یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

موسیقی در لرستان، همواره از اهمیت و نقش به‌سزایی در کشور و استان برخوردار بوده و مردم این دیار از دیرباز با موسیقی انس والفت خاصی داشته؛ به گونه‌ایی که درجای‌جای زندگی‌شان حضوری پررنگ و عجین شده و ملموس را دارا است.
جهت نگه‌داشت این موسیقی نیز تلاش‌های زیادی توسط بزرگان موسیقی استان صورت گرفته و تجربیات آن‌ها سینه به سینه در اختیار جوانان قرار گرفته که نتیجه آن ظهور جوانان با استعدای در این عرصه است.
بابك پيماني نوازنده لرستانيیکی از این جوانان "بابک پیمانی" نوازنده خرم‌آبادی است؛ پیمانی نوازنده تنبک 21 سال سن دارد و از 11 سالگی به صورت حرفه‌ای پا به عرصه موسیقی گذاشته است.
به منظور آشنایی با این جوان با استعداد لرستانی، گفت‌وگویی با وی انجام داده ایم که در پی می‌خوانید:
 
ابتدا لازم است تشکر کنم از این‌که دعوت ما را برای گفت‌وگو قبول کردید. لطفاً خودتان را معرفی کنید.
بابک پیمانی هستم. متولد شهر زیبای خرم‌آباد  و 21 سال سن دارم.
 
آقای پیمانی؛ چه زمانی عشق به موسیقی را در درون‌تان کشف کردید و چگونه جذب این هنر شدید؟
 در دوران کودکی و حدود 4 یا 5 سالگی، به‌شدت با هر وسیله‌ای شروع به نواختن ریتم می‌کردم و نسبت به سازهای کوبه‌ای و به‌خصوص تنبک عکس‌العمل نشان می‌دادم و در مجالس جشن و سرور لرستان هم که موسیقی محلی را به صورت زنده  می‌دیدم واقعن از شنیدن آن لذت می‌بردم.
 
از اولین اجرا بگویید. به طور رسمی از چه سالی نوازندگی کردید؟
حدود 11 سال سن داشتم که به گروه فلک‌الافلاک با سرپرستی آقای فرشاد سیفی و خوانندگی آقای بهمن اسکینی وارد شدم و اجرا کردم؛ ولی قبل‌تر از آن با گروه‌های سرود همکاری داشتم.
 
آیا کسی دیگری از خانواده‌ی شما اهل موسیقی هست؟
بله! برادرم يك سالی هست که شروع به یادگیری ساز سرنا کرده و سرنا می‌نوازد.
 

ساز تخصصی شما چیست و در این راه از محضر چه اساتیدی بهره بُرده‌اید؟
ساز تخصصی من تنبک است؛اما به دیگر سازهای کوبه‌ای هم تسلط دارم و در محضر استاد محمدرضا کریمی و به‌طور غیرمستقیم از جزوه و کتاب‌های اساتید موسیقی، بهمن رجبی و نوید افقه بهره برده‌ام.
 
به نظر شما تحصیلات تا چه حد در موفقیت اهالی موسيقي تاثیر‌گذار است‌؟
درجواب این سوال باید نوع موسیقی را مشخص کرد برای مثال موسیقی فولک محلی خودمان که به‌صورت سینه به سینه بوده و مقام‌ها و ظرایف ان را باید لمس کرد و در شرایط خاص خودش قرار گرفت؛ چون در هیچ دانشگاهی یافت نمی‌شود. البته تحصیلات، کمک‌های خود را به نوازنده می‌کند و در هر زمینه‌ای شناخت بسیار مهم است.
 
چه توصيفي از هنر موسيقي داري؟
بهترین تعریف همان تعریف عمومی از موسیقی است. موسیقی هنری است که با صداها شکل می‌گیرد. موسیقی هنر بیان احساسات به وسیله‌ی صداهاست؛ موسیقى تراوش احساسات و اندیشه‌هاى آدمى و مبین حالات درونى وى مى‌باشد.
 
نظرت شما در خصوص فضاي موسیقی لرستان در حال حاضر چيست‌؟
خدا را شکر در هر زمینه و سازی، نیروهای خوب و قوی داریم و این روزها روند رو به رشد موسیقی را در استان می‌توان به‌خوبی حس کرد و امیدوارم شرایط خاص باعث مهاجرت دوستان نشود.
 
شما هم به مهاجرت به پایتخت فکر کرده‌اید؟
 بله. گاهی اوقات! مسلماً انسان همیشه علاقه خاصی به پیشرفت و قرار گرفتن در تریبون‌های بزرگ‌تر را دارد و البته مسایل مادی هم تاثیر خاصی بر این موضوع دارد؛ برای مثال درآمد یک موزیسین در پایتخت چندین برابر موزیسین‌هایی است که در شهرستان فعالیت می‌کند. این درآمد هم در بخش آموزش و هم اجرای کنسرت قابل توجه است.
 
تفاوتهای موسیقی بومی لرستان را از نظر زبان و لهجه چگونه می‌بینید؟
زیبایی موسیقی سرزمین ما این است که در هر گوشه‌اش لهجه‌ها، ملودی‌ها و فیگور‌های مختلف ریتمیک خاص خود را دارد و هر کدام از ظرایف خاص و پر بار برخوردارند؛ برای مثال همان ملودی زیبای "سیت بیارم" در هر گوشه به حالت خاص خود اجرا می‌شود.

توصیه‌ی شما برای بهتر شدن وضعیت موسیقی لرستان چیست؟
جدی گرفتن موسیقی اصیل استان در کلاس‌های آموزشی در آموزشگاه‌ها، برگزاری کارگاه‌های گوناگون در سنین مختلف، ایجاد بودجه برای برگزاری کنسرت و ضبط آلبوم، حمایت بیشتر رسانه از موسیقی استان و البته تحقیق‌های میدانی و مطالعه در مورد این موسیقی غنی برای شناخت هر چه بیش‌تر آن.
 
از نقش آموزش گفتید! شما کارگاه‌های آموزشی که این ماه‌ها در خرم‌آباد برگزار کردید با چه هدفی بوده و چقدر در رسیدن به هدفتان موفق بوده‌اید؟
خدا را باید شکر کنم چون کارگاه‌هایی که برگزار کردم با استقبال زیاد علاقه‌مندان مواجه شد. هدف نگرشی نو و پرداختن به فیگورهای ریتمیک مختلف موسیقی استان بود، البته در قالب چارچوب اصلی خود و اجرای قطعات کوبه‌ای برای شناخت بیش‌تر مردم از زیبایی‌های سازهای کوبه‌ای (چون همیشه مردم ساز کوبه ای را وابسته به ملودی می دانند)
 
 این روزها ورود فنآوریهای جدید به موسیقی، باعث فاصله گرفتن از پرده‌بندی‌های دست‌نخورده و بکر شده. آیا این موضوع به موسیقی بومی ما آسیب‌ نمیرساند؟
همان‌طور که عرض کردم باید فرزندان خود را با موسیقی بومی آشنا کنیم که به زیبایی‌های آن پی ببرند؛  اگر شناخت را به وجود آوریم حتما موسیقی بومی با توجه به زیبایی‌هایش در راس قرار می‌گیرد و دیگر کسی پیدا نمی‌شود که ملودی‌های پر بار را با کیبوردهای معمولی و ریتم‌های ساختگی (که اکثرا" به‌صورت اشتباه چیده می‌شوند) گوش دهد و با این حرکت به موسیقی بومی آسیب برساند.
 
بابک پیمانی نوازنده خرم‌آبادی   با کدام گروه‌ها سابقه همکاری داشته اید؟
من با گروه های مختلف از جمله گروه موسیقی تال، فلک‌الافلاک، سیمره، زاگرس، نوبانگ، چکاد،  تاراز، کاسیت و ... همکاری داشته‌ام.
 
گویا اجراهای زیادی در داخل و  خارج کشور هم داشته‌اید؟
بله، همین ماه گذشته (اسفند 93) با گروه تال به سرپرستی استاد فرج علی‌پوردر لندن سالن "کدگن هال" کنسرت موسیقی محلی داشتم و سال گذشته هم در کشورهای امارات و ترکیه برنامه داشتیم. همچنین با گروه زاگرس به هندوستان و ارمنستان سفر کردیم.
 
چه تفاوتی بین اجرای داخل استانی و برون استانی می‌بینید؟
طبیعی است که اشتیاق مردمان شهرها و کشورهای دیگر نسبتا زیاد است و این استقبال زیاد بدون شک باعث حمایت از موسیقی محلی ما خواهد شد.
 
تا کنون شده تصميم بگيريد كارهنري را رها كنيد؟ چگونه با این مسأله کنار آمده‌ای؟!
هرگز، چون زندگی بدون هنر در ذهنم نمی‌گنجد.
 
تشکر از این‌که وقت ارزشمند خودتان را به خوانندگان ما اختصاص دادید. در پایان  اگر پیام خاصی دارید بیان کنید.
بنده هم از پایگاه خبری یافته به خاطر بهادادن به هنرمندان کمال تشکر را دارم و اجازه می‌خواهم یادی کنم از مرحوم پدرم که حمایت‌های او باعث پیشرفت من شد و آرزوی بهترین‌ها را برای همه فرهیختگان و هنرمندان این سرزمین از ایزد منان خواستارم و امیدوارم هر روز شاهد پیشرفت هرچه بیش‌تر موسیقی لرستان باشیم.

بابک پیمانی نوازنده خرم‌آبادی

گفت‌وگو: عبدالرضا قاسمی/ پایگاه خبری یافته

دیدگاه‌ها  

#1 سحر.د 1394-01-09 11:37
با ارزوی موفقیت واسه بابک عزیز هنرمند موفق کشورمان که بی شک یکی از یکی از بزرگان این ساز تخصصی در اینده ای نه چندان دور خواهد
بود. باعث افتخاره ما لر زبانهاست داشتن هنرمند عزیز مهربان و دوس داشتنی همانند بابک عزیز.
امیدوارم در بالاترین سطح و جایگاه ابن رشته قرار بگیری و موفق باشی ....
نقل قول کردن
#2 حمید 1394-01-09 11:47
با سلام وعرض ادب خدمت دوست و سرور همیشگی خودم استاد پیمانی.امیدوارم شاهد موفقیت های پیاپی شما در تمام مراحل زندگیتون باشیم
نقل قول کردن
#3 پرویز 1394-01-09 12:05
باسلام خدمت استاد .توفیق وسلامتی شمارا که باعث احیا هنر در استان لرستان میشود از خداوند منان خواستارم
نقل قول کردن
#4 فوزیه 1394-01-09 12:57
همیشه موفق و سربلند باشید.
نقل قول کردن
#5 همشهری 1394-01-09 13:54
سلام بر بابک پیمانی جوان با اتیه لرستان. سپاس از یافته برای توجه به جوانان و سپاس از آقای قاسمی بابت نوآوری و بها دادن به جوانان
نقل قول کردن
#6 سجاد بازپرواز 1394-01-09 14:15
باعث سر بلندی لرستانی داداش
نقل قول کردن
#7 فرشید 1394-01-09 14:32
خداوندگار مهربان را شکر و سپاس که هر که را به قدر لیاقت و تلاشش مقام و مرتبه میبخشد.و بی شک بابک عزیز هم از این جرگه بیرون نیست.از اینکه لطف خداوند هم شامل حال ایشون شده و در کنار تلاشهای بی وقفه و مستمر ش روز به روز شکوفاتر میشود خوشحالم.امید که نامی و یادی ماندگار با عمری پر برکت داشته باشد.
نقل قول کردن
#8 سیدنوری موسوی 1394-01-09 15:10
بابک عزیزبه وجودشماافتخارمی کنیم به
نقل قول کردن
#9 saeed 1394-01-09 15:12
باسلام خدمت استاد عزیزم بابک پیمانی خوشحالم که هستی و آروزی موفقیت وسربلندی واست دارم استاد عزیزم.
بازم میگم خوشحالم که هستی بزرگ ترین نوازنده کوبه ای.
نقل قول کردن
#10 بهداد 1394-01-09 15:48
همیشه موفق و پیروز باشی استاد
نقل قول کردن
#11 heaven 1394-01-09 17:30
بالبک عزیز همیشه بهت افتخار میکنیم ، وقتی تو این سن تو این مسیر شناخته شده هستی قطعا آینده ی روشنی درانتظار شما برادر عزیزم هست ، و امیدوارم دیگر دوست داران موسیقی ازشما به عنوان یک الگو یاد کنن ، موفق و سربلند باشی /.
نقل قول کردن
#12 عاطفه 1394-01-09 20:31
ازاینکه خرم ابادیهاهنرمندی جوان واتیه دارهمچون بابک پیمانی دارنددارندبسیار مسروریم وارزوی بهترین وباشکوه ترین اجراهارودرمجلل ترین سالن های دنیارودارم ب
نقل قول کردن
#13 مینا 1394-01-09 22:05
خوشحالم ار آشنایی با شما من از طریق عموی گرامیتون استاد بهزاد پیمانی با شما آشنا شدم و خیلی به کاراتون علاقه مندم
نقل قول کردن
#14 سیاوش 1394-01-10 22:15
بابک پیمانی به حق شایسته لقب استاد است . از نزدیک با این جوان مستعد و هنرمند آشنایی دارم . ایشان غیر از تسلط بی مثال بر موسیقی ، ارزش های اخلاقی و منش والای انسانی بی نظیری دارد . به امید موفقیت های روزافزون ایشان
نقل قول کردن
#15 شهروند خرم اباد 1394-01-11 02:15
با ارزوی توفیق برای کلیه هنرمندان گروه تال که با اجرای زیبای خود در خارج از کشور و پخش ان از رسانه های بین الملی باعث افتخار و سربلندی قوم لرشدند.
نقل قول کردن
#16 داوود رضایی 1394-01-12 09:43
درود بر بابک پیمانی عزیز دوست و برادر عزیزم...
با تشکر از پایگاه خبرگزاری یافته
نقل قول کردن
#17 هادی 1394-01-12 18:25
درود بر داداش بابک عزیز همیشه باعث افتخار مایی زنده باشی و موفق
نقل قول کردن
#18 Kh 1394-01-14 18:11
درود براستاد عزیزم
نقل قول کردن
#19 علی همتی 1394-01-14 19:30
استاد عزیز و موفقم همیشه پاینده باشی و با وجودت و هنر زیبات برای موسیقی بومی استان لرستان افتخار کسب کنی ... ب امید روز هایی خوب برای هنر موسیقی
نقل قول کردن
#20 سعید بازپرواز 1394-01-15 01:17
سلام استاد عزیزو موفقم امیدوارم همیشه موفق باشی. و باوجودت و هنر زیبایت برای موسیقی بومی استان لرستان مقام کسب کنی.
نقل قول کردن
#21 کمانچه 1394-01-16 12:03
ایشالله که موفق باشی داش
همچنین واسه شهرمون..
نقل قول کردن
#22 سمیه 1394-02-29 15:29
همیشه خوش بدرخشی کر لر .... وت افتخار میکیم...
نقل قول کردن
#23 ثمین 1394-03-30 16:47
بابک جوووون ایشااللهموفق باشی :-)
نقل قول کردن
#24 بهنوش 1394-05-02 20:19
داشتن همچین هنرمند و استاد بزرگی باعث افتخار همه ی ما لرستانی هاست.من همیشه پیگیر کارا و کنسرتای جناب پیمانی هستم.
نقل قول کردن
#25 احمد 1394-10-04 15:03
سلام خسته نباشید. بابک جان منم مثل خودت بشدت علاقه ب ساز های کوبه ای ب خصوص تنبک دارم و ب میز یا هرچیز دیگه ایک ممیرسم ریتم خودمو القا میکنم اما خب ب ی سری دلایل خانوادگی نمیتونم پیشرفت کنم. سر تو درد نیارم ی دونه ای. لرستان.ازنا.
نقل قول کردن
#26 طاها 1394-10-16 17:50
سربلند بای کر لر وت افتخار میکیم
نقل قول کردن
#27 طاهافیضی 1394-10-16 17:53
دوست دارم :
نقل قول کردن
#28 شکوفه 1394-10-27 22:24
بابک عزیز از دیدن پیشرفتهای هرروزه شما خییییلی خوشحالم به حق شایسته نام استادهستی هم در هنر وهم در خلق وخوی پسندیده,,,برایت آرزوی بهترینها رو دارم موفق وسربلند باشی
نقل قول کردن
#29 بختیاری 1394-11-04 16:07
خدارو شکر ک شماها بزرگان رو داریم و با اجرای خارق العاده تان نمیگذارید فرهنگ شیرین و اصیل لری به سمت انحطاط و نابودی بره باعث افتخاررر تمام ما مردن لر زبان هستینننن امیدوارم همیشه موفق و سرزنده باشید شما هنرمندان گران قدر این دیار زنده باد لرستان زنده با همه اقوام لررر
نقل قول کردن
#30 سارا 1394-11-15 13:30
موفق باشی بابک جان بهت افتخار میکنیم
نقل قول کردن
#31 احسان عبدی پور 1394-12-19 22:35
بابک جان احسان هستم خیلی دوست دارم
نقل قول کردن
#32 مناخرم اباد 1395-01-13 12:54
یکی از بااستعدادترین جوانان این مرزوبوم
نقل قول کردن
#33 نفسمی بابک 1395-01-25 17:01
دوستت دارم بهت افتخار میکنم
نقل قول کردن
#34 رضا سالار 1395-02-21 21:56
سلام استاد عزیز بابک پیمانی.من تهرازندگی میکنم ۶سال هست که با سازتنبک کار میکنم من تابستان ها به خرم آباد میام خواستم در کلاس های شما شرکت کنم لطفا ب این شماره تماس بگیرید ممنون۰۹۱۰۷۶۶۰۱۳۶
منتظرم ممنون
نقل قول کردن
#35 رضا سالار 1395-02-21 21:58
سلام استاد عزیز
لطفا با من تماس بگیرید من خیلی دنبال شما گشتم
خیلی ممنون
۰۹۱۰۷۶۶۰۱۳۶
نقل قول کردن
#36 رضا سالار 1395-02-21 21:59
سلام استاد عزیز
لطفا با من تماس بگیرید من خیلی دنبال شما گشتم
خیلی ممنون
۰۹۱۰۷۶۶۰۱۳۶ :cry:
نقل قول کردن
#37 شیما 1395-04-10 16:49
کارت عالیه آقای پیمانی.از کارت لذت میبرم
نقل قول کردن
#38 M_taheri 1395-10-13 01:30
واقعا کارت حرف نداره پیمانی همایتت میکنیم....
نقل قول کردن
#39 Taheri 1395-10-13 17:46
به نقل از نفسمی بابک:
دوستت دارم بهت افتخار میکنم

:-| :-| :-|
نقل قول کردن
#40 مهدی سلیمانی 1395-11-13 14:17
من عاشق شما هستم
نقل قول کردن
#41 رابطیان احمد 1395-12-27 17:52
کدوم موسیقیدان مطرح به اینها مجوز این کارها رو داده است؟

این افتضاح بازار موسیقی که در این استان راه افتاده را خدا بخیر کنه
نقل قول کردن
#42 ستیا 1396-10-29 14:29
امید وارم در آینده موفق باشی
نقل قول کردن
#43 طیب گودرزی 1397-02-10 02:54
داش بابک افتخار مردم لر واستان لرستانی
نقل قول کردن
#44 lor 1397-09-16 10:50
به نقل از رابطیان احمد:
کدوم موسیقیدان مطرح به اینها مجوز این کارها رو داده است؟

این افتضاح بازار موسیقی که در این استان راه افتاده را خدا بخیر کنه

خدا که فعلا همراه و یار استاد پیمانی عزیز بودند و انشاالله خواهند بود .....فعلا هم که موسیقی لرستان به دست اقای پیمانی و بقیه همکاران ایشون و موزیسین های جوان داره پله های ترقی رو طی میکنه...شما هم اگر کمی غیرت و تعصب داشته باشین از ایشون که یک استاد به تمام معنا هستند همایت میکنین.استاد پیمانی رو همه در تمام نقاط ایران و حتی کشور های مختلف همایت میکنن و روز به روز شاهد پیشرفت چشمگیر ایشون هستیم.تازگیا هم که در کشور المان پرچم لر و ایران رو بالا نگه داشتند و نوازنده های خارجی محو نواختن ایشون بودن.با ارزوی بهترینها برای این استاد بزرگ و فرهیخته.♡♡ و التماس تفکر برای برخی از مردم .....!!!!
نقل قول کردن
#45 محمداحمدی 1399-09-26 18:40
سلام و عرض ادب
من خودم تمبک نواز هستم.
به نظر بنده نباید هرکسی چهارتا ریتم یاد بگیره بهش بگیم استاد.چون لقب استاد خیلی سنگینه ونبایدبه هرکسی گفت استاد
نقل قول کردن
#46 سپهوند 1402-08-16 18:54
درود بر بابک و شاهرخ پیمانی
مطمئنم روح پدر بزرگوارتان بخاطر موفقیت شما شاد و ارام خواهد بود برای هردوی شما ارزوی سلامتی و خوشبختی میکنم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا