده پنجمين و ششمين جشنواره موسيقي فجر، سوز سوار، رنگ وارنگ، داغ شقايق، كبوتر، شعله عشق، آرزو، برف پيري، غافله گل، نسيم سحر يافته، سوز سيل، چوپي، چش تر، بهار مالگه، همدنگ، همراز، قاليباف، شو عيد، قديم صياد و گلوني ترانه سروده است.
 
رمضان پرورده ، سال‌هاست مشغول ترانه‌سرایی لري است. ترانه‌هایی تماماً پر از دل‌نگرانی و اضطراب، او دلواپس است و می‌ترسد از روزگاري كه ديگر كسي به طاق پيل – پل شكسته. پل شاپوري ـ نينديشد؛ و همه  یواش‌یواش چنان در مقابل هجوم خزنده تکنولوژی پا پس بكشند كه همه‌چیز از يادشان برود.
 
پرورده در روزگاري كه پسران ابرويشان را ... می‌کنند و دختران مانتو ... می‌پوشند هنوز به – كت وگلوني ـ می‌اندیشد. صلابت را در استواري منار می‌جوید و ايستادگي قلك الافلاك. كه روز به روزهي در  پس پشت ساختمان‌هایی كه چون قارچ از زمين سر به آسمان می‌کشند گم‌وگور می‌شود.
از همين رواست كه او نمی‌تواند نسبت به آنچه دارد هويتش را می‌جود بی‌تفاوت بماند و دست روي دست بگذارد و كاري نكند.
 
پرورده آرام و بی‌ادعا با علم به این‌که  سرمایه اصلی موسیقی کشورش نغمه‌های بومی می‌باشد و هم اين شناخت كه موسیقی  لرستان ازچه جايگاه و اهمیتی برخورداراست و چگونه  در جای‌جای زندگی مردمانش جا دارد. واژه واژه ديارش را سنتش را، تاريخش را و درد و رنج و شادي مردمش را  می‌سراید.
مهم نيست چند گوش او را شنيده يا خواهند شنيد. كار او سرايش است و دادن هشدار. می‌ماند اين كه تو خواهي گوش داري یا نه؟
 
پرورده كه از سال‌های نوجواني  به‌طورجدی  كار ترانه‌سرایی را  با راهنمايي و ياري دایی خود (شکراله الماسی) که او هم از ترانه‌سرایان و خوانندگان  موسیقی اصیل لری بود.  آغاز و با خلق آثار ارزشمندش در كنار بسياري خوانندگان لر فعاليت هنری‌اش را ادامه داده است.
 
 پرورده تاکنون برای کاست‌های خاک وطن، در سوگ آفتاب، - گزیده پنجمین و ششمین جشنواره موسیقی فجر-  سوز سوار، رنگ وارنگ، داغ شقایق، کبوتر، شعله عشق، آرزو، برف پیری، غافله گل، نسیم سحر یافته، سوز سیل، چوپی، چش تر، بهار مالگه، همدنگ، همراز، قالیباف، شو عید، قدیم صیاد و گلونی ترانه سروده است.  پرورده نخستين دفتر ترانه‌هایش را با نام (( گلال تش، نوحه لری  )) روانه بازار كرده است.
 
محمد مهران نژاد/ گزارشگر روزنامه صدای ملت

رمضان پرورده، شاعر سرزمین ترانه‌ها و برف پیری


 

"طاقِ پیل" سروده رمضان پرورده

رَتیه دِ یادِ دنیا طاقِ پیل سیت دلگرونم            منیه تو تک و تنیا چی دل بی حونمونم

طاق پیل طاق دلم چی طاق تو پیترکسه             چی کَلِ پیری که شاخ و دَس و پایاش اِشکسه

طاق و طاقت بَرد و بردت چی دلم ویرو بیه           یه ستم تیمور لنگه که وِ تو آلو بیه

هان کجا او سوزسوارو که وِ تو کِردن گذر                 هان کجا او دَس‌بِرارو کَس دِشو ناره خَوَر

هان کجا او میرشکارو که دِ زیر دَسشو                جون سالم بیرنمیکرد کورکوره دِ آسمو

مشته کاردشو دِ شاخ کَل و جومه وَرِشو              پوس گُل گُلی پلنگ بی دِ او چله زِمِسو

می پیچیس دِ زیر طاقت کِلِ شیرینِ زَنو             وَختی هِرازگو میکردِن وِ درختیا گِردِکو

ایسه مَر بیا وِ گوشم شره آو قیره قِلا                  مُردِمه سی بیکسیت بییه لونه ملیچکیا

و کومی دَس بونمت و کومی دَس بخواونمت               کُنج خلوتی میهام دِ جون دل بلاونمت

 

ترجمه فارسی شعر "طاق پل"(وصف حال خرم‌آبادي‌‌ها)

از یاد دنیا رفته‌ای، برایت نگرانم ای پل شکسته

چون دل بی‌خانمان من تک و تنها مانده‌ای

طاق تو چون طاق دل من فرسوده گشته

همانند کَل پیری هستی که شاخ و دست و پایش شکسته شده است

طاق‌های تو و سنگ‌های پایه‌ات چون دل من ویران شده

گوییا ستم تیمور لنگ است که گریبان تو را گرفته است

کجا رفتند چابك‌سوارانی که بر تو گذر می‌کردند

کجا رفتند یاران دیرین قوم لُر که کسی از آنها خبر ندارد

کجا رفتند میرشکاران که پرندگان آسمان

از تیررس آنها در امان نبودند

دسته‌ی کارد آنان از شاخ کَل کوهی و پیراهن آنان

پوست پلنگ بود در سرمای زمستان

صدای شیرین زنان در زیر طاق‌های تو می‌پیچید

هنگامی که بر درختان گردو تاب بازی می‌کردند

حال فقط صدای آب و کلاغ‌ها به گوش می‌رسد

از فرط بی‌کسی و بی‌توجهی لانه‌ی گنجشک‌ها شده‌ای

بر کدام شانه و کدام دست تو را بخوابانم و برایت لالایی بگویم

کنج خلوتی می‌خواهم تا از جان و دل برایت سوگواری کنم ...




 

دیدگاه‌ها  

#1 شهریار 1398-08-04 07:18
رمضان پرورده این فرزند خوب محله در ب دلاکان بی گمان حق بزرگی نسبت به فرهنگ این دیار انجام داده سروده ها وترانه هایش مانا وماندگار خواهد ماند جا دازد یادی کنیم از شاعر شهیر ونویسنده توانا نصرت الله مسعودی که زاده همین محله درب دلاکان است باشد که نسل امروز این گرامیان رابشناسند .
نقل قول کردن
#2 همشهری 1398-08-05 00:45
بزرگانی چون این عزیز از سرمایه ها ومفاخر قوم لر وشهر خورمه هستند جا دارد از ایشان وبزرگان دیگری کهدر اعتلای این مردم این دیار می کوشند تجلیل شود جا دارد از دایی ایشان جناب اقای الماسی که حق استادی بر مردم این دیار داشته وسالها دبیر جغرافیا دبرستان های خرم اباد که چه زیبا تدریس می کردند سپاسگزاری کنم انشاالله سلامت باشند
نقل قول کردن
#3 عابدین میرزائی 1398-08-08 00:06
قطعات ادبی وحماسی اقای پرورده همواره دراندیشه هنردوستان این دیار ماندگار خواهد بود.
نقل قول کردن
#4 Reza3141 1398-08-08 14:01
واقعا استاد پرورده شعر هایی می سرودد که دست می زاره داخل قلب مردم مثل گلونی، یارم ها میا،پیر مراد، قافله گل،گل باغی و............⁦❤ ️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦ ❤️⁩⁦❤️⁩
نقل قول کردن
#5 چگنی 1399-01-02 17:39
جناب پرورده انصافاً با دست خالی و با عشق ذاتی برای فرهنگ و زبان بومی قوم لُر خیلی تلاش کرده دست مریزاد
نقل قول کردن
#6 دالوند دورود 1399-02-28 08:48
سلام جناب استاد بزرگوارپرورده برخوردارنیست که بیاد اشعار قشنگت نباشیم دورود بر شرف پاک همه شاعران ایران وسرزمین فاتحان شاخ شمیرانات قوت پرورده
نقل قول کردن
#7 روح اله مرادی نسب 1399-03-29 22:24
اینجانب به جرات میگویم
بهترین و پرمغز ترین شعرهایی که تا الان از شاعران لرشنیده ام متعلق به استاد رمضان پرورده بزرگ هستن، واقعا قدرش رو نمیدانند، مسئولین باید اورا به نسل جوان معرفی کنند،،،
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا