یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

عیدالرضا قاسمی/ یافته
آبشار افرینه آبشاری عریض و پر آب در حریم روستایی به نام افرینه در معمولان واقع در استان لرستان قرار دارد.
استان لرستان با تمام جاذبه‌هایی که در خود جای داده است از بیشتر تعداد رودخانه دائمی برخوردار است.
 برخی از این رودها به حوضه‌ی آبریز دز و برخی دیگر به حوضه‌ی آبریز کرخه می‌ریزند. این رودها در طول مسیر براثر ناهمواری‌های موجود منجر به پدید آمدن آبشارها شدند.
آبشار افرینه واقع در استان لرستان در 70 کیلومتری جنوب خرم‌آباد و در 45 کیلومتری شمال پل‌دختر در روستای افرینه در معمولان قرار دارد.
 این آبشار از پیوستن رود چشمک و افرینه در 38 کیلومتری جنوب خرم‌آباد و عبور از مسیرهای ناهموار و زمین‌ها کشاورزی پدید می‌آید. آب آبشار هم پس از طی کیلومترها به رودخانه کشکان می‌ریزد این رود یکی از سرشاخه‌های مهم رودخانه کرخه است و در نهایت به تالاب هور العظیم ختم می‌شود.
از خصوصیات این اثر طبیعی می‌توان به چهارفصل بودن آن اشاره کرد و این امر باعث تمایز آن در میان تمام آبشارهای استان زیبای لرستان است.
 از ویژگی‌های دیگر آن عریض و پر آب بودن هست. ارتفاع آن تا سطح رودخانه 12 متر و تا بستر رودخانه 20 متر است.
 از جلوه‌های بی‌نظیر آبشار نحوه‌ی ریزش آن هست که از میان شیارهای موجود در صخره ریزش می‌کند و صحنه‌ی خارق‌العاده‌ای را به وجود می‌آورد که مانند آن در آبشارهای دیگر نیست.
موقعیت قرارگیری آبشار به‌گونه‌ای است که در نزدیکی پل‌دختر و پل باستانی معمولان است که مورد استقبال فراوان مسافران قرارگرفته است و به همین خاطر از قطب‌های مهم توریستی به شمار می‌رود و گردشگران زیادی را از داخل و خارج جذب می‌کند.
 آبشار که در منطقه کوهستانی قرار دارد از آب‌وهوای معتدلی برخوردار است.
راه رسیدن به این اثر بی‌همتا از طریق جاده قدیمی خرم‌آباد به پل‌دختر امکان‌پذیر است که پس طی 70 کیلومتر و بعد از معمولان به مقصد می‌رسیم.
متأسفانه این جاذبه گردشگری به دلیل عدم توجهی، خالی از هرگونه امکانات رفاهی مانند رستوران و سرویس بهداشتی و نمازخانه است.
اگر قصد داریم لرستان را از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل کنیم، یکی از راه‌هایش توجه به این نعمات خدادادی است.


تصاویر یافته از این اعجاز پروردگار را در سومین روز از سال 1401 تماشا کنید:

دیدگاه‌ها  

#1 حبیب 1401-01-03 19:04
والامث اینکه هیچ آبشارتوی سایر استانها ندید یه سرچی توگوگل بکنید ندید بدید بازی درنیارید باای تیکه شره او
نقل قول کردن
#2 جودکی 1401-01-03 23:33
در شهرستان پلدختر است ولی خب پارکینگ و نورپردازی و امکانات ندارد و گردشگرها هم میان آشغال میریزن توش و میراث فرهنگی پلدخترم هیچ فعالیتی و تبلیغی نکرده است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا