یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شاید تا قبل از سال 94 اگر نام انجمن یا کمپینی در لرستان به میان می‌آمد، تمام حواس‌ها به سمت فعالیت‌های زیست‌محیطی معطوف می‌شد؛ اما از اوایل سال 94 و با همکاری نهادهای دولتی در ثبت سریع این گروه‌ها، شاهد تشکیل انجمن‌های فعال در زمینه‌های مختلف بودیم و این سال را باید به عنوان نقطه عطفی در فعالیت سمن‌ها و کمپن‌های مختلف مردمی دانست.
در این سال اقدامات بسیار خوبی از طریق سمن‌ها در سطح لرستان و به خصوص شهر خرم‌آباد صورت گرفت.
اقداماتی از قبیل کمک در مهار آتش‌سوزی‌ها در سطح استان، ایجاد نهالستان و برنامه‌های هفتگی کاشت بذر، همکاری در جمع‌آوری زباله‌های شهری در دهه اول ماه محرم، رهاسازی پرندگان در دریاچه کیو، جمع‌آوری لباس برای نیازمندان لرستانی در تهران و خرم‌آباد، تشکیل "کمپن پایان کارتن‌خوابی" و ده‌ها کار ارزنده‌ی دیگر.
در میان فعالیت‌های مفیدی که در خرم‌آباد صورت گرفت، گروه "کمپن پایان کارتن‌خوابی" را باید به عنوان یکی از بهترین گروه‌های مردمی در سال 94 معرفی کرد، گروهی که با دریافت کمک نقدی و غیرنقدی از مردم و هزینه شخصی توانستند کارهای مفید زیادی انجام دهند.
این گروه با تشکیل کمیته‌های مختلف و تعیین شرح وظایف برای هر کمیته، اقدامات بسیار خوبی برای رفع نیاز قشر کارتن‌خواب خرم‌آباد انجام دادند.
"پایگاه خبری یافته" به منظور قدردانی از تلاش‌های این گروه و همچنین انعکاس فعالیت‌های انجام شده در سال گذشته، نشستی را با جمعی از بنیانگذاران "کمپن پایان کارتن‌خوابی" برگزار کرد و با آن‌ها به گفت‌وگو پرداخت.
در این نشست که با حضور رامین مومنی، بهروز عزت‌پور، اکبر پیامنی، فرشاد بهشتی، روفیا ابراهیمی، ندا مبارکی، احسان ناصر، سارا فرج‌پور، نسیم فرج‌پور، صادق دادستانی و امیر یگانه از بانیان "کمپن پایان کارتن خوابی" با "عبدالرضا قاسمی" مدیرمسوول پایگاه خبری یافته صورت گرفت، اعضای این کمپن به تشریح چگونگی شکل‌گیری گروه، شرح اقدامات و برنامه‌های آینده پرداختند که در ادامه تقدیم می‌شود.
لازم به ذکر است که وظیفه پاسخ‌گویی به هر سوال را یک یا چند نفر از اعضاء به عهده گرفت که به درخواست اعضای کمیته، از ذکر نام پاسخ دهندگان خودداری شد.

نشست اختصاصی یافته با اعضای هیات مدیره کمپن پایان کارتن خوابی در خرم‌آباد
"کمپن پایان کارتن خوابی" در خرم‌آباد چگونه شکل گرفت؟
واقعیتی وجود دارد که کارتن‌خواب‌ها و افرادِ در آستانه‌ی کارتن‌خوابی از بی‌پناه‌ترین و طرد شده‌ترین اقشار آسیب‌دیده‌ی جامعه هستند و مؤسسات خیریه‌ی موجود و نهادهای دولتی، کمتر به این مساله پرداخته‌اند، لذا نیاز به تشکیل "کمپین پایان کارتن‌خوابی"، در جهت یاری رساندن به این گروهِ هدف کاملاً حس می‌شد و با توجه به این نیاز و با همت مردم و علاقه‌مندان به فعالیت در این حوزه، گروه مردم‌نهاد پایان کارتن‌خوابی در خرم‌آباد شکل گرفت و برای فعالیت مفید در این راستا، از طریق فضای مجازی با اهداف و فعالیت‌های گروه اصلی در تهران آشنا شدیم و این کمپین را به شکل مستقل در خرم‌آباد راه‌اندازی کردیم.
 
اهداف و سیاست‌ها چگونه تعیین شد؟
با توجه به اینکه کمپین پایان کارتن‌خوابی با الهام از ایده‌ی مرکز، به طور مستقل در خرم‌آباد شروع به فعالیت کرده است؛ اهداف و سیاست‌گذاری‌های کلی بر طبق شرایط بومی شهر خرم‌آباد تعیین شد و مرکز هیچ‌گونه دخالتی در این امر ندارد. البته لازم به ذکر است که تعامل و همکاری با گروه‌های پایان کارتن‌خوابی در سراسر کشور وجود داشته و از تجربیات موفق در جهت بهبود روند کاری استفاده می‌گردد.
 
مهم‌ترین مانع و مشکل شما در مراحل ابتدایی کار چه بود؟
یکی از موانع و مشکلات ابتدایی برای شروع به فعالیت، عدم اعتماد نهادهای ذی‌صلاح به کار ما بود که با توجه به فعالیت‌هایی که انجام شدیم، موفق شدیم در میان‌مدت این مشکل را رفع کنیم.
نشست اختصاصی یافته با اعضای هیات مدیره کمپن پایان کارتن خوابی در خرم‌آباد 
فعالیت شما به چه شکلی اجرایی می‌شود؟
شکل اجرایی کار به این صورت است که گروه توسط یک هسته‌ی مرکزی و تعداد مشخصی کمیته و زیر کمیته‌های اجرایی، برنامه‌ی تدوین شده را از تئوری به عمل تبدیل می‌نمایند؛ در همین خصوص قراری تعیین شده بنام "قرار عاشقی" و مقرر شد که چهارشنبه‌ها دوستان و همیاران در محلی مشخص گرد هم آمده و آن‌چه که در توان دارند از کمک‌های نقدی تا غیر نقدی را تحویل کارگروه مربوطه می‌دهند.
 
چند کمیته‌ی اجرایی عهده‌دار فعالیت کمپین است؟
گروه پایان کارتن‌خوابی خرم‌آباد در جهت تقسیم وظایف و بهبود روند کاری دو کمیته‌ی اصلی شامل "کمیته‌ی پشتیبانی" و "کمیته‌ی اجرایی" را تشکیل داد؛ البته هر کمیته چند زیر کمیته را مدیریت و تحت نظر دارد.
 
هر کمیته دارای چه زیر مجموعه‌هایی است؟
کمیته‌ی پشتیبانی شامل زیرکمیته‌های "شناسایی"، "مالی" و "فرهنگی آموزشی" است و کمیته‌ی اجرایی، زیرکمیته‌های "درمان و کمپ"، "تهیه‌ی غذا"، "توزیع غذا، لباس و ملزومات" و "تهیه و تفکیک و بسته‌بندی لباس" را شامل می‌شود؛ این زیرکمیته‌ها با تعامل، همکاری و در جهت سیاست‌های کلی کمپین گام برمی‌دارند؛ البته وظیفه هر زیرگروه مشخص است و در چارچوب وظایف خود فعالیت می‌کند.
 
خلاصه‌ای از وظایف کمیته‌های جانبی بخش "پشتیبانی" را بیان کنید.
1- وظیفه‌ی زیر کمیته‌ی "شناسایی"، تهیه‌ی لیست از خانواده‌های تحت پوشش در آستانه‌ی کارتن‌خوابی و بررسی نیازهای این گروه هدف می‌باشد. همچنین با همکاری زیر کمیته‌ی توزیع غذا، لباس و ملزومات، مشخص می‌شود که چه خدماتی می‌توان به این گروه‌ها ارائه داد. خدماتی از قبیل رفع نیازهای اولیه (لباس و خوراک)، اهدای لوازم منزل، ارجاع به زیر کمیته‌ی کمپ و درمان
2- وظیفه‌ی زیر کمیته‌ی "مالی" تأمین نیازهای نقدی زیر کمیته‌ها و جذب کمک‌های نقدی خیرین به نفع کمپین پایان کارتن‌خوابی است. همچنین این زیر کمیته به صورت دوره‌ای گزارشی از وضعیت مالی گروه ارائه می‌دهد.
3- وظیفه‌ی زیر کمیته‌ی "فرهنگی آموزشی" تبلیغ در جهت شناساندن اهداف گروه به جامعه از طریق فضای مجازی و حقیقی به شیوه‌های مختلف می‌باشد. (وظایفی همچون تهیه‌ی بروشور، بنر، پوستر، ایجاد صفحه وب و آپدیت کانال و صفحه‌ی اینستاگرام، ارائه‌ی طرح‌هایی برای جذب بودجه و مشارکت مردمی از قبیل اکران فیلم، برپایی کنسرت و جشنواره و...)
 
زیر کمیته‌های گروه "اجرایی" چه وظایفی را عهده‌دار هستند؟
1- وظایف زیر کمیته‌ی درمان و کمپ به شرح زیر است:
- هدایت معتادان معرفی‌شده از طرف زیر کمیته‌ی شناسایی به کمپ‌های خصوصی و حمایت مالی و معنوی آنان حین ترک و پس ‌از آن و سوق دادن ایشان به مراکز تخصصی صاحب‌نام در زمینه‌ی حمایت‌های روانی پس از ترک می‌باشد.
- ویزیت دوره‌ای خانواده‌های تحت پوشش دارای اولویت و کارتن‌خواب‌ها و ارجاع موارد خاص به متخصصین مربوطه
- تهیه‌ی دارو برای بیماران تحت پوشش
- تعیین یک رابط با سازمان بهزیستی و تهیه‌ی یاری برگ در جهت کاهش هزینه‌های گروه
2- وظیفه‌ی زیر کمیته‌ی تهیه‌ی غذا، همان‌طور که از نامش پیداست، تهیه‌ی مواد لازم و طبخ غذا جهت روزهای چهارشنبه و مناسبات و ایام خاص می‌باشد.
3- وظیفه‌ی زیر کمیته‌ی توزیع؛ پخش غذا، لباس و ملزومات بین خانواده‌های نیازمند و کارتن‌خواب‌هاست. لازم به ذکر است که این زیر کمیته با زیر کمیته‌ی شناسایی همکاری تنگاتنگ دارند و بنا به صلاحدید و مشورت اعضای هر دو زیر کمیته تعیین می‌شود که چه خدماتی به افراد تحت پوشش ارائه شود.
4- زیر کمیته‌ی "تهیه، تفکیک و بسته‌بندی لباس" وظیفه‌ی تفکیک و بسته‌بندی البسه را به عهده دارد.
 
نشست اختصاصی یافته با اعضای هیات مدیره کمپن پایان کارتن خوابی در خرم‌آباد
چگونه اعتماد کارتن‌خواب‌ها را جلب می‌کنید؟
برقراری ارتباط روزانه و هفتگی، تهیه و توزیع غذای گرم، پاره‌ای از اوقات چندین مرتبه در هفته، کمک به رعایت بهداشت از طریق استحمام و تهیه‌ی لباس تمیز، درمان‌های سرپایی و مرتفع نمودن بیماری‌های ضروری و حاد، معرفی به کمپ‌ها، برقراری ارتباط با خانواده‌ها، همگی از جمله روش‌های است که در جهت جلب اعتماد مددجو به کار برده می‌شود.
 
در راستای اهداف گروه چه اقداماتی را در سال 94 انجام داده‌اید؟
فعالیت رسمی ما از آبان شروع شد و طی این مدت 5-4 ماهه موفق شدیم که اقدامات متعددی را برای کارتن‌خواب‌ها انجام دهیم که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:
- احداث و تجهیز ایستگاه مهربانی به یخچال، کمد لباس و کتابخانه جهت استفاده‌ی نیازمندان و کارتن‌خواب‌ها
- هدایت 4 تن از کارتن خواب‌های دارای اعتیاد شهر به کمپ‌های خصوصی و حمایت مالی و روانی در طول درمان و پس از آن و نیز شناسایی خانواده‌های آن‌ها و بازگرداندن ایشان به آغوش خانواده پس از پاک‌سازی، همچنین پیدا کردن خانواده یک کارتن‌خواب دارای اختلال حواس پس از معرفی به بیمارستان و تکمیل پروسه‌ی درمان
- توزیع بسته‌های غذایی مکفی جهت مصرف یک ماه 110 خانوار، به مناسبت عید نوروز
- تهیه و توزیع بسته‌های غذایی شامل مرغ، برنج، روغن، آجیل، میوه، قند و شکر، حبوبات و پنیر به مناسبت شب یلدا بین 75 خانواده (در حدود 360 نفر)
- تهیه و توزیع غذا به صورت هفتگی (گاهی اوقات دو بار در هفته) بین کارتن‌خواب‌ها و خانواده‌های تحت پوشش گروه
- تأمین هزینه‌ی بازسازی منزل همشهری عزیزمان واقع در منطقه‌ی علی‌آباد که در صورت عدم تعمیر، مخروبه و غیر قابل سکونت بود، همچنین عایق‌بندی و ترمیم سقف، تعمیر سیم‌کشی داخلی، لوله‌کشی و تهیه در و پنجره‌ی منازل خانواده‌های در آستانه‌ی کارتن‌خوابی
- ویزیت رایگان بانوان کمپ ماده‌ی 16 زنان توسط پزشکان زیر کمیته‌ی درمان و تهیه و اهدای لوازم بهداشتی از قبیل دهان‌شویه، مسواک و خمیردندان، پودر لباسشویی، مایع ضدعفونی‌کننده و ... در چند نوبت، همچنین توزیع غذای گرم و لباس به صورت هفتگی بین آن‌ها
- اهدای ملزومات اولیه‌ی زندگی به خانوارهای تحت پوشش گروه از قبیل چندین دستگاه بخاری در فصل سرما، اجاق‌گاز، کپسول گاز، یخچال، لباسشویی، فرش، تلویزیون، آب‌گرم‌کن و ... همچنین کمک به تهیه‌ی جهاز نوعروس نیازمند
- تخصیص کمک‌هزینه‌ی اشتغال برای یکی از همشهریانی که قبلاً اعتیاد داشته است.
- تسویه‌ی بدهی خانواده‌های تهی‌دست بابت اجاره خانه‌ی عقب‌افتاده و تهیه‌ی پول رهن منزل چند خانواده‌ی تحت حمایت گروه
- چندین مورد تهیه‌ی کتاب و لوازم‌التحریر برای کودکان و نوجوانان نیازمند
- توزیع تعداد زیادی پتو، لباس گرم و رختخواب بین کارتن‌خواب‌ها و خانواده‌ها
- تأمین غذای یخچال مهربانی به صورت روزانه در حد توان اعضای گروه
- اکران خیریه‌ی فیلم مستند "برای گونگادین بهشت نیست" به همت آقای نعمت پور و با همکاری حوزه‌ی هنری به نفع کمپین پایان کارتن‌خوابی
- هدایت چند تن از بیماران نیازمند به متخصصین مربوطه و تأمین هزینه‌های درمان آن‌ها در حد توان
- پرداخت وام بی‌بهره به مبلغ 8 میلیون تومان توسط یکی از خیرین شهر جهت 8 خانواده‌ی تحت پوشش
نشست اختصاصی یافته با اعضای هیات مدیره کمپن پایان کارتن خوابی در خرم‌آباد
 
این همه فعالیت حتماً" با خاطرات تلخ و شیرین همراه است. چه خاطراتی در طول فعالیت‌ها دارید؟
 در خیلی از موارد به علت بضاعت اندک کمپین، قادر به حل بسیاری از مشکلات نیازمندان و مراجعین نمی‌شدیم. حجم درخواست‌ها و تعداد مطالبات نیازمندان شهر خیلی بیشتر از توانایی بچه‌های گروه بود و این موضوع باعث ناراحتی و شرمندگی ما می‌شد.
 بعد از هر بار کمک‌رسانی دو خاطره تلخ و شیرین همزمان تداعی می‌شود، تلخ به جهت دیدن افرادی که یک پرس غذا حداکثر خواسته و انتظارشان از زندگی است و شیرین برای قدمی که برداشتیم.
در این راه، قضاوت‌ها و نقدهای غیرمنصفانه و گاهی حتی توهین و برخورد نامناسب دیدیم و شنیدیم ولی همه‌ی این تلخی‌ها با دیدن چهره‌ی دختر کارتن‌خوابی که مسیر زندگی‌اش به‌واسطه‌ی فعالیت‌های بچه‌های گروه عوض شده و از چنگال اعتیاد رهایی یافته یا مشاهده‌ی لبخندی بر لبان کودک یا اعضای خانواده‌ای که از ما یک وعده غذایی، اسباب‌بازی، لباسی، اجاق گازی، آب‌گرم‌کنی، سبد غذایی و... دریافت کرده، به یک‌باره فراموش می‌شد.
 
یعنی فعالیت شما مخالف هم دارد؟ پاسخ شما به منتقدان چیست؟
 هدف ما از تشکیل این گروه، کمک به رفع مشکلات قشری طرد شده از جامعه است که احتیاجات متعددی هم به جهت مادی و هم روحی و روانی دارند؛ گمان نمی‌کنیم که حرکت در جهت پوشش نیازهای بخشی از جامعه حرکت نامبارکی باشد؛ همیشه هم از انتقادات عزیزان در جهت اصلاح راهبردها و عملکرد خود استفاده نموده‌ایم، پس دلیلی بر اصرار بر مخالفت و یا پاسخ دادن به مخالفت‌های دائمی نمی‌بینیم؛ اما کماکان پذیرای انتقادات سازنده‌ی دوستان هستیم و پاسخی جز اینکه شما هم به سهم خود با همدلی برای ساختن جامعه‌ای بهتر تلاش کنید، نداریم.
 
گروه شما با سایر گروه‌های خیریه همکاری دارد؟
نظر به اینکه لازمه‌ی موفقیت سمن‌ها، جلب مشارکت هر چه بیشتر اقشار مختلف و گروه‌های مردمی است، لذا به لطف خداوند و روحیه‌ی مشارکت‌پذیری خوب هم استانی‌های عزیز تا کنون این جمع توانسته با تعداد زیادی از سمن‌های بومی ارتباط برقرار کرده و در جهت پیدا کردن و احراز هویت و اطلاعات مددجویان، اطلاع‌رسانی اهداف و آرمان‌های گروه، یافتن راهکارهای بهتر در رفع موانع کار، جذب خیرین و خیلی از موارد این‌چنینی با سایر گروه‌های خیریه تشریک‌مساعی کند.
 
چگونه فرآیندهای اجرایی کار را بازنگری می‌کنید:
 نحوه‌ی بازنگری فعالیت‌ها به شکل برگزاری جلسات هفتگی و سپس ماهانه توسط هسته‌ی مرکزی با نظرخواهی و مشارکت سایر اعضاء به‌صورت چرخشی می‌باشد. بررسی روندها، احصاء مشکلات و موانع، مشورت برای تعیین راهکارها ازجمله روش‌های بهبود مستمر فرآیندهای موجود است.
 
برنامه‌های گروه برای فعالیت بهتر در سال 95 چیست؟
ساماندهی بهتر و بیشتر برنامه‌های تهیه غذای گرم و پوشاک به کارتن‌خواب‌ها و افراد در آستانه کارتن‌خوابی، حرکت در جهت توسعه‌ی برنامه‌های درمانی و بهداشتی افراد و خانواده‌های تحت پوشش، تلاش در جهت ترتیب برنامه‌های درمان، توانمندسازی، اشتغال و استقلال مددجوها در یک بازه زمانی میان و بلندمدت، جذب بیشتر منابع و کمک‌های مردمی، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی از قبیل کنسرت‌های خیریه و اکران فیلم و...، توسعه‌ی فرهنگ مهربانی و نوع‌دوستی از طریق تبلیغ در فضای مجازی و واقعی.
 
 با تشکر از وقتی ‌که در اختیار ما قراردادید؛در پایان، پیام کمپن شما به مردم چیست؟
 پیام ما چیزی جز تلاش همه‌جانبه برای رفع محرومیت‌ها و تلاش در جهت همدلی نیست و امیدوارم که همه در جهت این شعار گام برداریم که "دست در دست هم چهره‌ی شهر خود را از فقر و تهی‌دستی و اعتیاد بزداییم"... .
نشست اختصاصی یافته با اعضای هیات مدیره کمپن پایان کارتن خوابی در خرم‌آباد
 گفت‌وگو: عبدالرضا قاسمی

دیدگاه‌ها  

#1 حدیث 1395-01-07 08:23
واقعا دیدگاهشون خیلی انسانیه
نقل قول کردن
#2 سیدنادر صورتیان 1395-01-07 09:42
سلام ضمن تشکر ازهمه دست اندر کاران اگر دولت مردان باکارهای اقتصادی بزرگ ریشه فقر را بخشکانند دیگر فکر نکنم کارتن خوابی هم وجود داشته باشد که برایش صغری و کبری بچینیم.....
نقل قول کردن
#3 امیری 1395-01-07 09:45
سلام بر شما. درود فراوان برای اين گفتگوی زیبا.از همه عوامل و عناصر این جپین سپاسگذارم. انصافا" جای تقدیر دارد.
از یافته هم که حواسش به همه جا است بسار ممنون و سپاسگذارم. امید که موفق باشید
نقل قول کردن
#4 ح ج 1395-01-07 09:45
با سلام و احترام؛
زندگی زیباست ای زیبا پسند
زیبا اندیشان به زیبایی رسند
آفرین بر اندیشه زیبا و همب بلندتان
نقل قول کردن
#5 حمید ت 1395-01-07 10:59
کار بسیار خداپسندانه است .ای کاش شهرداری و بهزیستی و استانداری این عزیزان رو حمایت کنن .....
باید دانست اگر در جامعه ای فردی کارتون خواب یا معتاد میشود همه ما باید احساس مسئولیت کنیم و آنها رو بحال خودشان رها نکنیم ..
اگر از ده نفر از این افراد حتی یک نفرشان اصلاح و تربیت شوند باز هم ارزش دارد که به آنها یاری برسانیم
نقل قول کردن
#6 همشهری 1395-01-07 20:28
با سلام خدمت یافته و دوست زحمت کش جناب قاسمی... بسیار عتلی و زیبا. با مقدمخ این مصاحبه موافقم
نقل قول کردن
#7 هموطن 1395-01-08 11:57
انشالا سال 95 این گروه وسایل کمپین ها بیشتر حمایت بشن وحیطه فعالیت ها گسترده تر بشه و باتش از یافته
نقل قول کردن
#8 همشهری 1395-01-08 14:45
با تشکر از همت وتلاش این خیرین ونیکو کاران کاش ادرس مکانی ودفتری را معرفی تا کسانیکه توان همکاری و مساعت با این گروه را دارند به انان مراجعه نمایند .
نقل قول کردن
#9 ش. رشیدی 1395-01-09 03:28
با سلام. خدا قوت بر شما فرشتگان زمینی. انشااله در طی این مسیر انسانی و خداپسندانه محکم، با ثبات و پایدار حرکت نمایید.
امید است مسئولین شهرداری، بهزیستی، کمیته امداد و سایر ارگان ها و نهادهای خدماتی شهری دولتی حرکت شما را به عینه دیده و همپای شما در این راه قدم بردارند. موفق باشید.
نقل قول کردن
#10 h.a 1395-01-11 19:51
با سلام در زمانی که مهر و عاطفه از این دیار رخت بربسته چنین برنامه ای فراتر از انسانیت است .از طرف همه همشهریانم از شما تشکر میکنم.
نقل قول کردن
#11 مگی 1395-01-12 02:24
کاش لااقل اعضای گروهتون را معرفی می کردید
نقل قول کردن
#12 زهرا 1401-08-30 07:50
خیابان انقلاب محدوده شیرخوارگاه خرم اباد هروز صبح نظاره گر جوانی هستم کنار خیابان تو این سرما دراز کشیده و شب تا صبح را به پایان میرساند پس کو انسانیت اورا دریابید به خاطر رضای خدا
نقل قول کردن
#13 زهرا 1401-08-30 07:53
هروز صبح دخترم رو مدرسه می برم شاهد این جوان بی پناه هستم کنار خیابان کارتون خواب و بی پناه شده هیچی ازدستم برنمیاید فقط به گوگل پناه بروم وسایت شمارا دیدم تو رو خدا کمکش کنید کنار خیابان انقلاب محدوده شیرخوارگاه خرم اباد دراز کشیده هروز صبح انجاست کمکش کنید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا