یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

هفته گذشته (29 آذرماه 1399) اولین بخش از گفتگو با «سرپرست شرکت مخابرات استان لرستان» و در خصوص توسعه زیرساخت‌ها منتشر شد.

امروز و در ادامه‌ی گفتگو با «سید محمد قاسمی» به بررسی برخی پیشنهادات و انتقادات مخاطبان در خصوص سرویس‌دهی شرکت مخابرات به‌خصوص بحث اینترنت خانگی، مشکلات قطعی تلفن و اوضاع مالی این شرکت پرداخته‌ایم...




خب در مورد سایت‌های تلفن همراه و اینترنت 3G و 4G و تلفن ثابت و شبکه کابل صحبت کردیم . مایلید از اینترنت خانگی و تجاری حرف بزنیم ؟
حتماً اینترنت خانگی یا همان ADSL
 
اصلاً واحد شمارش یا اندازه‌گیری اینترنت چیه ؟
دو شاخص مهم داریم ، یکی سرعت یا پهنای باند اینترنت و دیگری حجم اینترنت . مثلاً می‌گوییم واگذاری  اینترنت با سرعت  ( 2M )  و حجم ( 4G )  . بنابراین مشترکین محترم ما باید به این دو شاخص توجّه کنند .
 
و امّا سؤال اصلی ، کُندی سرعت اینترنت ، چرا ؟
کاملاً قبول دارم. به دلیل شرایط کرونا تقاضا برای استفاده از اینترنت رشد زیادی داشت، ولی ما نتوانستیم هماهنگ با این افزایش تقاضا عمل کنیم.
 
آیا این یک توجیه منطقی است؟
نه، متأسفانه مردم به‌حق، از ما اینترنت پرسرعت و باثبات می‌خواهند و ما موّظفیم تأمین کنیم.
 
پس چرا تأمین نمی‌کنید؟
ببینید، حجم و سرعت ورودی اینترنت به استان کافی و خوب است. یکی از مشکلات اصلی عدم کافی نبودن امکانات برای توزیع اینترنت به منازل مشترکین است.
 
بیشتر توضیح دهید؟
اگر اینترنت را به آب مصرفی تشبیه کنیم شاه‌لوله‌ای که وارد استان می‌شود کافی و حتی بیشتر از مصرف روزانه است، ولی لوله‌های کوچکی که باید این (آب مصرفی) یا همان اینترنت را به خانه‌ها برسانند در نقاطی پوسیده‌شده و در بعضی نقاط نیز وجود ندارند.
چه راهکاری برای حل این مشکل اندیشیده‌اید؟
ده ماه است کارگروهی متشکل از همکاران مجرّب تشکیل داده‌ایم و دقیقاً در حال بررسی مشکل هستند. از لحظه‌ای که این شاه‌لوله به استان می‌رسد تا مسیر و نقاطی را که طی می‌کند تا به منزل برسد را داریم رصد می‌کنیم و نقطه‌به‌نقطه در حال ارزیابی هستیم.
 
آیا به نتایجی دست پیدا کرده‌اید؟
خوشبختانه بله. از طریق شرکت مخابرات ایران تجهیزاتی تهیّه کردیم. یکی از دستگاه‌های مهّم و بسیار گران‌قیمت را نیز از مخابرات منطقه کرمانشاه تأمین کردیم که جا دارد از مدیر محترم مخابرات کرمانشاه صمیمانه تشکّر کنم.
 
 ولی هنوز مردم مشکل دارند؟
مهم این است که مخابرات به این مشکل کاملاً آگاهی دارد و به‌طور مستمر مشغول بررسی و تلاش برای حل آن است.
 
زمان مهّم است، چه زمانی مشکل سرعت اینترنت حل می‌شود؟
اعلام زمان دقیق، کمی سخت است. ما در نقطه انتهایی اتصال به منازل یعنی (شبکه کابل) واقعاً مشکل داریم. ساماندهی و ترمیم شبکه کابل هم زمان‌بر است و هم بسیار گران. ولی من و همکارانم عزممان را جزم کرده‌ایم برای حل مشکل. به این مشکل باید سرقت کابل‌های مخابراتی را نیز اضافه کنیم.
 
 ولی جواب سؤال من را ندادید؟
فکر می‌کنم تا نوروز 1400 مردم ما بهبود در سرعت و پایداری اینترنت را احساس کنند و ببینند.
 
از سرقت کابل‌ها گفتید، این دیگر چه مشکلی است؟
این یک پدیده ناهنجار است و البته مختص به استان ما هم نیست. متأسفانه تقریباً در تمامی استان‌های کشور کابل‌های مخابراتی و تجهیزات فلزی در کوچه‌ها مورد سرقت قرار می‌گیرند. این سرقت‌ها علاوه بر قطعی تلفن‌ها و اینترنت مردم، برای مخابرات بسیار هزینه‌بر است و ترمیم خرابی‌ها بسیار زمان‌بر.
 
برای رفع این مشکل چه اقداماتی انجام شده؟
طرح این مشکل به مقامات امنیتی و قضایی و مکاتبات متعدد و از طرفی با هماهنگی و همکاری نیروی انتظامی خودمان اکیپ‌های گشت در سطح شهر خرّم آباد راه‌اندازی کرده‌ایم.
 
 
آیا راه‌اندازی این اکیپ‌های گشت اختصاصی تأثیری داشته؟
البته، تا حدودی سرقت‌ها کاهش پیدا کرده است. ناگفته نماند، این اکیپ‌ها با حمایت و پشتیبانی نیروی انتظامی در حال فعّالیت است. جا دارد از فرماندهی و کارکنان محترم نیروی انتظامی تشکّر و قدردانی کنیم.
 
خب، به موضوع بسیار مهم منابع انسانی مخابرات بپردازیم. از منابع انسانی راضی هستید؟
البته، ما سرمایه‌های انسانی بسیار ارزشمندی داریم؛ و یکی از نقاط قوّت ما هم دقیقاً سرمایه‌های انسانی ما هستند.
 
 
شما جزء معدود مدیرانی هستید که در سازمان از محبوبیت ویژه‌ای برخوردارید. در این مورد چه احساسی دارید؟
نمی‌دانم باید اسمش را محبوبیت بگذاریم یا اعتماد متقابل. اعتقاد دارم که بین من و بدنه سازمان اعتماد بسیار خوبی وجود دارد. هنر من باید این باشد که این اعتماد متقابل را حفظ کنم. البته، اعتماد اکثریت بدنه سازمان به هر مدیری یک سرمایه سازمانی بسیار ارزشمند محسوب می‌گردد.
 
فکر می‌کنید چرا این اعتماد متقابل به وجود آمده است؟
بسیار روشن است. اول احترام به همکارانم، بعد صداقت و نشان دادن این صداقت در عمل؛ بنابراین من باید به فکر منابع انسانی باشم و منابع انسانی باید در فکر پیشرفت و اعتلای سازمان باشند.
 
 
فکر می‌کنید این نوع رابطه کاری در مخابرات شکل گرفته است؟
در حد مطلوبی البته شکل گرفته است. همکاران رفتار مرا می‌بینند و بر اساس رفتار مدیرشان، اعتماد فی‌مابین شکل گرفته است. هرگاه رفتار مدیر عوض شود، میزان اعتماد هم تغییر می‌کند.
 
 راستی چند نفر نیرو در مخابرات مشغول کار هستند؟
208 نفر کارکنان رسمی و قراردادی داریم. 758 نفر نیروی شرکتی در قسمت‌های اداری و فنی کار می‌کنند و حدود 200 نفر هم در شرکت‌های پیمانکاری (نگهداری شبکه کابل، نگهداری ارتباطات سیّار و تأمین خودرو) کار می‌کنند.
 
 
حدود 1200 نفر هستند؟
بله، ما نسبت به استان‌های هم‌تراز نیروی انسانی بیشتری داریم و طبیعتاً هزینه‌های پرسنلی ما بسیار بالاست.
 
به همین دلیل است که مخابرات لرستان زیانده است؟
اگر چه جواب این سوال تا حدی آری است ولی به نظر من زیاندهی هر سازمان اوّل به «مدیریت » بر می‌گردد. در حقیقت یک مدیریت توانمند باید بتواند با بهره‌برداری از منابع انسانی، بهره‌وری سازمان را افزایش دهد.
 
یعنی به خود شما بر می‌گردد؟
باز هم " تا حدّی " ، به کارگیری نیروهای شرکتی و پیمانکاری طی دوران 6 مدیر قبلی از سال 80 آغازشده که من هم جزو آن 6 مدیر قبلی بوده‌ام. ولی بازهم تأکید می‌کنم زیبنده‌ی بیشتر یک مشکل مدیریتی است.
 
زیبنده‌ی مخابرات استان چقدر است؟
متأسفانه زیبنده‌ی مخابرات استان در سال 98، بالغ‌بر 20 میلیارد تومان بوده، امیدوارم امسال تا حدّی کاهش یابد. اگر چه هزینه‌ها نیز بسیار افزایش پیدا کرده است.
 
 
برای فرار از زیبنده‌ی چه تدابیری اندیشیده‌اید؟
تدبیر اصلی اگر چه ساده است، ولی در عمل بسیار مشکل است. ما باید از یک طرف درآمدها را افزایش دهیم و از طرف دیگر هزینه‌ها را کاهش.
 
کدام درآمدها؟
درآمد تلفن ثابت، اینترنت خانگی (ADSL) و اینترنت تجاری
 
 
درآمدهای هنگفت تلفن همراه و اینترنت تلفن همراه چه می‌شود؟
توضیح دادم. این درآمدها متعلق به شرکت ارتباطات سیّار هستند. به جیب شرکت مخابرات ایران و یا مخابرات استان نمی‌روند. ماهیانه مبلغی برای نگهداری سایت‌های تلفن همراه به مخابرات لرستان پرداخت می‌شود.
 
حال که به افزایش درآمد تلفن ثابت و اینترنت خانگی نیاز دارید، چرا رضایتمندی مشترکین را تأمین نمی‌کنید؟
راجع به این سؤال قبلاً کمی صحبت کردیم. در حال حل مشکلات سرعت و پایداری اینترنت هستیم. باور دارم نارضایتی مشترکین اول دودش به چشم خودمان می‌رود.
 
 
و امّا چگونه کاهش هزینه‌ها؟
بعضی مدیران وقتی سخن از کاهش هزینه‌ها به میان می‌آمد، اول به سراغ جیب منابع انسانی می‌روند و اضافه‌کاری و مزایای شغلی را کاهش می‌دهند. من اصلاً، به این روش اعتقادی ندارم. مگر ما چقدر حقوق و مزایا به کارکنان پرداخت می‌کنیم که بخواهیم آن را نیز کاهش دهیم؟
 
برای افزایش درآمدها چه‌کارهایی انجام می‌دهیم؟
کارگروهی در این زمینه فعّال است و درخواست‌های اینترنت تجاری را با تلاش بیشتری انجام می‌دهیم و به مشتری مداری بیشتر توجّه می‌کنیم. اگر چه کافی نیست.
 
 
 چند نمونه از مشتری مداری را می‌توانید نام ببرید؟
برای پاسخگویی به مشتریان اینترنت خانگی (ADSL) مرکز 2020 را تقویت کرده‌ایم و نیروهایش را افزایش داده‌ایم و کارکنان را هم آموزش داده‌ایم، هم تا حدی مزایای شغلی‌شان را افزایش داده‌ایم.
با این حال بعضی از همکاران 2020 با مشترکین خوب صحبت نمی‌کنند و خوب توضیح نمی‌دهند.
 البته تعدادشان خیلی کم است و به همکارانی که قدر مشترکین را نمی‌دانند مرتب تذکّر می‌دهیم.
 
 
رفع خرابی مشترکین خانگی هم کاملاً طولانی می‌شود.؟
تعداد همکارانی عملاً رفع خرابی را انجام می‌دهند، نسبت به تعداد مشترکین بسیار کم است، این مشکل باید مرتفع شود و نیاز است تعداد پشتیبانان را افزایش دهیم.
 
در اینجا یک دوگانگی وجود دارد، شما از یک طرف گفتید نیرو زیاد دارید و حال می‌گویید نیروی پشتیبان ADSL کم دارید؟
 سوال هوشمندانه‌ای پرسیدید. قبول دارم. این دوگانگی است. نقل‌وانتقال درون‌سازمانی گاهی بسیار سخت و دشوار است.
 
 


گفتگو: عبدالرضا قاسمی


پایان بخش دوم/ ادامه این گفتگو در روزهای آبنده منتشر خواهد شد...


مطلب مرتبط: گفتگوی مفصل و صریح با سرپرست شرکت مخابرات استان لرستان (بخش اول)

دیدگاه‌ها  

#1 اکبر-ظ 1399-10-07 08:56
ضمن تشکر از جناب قاسمی{به حق یکی از بهترین مدیر کل های مخابرات } .
توضیحات ایشان تا حدود زیادی ابهامات را در خصوص مشکلات اینترنت روشن کرد.اما سوال بنده از ایشان این است ایا شما وقتیکه اینترنت را با یک سرعت معین به مردم می فروشید ولی با سرعت و کیفیت بسیار پایینتری ارائه می دهید این یک سو استفاده نیست ؟خود بنده بازنشسته مخابراتم اینترنت یک ساله با سرعت 8 مگ از مخابرات خریداری کردم اما در عمل سرعتی در حد 1 یا 2 مگ بیشتر نبود .با سرعت سنج سایت مخابرات هم نتیجه افت شدید را نشان میداد.
ایا این دست کردن در جیب مردم نیست؟ در واقع اسم دیگرش کم فروشی است .مثل این است که شما از مغازه ایی خرید کنید اما مغازه دار فقط نصف کالا را به شما تحویل دهد. :-)
نقل قول کردن
#2 Armin 1399-10-07 10:25
با سلام دوباره و سه باره آقای قاسمی!
آقای قاسمی همکاران شما یک ماه پیش دکل همراه اول در پارک ساحلی روبروی کوچه ی لک احداث کردن اما انگار فعال نیست! سرعت۴G ما از 25مگابیت برثانیه به 3مگابیت رسیده!!!! باغ دختران از لحاظ کیفیت اینترنت همراه خصوصا همراه اول افتضاح هست! یک ماه سرعت نت ما به شدت کاهش داشته و از همه بدتر جدیدا از 4G به 2G )E) تنزل پیدا کرده! این رسم مشتری مداری نیست! بنده مجبورم واگرنه خطم عوض می کردم ایرانسل مینداختم! خداوکیلی خودتون بیاید کوچه ی۱۳ با اپ speed test نت همراه اول امتحان کنید،ببینید
آقای قاسمی مهندس جان برای شما خیلی احترام قائل هستم
متاسفانه سرعت نت در مطهری به ۶۰مگابیت هم میرسه اما بعضی مناطق دیگر مثل باغ دختران انگار جز این شهر نیستن!
نقل قول کردن
#3 سبزواری 1399-10-07 19:22
سلام آقای قاسمی اینترنت خانگی کم سرعت و همراه با قطع و وصل مکرر هستش و در شرایط فعلی که دانشجویان و دانش آموزان بایستی کلاس و آزمون آنلاین داشته باشند بسیار اذیت کنندس و اغلب زمان‌ها ما ناچارا از بسته های همراه استفاده می‌کنیم که فشار مضاعف روانی و مالی به ما وارد می‌کند خواهشن فکری کنید
نقل قول کردن
#4 AMIN 1399-10-07 22:18
عالی کارتون درسته ای کاش همه مسئولین استان مثل ایشون وظیفه شناس و متعهد باشن
نقل قول کردن
#5 جعفری 1399-10-08 23:30
به نقل از AMIN:
عالی کارتون درسته ای کاش همه مسئولین استان مثل ایشون وظیفه شناس و متعهد باشن


الان تعهدش کجا بود! تمام دنیا داره فیبرنوری استفاده میکنه
نقل قول کردن
#6 AMIN 1399-10-10 19:52
به نقل از جعفری:
به نقل از AMIN:
عالی کارتون درسته ای کاش همه مسئولین استان مثل ایشون وظیفه شناس و متعهد باشن


الان تعهدش کجا بود! تمام دنیا داره فیبرنوری استفاده میکنه

بهرحال کارشو درست انجام میداد که متاسفانه عزلش کردن فرق استان ما با استانهای صنعتی همینه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا