یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مظفر افشار- پدر بلوط لرستان - یافته

برای گفت‌وگو پیرامون محیط زیست لرستان به دیدار مردی رفتیم که از دل زباله‎ها و پسماندها دریچه‎ای از نعمات خدادادی و گوشه‎ای از بهشت را ساخته است.

"مظفر افشار" که او را به عنوان « پدر بلوط ایران » می‎شناسند توانسته از این پسماندها جنگلی زیبا در حیاط خانه‎اش تدارک ببیند. جنگلی که به طور مرتب میزبان گروه‎های مختلفی از عاشقان محیط زیست است.

برای گفت‎وگو با این فعال محیط زیست به دیدارش رفتیم تا شنونده صحبت‌هایش در باره‎ی محیط زیست لرستان باشیم.

 

آقای افشار پیش از این که بحث محیط زیست را شروع کنیم. مایلیم بدانیم شغل اصلی شما چیست؟

پیمانکار و مهندس ساختمان هستم و تا کنون حدود 310 کلاس آموزشی برای آموزش و پرورش ساخته‎ام.

 

اما گویا فعالیت‎های زیست محیطی شما چشم‎گیرتر است؟

شاید! زندگی روزانه‌ من با گل و گیاه سپری می‎شود. سالیانه حدود 2 هزار و 500 تا 3 هزار نهال در خزانه شخصی می‎کارم و حدود 3 دهه است که در این زمینه فعالیت دارم. در سال 92 حدود 13 هزار بذر بلوط را با مشارکت مردم در جاهای مختلف کاشته‎ایم. همچنین با مردم حدود 200 هزار بذر بلوط را در بام لرستان کاشته‎ایم تا اگر روزی لرستان دچار کم آبی شود، بلوط جایگزین کاج و سرو شود، همچنین در این منطقه گونه‎های مختلف بومی از قبیل گیرچ؛ مرو، قلنگ، داغ داغان (تای) کشت کرده‎ایم. لازم است بدانید عمر درختان بلوط بر اساس تخمین‎هایی که زده شده به دو هزار سال نیز می‎رسد و گونه‎های همراه آن نیز بین هزار و 600 تا هزار و 800 سال عمر می‎کنند.

 

عامل این همه کار و فعالیت در چیست؟

قدرشناسی از طبیعت و عشق مهم‌ترین عوامل این موضوع هستند. در این‎کار هیچ‎گاه مادیات نقشی نداشته و به جرات می‌گویم در طی این 30 سال حتی یک ریال از هیچ مقام و یا جایی برای فعالیت‌های زیست محیطی نگرفته‌ام. خوشبختانه در دوره مدیریت افراد مختلف با همه‎ی آن‌ها همکاری داشته و تغییر مدیران، وقفه‎ای در کار من ایجاد نکرده است.

 

جنگل کوچکِ خانه‌ی شما بسیار زیباست! چه کسانی از این بهشت بهره می‌گیرند؟

خیلی از علاقه‎مندان و به‌خصوص دانش‌آموزان مدارس معمولا برای بازدید به این‎جا می‌آیند. البته قبلاً ما از مدارس درخواست بازدید می‌کردیم، اما حالا وضع به گونه‎ای شده که مدارس از ما درخواست بازدید می‌کنند.

 

هدف‌تان از این‌کار چیست؟

همین‎که دانش‌آموزان بفهمند که حدود 60 درصد اکسیژن زمین را درختان تامین می‌کنند برای من کافی است. برای من اهمیت کار در این است که به بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترها یادآوری کنم حتی از ضایعات و زباله‌ها هم می‎توانیم به نفع طبیعت استفاده کنیم. من در جای خلال دندان؛ پوست تخم مرغ؛ پوست انار و پرتقال و حتی کفش پاره به شکل نمادین گل و گیاه پرورش داده‎ام. جالب است برایتان بگویم دختر بچه‎ای که بعد یکی از بازدیدها، به خانه برگشته بود از پدر خود درخواست کرده بود که در پارکینگ گلدان قرار دهد تا جبران دود اگزوز ماشین پدر بشود.

 

گفتگو با مظفر افشار پدر بلوط لرستان - یافته

 

طی سال‌های اخیر تشکل‎های زیادی در عرصه‌ی محیط زیست فعال شده‌اند، نقش این Ngo ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تشکل‎های محیط زیست و Ngo از نظر بنده بسیار مفید هستند و وجودشان برای کمک به محیط زیست ضروری است چون هدف آن‎ها هم حفظ محیط زیست است، اما بعضی از آن‎ها و به خصوص جوان‎ترها با مسایل احساسی برخورد می‌کنند. ما حدود 10 Ngo در خرم‌آباد و حدود 35 Ngo در سطح استان داریم که برخی از آن‌ها مراحل ثبت خود را طی می‌کنند. این تشکل‌ها باید بدانند که لازم است در مسیر حفظ محیط زیست گام بردارند و می‎بایست با مسوولین و متولیان محیط زیست هم‌قدم شوند و دقت کنند که Ngo  قدرت اجرایی ندارند و باید در همین چارچوب گام بردارند و وظیفه‎اشان ارائه راه‎کار به مسوولین است، پس باید همه‎ی تلاش‎شان در همین راستا باشد.

 

مردم چقدر در حفظ محیط زیست نقش دارند. آیا طی سال‎های اخیر فرهنگ استفاده از طبیعت پیشرفتی داشته است؟

مردم در خیلی از موارد علاقه‌مند و مشتاق خدمت به محیط زیست هستند و این علاقه طی سال‎های اخیر خیلی بیشتر شده و خوش‌بختانه فرهنگ استفاده و حفاظت از محیط زیست هر روز در حال توسعه است. بخشی از مراقبت و آب‎رسانی درختان در بام لرستان را به مردم علاقه‌مند واگذار کرده‎ایم و آن‎ها هم نهایت تلاش خود را می‎کنند. مردم بطری‎های خالی را از پایین بام به بالا حمل می‎کنند و در مسیر برگشت درختان را با بطری‎های پر شده، آبیاری می‎کنند.

 

از علاقه‎مندی مردم به طبیعت خاطره‎ای هم دارید؟

خاطره فراوان است! عروس و دامادی در بام لرستان حضور یافتند و به آن‎ها پیشنهاد دادم به برکت پیوند فرخنده‎شان نهالی بکارند. آن‎ها مشتاقانه این کار را انجام دادند و جالب این‎که بعد از گذشت 16 ماه و با فرزندِ تازه متولد شده‌شان نهال درخت را آبیاری و سرکشی می‎کنند. بعد از این جریان عروس و دامادهای زیادی متقاضی این کار شده و پیوند مقدس ازدواج‎شان را با کاشت نهال بر بام لرستان جشن می‌گیرند؛ یا خانواده دیگری که فرزندشان را از دست داده‌اند در بام لرستان نهال کاشته و به یاد فرزندشان از آن مراقبت می‌کنند.

گفتگو با مظفر افشار پدر بلوط لرستان - یافته

 

مردم شما را به عنوان «پدر بلوط» می‌شناسند. این موضوع تکلیف شما را سنگین تر نمی‎کند؟

همین قدر عرض کنم که شبی که نوبت آبیاری درختان در بام لرستان بود و باید درختان را تا پایین آبیاری می‎کردم، چون خیلی خسته بودم، می‌خواستم کار را نیمه تمام رها کنم و روز بعد برای آبیاری اقدام کنم؛ اما به یاد آوردم که من را «پدر بلوط» می‌دانند. پس کدام پدر، فرزندانش را بدون آب رها می‌کند؟ دوباره برگشتم و تمام نهال‌ها را آب دادم.

 

شما با شوقی خاصی از کاشت بلوط در بام لرستان سخن می‎گویید! اما عده‎ای اعتقاد دارند کاشت بلوط در این مکان با موفقیت همراه نخواهد بود!

به همه اطمینان می‌دهم که بلوط در سخت‌ترین شرایط و خاک رشد می‌کند و این دغدغه مردم موضوعیت ندارد. مهم این است که ما در دو سال اول به طور مرتب بلوط‎ها را آبیاری کنیم. ‎کارشناسی لازم در خصوص کاشت بلوط در این مکان صورت گرفته و یقین بدانید که در سال‎های نه چندان دور  شاهد رشد نهال های‎بلوط در این مکان خواهیم بود.

 

آیا سایر استان‌ها از تجربیات شما استفاده کرده‌اند؟

بله! بارها. همین چند وقت پیش مسوولین اراک، شهردار مرکزی و شهردار سنجان برای کاشت بلوط در منطقه سنجان با من تماس گرفتند تا آن‎ها را در کاشت بلوط یاری دهم. خوشبختانه با مساعدت آن‌ها توانستیم نهال‌های زیادی در منطقه بکاریم. از این موضوع هم خوشحال بودم و هم ناراحت. خوشحال برای اینکه استان‎های هم‎جوار علاقه‌مند به کاشت بلوط شده‌اند و ناراحت از اینکه چرا گاهی اوقات برخی مردم و یا مسوولین‌، همکاری لازم را نمی‎کنند.

 

اخیراً شاهد هستیم در کوهستان‌های اطراف خرم آباد خطوطی به شکل V در پای درختان کشیده شده. علت این اقدام چیست؟

این طرح که به طرح V مشهور است با مدیریت منابع طبیعی لرستان و در منطقه شوراب به‎صورت آزمایشی اجرا شده که جواب هم داده است. در شیب پایین درختان بلوط، شیاری به طول يك متر و به شکل عدد 7 فارسي ایجاد کرده‌ایم که در انتهای آن چاله‌ای به عمق نیم متر کنده‌ایم. این کار باعث ایجاد آب انبار شده و درختان مدت زیادتری از نعمت باران استفاده می‌کنند. از مردم هم می‌خواهم که در تفریحات آخر هفته خود همین کار را انجام دهند و به ماندگاری آب در محیط پیرامونی درختان کمک کنند.

در شیب پایین درختان بلوط، شیاری به طول 1 متر و به شکل عدد 7 ایجاد کنیم- یافته

در شیب پایین درختان بلوط، شیاری به طول 1 متر و به شکل عدد 7 فارسي ایجاد کنیم

 

یکی دیگر از مشکلات موجود چرای گوسفندان در مناطق کوهستانی است . نظر شما در این باره چیست؟

بارها شاهد بوده‎ایم که چوپان‌ها و دامدارها شاخه‌های بلوط و درختان دیگر را بریده‌اند و گوسفندان را در فصل بذر به چرا برده‌اند. گوسفندهایی که در دسته‌های بزرگ از شاخه‌های بریده بلوط‌ها آویزان می‌شوند و برگ‌های آن را می‌خورند. بلوط‌هایی که بیش از ۲۰۰ سال عمر دارند . آیا این ظلم به طبیعت نیست؟ اما ما خسته نمی‎شویم و به تلاش‎مان ادامه می‎دهیم

 

با این همه اقدام، اما بحث «زوال بلوط»  جدی است.

همین جا خبر خوشی به شما می دهم. قبلا" اعلام شده بود که 17 میلیون اصله درخت بلوط در منطقه زاگرس که به بیماری «زوال بلوط» دچار شده‌اند می‌بایست قطع شوند؛ اما به شما مژده می‌دهم بارندگی‌های اخیر باعث شد که درختان به ظاهر خشک شده، جوانه‌های جدیدی زده و شاخ و برگ‎شان رشد کرده است. البته از همان ابتدا بنده و مسئولین محیط زیست استان با کندن درختان بلوط مخالف و نگران بودیم .

گفتگو با مظفر افشار - یافته

 

خبر خوشحال کننده‎ای بود و خوشحالی ما را بعد از اقدام خوب چوپان فداکار لرستانی دو چندان کرد. حال که بحث به نوروز کشید نظر شما در باره‎ی کار " نوروز" چیست؟

من ارتباط نزدیکی با نوروز دارم متاسفانه برخی خودی‌ها و غیر خودی‌ها قصد داشتند کار او را لوث کنند. من به جرات و قاطعیت عرض می‌کنم که کار نوروز بسیار ارزشمند بود و او کار خوبش را با بخشیدن خسارت بزهایش به کمال رساند و ثابت کرد ارزش وجودی پلنگ و سایر گونه‌های وحشی در منطقه از دام‌هایش ارزش بیشتری داشته و با این کار به همه ما درس داد. من به همه شما و به خصوص رسانه‌ها سفارش می‌کنم که این کار خوب نوروز را تبلیغ کنند و به اقدام این روستایی بافرهنگ باشک نگاه نکنند. در همین رابطه عرض کنم که سال قبل در جریان نمایشگاه دست‎آوردهای محیط زیست که در تهران برگزار شد، در حضور بنده 25 میلیون تومان بابت خسارت به نوروز کمک کردند اما نوروز از قبول این هدیه از مسوولان خودداری کرد و گفت من به خاطر عشق به سرزمینم این کار را کرده‌ام.

 

و کلام آخر؟

از همه می‎خواهم با طبعیت و محیط زیست مهربان باشند

گفتگوی عبدالرضا قاسمی با مظفر افشار پدر بلوط لرستان- یافته

 

گفت‌وگو: عبدالرضا قاسمی/ یافته

 

* سازمانهای مردم‌نهاد  یا NGO: سازمانی با شخصیت حقوقی مستقل، غیر‌دولتی، غیر انتفاعی و غیر‌سیاسی است که برای انجام فعالیت داوطلبانه با گرایش فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، بشردوستانه و بر اساس قانون‎مندی و اساس‌نامه مدون، رعایت چارچوب قوانین موضوعه کشور و مفاد آیین‌نامه‌های اجرایی آن فعالیت می‌کند.

دیدگاه‌ها  

#1 قدرشناس 1393-02-27 01:58
سلام ودرود بر چنین انسان بزرگی که بخشی از زندگی خود را صرف کاشت و نگهداری از بلوط و محیط زیست نموده ای کاش بعضی از مردم ذرختی که نمی کارند حداقل درختی را نکنند.
نقل قول کردن
#2 یزدیان پور 1393-10-07 19:15
سلام من طریقه کاشت بلوط رامیخواستم یاد بگیرم.لطف کنید
نقل قول کردن
#3 رحمانی 1393-11-27 14:19
درود بر شما خداوند نگهدارت باشه معنی واقعی گذشت وانسانیت در وجود آقای افشار خلاصه میشود
نقل قول کردن
#4 محمد پرنیان مهر 1393-12-16 13:39
باسلام وعرض ادب.
بنده وجمعی از دوستانی که در فعالیت های کوهنوردی در کوه های شمال شهرستان دزفول(منطقه زاگرس) شرکت داریم،ان شاا...
قصدمان بر این است که باکمک اداره محیط زیست و منابع طبیعی این شهرستان برای کاشت نهال بلوط اقدام نماییم.لطفآ اگر امکان دارد راه برقراری ارتباط با جناب آقای افشار را به بنده اطلاع دهید.

09358346465
___________________________
يافته: سلام. شماره تماس ايشان 09161611380
نقل قول کردن
#5 خسروی 1393-12-25 19:29
باعرض سلام
امیدوارم عمر پدر بلوط همانند عمر درخت بلوط طولانی باشد.
نقل قول کردن
#6 اعظم مزیدی 1394-02-01 12:12
سلام.
من مدتی است بدنبال کاشتن دزختان متعدد در باغ پدریم هستم.
امروز برنامه اقای افشار را ازتلویزیون دیدم.
لطفا راهنمایی کنید برای بدست اوردن بذر یا نهال بلوط و گرفتن یک سری اطلاعات در مورذ بلوط چه باید بکنم.
ایا بلوط را میشه در شرایط اب و هوایی مثل یزد کاشت.
نقل قول کردن
#7 متین 1394-02-01 12:49
سلام,میخواستم بدونم آیا دراستان اصفهان هم میشود بلوط پرورش داد؟
نقل قول کردن
#8 هنگامه 1394-02-02 23:36
سلام و با آرزوی طول عمر برای شما پدر بلوط ایران
من به صورت کاملآ اتفاقی مصاحبه شما رو با آقای خسروی دیدم و اینو به فال نیک میگیرم.
ساکن کرمانشاه هستم و کارشناسی مهندسی تکنولوژی معماری دارم
میخوام از شما پیروی کنکم و این کار ارزشمندو توی استانمون انجام بدم لطفآ میشه که راهنماییم کنید؟ از کجا شروع کنم ؟
با تشکر
نقل قول کردن
#9 مهرابی 1394-02-03 00:49
درود بر شرفت ای مرد بزرگ
نقل قول کردن
#10 هنگامه 1394-02-05 20:10
سلام
کسی هست ک به نظرها پاسخ بده لطفآ ؟
من منتظرم که راهنماییم کنید.
یه اکیپ هم آماده خدمت کردم.
نقل قول کردن
#11 آریو 1394-02-08 12:03
سلام و با آرزوی طول عمر برای شما پدر بلوط ایران
من به صورت کاملآ اتفاقی مصاحبه شما رو با آقای خسروی دیدم و اینو به فال نیک میگیرم.
ساکن کرمانشاه هستم و کارشناسی ارشد حسابداری دارم
میخوام از شما پیروی کنکم و این کار ارزشمندو توی استانمون انجام بدم لطفآ میشه که راهنماییم کنید؟ از کجا شروع کنم ؟
با تشکر
نقل قول کردن
#12 احمد ایرانی از اراک 1394-03-15 15:06
سلام و درود بر مهندس افشار پدر بلوط ایران
با آرزوی طول عمر وسلامتی برای شما انسان شریف و بزرگوار
از این که برای حفظ محیط زیست و تولید اکسیژن خالصانه تلاش می کنید از شما کمال تشکر دارم، ای کاش مردم و مسئولین قدر زحمات شما را بدانند.
با تشکر
نقل قول کردن
#13 مریم 1394-03-17 15:04
باسلام و خداقوت و زنده باشید خدمت وجود نازنین طبیعت دوستان من از شهرستان دره شهر استان ایلام پیام میدم میخوام با جناب آقای افشار ارتباط داشته باشم و سوالاتم رو از ایشون بپرسم لطفا شماره تماس یا ایمیل ایشون رو برای من ارسال کنید
باتشکر
نقل قول کردن
#14 امیر11 1394-04-18 09:55
با سلام خدمت پدر بلوط ایران،در یک جمله کوتاه مینویسم ( به راستی این نام شایسته شماست) ...
نقل قول کردن
#15 روح اله 1394-05-09 15:22
واقعآ بهشتی برای خودت دراین دنیا درست کردی زنده باشی
نقل قول کردن
#16 ناصر نقدی 1394-05-12 16:01
من در منطقه ورامین پانصد متر زمین دارم می خواهم درختی که به آب کم احتیاج دارد بکارم لطفا راهنمایی کنید متشکرم

شما ره تلفن من 09194745974
نقل قول کردن
#17 مزدک موصلی 1394-05-21 21:49
آگه میشه به گرو ه توی یک شبکه اجتماعی با اسم احیای بلوط درست کرده و علاقه مندان رو در این فعالیت شریک کنید.
نقل قول کردن
#18 قاسم رحیمی 1394-05-23 11:27
امیدوارم که در هر شهر از رشته کوهای زاگرس یک انجمن جهت کاشت درخت بلوط ایجاد بشه
نقل قول کردن
#19 امید رحمانی از تاکستان 1394-05-26 09:39
باسلام و درود خدمت این مرد بزرگ .واقعا باعث افتخار برای این ملت هستید.امید وارم همیشه سربلند و پرافتخار باشی.دوست داریم
نقل قول کردن
#20 رئوف آذری 1394-07-04 18:50
درود بر این بزرگ مهربان زاگرس و سپاس از اقای قاسمی عزیز نیز بابت مصاحبه اش
بی شک رفتار بزرگوار افشاری مصداق بارزی از "مهربانی های کوچک"وصدالبته بزرگ است که همین مهربان بودنش او را در لابه لای اوراق تاریخ زنده و پویا نگه خواهد داشت.
شخصا از تلاش این بزرگ مرد سپاسگزارهستم و امیدوارم روزی فرصت دست بوسی شان را بیابم.
رئوف آذری
ایده پرداز وفعال چالش جهانی بلوط
ایده پرداز ومدیرکمپین "مهربانی های کوچک"
https://telegram.me/joinchat/Ahy1TAGsCZEoGW4j49qNgQ
نقل قول کردن
#21 ارشام 1394-07-10 20:27
درود بر شما منم همین طرح رواجرا میکنم هر کی خواست وبه کار گروهی باور داشت بهم اطلاع بده نیازی به پول نداره
نقل قول کردن
#22 اعظم مزیدی 1394-09-02 21:48
سلام من یه بار دیگه هم پیام دادم برای گرفتن یه سری اطلاعات درمورد کاشتن بلوط در یزد ولی متاسفانه جوابی دریافت نکردم.
لطفا در صورت امکان جوابم رو بدید.
نقل قول کردن
#23 احمد عمرانی 1394-09-02 22:41
با عرض سلام و درود خدمت پدر بلوط ایران اینجانب دارای باغ اناری در محدوده ساوه میباشم آیا درخت بلوط در محدوده ساوه به ثمر مينشيد
نقل قول کردن
#24 همایون رشیدی 1394-09-04 00:16
همایون رشیدی از بخش گیلانغرب : مت چند ساله که خودم به تنهای سالیان در کوههای سرکش و بیمار زاگروس اقدام به کاشت بلوط بطور طبیعی در دل کوه و دامنه های ان در فصل ابان و اذر کردم ازجمله هفته گذشته 28ابان 94 باچند نفر از دوستان یکسره اقدام به کاشت بیش از 5000دانه بلوط در این کوهها کردیم و حتی پسته هم کاشته ام که بابلوطها جواب داده و سبز شدن و از این بابت خوشحال و خرسندم و هر ساله این امر مهم را انجام میدم به امید همکاری بیشتر عزیزان در این راه موفق و سلامت باشید.
نقل قول کردن
#25 نادری 1394-09-06 01:10
سلام اقای مهندس افشار امیدوارم همیشه زنده باشید ای مرد بزرگ
نقل قول کردن
#26 k1 1394-09-21 19:49
سلام من نهال بلوط میخوام
نقل قول کردن
#27 محمد فیروزبخت 1394-09-27 09:41
لطفاشماره تماس یااینکه از چه طریقی میتوان با ایشان تماس کرفت جهت راهنمایی و تهیه نهال بلوط با تشکر فراوان
نقل قول کردن
#28 محمدفیروزبخت 1394-09-28 11:13
[quote name="محمد فیروزبخت"]لطفاش ماره تماس یااینکه از چه طریقی میتوان با ایشان تماس کرفت جهت راهنمایی و تهیه نهال بلوط با تشکر فراوان

09122031291
نقل قول کردن
#29 نهال بلوط 1394-10-03 21:01
فروش نهال بلوط در بزرگترین نهالستان شمال ایران

09123711015
نقل قول کردن
#30 حسین کیانی 1394-10-03 21:15
با سلام خدمت مهندس عزیز آقای افشار. کار سترگ شما من را یاد داستان زیبای مردی که درخت می کاشت از ژان ژیونو انداخت. حتما این داستان را اگر نخوانده اید بخوانید. موفق و سلامت باشید.
نقل قول کردن
#31 علی میرزاشاعری 1394-10-27 23:40
سلام بر جناب افشار آیا تا بحال در مورد آفت چوب خواری بلوط درمانی پیدا شده است
نقل قول کردن
#32 کاظم برقی 1394-11-02 22:57
سلام آیا درخت بلوط تو کویر هم رشد میکنه؟
نقل قول کردن
#33 ناشناس 1394-11-03 07:31
تشکر از پدر بلوط
نقل قول کردن
#34 آ-ارزانی 1394-11-04 17:06
به نام خدا
با سلام و عرض ادب خدمت شما بزرگوار، برایتان آرزوی سلامتی
و موفقیت روز افزون دارم. لطفا پر انرژی ادامه دهید بهشتی ک میسازید تنها جایگاه ما آدمیان نخواهد بود، ب جز بلوط های شما
در زمانی ن چندان دور ؛ صدای بال های فرشتگان از صدای پرندگان و کودکان شاد سرزمینمان پیشی خواهد جست.
نقل قول کردن
#35 آ-ارزانی 1394-11-04 17:11
یک سوال:چطور ب آموزش کاشت بلوط دسترسی پیدا کنم؟
برای پیروی از راه شما تعدادی بلوط تهیه کرده ام ولی روش صحیح کاشت را نمیدانم.کمکم کنید .
سپاس
نقل قول کردن
#36 مرتضی جهانگیری 1394-11-04 21:00
با سلام سپاس از زحمات طبیعت دوستان امسال میخوام تعدادی نهال تو کوهای شهر مهاجران بکارم خدا کنه جواب بده تا بتونم سالهای بعدی با جدیت بیشتر این کار رو ادامه بدم
نقل قول کردن
#37 علی 1394-11-10 00:14
تو یه حیاط هفتاد متری 3000تا بلوط پرورش میده شهرداری برای این کار حداقل 100 ملیون میگیره باید تو تهران و کرجم اجرایی کنیم تا حداقل از سرطان نمیایم. روش کاشتن از طریق بذر های سبز واژه ی بلوط تو لرستان سنجاب زرد آسیایی اونو چال میکنه برا زمستان سبز میشه دیر رشته ولی عمرش طولانی
نقل قول کردن
#38 علی میرزائی از تهران 1394-12-06 22:01
تو قلب همه طبیعت دوستان ایران جا دارید
برای تهران هم اگر گروهی در این زمینه فعال است خوشحال میشوم اطلاع رسانی شود
نقل قول کردن
#39 حسام 1394-12-15 18:43
با سلام
به شما جناب افشار افتخار ميكنم و از اينكه لرستانى هستيد باعث افتخار ما لرستانى ها هستيد
نقل قول کردن
#40 سیروس از شهرکرد 1394-12-16 11:09
از شما به خاطر تلاشتان در راه سبز تر کردن زمین تشکر می کنم. من هم در این زمینه کمی کار کرده ام و از این رو قدر کارهایتان را خوب میدانم. دستتان پرتوان باد.
نقل قول کردن
#41 فاطمه بازگیر 1395-01-13 00:37
درود برپدربلوط..خدار وشکرکه فردخلاق ومهربان باطبیعتی
مثل شما داریم حتما باشما همگام میشیم ونمیزاریم جنگل
های بلوطمان ازبین برن..انشاا..که زنده باشیدوثمره بلوط های
کاشته شده به دست خودتون روببینیت..خیلی خیلی دوستون دارم.
نقل قول کردن
#42 مصطفی احمدی 1395-01-13 18:49
با سلام خدمت دستندنکاران محترم بنده مصطفی احمدی کارشناس ارشد برق قدرت 24 ساله هستم اینجانب طبیعت رو از خودم میدونم بخصوص بلوط خودمان رو بنده اماده همکاری با جناب افشار هستم و میخوام ازشون درس بگیرم و مطمعنم مفید واقع میشم اگر امکانش هست جناب افشار به بنده یه ایمیل بده ممنون میشم تا در ارتباط باشم


--------------------------------------------
یافته: با سلام/ طبق هماهنگی که با ایشان شد، شما و دوستداران طبیعت می توانید با تلفن 09161611380 تماس بگیرید
نقل قول کردن
#43 وحید محمدی 1395-01-14 12:55
سلام جناب افشار من وحید محمدی هستم ساکن خمین لطفا شماره تماستون رو برای من به این شماره ارسال کنید کارتون دارم ممنون
.....
--------------------------
یافته: اطلاعات شما در اختیار آقای افشار قرار گرفت
نقل قول کردن
#44 آریایی 1395-02-03 19:40
سلام لطفا این کار پرارزش رو در قبال یک داستان بنویسید.
نقل قول کردن
#45 سیروان سنندج 1395-02-08 21:38
سلام و درود بر بزرگ مرد لرستان زنده باشید شما نمونه یک انسان آزاد و مدافع خستگی ناپذیر طبیعت لرستان هستید زنده باشید و سلامت پدر بلوط لرستان شما سرمشق همه مدافعان ختگی ناپذیر لرستان انشالا خدا حامی سلامتی شما . آرزوی ما سلامتی انسانهایی مثل شماست درود هزاران درود پدر بلوط .خیلی دوست دارم مثل شما بودم خوشحال میشم از راهنماییهاتون استفاده کنم
نقل قول کردن
#46 سیروان سنندج 1395-02-08 21:41
من هم میخام مثل شما یک پدر خوب باشم شاید پدر بلوط کردستان :-)
نقل قول کردن
#47 سیروان سنندج 1395-02-08 21:45
خاک لرستان تشنه جای دست شما به دور نهالهای کاشته بر خاک لرستان است زنه باشید
نقل قول کردن
#48 حامد خورشیدوند 1395-02-23 21:09
سلام بر پدر بلوط نوروز 95 برنامه شما رو دیدم و از آنجایی که همیشه قطع درختان لرستان عزیزمان مرا آزار میداد خیلی خوشحالم که شما به فکر هستید و من هم تصمیم گرفتم پسر بلوط باشم و راه شما رو ادامه بدم اگر روش کارتان را به من بیاموزید ممنون میشم
پایار لرسو پایار بویه بلی
نقل قول کردن
#49 هدایت 1395-03-22 16:07
سلام
چند تا بلوط دارم توی گلدان که متاسفانه یه آفت افتاده به جونشون،به کمک نیاز داشتم
نقل قول کردن
#50 نصیرپور 1395-04-10 00:33
با سلام
من هم دوست دارم خانه ام گلخانه باشه.اما چه طوری؟شماره همراه آقای افشار؟؟؟؟
-----------
یافته:09161611380
نقل قول کردن
#51 وحید 1395-05-26 00:59
درود بر پدر بلوط ایران در رسانه ملی آموزش واطلتع رسانی شود
نقل قول کردن
#52 LURESTAN 1395-07-21 21:42
زنه بویی بووه بلی لورسونه و ئیرو
نقل قول کردن
#53 مهدی 1395-10-03 21:40
باسلام وخدا قوت کاش مسولین استا کرمانشاه از این طرح ها استفاده کنند
نقل قول کردن
#54 مجتبی زارعی 1396-07-13 19:18
حدود یکماه است پیگیر ارتباط گرفتن با جناب مهندس افشار پدر بلوط ایران، و آقای سید میکائیل موسوی کارگردان مستند الماس زاگرس می باشم در خصوص رفع دقدقه های مشترک مربوط به جنگلهای بلوط زاگرس، هنوز موفق به برقراری ارتباط نشدم. لطفا در صورت ممکن، مساعدت فرمایید. متشکرم. ....
-------
یافته: ارسال شد
نقل قول کردن
#55 اعظم داودی 1396-08-11 10:03
8) با تشکر از زحمات بی دریغ و شبانه روزی آقای مهندس افشار پدر بلو ط ایران.واقعا این نام به حق برازنده شخصیتی بزرگ به نام آقای افشار می باشد.دیدن خزانه آقای افشار روح و جانی تازه به انسان می بخشد.پدر بلوط مایه ی افتخار ما لرستانی هاست.
نقل قول کردن
#56 سلمان شکاریان 1396-08-21 16:15
یکیاز بزرگترین افتخا راتیکه دارم آشنایی باشخص بزرگی چون مهندس افشار پدر بلوت ایران هستم که می‌توانم با حضورم کمک ناچیزی درکاشت نهال درخت بلوط بتوانم نخش کوچکی از هدف بسیار بزرگ مهندس افشار داشته باشم
نقل قول کردن
#57 سلمان شکاریان 1396-08-21 16:43
:P باسلام خسته نباشید خدمت پدر بلوط ایران ازخدا میخواهم آرزوی قلبی تان روبراورده سازه واومید ،قدرت، سلامت وپشتکارتون از دیروز بیشتر باشد افتخارمیکنم از آشنایی با شما که میتوانم با حضور ناچیزم در کاشت نهال درخت بلوط خدمتی به هویت خود کرده باشم
نقل قول کردن
#58 یاسرسپهوند 1396-12-11 08:19
سلام ودرود براین مردخدایی( پدربلوط ایران.)واقعا خسته نباشی میگم به این بزرگ مرد که به فکر اینده ماست .خدا عمرطولانی مدتی بهت عنایت کنه .
نقل قول کردن
#59 زاهد 1397-01-01 18:43
سلام بنده مدرک مهندسی محیط دارم ..خواهشمندم یه طوری شماره آقای أفشار رو برای بنده گیر بیارین .چون میخام با ایشان در زمینه حفاظت از جنگل های بلوط همکاری داشته باشم
۰۹۹۰۲۰۸۸۵۸۸
نقل قول کردن
#60 ضامن طبیعت 1397-01-07 00:09
اگر فقط در کل استان لرستان ده نفر مثل ایشان داشتیم این وضعیت جنگلهای ما نبود۰ آتش زدن مراتع و درختان بلوط برای گسترش زمینهای کشاورزی وسوزاندن وبریدن درختان جهت تهیه زغال قلبم را به درد می آورد۰ ای کاش مغرضان معارضان محیط زیست با شدت بیشتری تنبیه می شدند چون می دانم تربیت نمی شوند۰
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا