یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در روزهایی که قوم لر گرفتار "سیل" بود، مرگ یک گوزن باردار در باغ وحش خرم‌آباد دستاویز افرادی شد که به دنبال ایجاد "سیل" تخریب مردم لر هستند.
تصویر یک گوزن مجروح که اطرافش سنگ دیده می‌شود با عنوان "سنگسار" به سرعت منتشر شد و خبرنگارهای تلگرامی(!) نیز بدون توجه به صحت خبر و آسیبی که می‌تواند به دنبال داشته باشد، آن‌را در صفحات خود قرار دادند و ژست حمایت از حیوانات گرفتند! درحالی‌که جان و مال مردم لرستان به‌خاطر سیل در خطر بود. در این میان، خبر خوش این باغ وحش فرصت انتشار نیافت، شاید چون برخی تنها می‌خواهند نیمه‌ی خالی لیوان را ببینند.
روشن‌فکرنماهای جامعه‌مان به خود زحمت اندکی اندیشه ندادند؛ آن‌ها حتی نمی‌دانند به فرض صحت خبر سنگسار، نمی‌توان آن را به تمام افراد استان یا قوم نسبت داد.
برای پایان دادن به انتشار خبرهای نادرست و هجمه‌ها، پایگاه خبری یافته تصمیم گرفت گزارش بی‌طرفانه، دقیق و کامل این ماجرا را تهیه کند که آن را در ادامه می‌خوانید.
باید توجه داشت که یک رسانه اگر می‌خواهد منصفانه و مردمی فعالیت کند، نیاز است که اولویت خود را "مردم" و "صحت مطلب" قرار دهد؛ اما متاسفانه برخی رسانه‌های امروزی تنها به دنبال پرکردن صفحه‌ رسانه خود و پر کردن جیب خود هستند، حتی به قیمت زیر پا گذاشتن"حق" و "حقیقت".
برای سایت "یافته" و دیگر لرها جای تعجب است که چطور خبر تاییدنشده‌ی سنگسار(!) بیش‌تر از خبرهای مثبت قوم لر "ارزش خبری" دارد؟
سردبیران بخش‌های سراسری(نه استانی) صدا و سیما خبرهایی هچون "رهاسازی مرغابی و ساخت آشیانه در دریاچه کیو توسط مردم"، "ایستگاه مهربانی کم‌نظیر خرم‌آباد"، "نجات شغال توسط مردم لرستان"، "پویش جمع‌آوری لباس گرم" را ندیده‌اند یا چشم دیدن آن‌ها را ندارند؟! وقتی صدا و سیمای "ما" اینگونه رفتار می‌کند، وای به حال صدا و سیمای "بیگانگان".
ای کاش بیکاری جوانان لر، سیل در لرستان و ایلام و دیگر مشکلاتمان نیز برای رسانه‌های بزرگ همچون صدا و سیما ارزش خبری داشت.
در بازدید اختصاصی مدیر مسئول پایگاه خبری یافته در باغ وحش خرم‌آباد، مشخص شد که امکان پرتاب سنگ به گوزن‌های این مجموعه وجود ندارد. همچنین بیشتر حیوانات این باغ مشکل کمبود فضا دارند و فضای این مجموعه با استانداردها فاصله دارد و اگر توسعه گردشگری را طالب هستیم، باید گوشه چشمی هم به توسعه این مکان داشته باشیم.

 

مصاحبه‌ با "فرامرز عزیزی" مسوول مجموعه باغ وحش خرم‌آباد را در ادامه می‌خوانید:
 
چه اتفاقاتی در روز مرگ این گوزن رخ داد؟
روز 18 فروردین 1395 حدود ساعت 18 از بچه‌ها خواسته بودیم که داخل باغ وحش بمانند، چون تعمیرات داشتیم و تعداد بازدیدکننده‌ها خیلی زیاد بود؛ بیشتر از روزهای قبل.
بنده کمی با فاصله از فنس‌ها ایستاده بودم که باخبر شدم مشکلی برای گوزن پیش آمده است. من بعد از کارکنان رسیدم. آقایان حسین امیدی، مسعود احمدی و رضا کریمی هم بودند. از آقایان امیدی و احمدی خواستم تنفس مصنوعی و ماساژ قلبی بدهند. یکی-دو بار هم بلند شد ولی افتاد. گردنش شکسته بود. چند سانتیمتر داخل فنس فرو رفته بود و برگشته بود. یکی از بازدیدکننده‌ها گفت که من دیدم رفته داخل فنس و برگشته روی گردنش فرود اومده.
ما دیدم بچه‌‌اش [در شکم] در حال تکان خوردن است. گفتیم درش بیاوریم. البته چون وسیله‌ای نبود، تا ما برویم و بی‌حسش کنیم، این[جنین] تلف می‌شد. چند روز بعد شایعه شد که با پرتاب سنگ جانش را از دست داده یا حتی برخی می‌گفتند "سنگسار" شده! ولی چنین اتفاقی با توجه به فضای باغ و ارتفاع و نوع فنس‌ها امکان ندارد.
ضمنن بعضی سایت کلدر را با باغ وحش خرم‌آباد اشتباه گرفته‌اند و حتی برخی تیتر زده‌اند که احیای گوزن زرد با شکست مواجه شده است!
 
بر چه اساس پرتاب سنگ را رد می‌کنید؟
برای من خیلی راحت‌تر بود که بگویم با سنگ آن را کشته‌اند. خودم را از این همه فشاری که هست رها می‌کردم و می‌گفتم یکی از بیرون به او سنگ زده و رفته. ولی واقعا هیچکس سنگی نزده؛ و اینکه باز شایعه هست در اثر بیماری مرده و حیوانات مجموعه واکسینه نشده‌اند که ما عکس داریم از واکسینه کردن آن‌ها. قلب همه‌ی ما جریحه‌دار شده و غرور لرستان هم به خروش آمده. تیتر "سنگسار" هم سنگی به قلب همه‌ی ما زد؛ ای کاش مردم صبر می‌کردند تا خبر واقعی و کارشناسی را بشنوند.
هیچ سنگی پرتاب نشده بود. من کسی را ندیدم سنگ پرتاب کند، هیچکس ندید. نمی‌شود در این فضا سنگ پرتاب کرد. در صورت‌جلسه هم هست.
مسئول فنی و همکاران دامپزشکی تایید کردند که علت مرگ در اثر قطع نخاع بوده است؛ گردن کامل شکسته بود.
 
چطور می‌توانید ثابت کنید که به دلیل تب برفکی تلف نشده است؟
ساده‌‌ است. اگر تب برفکی داشت که تنفس دهان به دهان نمی‌دادیم! اگر تب برفکی داشت حتما می‌گفتیم، چون خطر محسوب می‌شد برای کلی جاندار دیگر.
رنج وزنی گوزن زرد بین 30 تا 50 کیلو است. این 70کیلو بود. اگر مریض بود به دلیل زخم‌های دهانش اشتها و وزنش کم می‌شد! ضمنا ما واکسن تب برفکی را تزریق کردیم؛ از نظر تب برفکی باغ وحش خرم‌آباد پاک است.
صورتجلسه مرگ گوزن باغ وحش خرم‌آباد

چرا گوزن را به‌خاطر بارداری، به مکان مناسب منتقل نکردید؟
قبول دارم که گوزنی که نزدیک زایمانش است باید قرنطینه شود، ولی ما جایی برای نگه‌داری او نداریم غیر از همین جای خودش. در اتاقک هم نمی‌شد محصورش کنیم.
 
برخی این حرف که گوزن باردار نیاز به آرامش دارد یا استرس روی او تاثیر دارد را رد می‌کنند.
در تمام مقالات علمی نوشته شده است که آهو نیاز به آرامش دارد. برای این گوزن واقعا ما اینجا امکاناتش را نداریم؛ یعنی جایی نداشتم که قرنطینه‌اش کنم.
هر کسی غیر از افرادی که تخصص دارند(حتی خود من) وقتی وارد قفسش می‌شدم فرار می‌کرد و خودش را به فنس می‌کوبید.
 
رفتار رسانه‌ها در روزهای اخیر چگونه بود؟
من از بعضی رسانه‌ها گلایه دارم. کسی به دنبال بنده که شاهد و منبع اصلی خبر هستم نیامد و رفتند به دنبال دیگرانی که بی‌خبر هستن و حتی گمانه‌زنی کردند!
کمترکسی حاضر است به یک گوزن تنفس دهان به دهان بدهد ولی آقای احمدی[کارمند مجموعه] این کار را کرد، حتی بعد از مرگ گوزن گریه هم کرد. آقای امیدی هم یک‌سره ماساژ قلبی می‌داد.
اقای رمضانی آمدند مرگ را تایید کردن، صورت‌جلسه تنظیم شد و امضا کردند که "در اثر استرس ناشی از ازدحام جمعیت بازدیدکننده‌ها" دچار شکستگی گردن شده و علی‌رغم ماساژ قلبی و تنفس مصنوعی تلف شده است.
بعدا تعدادی از کارشناسان محیط زیست و تاکسیدرمیست‌ها آمدند و گفتند چون زمان گذشته نمی‌شود تاکسیدرمی کرد و دفنش کردیم.
 
تحصیلات و تخصص کادری که در مجموعه فعالیت می‌کنند چیست؟
اینجا دکتر دامپزشک داریم که به صورت هفتگی برای درمان و معاینه می‌آید. بنده هم کارشناس ارشد دامپزشکی هستم. افرادی که اینجا هستن تحصیلات آکادمیک ندارند و فقط دوره‌های مورد نیاز را گذرانده‌اند.
 
چند گوزن و با چه جنسیتی وارد این مجموعه شدند؟
چهار گوزن داشتیم، دو نر و دو ماده. ظاهرا گوزن‌های زرد نر (چیزی که آقای فتحی در مصاحبشون گفتند)  را از اراک آورده‌اند ولی ماده‌ها را ما از باغ وحش اراک گرفتیم که دو گوزن همانجا در باغ وحش اراک تلف شد. بعد از چند وقت آقای محمدرضا نیکوسرشت [مدیر پیشین مجموعه] یک شیر دیگر به باغ وحش اراک می‌دهند، قرار شد چند تا گوزن در قبالش به ما بدهند که آن گوزن‌ها را  به جای آن دو گوزنی که تلفات دادند، نگه داشتند.
از آن طرف هم محیط زیست گفت بهتر است به‌خاطر بیماری طاعون نشخوارکنندگان از استان مرکزی گوزنی وارد نکنید.
 
هدف نگه‌داری گوزن زرد در باغ وحش خرم‌آباد چه بود؟ احیای نسل و تولید مثل؟
دامپزشکی که در مقابل معاوضه شیر آن‌ها را آورد و محیط زیست هم فکر نمی‌کنم چنین قصدی داشته باشد.
سال گذشته قرار بود چهار شیر باغ وحش را به باغ وحش خوزستان (دزفول) بدهیم اما به توافق نرسیدیم. قرار بود در قبال چهار شیری که ما می‌دهیم در وهله اول هشت گوزن بیاوریم و مابقی آن هم هم قرار بود تعدای گرگ، طاووس و قرقاول بدهند که نامه نوشتیم برای محیط زیست؛ در جواب ما نوشتن باغ وحش خرم‌آباد شرایط نگه‌داری گوزن زرد ایرانی را نداره. پس من فکر نمی‌کنم محیط زیست قصدی برای نگه‌داری گوزن زرد اینجا داشته باشه.
قضیه معاوضه تقریبا مربوط به اواخر شهریورماه[94] می‌شود ولی باغ وحش دزفول همین یک ماه پیش هم تماس گرفت و گفتند همان حیوان‌هایی که به شما قول دادیم آماده هستند.
 
شما یا سازمان دامپزشکی تمایل به ادامه‌ی اداره‌ی این مجموعه دارید؟
من تمایلی ندارم؛ شرایط و توان ما همین است که این‌ها را سالم نگه داریم از نظر غذا، واکسن و درمان. واقعا ظرفیت ما بیشتر از این نیست. اگر محیط زیست صلاح می‌داند بیاید اینجا را تحویل بگیرد. البته من فکر می‌کنم برای بخش دولتی، باغ وحش‌داری اشتباه است و بهتر است به بخش خصوصی واگذار شود. اگر باغ وحش را می‌خواهیم باید فضا و امکانات و نیروها را توسعه دهیم.

بز چیدا

سیل شایعات، خبر خوش باغ وحش خرم‌آباد را با خود برد
مسوول باغ وحش خرم‌آباد در ادامه  از زایمان موفق حیوان بومی لرستان خبر داد.
 "فرامرز عزیزی" گفت: آنقدر فشار روانی روی ما زیاد بود که فرصت نشد رسانه‌ها را برای دیدن زایمان حیوان بومی این منطقه دعوت کنیم.
وی اظهار داشت: روز بعد از مرگ گوزن در 19 فروردین، خوشبختانه بز وحشی زایمان کرد و یک راس بزغاله ماده به دنیا آورد. انتخاب نام این تازه به‌دنیا رسیده را بر عهده خبرنگاران "یافته" گذاشتیم که آن‌ها نام "چی‌دا" به معنی "همانند مادر" را برای او پیشنهاد دادند.

ماساژ قلب و تنفس مصنوعی گوزن باغ وحش خرم‌آباد
ماساژ قلب و تنفس مصنوعی گوزن باغ وحش خرم‌آباد
 
محل نگه‌داری گوزن‌های زرد در باغ وحش خرم‌آباد
 محل نگه‌داری گوزن‌های زرد در باغ وحش خرم‌آباد
محل ضربه سر گوزن باغ وحش خرم‌آباد
محل ضربه سر گوزن باغ وحش خرم‌آباد

دیدگاه‌ها  

#1 یونس ش 1395-01-28 00:30
بسیار عالی و سپاس از زحمات رسانه منصف و پیگیر یافته...خدا قوت
نقل قول کردن
#2 پاپی 1395-01-28 00:49
نوشدارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی.
برخی رسانه ها کار خودشون رو کردن. می خوان ما نباشیم .
نقل قول کردن
#3 مرادی 1395-01-28 01:02
حق بود برای کامل شدن مطلب با مسئولی که مدعی حمله وسنگ زدن به گوزن بودن هم صحبت می کردید .الانم برای این گفتگو یر نشده است پس لطفا زحمت این بخش قضیه را هم بکشید.تا چند و چون اظهار نظر اون مسئول هم مشخص بشه
نقل قول کردن
#4 مهدی 1395-01-28 01:21
خواهش میکنم به خبرگزاری های رسمی و معتبری که چندین بار این خبر رو به صورت ناشیانه و از روی نا اگاهی روی خروجی هاشون گذاشتن پیام اعتراضی بفرستین مثل خبرگزاری ...
نقل قول کردن
#5 راضیه 1395-01-28 01:22
بسیار عالی، درود بر شما، و سپاس از زحماتتان ،
نقل قول کردن
#6 سلام 1395-01-28 01:57
به خدا چند روزه دارم گریه میکنم که چرا تو فضای مجازی سایر اقوام ایرانی مارو به سخره گرفتن واین خبر کذب رو علیه مردم بزرگ لرستان و توهین اونا بکار بستن،خیلی تلاش کردم که توهین اونارو منطقی جواب بدم
من به عنوان یک لرستانی اعلام میکنم که نه بخاطر تکذیب این خبر بلکه از سر عدالت و حقیقت میگم: خبرگزاری یافته مایه آبرو و افتخار این استانه که باعث شده با پوشش خبری درست حقیقت رو آشکار کنه.
الانم از شما میخوام به صورت سراسری این خبر رو منتشر کنین تا افراد کج فهم دیگر بدون آگاهی قوم بزرگ لر را مسخر نکنن
با تشکر از یافته عزیز و زحمت کش
نقل قول کردن
#7 شهروند1 1395-01-28 08:04
سلام استانداري ميبايست بعنوان مدعي پيگيري قضايي نمايد ، اين همه خدمات استانداري ، شهرداري و... در ايام نوروز براي جذب گردشكر و نهايتا جذب سرمايه گذار به باد رفت ، آخه چگونه انتظار داريد استان ۀرستان را سرمايه گذاران براي سرمايه گداري انتخاب نمايند ، وقتي امنيت براي يك جاندار نباشد ، چگونه حركات انساندوستانه و بي نظير مردم استان رسانه اي نمي شود ، ولي اين خبر كذب آبروي استان را برد. از يافته به دليل پيگيري موضوع سپاسگزاريم
نقل قول کردن
#8 عابد بابك بهاروند 1395-01-28 09:15
سلام به هموطنان عزيز
من به عنوان يك خرم آبادي و فعال محيط زيست به طوري كه قضيه را پيگيري كرده ام به عرض مي رساند اولا اين موضوع كه مردم بتوانند گوزني را با سنگ از پاي درآورند صحت ندارد و تكذيب مي شود . همانطوري كه ميدانيد خبر توسط دادستاني استان در حال پيگيري است و متاسفانه رسانه هاي كشور بدون اطلاع دقيق از موضوع به منظور بالا بردن بازديدكنندگان رسانه شان حاضرند به هر قيمتي قومي را تخريب نمايند و دست به هر كاري بزنند. بدون شك شهر خرم آباد يكي از بافرهنگ ترين مردم كشور را و دوستدار محيط زيست را دارد كه نمونه هاي فراواني را ميتوان اشاره كرد و همانطور كه ميدانيد يك دامدار لرستاني دو سال پيش با اينكه اسلحه در دست داشت به پلنگي كه چند گوسفندش را از بين برده بود شليك نكرد در پارك كيو خرم آباد در حال حاضر چندين مرغابي و قو در درياچه كيو زندگي ميكنند
نقل قول کردن
#9 عابد بابك بهاروند 1395-01-28 09:17
و فعالين محيط زيست به همت خودشان براي آنها آشيانه درست كرده اند جاي بسي تاسف است كه مردم ما متاسفانه بدون اينكه صحت و درستي چيزي را درك نمايند به آن واكنش نشان ميدهند. دوستاني كه اين كامنت ها را گذاشته ايد من از شما چند سوال خيلي ساده دارم
1- شما فقط به اين عكس نگاه كرده ايد و نظر داده ايد آيا نشانه اي از سنگ خوردگي روي بدن حيوان و جاري شدن خون از بدن ميبينيد.
2- آيا اين محيط ميتواند يك باغ وحش و داخل شهر باشد.
3- آيا عقل سالم باور ميكند سنگ از اين فنس ها عبور كند و يك گوزن را از پاي درآورد چطور ممكن است.
4- آيا عقل سليم باور ميكند چندين نفر به يك حيوان بيگناه حمله كنند و با توجه به اينكه امروزه همه مردم با استفاده از تلفون همراه ميتوانند عكس و فيلم بگيرند آيا كسي نبود از آنها فيلم يا عكس بگيرد و در محيط اينترنت قرار بدهد.
نقل قول کردن
#10 عابد بابك بهاروند 1395-01-28 09:18
بياييد به همين راحتي دروغهاي ديگران را باور نكنيد ما مردم شهرستان خرم آباد از دستگاه قضايي خواهانيم موضوع به طور جدي پيگيري شود و رسانه اي كه اين دروغ بزرگ و اين بي انصافي را در حق مردم و بازديد كنندگان كه اغلب غير بومي و گردشگر هستند روا داشته است به دستگاه قضايي معرفي شود
نقل قول کردن
#11 مجتبی پسند 1395-01-28 10:01
با سلام خدمت مدیر مسئول ،سردبیر و کلیه دست اندرکاران پایگاه خبری یافته
امروزه که اکثر رسانه های فعال در استان اسیر بازی های سیاسی شده اند باید به شماها درود فرستاد که به دنبال مطالبات مردم هستید.این اخلاق و منش شماهاست که باعث گردیده یافته محبوبترین و پربیننده ترین پایگاه خبری در استان باشد.
در مورد باغ وحش و مرگوزن نکاتی را به عرض میرسانم:به گفته کارشناسان جایگاه و شرایط باغ وحش خرم اباد غیر استاندارد میباشد که این غیر استاندارد بودن ضعف نظارت از سوی مسئولین بر نحوه ساخت باغ وحش را هویدا میسازد./احداث باغ وحش یک صنعت ظالم و حیوان ستیز میباشد.حیوانات را میبایست در ایستگاه اصلی و طبیعی خود مشاهده کرد.محبوس شدن حیوانات در فضای محدود عاملی برای آزار دادن آنها میباشد و این محبوس شدن باعث خواهد شد تا حیوان پس از اینکه چند دور به دور خود چرخید در یک جا دراز کشیده و در نهایت افسرده و بیمار میشود
نقل قول کردن
#12 مجتبی پسند 1395-01-28 10:08
ضمن احترام و سپاس از زحمات کلیه مسئولین باغ وحش خرم اباد،مشکلات موجود ناشی از عدم تخصص و اطلاعات برخی مسئولین مباشد.حیوانات باید دارای برنامه غذایی و بهداشتی مشخص باشد.آیا در باغ وحش خرم آباد این امر مهم صورت میگیرد؟در خصوص نگهداری قوانینی وجود دارد.حیوانات نیازمند زندگی در زیستگاهای مشابه زیستگاه طبیعی خود و همچنین حضور در دسته های پرجمعیت برای تعادل طبیعی و اجتماعی میباشند.ایا به این امر مهم توجهی میشود؟/چه اصراری بر احداث باغ وحش در خرم اباد بوده است؟آیا این باغ وحش با استانداردهای جهانی ایجاد شده است؟
نگهداری حیواناتی که بعضا در جهان نادر و کمیاب هستند و باید در حفظ انها تلاش کرد با چنین رفتارهای غیر علمی و غیر کارشناسی امری مذموم است.
در پایان از مسئولین پایگاه خبری یافته به عنوان رسانه ای مردمی انتظار داریم با جدیت تمام پیگیر برخورد قانونی با مسببین پخش اینگونه شایعات که به فرهنگ مردم این دیار خدشه وارد کرده،از مراجع ذی صلاح باشد تا این برخورد درس عبرتی باشد برای دیگران.
نقل قول کردن
#13 امیرعباس 1395-01-28 10:25
سپاس فراوان از همه عزیزان و زحمت کشان وب سایت یافته به ویژه جناب آقای مهندس قاسمی بخاطر دغدغه های ارزشمندشان در راستای توسعه فرهنگی اجتماعی شهر و استانمان و همچنین تحقیقات میدانی و شفاف سازی برای این واقعه تاسف آمیز بوجود آمده...!
ای کاش سایر اهالی رسانه هم همچون مهندس قاسمی و همکارنشان دغدغه های توسعه فرهنگی را ملاک عمل قرار میدادند و صحت اخبار، صداقت گفتار و برخوردهای منصفانه را فدای حق و حقیقت ننموده و رسالت خبری خود را حفظ می نمودند تا دیگر شاهد فرافکنی های گاه و بیگاه و تخریب ها و خودزنی های بی اساس نباشیم.
پاینده باشید
نقل قول کردن
#14 علیرضا 1395-01-28 10:35
احسنت به یافته نیوز که همیشه حامی ماست
نقل قول کردن
#15 مرضیه 1395-01-28 11:00
ازپایگاه خبری یافته بابت پیگیری واطلاع رسانی صحیح ودفاع ازحیثیت قوم لربینهایت سپاسگزاریم خوب است این خبرصحیح در اخباراستان وخبرسراسری پخش شودوازپخش خبردروغ ازمردم لرستان عذرخواهی کنند تا باعث شرم آنهایی شود که خبرهای ‏کذب را تحقیق نکرده به خورد مردم می دهند وباعث تخریب و رنجش قوم شهیدپرور ومحروم وصبور‏ ومهما نوازلرستان میشوند
نقل قول کردن
#16 فعال محیط زیست جلیلی 1395-01-28 11:01
با سلام آیا رییس سازمان محیط زیست خرم آباد هم حرفهای شما را تایید میکند.
نقل قول کردن
#17 فاضلپور 1395-01-28 13:16
سپاس از پیگیری دلسوزانه یافته و تیمش،
موفق باشید عزیزان
نقل قول کردن
#18 رامین 1395-01-28 13:47
یافته جان دمت گرم خیلی باحالی خدا عوض خیر بهت بدهد مگر شما ابروی شهر واستان رو حفظ کنید
نقل قول کردن
#19 بروجردی 1395-01-28 14:33
باغ وحش های ایران شکنجه گاه حیوانات است. کاش همه آنها جمع آوری شوند و انرژی و سرمایه روی پارکهای حفاظت شده صرف شود.
نقل قول کردن
#20 کامران 1395-01-30 13:20
در استان هم جوانان بیکارند و گرسنه و جیب خالی
شما بفکر حیوانات هستین
:zzz
نقل قول کردن
#21 علی 1395-11-18 12:32
اگه به خبرنگاران کادو خوب بدی . خیلی خوب قضیه را توضیح میدن برای مردم
وگرنه همه میشن دشمنت
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا