یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

جشنواره بهاری بازی‌های بومی و محلی و نمایشگاه توانمندی روستائیان ظهر پنج شنبه ( ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲) در روستای ده نوروز خرم آباد برکزار شد. بازی‌های بومی محلی در لرستان به سه دسته جمعی، انفرادی و فکری تقسیم می‌شوند که هرکدام نشان از قدمت در این سرزمین داشته و پیامی را به یادگار از گذشته تا به امروز حمل کرده‌اند.

روستای ده نوروز:استان لرستان-شهرستان خرم اباد بخش ده پیر


خبر و عکس: فریبا طرحانی/ ایرنا لرستان


دیدگاه‌ها  

#1 اسدی 1402-02-21 21:52
ده نوروز کجاست؟
نقل قول کردن
#2 حاج میرزا 1402-02-22 10:25
برگزاری این مسابقات پوشش کامل لری بسیار عالی است کاش سوارکاری و چوب بازی هم بود
نقل قول کردن
#3 علی 1402-02-22 10:51
پوشش واقعی زن لر همون پوشش دختر بچه هاست مال اون زنها تحریف تاریخه و دروغه
نقل قول کردن
#4 حاج میرزا 1402-02-22 12:13
به نقل از علی:
پوشش واقعی زن لر همون پوشش دختر بچه هاست مال اون زنها تحریف تاریخه و دروغه

چه فرقی بین پوشش دختر بچه ها و خانم های مسن وجود دارد فقط رنگ ها فرق می کند همه از تره و هراتی و سربند لری استفاده کردند از گلونی که پارچه ترکی است و کردها مدعی آن هستند استفاده نشده فقط یک مورد استفاده شده و نباید استفاده میشد
نقل قول کردن
#5 لرستانی 1402-02-22 17:32
به نقل از علی:
پوشش واقعی زن لر همون پوشش دختر بچه هاست مال اون زنها تحریف تاریخه و دروغه

شما صد سال یا دویست سال پیش بودی؟ دیدی پوشش چی بوده؟ تو کتابی خوندی؟ یا عکسی دیدی؟
نقل قول کردن
#6 دانشجو تاریخ 1402-02-22 17:35
به نقل از حاج میرزا:
به نقل از علی:
پوشش واقعی زن لر همون پوشش دختر بچه هاست مال اون زنها تحریف تاریخه و دروغه

چه فرقی بین پوشش دختر بچه ها و خانم های مسن وجود دارد فقط رنگ ها فرق می کند همه از تره و هراتی و سربند لری استفاده کردند از گلونی که پارچه ترکی است و کردها مدعی آن هستند استفاده نشده فقط یک مورد استفاده شده و نباید استفاده میشد
لرها می‌گویند طره و لکها میگن هراتی و کردها میگن هری که همون هرات است که نام شهری در افغانستان است و تو هند بهش میگن گلبندی یعنی گل بدن و ۵ دلارم قیمت داره و تمام کتابهای تاریخی نوشتند که تاجران ایران منسوجات را از هند و افغانستان وارد ایران میکردند و دستگاه بافتش در تبریز و اصفهان بود و سال ۲۰۱۶ میلادی بنام جمهوری آذربایجان ثبت جهانی یونسکو شده و فقط شیوه گره زدنش بنام ایلام ثبت ناملموس شده‌است حواستون باشه که اطلاعات غلط بهتون ندهند
نقل قول کردن
#7 الوندی 1402-02-22 17:39
عشایر و ایلیاتی ها چون دائما در کوچ و جابجایی بودند اصلا فرصت تولید لباس و پارچه را نداشتند کسیکه کوچ میکنه وسایل مورد نیاز را با خودش میبره و عشایر لبنیات و کره حیوانی و گوشت به شهری ها میدادن و اونام در قبالش بهشون لباس و ظروف و تفنگ و فشنگ میدادن و عشایر کوچرو به‌دلیل زندگی سیار کوچروی با فلزکاری و تولید پوشاک و بافت پارچه آشنایی نداشتند. لازمه صنعتگری یکجانشینی است مثلا یک آهنگر باید یکجانشین باشد و کوره و وسایل آهنگری یکجا و ساکن داشته باشد تا فعالیت کند. لذا لباسی که بر تن عشایر است در شهرها و نقاط یکجانشین تولید شده‌است
نقل قول کردن
#8 مجتبی 1402-02-23 20:23
آخه سنگ پرت کردن هم شد بازی
نقل قول کردن
#9 Yasman 1402-02-23 22:38
به نقل از اسدی:
ده نوروز کجاست؟

بخش مرکزی ده پیر بعداز کشتارگاه
نقل قول کردن
#10 همشهری 1402-02-24 10:17
استفاده از چوب درخت ارزشمند بلوط که نماد پایداری و استقامت لرستانه جهت طبخ نان محلی و همچنین نمایش سلاح جنگی با اهداف و رسالت برگزاری اینچنین جشنواره هایی در تناقض آشکاره. لطفا، در این دو مورد تجدید نظر واقعی نمائید
نقل قول کردن
#11 صبا 1402-02-24 13:37
معیشت روستائیان و عشایر که تامین بشه یادواره ها و تکرار روزگار خوش با هم بودن ، بخوبی در بین زندگی این قشر جاری و تکرار میشه. سوزاندن چوب و هیزم و نمایش اسلحه بلای جان طبیعت و حیاته.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا