یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ساختمان آخوند ابو متعلق به شخصی به نام میرزا محسن قاضی بوده که اصالتا خوزستانی و بعنوان قاضی القضات شهر معروف بوده و در این ساختمان به کار قضاوت مشغول بوده است.
ساختمان به نوعی در گذشته کاربری مسکونی داشته است. بعد از تملک و مرمت جامع آن توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان، بعنوان یک مکان زیبا چهت برگزاری جلسات و بازدید گردشگران تغییر کاربری خواهد یافت.
این بنا در یکی از محله های قدیمی بافت تاریخی خرم آباد به نام محله درب باباطاهر (دَربُو طاهر) در خیابان امام (ره) - دوازده برجی - روبروی قلعه فلک الافلاک واقع گردیده است.
خانه مذکور از جمله خانه های نیم درونگرا است که دارای دو بخش زمستانه و تابستانه می باشد. بخش زمستانه در دو اشکوب (طبقه) احداث گردیده است که دارای اتاقهای طَنَبیه سه دری و بخش شاه نشین پنج دری است. عمده تزیینات به کار رفته در آن از نوع قطاربندی، گل انداز و خفته راسته است و مصالح به کار رفته در بنا از نوع سنگ، آجر، چوب و ملات است.

آدرس: خرم آباد - خیابان امام (ره) - دوازده برجی - روبروی قلعه فلک الافلاک - خانه جهانگرد (آخوند ابو)



 

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1403-01-05 00:02
برید همدان و ملایر و دزفول و کرمانشاه که چقدر پیشرفت کردند یه پارکی تو همدان ساختند بیست تا فقط سرویس بهداشتی دارد بعد خرم‌آباد فقط روی تمام دیوارهای شهر و زیرگذر شمشیرآباد و گلدشت و روی دیوار فرودگاه خرم‌آباد تماما شده تبلیغات و اسامی کاندیداها و حتی اسم طایفه و شجره‌نامه آنها را هم نوشتند
نقل قول کردن
#2 شهروند 1403-01-05 12:17
مسئولان شهرداری خرم‌آباد برن امکانات بام ملایرو ببینند
پارک مینی ورلد در ملایر یا mini world در شهرستان ملایر است. در این مدل از پارک ها شما می توانید تمامی جاذبه های گردشگری در آن کشور یا حتی دیگر کشورهای جهان را مشاهده کنید و به قولی با یک تیر دو نشان بزنید
نقل قول کردن
#3 M.Z 1403-01-06 15:43
با عرض ادب
نکات زیر حائز توجه ، اصلاح و تمکیل است !
1- نامگذاری بنا اشتباه و ناشی از بی اطلاعی است!
حاج ابو طالب قاضی «آخوند » ، « شیخ» یا روحانی نبوده است !
2- میرزا محسن که پدر بزرگ حاج ابو بوده است . قاضی القضات شهر نبوده است . بلکه همانگونه که از پیشوند اسمی ایشان «میرزا» قابل فهم است که او فردی باسواد و مورد احترام بوده است .
3- لازم است به عنوان یک پایگاه خبری از تغییر کاربری آن توصیفی آورده شود!!!
به امید توجه و دقت نظر شما
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا