یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آیین رونمایی از کتاب "بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی" در خانه تاریخی آخوند ابو برگزار شد.
به گزارش یافته، رونمایی از کتاب بافت تاریخی خرم آباد فیلی تالیف محمد محمدی اصل و بازدید از پروژه مرمت بافت تاریخی محله باباطاهر از برنامه‌های این مراسم بود که توسط مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر خرم آباد برگزار شد.
این مراسم شنبه (7 خردادماه) با حضور احمدرضا دالوند، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، فرشته طهماسبی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، شهرام گیل‌آبادی، عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما، هادی میرزایی، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی، علی سالاروند، مدیرکل محیط زیست لرستان، سعید فتوحی، شهردار خرم‌آباد، رضا بیرانوند، رئیس شورای شهر، مجید دریکوند، نائب رئیس شورا و رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی و تعدادی از اعضای شورای شهر خرم‌‌آباد، و جمعی از پژوهشگران و اصحاب فرهنگ و رسانه در محل خانه تاریخی آخوند اَبو خرم‌آباد برگزار شد.





کتاب «بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی» به قلم محمد محمدی اصل و مژگان هادی‌پور مرادی در 164 صفحه در قطع خشتی و چاپ رنگی نفیس از سوی انتشارات هاویر خر‌م‌آباد، به سفارش مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای شهر خرم‌آباد در 1000 نسخه منتشر شده است.

کتاب «بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی» نتیجه چند سال پژوهش میدانی در بافت تاریخی شهر خرم‌آباد است .
در این کتاب اکثر بناها و محوطه‌های تاریخی شهر شناسایی و تحلیل شده است. این بناها طیف گسترده‌ای از ظرفیت‌های تاریخی از خانه‌ها، کاروانسراها، پل‌ها، بازارها و بناهاي وابسته به آن و فضاهاي شهری و ارگ خرم‌آباد را شامل می‌شوند.
 
 
شناسنامه کتاب: بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی
مؤلفان: محمد محمدی‌اصل، مژگان هادی‌پورمرادی
ناشر: هاویر
ویراستار: احد رستگارفرد
تصویرگر: یاسر دلفان
زبان: فارسی
رده‌بندی دیویی: 729.955522
سال چاپ: 1400
نوبت چاپ: 1
تیراژ: 1000 نسخه
تعداد صفحات: 164
قطع و نوع جلد: خشتی (شومیز)



دیدگاه‌ها  

#1 رضا 1401-03-08 22:32
مهمترین نکته این مراسم حضور افرادی از شورا و شهرداری در مراسم بود که طی چند سال قبل بیشترین سهم را در تخریب بافت تاریخی بی‌نظیر محله پشت بازار داشتند و آلان در کمال تعجب در چنین مراسمی حضور یافته بودند!
آقای گیل‌آبادی در سخنرانی خوب به آنان تاخت و گفت جنایتی که کردید فراموش نشدنی است. امیدوارم روزی تقاص پس دهند هر چند دیگر به حال بافت تخریب شده پشت بازار تاثیری ندارد. افسوس ...
نقل قول کردن
#2 سلاحورزی 1401-03-09 00:32
فیلی لقب حسین خان سلاحورزی پسرعمه شاهوردیخان آخرین اتابک لُرکوچک بوده و حسین خان سلاحورزی اولین والی لرستان بوده و لقب خاندان کهن سلاحورزی که حتی در تاریخ گزیده صفحه 550 هم آمده و ذکر شده که اتابکان لُر از گروه جنگروی و شعبه سلیورزی بودند و لقب فیلی کم کم به خرم‌آباد و لرستان هم اطلاق شد
نقل قول کردن
#3 فیلی خرم‌آبادی 1401-03-09 00:34
احسنت. خدا حفظشون کنه. کتاب جالبیه. دستشون درد نکنه. بناهای تاریخی به رستوران و موزه و کافی شاپ شیک تبدیل شوند تا بشه حفظشون کرد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا