یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 احمد بیرانوند متولد دی‌ماه سال 1361، یکی از جوانان لرستانی است که پس از سال‌ها شاگردی در محضر استادان بزرگ موسیقی کشور، با تکیه‌بر دانش موسیقیایی خود در حال تلاش در عرصه آموزش موسیقی به هنرجویان استان است و تا به حال در این خصوص خوب عمل کرده است.
این هنرمند جوان لرستانی در بدو ورودش به این عرصه، با معرفی علی‌اکبر شکارچی هنرمند لرستانی (نوازنده کمانچه و استاد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران) به محضر استاد ناصح پور دعوت می‌شود. ناصح پور در اولین دیدار خود، وی را به شاگردی قبول می‌کند.
بیرانوند از سال 1389 از محضر استاد ناصح پور بهره‌مند و توانست ردیف آوازی استاد عبدالله دوامی را به مدت 8 سال بیاموزد.
بیرانوند خواننده جوان لرستانی سال 97 اولین آلبوم موسیقی خود را به نام چنگ حزین ارائه کرد این اثر نتیجه سال‌ها تلاش و شاگردی وی در محضر استادان بزرگی چون نصر اله ناصح پور و محمد ملاآقایی است.
وی فن بیان را نزد برادرش محمد بیرانوند نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس برجسته کشور (نویسنده معصومیت از دست رفته، مختارنامه و.) آموخته است.
بیرانوند به‌شدت بر تحصیل اخلاق، تهذیب نفس و خداشناسی در این راه معتقد است و سعی کرده که در این عرصه، تلاش خود را به کار گیرد تا بتواند به‌جرئت، در موسیقی سنتی ایرانی ورود پیدا کند.
پایگاه خبری «یافته» وظیفه خود می‌داند که با معرفی و قدردانی از جوانان پرتلاش و هنرمند لرستانی، گامی در جهت ارتقا هنر این مرز و بوم بردارد و با معرفی افراد موفق استان، راه را برای کسانی که در ابتدای راه هستند تا حدودی هموار سازد.
لذا در این راستا در گفتگویی کوتاه، پای صحبت‌های احمد بیرانوند می‌نشینیم و با نظرات درباره موسیقی سنتی آشنا می‌شویم.

-چرا موسیقی سنتی را انتخاب کردید؟
به‌واسطه زندگی در استانی که دارای سابقه موسیقایی مقامی بسیار غنی است و بزرگ شدن در خانواده‌ای که ارزش زیادی برای هنر قائل است از همان دوران کودکی با نغمات موسیقی مقامی و موسیقی اصیل ایرانی آشنا شدم. همیشه زمزمه‌ام آواهای زیبای موسیقی سنتی بود و همواره مورد تشویق اطرافیانم قرار می‌گرفتم وزندگی‌ام همیشه با موسیقی ایرانی عجین بوده است.
 
-وجود زمینه هنری در خانواده چه قدر در طی این مسیر مؤثر بوده است و برادر هنرمندتان محمد بیرانوند چه جایگاهی در این زمینه دارد؟
همان‌گونه که در سؤال قبل عرض شد تربیت شنیداری در همان دوران کودکی شکل می‌گیرد و هر چه سطح موسیقی خانواده بالاتر باشد کودک با ظرافت بیشتری زیبایی‌ها را درک می‌کند و در زمان آموزش موسیقی فوق‌العاده کمک بزرگی برای او خواهد بود.
آقای محمد بیرانوند برادر بزرگ‌تر بنده هستند وی نقش استادی برجسته را در زندگی من داشته و از نظر خلاقیت در هنر و هم‌چنین فن بیان برگرفته از هنرهای نمایشی کمک بسیار بزرگ برای بنده بوده است
 
- از محضر چه استادهایی بهره‌مند شده‌اید و تأثیرگذارترین استاد که بود؟
حدود 11 سال است که افتخار شاگردی در محضر استاد نصراله ناصح پور را دارم و هم‌اکنون هم ادامه دارد هم‌چنین چند سالی است که از شاگردان استاد محمد ملاآقایی هستم استاد ملا آقایی نیز سال‌ها در خدمت استاد ناصح پور بوده‌اند از نزدیک‌ترین افراد به وی هستند. وی از جمله کسانی بودند که اصرار داشتند که وارد کار اجرایی شوم و در این زمینه کمک‌های بسیار زیادی به من کرده‌اند که جا دارد در این جا از وی تشکر فراوان کنم.
بی‌شک تأثیرگذارترین استادم، استاد نصراله ناصح پور است. آموزش‌ها و هم‌نشینی با وی در روح و جان بنده نشسته و شیوه تدریس منحصربه‌فرد وی چنان در بنده اثر کرده که در لحظه‌لحظه زندگی‌ام جاری است و همین‌جا آرزوی سلامتی برای استاد ناصح پور دارم و از زحمات بی‌دریغشان کمال تشکر را دارم.
 
-در حال حاضر در چه جایگاهی در زمینه موسیقی سنتی قرار دارید و فعالیت عمده‌تان چیست؟
از سال 90 به عضویت کانون خوانندگان خانه موسیقی کشور درآمده‌ام حدود 8 سال است که در تهران و خرم‌آباد به‌صورت خصوصی در حال تدریس ردیف آوازی عبدالله دوامی به علاقه‌مندان به موسیقی اصیل ایرانی هستم و در سال 97 توانستم اولین آلبوم موسیقی‌ام را به هنردوستان تقدیم کنم.
 



-آینده موسیقی سنتی استان لرستان و کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
خوشبختانه در سراسر این سرزمین موسیقی بسیار غنی مقامی مانند (موسیقی آذری، کردی، خراسانی، لرستانی و...) وجود دارد. به عقیده بنده معمولاً افرادی که در مناطقی که هنوز به موسیقی مقامی درست پرداخته می‌شود زندگی می‌کنند شانس بیشتری برای پرداختن به موسیقی اصیل را دارند چرا که ریشه موسیقی اصیل ما موسیقی مقامی است و خوشبختانه در لرستان هم استعدادهای خیلی خوبی در این باره وجود دارد و چنان چه از ظرفیت‌ها درست استفاده شود به طور قطع آینده روشنی برای موسیقی اصیل ایرانی رقم می‌خورد و من دراین‌باره بسیار امیدوارم.
 
-فکر می‌کنید جای چه عناصری در آموزش موسیقی سنتی خالی است و شما در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟
بیشتر اساتید به نام موسیقی که بزرگ‌ترین سرمایه برای هنرجویان موسیقی در سراسر کشور هستند بنا به دلایل مختلفی ساکن پایتخت هستند که همین امر موجب شده در شهرستان‌ها خیلی از هنرجویان دسترسی به چنین اساتیدی که چراغ راه موسیقی هستند را نداشته باشند همین استان ما اساتید به نامی مانند علی‌اکبر شکارچی، درویش رضا منظمی و محمد ملاآقایی دارد که چنانچه زمینه مناسب برای آن‌ها در استان فراهم شود به‌طور حتم از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد و بدین‌وسیله می‌توان زمینه مناسبی برای بهره‌مندی هنر آموزان لرستانی فراهم آورد.
در حوزه آموزش بنده حدود 8 سال است که به‌صورت پیوسته وبی دریغ در حال آموزش هستم و به‌اندازه توانم تلاش خود را خواهم کرد.
 
-مهم‌ترین دغدغه هنرمندان عرصه موسیقی چیست؟
بزرگ‌ترین فقدان هنرمندان موسیقی کشور نبود رسانه‌ای برای ارائه تولیداتشان است به‌طوری‌که یک هنرمند بعد از مشقت‌های طولانی از جمله سال‌ها شاگردی و پرداخت هزینه‌های فراوان جهت تولید یک اثر نمی‌تواند آن را به گوش همه مخاطبان برساند. خیلی از آثار هستند که با وجود داشتن استاندارهای لازم به گوش مخاطب موسیقی نمی‌رسند.
 
-آیا در بین هنرآموزانتان کسانی هستند که دارای استعداد خاصی در این باره باشند؟
شاگردی در موسیقی سنتی بسیار زمان‌بر است به نظر بنده پایانی برای شاگردی در زمینه موسیقی تعریف نشده است بچه‌های بااستعدادی در کلاس‌ها هستند که اگر تلاش کنند و رازهای ردیف را کشف کنند و با تکیه بر خلاقیت فردی و بررسی آثار گذشتگان به‌طور حتم موفق خواهند شد.
 
-در طی این مسیر چه سختی‌هایی متحمل شدید؟
بنده مجبور بودم به خاطر شرکت در کلاس استاد ناصح پور هر هفته حدود 1000 کیلومتر مسافت بین خرم‌آباد – تهران را طی کنم و مدت‌زمانی که صرف این کار می‌شد بسیار روی کارم تأثیر می‌گذاشت و با داشتن دو فرزند این رفت‌وآمد به‌مراتب سخت‌تر بود که البته با وجود علاقه شدید من موسیقی و همکاری همسرم این راه هموار می‌شد.
 
- در مورد اولین آلبوم موسیقی که ارائه کردید توضیحاتی بدهید:
آلبوم چنگ حزین با همکاری اساتید نام‌آشنای کشور، آهنگ‌ساز آقای حسن کیانی نژاد و تنظیم علیرضا جواهری در دستگاه نوا اجرا شد. نوازندگان این اثر آقای هوشنگ فراهانی نوازنده تار و سه‌تار، بم تار و رباب، علیرضا جواهری سنتور تنبک و دف، هومان رومی کمانچه و کمانچه آلتو، وحید رستگاری فرد بربط هستند که از زحمات همگی دوستان کمال تشکر را دارم.
 
-چه افق کاری برای خود ترسیم کرده‌اید؟
همواره در حال تحقیق و بررسی آثار گذشتگان هستم و از کشف کردن رازهای ردیف خیلی لذت می‌برم و به شاگردی کردن خیلی علاقه دارم و خوشبختانه احساس خیلی خوبی از فراگیری مطالب جدید دارم.
                                                                                     
- حرف آخر؟
خدایا چنان کن سرانجام کار            تو خوشنود باشی و ما رستگار
 
فاطمه دارابی- پایگاه خبری یافته




توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 
 

دیدگاه‌ها  

#1 نوروز خوش صفا 1399-03-03 11:15
درود بر آقای بیرانوند عزیز .بسیار مفید بود
نقل قول کردن
#2 علیرضا رحیمی 1399-03-03 16:24
بنظر بنده استاد بیرانوند یکی از بزرگترین اساتیدی هستند که با دلسوزی تمام و بدون کوچکترین چشم داشتی در راستای اشاعه فرهنگ و موسیقی این استان میکوشند واز خداوند منان خواستارم که همیشه در صحت و سلامت باشند وما هم از وجود پر برکتشان استفاده کنیم
نقل قول کردن
#3 احسان امیری 1399-03-04 08:18
استادی بی همتا..مهربان ...بی نظیر و دقیق....خوش رخ وخوش ذوق....ایشالله ک همیشه زنده و سرحال در کنار موسیفی ایرانی بدرخشند....
نقل قول کردن
#4 شهروند 1399-03-04 11:05
موفق باشی جناب بیرانوند
نقل قول کردن
#5 حسن ابهامی پیرداده 1399-03-26 21:31
ضمن سلام،وآرزپی موفقیت برای آقای احمدبیرانوند،ام یدوارم دراین راه دشوار پدر پیچ وخم موفق باشند...
نقل قول کردن
#6 حسن الهامی پیرداده 1399-03-26 21:32
امیدوارم موفق باشند..
نقل قول کردن
#7 ایوب شایسته 1399-08-15 21:46
استاد بسیار مهربان و دلسوز جناب آقای بیرانوند.
با آرزوی سلامتی و موفقیت های روزافزون.
نقل قول کردن
#8 محمد دلفان 1399-08-15 22:02
درود بر استاد بیرانوند استادی دلسوز و در این راه هما تند استادان قدیم پایبند اصول آواز و موسیقی هستن استاد بجز آواز انسانی با روحی بزرگ هستن پایدار باشید استاد
نقل قول کردن
#9 حسن دلفان 1399-08-15 22:21
درود بر استاد مانا باشید
نقل قول کردن
#10 Fadaei 1399-08-15 22:30
درود فراوان به استاد جوان و فرهیخته عرصه هنر موسیقی جناب اقای احمد بیرانوند .انشاالله عمری طولانی و باعزت داشته باشید توام با موفقیت روز افزون که ماهم بتونیم از حضورتون نهایت بهره رو ببریم و به جایی برسیم و برای ایندگان حرفی داشته باشیم .باتشکراز زحمات استاد گرانقدر
نقل قول کردن
#11 مریم جمشیدی 1399-08-15 23:24
استاد بیرانوند با عشق آموخته های ارزشمند خویش را با صبوری به شاگردان آموزش میدهند، کلاس ایشان جدا از آموزش ردیف درس زندگی و اخلاق نیز می باشد، برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون دارم.
نقل قول کردن
#12 جمشیدی 1399-08-15 23:27
استاد بیرانوند با عشق آموخته های ارزشمند خویش را با صبوری به شاگردان آموزش میدهند. کلاس ایشان جدا از آموزش ردیف، درس اخلاق و زندگی می باشد. برای استاد بیرانوند بزرگوار آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون دارم.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا