یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیر فرودگاه شهدای لرستان از افتتاح بیست پروژه مهم فرودگاهی با اعتباری بالغ‌بر ۳۴۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در فرودگاه خرم‌آباد خبر داد.
علی کاملی در گفتگوی اختصاصی با یافته، ضمن تبریک چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از افتتاح بیست پروژه مهم فرودگاهی خبر داد و گفت: طرح توسعه فرودگاه شهدای خرم‌آباد، تعویض سیستم روشنایی باند، خرید و نصب سیلومتر و دیزل برق اضطراری هواشناسی، تهیه و نصب گیرنده و فرستنده به همراه احداث ساختمان و محوطه‌سازی، افزایش امنیت و ایمنی با احداث دیوار و فنس‌های حفاظتی آسیب‌دیده از سیل ۹۸ و خرید و نصب راه‌بند ضد تروریستی، خرید و نصب دوربین‌های پایش تصویری به همراه شبکه فیبرنوری بخشی از پروژه‌ها هستند.



وی در تشریح این پروژه‌ها اضافه کرد: توسعه باند و سطوح پروازی در سال ۹۱ مطالعاتش شروع و در سال ۹۲ به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار و کار اجرایی‌اش شروع شد و تا سال ۹۶ این پروژه ادامه داشت اما به علت بدهی‌های زیادی که داشت و استان از پس این بدهی‌ها برنیامد این پروژه متوقف شد.
کاملی ادامه داد: در اواخر سال ۹۸ و بر عهده گرفتن مسوولیت بنده در این فرودگاه، مذاکراتی صورت گرفت که در ابتدا قرار شد این پروژه ماده ۴۸ شده و از پیمانکار گرفته شود و دوباره به مناقصه گذاشته شود اما با رایزنی‌های که انجام داده‌ایم و اتفاقاتی که افتاد، حمایت‌های که مدیرعامل محترم شرکت فرودگاهی کشور؛ استاندار وقت؛ و همچنین وزیر محترم راه و شهرسازی انجام دادند موفق شدیم که مطالبات پیمانکار را از محل تهاتر پرداخت و پروژه مجدداً از ۲۱/بهمن/۹۹ تحویل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران با پیشرفت فیزیکی شصت‌وپنج درصدی قرار گرفت.
وی با اشاره به فعالیت خوب قرارگاه خاتم‌الانبیا افزود: این پروژه با ابلاغ بیست‌وپنج درصد افزایش به افتتاح و بهره‌برداری رسید و ارزش روز این پروژه حدود ۲۹۰ میلیارد تومان بود.
کاملی در ادامه به پروژه مهم «بهسازی ترمینال» اشاره کرد و گفت: این پروژه با مبلغ حدود پنج و نیم میلیارد تومان انجام گرفت و مرحله آخر آن طی روز‌های اخیر به بهره‌برداری رسید.
وی سیر تکمیلی پایانه را تشریح کرد و افزود: از سال ۸۰ که افتتاح شده بود پروژه محدود به دفاتر و سالن‌ها بود و متأسفانه از چهار هزار و پانصد متر فضای ترمینالی که در حال حاضر موجود است فقط دو هزار و هشت‌صد متر آن برای مسافرین استفاده می‌شد، سالن ترانزیت خیلی کوچک و قسمت اعظم ترمینال به بارانداز و سالن تشریفات دولت اختصاص یافته بود که ما آمدیم و تغییر دادیم و علاوه بر اینکه زیباسازی خیلی خوبی داخل آن در دکوراسیون داخلی انجام شد، جای سالن ورودی و خروجی را عوض کردیم و سالن‌های ورودی و خروجی خارجی و مرز هوایی را هم ایجاد کردیم.


کاملی ادامه داد: دستگاه‌هایی که اینجا بودند مجدداً بازسازی و راه‌اندازی شد که جا دارد از زحمات یگان حفاظت هواپیمایی سپاه پاسداران، پلیس ویژه فرودگاه، نیروی انتظامی استان، اداره کل اطلاعات و اداره کل گمرک استان در این زمینه تشکر ویژه‌ای بکنم
مدیر فرودگاه شهدای لرستان در ادامه به بحث ارتقا سطح ایمنی فرودگاه اشاره کرد و گفت: با خرید و انتقال یک سری تجهیزات آتش‌نشانی، دکل نوری پرتابل و همچنین ماشین برف‌روب و اوره پاش با اعتباری در حدود ۱۲ میلیارد تومان موفق به ارتقا سطح ایمنی فرودگاه شدیم.
کاملی به خرید گیرنده‌ها و فرستنده‌های رادیویی و سوییچینگ اشاره کرد و گفت: سوییچینگ در مرحله نصب است اما گیرنده فرستنده به خاطر اینکه گیرنده و فرستنده قبلی که (محلش) هم جای دیگری بود با مشکل مواجه شد لذا ما این ایستگاه گیرنده فرستنده و ساختمان جدیدی را که احداث کرده بودیم به بهره‌برداری رساندیم.
وی افزود: در بحث حفاظتی و امنیتی هم کل منطقه فرودگاه، اماکن، قسمت‌های اداری، قسمت‌های بازرسی همه مجهز به دوربین‌های مداربسته شدند تا سطح حفاظتی فرودگاه بالاتر برود که این دوربین‌ها قابلیت دید در شب را دارند و از نظر بازدارندگی و اگر خدای‌نکرده تعرضی به فرودگاه شود خیلی مفید بوده و علاوه بر آن در دوربین‌هایی که داخل ترمینال قرار داده‌ شده موجب می‌شود که سطح خدمات‌رسانی و همچنین نحوه برخورد با مسافرین ارتقاء پیدا کند و حقوق شهروندی در سطح بالایی پاس داشته شود.
کاملی ادامه داد: حدود هزار و هشت‌صد متر دیواری‌هایی که در اثر سیل یا در اثر مرور زمان تخریب‌شده بودند مجدداً احداث و ۹ کیلومتر دیوار‌های اطراف فرودگاه با سیم‌خاردار حلقوی و همچنین سیم‌خاردار‌های خطی به‌صورت کامل محافظت شد.
وی در خصوص محوطه‌سازی هم گفت: فضای مناسبی برای رفت‌وآمد مسافرین ایجاد و همچنین تردد خودرو‌ها را در منطقه (لند ساید) کانالیزه کردیم و عبور و مرور به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده که مشکلی پیش نیاید.
مدیر فرودگاه شهدای لرستان در بحث ارتقاء تجهیزات کمک ناوبری به سیلومتر‌های هواشناسی اشاره کرد و با تشکر از مدیرکل هواشناسی استان، افزود: ارزش روز این سیلومتر نزدیک به سه میلیارد تومان است، ضمن اینکه برق اضطراری هواشناسی فرودگاه را از محل منابع داخلی شرکت فرودگاه‌ها راه‌اندازی کردیم.
وی به بحث فیبر نوری داخل فرودگاه اشاره کرد و گفت: از دو مسیر تمام خطوط ارتباطی و اطلاعاتی فرودگاه بر روی فیبر نوری قرار گرفت تا بتوانیم هم بستر خیلی خوبی برای ارتباطات داخلی و هم ارتباطات بین فرودگاه و مرکز کنترل فضای کشور ایجاد کنیم.
وی افزود: در راستای حقوق شهروندی بود هم تلفن‌های آنالوگ و دیجیتالی را یکپارچه‌سازی کرده و سانترال مرکزی را انجام داده‌ایم تا در کنار راه‌اندازی سامانه ۱۹۹ شاهد کیفت بهتر ارتباطی با شهروندان باشیم.
وی به احداث یک نمازخانه یکپارچه مطابق با سایر فرودگاه‌های کشور در محیط اداری و همچنین نمازخانه‌های ترمینال اشاره کرد و گفت FIDS فرودگاه و همچنین سیستم اطلاعات پرواز راه‌اندازی و کانتر‌های پذیرش و نصب تسمه‌نقاله‌های پذیرش، ایجاد بارانداز ساماندهی شد.
کاملی اعلام ادامه داد: با توجه به افزایش فضای ترمینال و در راستای ارتقاء رفاه مسافرین، چیلرهای جدید، دیگ‌های جدید و هواساز‌های جدیدی به مجموعه اضافه شد.
وی به کاهش هزینه‌های فرودگاه ظرف سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: به‌رغم محدودیت‌های کرونایی و سقف ۶۰ درصدی پذیرش مسافر موفق شدیم حدود سی درصد کاهش هزینه داشته باشیم که این مهم مدیریت انرژی و اتصال مصرف‌کننده‌ها به کنترل‌های هوشمند صورت گرفت و تمام آبیاری‌ها به‌صورت قطره‌ای و بارانی انجام شد ضمن این که حجم فضای را افزایش داده و با غرس حدود دو هزار و پانصد اصل درخت که نزدیک به هزار اصله آن بلوط است اقدام خوبی انجام شد.
 
 
 
آماده حضور ایرلاین ها هستیم
کاملی در پاسخ به پرسش خبرنگار یافته مبنی بر این که این پروژه‌ها چه تأثیری در افزایش پروازهای فرودگاه خواهد داشت، گفت: همیشه ایرلاین ها به این توجه دارند که یک فرودگاه چه امکاناتی دارد و همچنین در زمان‌های که شرایط آب و هوایی متغیر است یا ساعات شبانه‌روز، ساعات روزانی نیستند برای پرواز مثلاً پرواز شب می‌خواهند؛ خیلی از این موارد، موردنیاز است.
وی ادامه داد: مثلاً در بحث سیلومتر هواشناسی، میزان ابر را به‌صورت دیجیتال و بدون خطا تعیین می‌کند و برای تصمیم‌گیری برای خلبان می‌فرستد که این یک مشخصه خیلی مهم هست و یا در بحث گیرنده‌ها و فرستنده‌ها ارتباط خیلی ایمن‌تر با توجه به کوهستانی بودن این منطقه برای خلبان ایجاد می‌شود و چون امکان ارتباطی تسهیل می‌شود تأثیر بسزایی خواهد داشت.
مدیر فرودگاه خرم‌آباد افزود: یا در بحث ماشین‌های ایمنی و آتش‌نشانی، کَت فرودگاهی آماده ارتقا به بالاتر از آن چیزی که در A.I.P درج شده مثلاً ما در حالت عادی در A.I.P کَت مان پنج هست یعنی هواپیماهای تا رده فوکر صد می‌توانیم پوشش بدهیم اما با تجهیزاتی که آورده شده به ما این امکان را می‌دهد که رده فرودگاهی را تا هفت و هشت هم بالابرده و تأمین کنیم و این اقدام موجب می‌شود که مثلاً اگر خواستند پرواز عتبات و عالیات با هواپیمایی مثل بوئینگ ۷۳۷ یا ایرباس ۳۲۰ انجام دهند مطمئن باشند به اینکه ما توانایی داریم این طرح فرودگاهی را انجام دهیم که قطعاً این روی تأثیرگذاری و این‌که ایرلاین ها راحت‌تر قبول کنند تا به فرودگاه خرم‌آباد پرواز داشته باشند، تأثیرگذار خواهد بود.
وی در پایان افزود: با  کارهایی که انجام شده، از مسئولان ارشد استانی درخواست می‌کنیم که  پیگیری‌ها را بیشتر کرده و زمینه حضور بخش خصوصی را مهیا کنند.

گفتگو: عبدالرضا قاسمی/ پایگاه خبری یافته




                                                                                            تصاویر


دیدگاه‌ها  

#1 فرزاد 1400-11-21 08:14
توسعه و پیشرفت تنها فرودگاه استان 2 میلیون نفری لرستان ، آرزوی قلبی همه لرستانی هاست ، ایجاد مقاصد پروازی بیشتر(مشهد، عسلویه،بندرعباس ، شیراز،شهرهای شمالی) و پروازهای بین المللی حج, عتبات،استانبول، دبی و...
نقل قول کردن
#2 سربندی 1400-11-21 08:50
سال 89 زمانی که پروژه منطقه ویژه اقتصادی بروجرد به تصویب مجلس رسید من به دوستان عزیز مرکز استان عرض کردم نگران نباشید این پروژه مانند فرودگاه بروجرد هیچ وقت به ثمر نخواهد رسید، چرا که مدیریت استان هیچ اراده ای برای انجام این پروژه ها در سایر شهرهای استان ندارد. امروز بعد از گذشت بیش از سه دهه از مجوز احداث فرودگاه در بروجرد همه فرودگاه هایی که با بروجرد به تصویب رسیدند به بهره برداری رسیده اند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا