یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در ششمین روز از سردترین فصل سال ( بهمن ماه ) ۱۳۷۶ در خانواده‌ای اهل شعر و موسیقی در محله‌ی باقدمت درب دلاکان خرم‌آباد چشم به جهان گشود.
استعداد و نبوغ موسیقی در همان دوران نونهالی و نوجوانی در وجودش موج می‌زد. خیلی زود با حمایت‌ خانواده پله‌های رشد و ترقی را پیمود و امروز در ۲۴ سالگی، تبدیل به چهره‌ای شناخته شده و قابل احترام در میان جامعه موسیقی لرستان شده است.
اجرای بسیار زیبا و هنرمندانه مناجات "ربنای استاد شجریان با کمانچه" از روزبه استغفاری یکی از ماندگارترین کارهایش بود که خیلی زود شهرت جهانی پیدا کرد.
بی تردید روزبه استغفاری برای‌ ایستادن بر روی قله افتخار در تاریخ موسیقی ایران، لیاقت و شایستگی لازم را دارد.
 
گفت‌و‌گوی اختصاصی پایگاه خبری یافته با روزبه استغفاری تقدیم به شما همراهان وفادار و همیشگی ما
 
 



از كی و چگونه وارد عرصه موسیقی شدید؟
با توجه به اینكه پدرم نوازنده ساز نی بوده و به سبب مراودات ‌ایشان با بزرگان موسیقی لرستان گرایش به سمت موسیقی پیدا كردم و در سال ٨۶ تا ٨٨ نزد استاد محمدرضا كریمی به آموختن تنبك پرداخته و از ادیبهشت ٩١ ساز كمانچه را تحت نظر اساتیدی از جمله حسن سالم، همایون پشتدار و احسان عبدی پور آموخته و در چند سال اخیر نزد استاد هادی منتظری به آموختن ردیف موسیقی ایرانی پرداخته‌ام. لازم به ذكر است كه در این مسیر تحت تاثیر نوازندگی استاد بزرگ محمد باجلاوند قرار گرفتم.
 
چرا ساز كمانچه را انتخاب كردید؟
با توجه به اینكه كمانچه نوازی به نوعی در خون زاگرس نشینان می‌باشد و با شنیدن صدای ساز اساتید بزرگی همچون علیرضا حسین خوانی، پیرولی كریمی و همت علی سالم به این ساز علاقه‌مند شدم.
 
نقش خانواده در پیشرفت شما در عرصه موسیقی چگونه بوده است؟
به سبب اینكه خانواده اینجانب خود اهل موسیقی بوده در این زمینه همواره حامی بنده بودند.
 
چه افتخارات و موفقیت‌هایی در عرصه موسیقی داشته‌اید؟
كسب مقام اول در جشنواره‌های دانش‌آموزی در سطح استان و كشور در سال‌های ٩٣و ٩۴
كسب مقام اول در جشنواره بیت و حیران در سال ٩۴
كسب مقام اول در جشنواره زاگرس نشینان سال ٩۵
كسب مقام اول در جشنواره‌های دانشجویی
همكاری با گروه مستند‌سازی استاد كیهان كلهر
همكاری با گروه‌هایی همچون
سوشیو، سرنای، وشت، شاپورخواست
و در حال حاضر همكاری با استاد بزرگ حشمت رجب‌زاده و شاعر توانمند استاد عزیز نادری
 
فضای موسیقی از نظر علمی و آموزشی در دوره‌ای كه ابتدای كار شما بود به چه شكلی بود؟
 در آن زمان اشخاص زیادی روی به آموختن موسیقی به صورت علمی و آكادمیك نیاورده بودند و آموزش موسیقی بیشتر به صورت سینه به سینه و گوشی بود و عدم ترویج گوشی‌های هوشمند مزید بر علت بود كه توانایی ثبت و ضبط تصویر و صدای اساتید امكان پذیر نباشد و به همین سبب بنده اقدام به آموزش علمی و آكادمیك در زمینه‌ی ساز خود نمودم و در حال حاضر شیوه تدریس خود را بر پایه‌ی آموزش به روش علمی و روز موسیقی نهاده‌ام.
 
 
الگوی شما در نواختن كمانچه چه كسانی هستند؟
از اساتید صاحب نام كه دار فانی را وداع گفتند علیرضا حسین خوانی و علی اصغر بهاری و اساتیدی كه در قید حیات می‌باشند فرج اله علیپور، محمد باجلاوند، هادی منتظری كه انشالله سایه‌ ایشان در طول سال‌های متمادی بر سر موسیقی مستدام باشد. همچنین شایان ذكر است كه از پنچه‌ی استاد اردشیر كامكار و استاد كیهان كلهر نیز درس‌های زیادی آموخته‌ام.
 
در ابتدای كارتان چقدر زمان برای تمرین و آموزش در نظر می‌گرفتید؟
در ابتدای كارم به دلیل شور و شوق فراوانی كه به این ساز داشتم روزانه بین ٧ تا ٨ ساعت تمرین می‌كردم و اوقاتی كه به تمرین مشغول نبودم سعی می‌كردم به گوش دادن و مطالعه در مورد موسیقی وقتم و سپری كنم.
 

فضای موسیقی لرستان در شرایط قبل از كرونا را تشریح کنید.
موسیقی لرستان سال‌های متمادی و متوالیست كه بر مدار تكرار و تسلسل می‌گردد و هیچ بدعتی از آن رویت نمی‌شود ما همه ریزه خوار سفره‌ی قدما هستیم و كرونا هیچ ارتباطی با موسیقی ندارد و اكثر آثار فاخر موسیقی لرستان مربوط به پنجاه سال قبل است.
 
تاثیر كرونا بر موسیقی و چه تغیرات مثبت و منفی بر این حرفه ایجاد كرده است؟
ویروس ركود موسیقی قبل از كرونا چونان موریانه‌ای بر پیكر موسیقی لطمه وارد كرد و آن را متلاشی گرد. مزیت كرونا و قرنطینه این بود كه در خانه برخی یك شبه با فضا‌های مجازی ابوالحسن خان صبا شدند. متاسفانه برخی كه شاگردان مبتدی كه هیچ زحمتی در عرصه‌ی موسیقی نكشیده و ریاضتی نبرده اند خود به مربیانی تبدیل شدند كه در نزد اساتیدشان از بوته‌ی آزمایش چندان هم سر افراز در نیامدند
 
از چه سالی كار آموزش به نوجوانان و جوانان را شروع كردید و از نگاه شما استعداد‌های آینده داری در نواختن كمانچه در بین شاگردان تا وجود دارد؟
 بنده از سال ٩٧ شروع به تدریس موسیقی كردم با توجه به اینكه شغل مورد علاقه‌ام آموزش و تدریس موسیقی است بدین خاطر با توجه به تجارب كسب نموده از سایر اساتید كه در نزدشان به شاگردی و تلمذی مدتی سپری كرده‌ام توانسته‌ام شاگردانی ممتاز و چیره دست به موسیقی عرضه كنم و در آینده نزدیك به لطف ایزد منان كارایی و توانایشان را در عرصه موسیقی به منصه ظهور می‌رسانند
 
چه برنامه‌ای برای آینده حرفه‌ایی خود در عرصه موسیقی دارید؟
با تواضع و فروتنی‌ا میدوارم كه بتوانم با تنظیم و آهنگ‌سازی در كنار هنرمندانی صاحب نام و كار كشته به فعالیت‌ام بپردازم و به اندازه بضاعت و توانایی‌ام بتوانم در عرصه موسیقی لرستان قدم‌هایی كه با ابداع و بدعت و نوآوری همراست بردارم
 
خاطره انگیز‌ترین اجرای شما كدام كارتان بوده است؟
معمولا اجرا‌هایی كه انجام می‌دهیم با دوستانی همراهیم كه در كنارشان خیلی اوقات به خوبی سپری می‌شود و بنده از همه اجرا‌هایم خاطرات خوبی در ذهنم متبادر می‌شود كه بنا بر دلایلی از تك تكشان تجاربی كسب كردم.
 و بنظرم یكی خاطره انگیز‌ترین اجرا‌ها سال ٩٣ جشنواره دانش‌آموزی بود كه اولین تجربه بنده در جشنواره موسیقی بود و خاطرات بسیار خوشی از آن دوران دارم.
 
شایان ذکر است روزبه استغفاری دارای یک خواهر بزرگ‌تر است که‌ایشان نیز مدرس سنتور هستند.
 
گفت و گو: رضا طولابی



دیدگاه‌ها  

#1 امیری خواه 1400-02-04 18:31
خانواده استاد استغفاری واقعا از فرهیختگان بی ادعای این استان هستند، آرزوی موفقیت بیش از پیش برای این عزیزان دارم.
نقل قول کردن
#2 علی 1400-02-05 02:08
عالی ،به امید درخشیدن در عرصه موسیقی ملی و جهانی
نقل قول کردن
#3 اشکان 1400-02-05 15:12
درود بر روزبه عزیز افتخار لرستان
نقل قول کردن
#4 محسن لرستانی. 31 1400-02-05 16:34
روزبه استغفاری استاد عزیزم اینده موسیقی لرستانه صددرصد
نقل قول کردن
#5 احسان جهانگیری 1400-02-05 17:09
استاد روزبه استغفاری در این سن بسیار مسلط بر ساز کمانچه میباشند و در آینده حتما یکی از اساتید برجسته موسیقی و باعث افتخار قوم و لر و کشور میباشند فقط باید خود دولت در عرصه موسیقی از این اساتید حمایت داشته باشد و در راه پیشرفت موسیقی رفع موانع داشته باشد.
نقل قول کردن
#6 شهناز زرین 1400-11-13 20:53
پاینده و سربلندباشی روزبه عزیز ۰
نقل قول کردن
#7 محمد 1401-05-11 03:44
استاد بی بدیل افتخار لرستان
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا