یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

این سد زیبا در فاصله ۱۰۰ کیلومتری مرکز شهرستان الیگودرز در بخش بشارت و دهستان بزنوید و بر روی رودخانه‌ای به همین نام احداث شده است.
این سد خاکی با هسته رسی، دارای تاجی به ارتفاع ۱۵۵ متر و طول ۲۰۰ متر و حجم مخزن ۲۲۵ میلیون مترمکعب می‌باشد.
نیروگاه این سد به عنوان تنها نیروگاه تولیدکننده برق‌آبی در استان متشکل از دو واحد ۲۲۵ مگاواتی که حداکثر دبی خروجی هر دو واحد ۱۱۴ مترمکعب می‌باشد و قابلیت کارکرد در حالت‌های توان و کنترل فرکانس و کنترل ولتاژ را دارد.
دریاچه این سد محصور بین کوه‌های رشته‌کوه قالی‌کوه و ونیزان می‌باشد که طول تقریبی این دریاچه حدود ۲۰ کیلومتر می‌باشد. همچنین بیشترین عمق این دریاچه در بعضی نقاط به ۱۵۰ متر هم می‌رسد.
منبع اصلی آب این سد عبارت‌اند از رودخانه‌های کاکلستان، وهرگان و رودخانه آبشار آب‌سفید می‌باشد که همگی از رودهای مهم لرستان محسوب می‌شوند.
مسیر دسترسی این سد از طریق جاده اختصاصی که از روستای کاکلستان به سایت نیروگاه رودبار از طریق ۱۲ کیلومتر جاده و چندین تونل می‌باشد.
دریاچه این سد زیبا قابلیت اجرای طرح‌های گردشگری اعم از ورزش‌های آبی و هیجانی مانند قایقرانی، اسکی روی آب، جت‌ اسکی، پدل بورد و...را دارا می‌باشد که این امر نیازمند نگاه ویژه مسئولان ذی‌ربط می‌باشد.
پتانسیل گردشگری منطقه به دلیل مجاورت با اماکن گردشگری مثل آبشار آب‌سفید، آبشار وارک، روستا و قبرستان تاریخی بزنوید و انارستان مبارک‌آباد و... در بخش اقامتگاه‌های بومگردی و سایت‌های ساحلی در جوار دریاچه می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد محلی منطقه بکند.
جا دارد از کارکنان مجموعه سد رودبار به‌ویژه مهندس سعید شکری و مهندس رحیمی جهت هماهنگی‌های لازم و مجوز بازدید از سد تشکر به عمل می‌آید.
 
گزارش و عکس: عباس ملکی/ یافته


دیدگاه‌ها  

#1 سعید شکری آلیگر 1401-02-18 13:48
سپاس از مهندس عباس ملکی از بابت عکسهای زیبایی که تهیه کردند ایشون از دلسوزان طبیعت لرستان هستند.
نقل قول کردن
#2 چگنی 1401-02-18 13:53
اصفهان نقشه و مرزهای جغرافیایی را دستکاری نکنه و ببرش. مسئولان حواسشون باشه. حیفه اینجا.
نقل قول کردن
#3 موگویی 1401-02-18 13:54
ثانیه‌ای پنج هزار لیتر اب از الیگودرز لُرستان به قم و ساوه و اراک و گلپایگان و خوانسار میرود بعد نود درصد زمین‌های کشاورزی الیگودرز دیم است و هیچ صنعتی هم ندارند. لطفا این مشکلات را به دولت انتقال دهید و حداقل امتیازی برای منطقه محروم الیگودرز بگیرید مثل فرمانداری ویژه و فرودگاه و راه آهن و دانشگاه علوم پزشکی
نقل قول کردن
#4 حاجی 1401-02-18 19:47
جناب ملکی عزیز لطفا برا انتقال آبی ک‌ه از الیگودرز خارج‌میشه‌ خبری انعکاس کنین
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا