یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دله‌دزدی برای افرادی که نمی‌خواهند گدایی کنند و هر روز با مردم روبه‌رو شوند، برای کسانی که توان تأمین خرج روزانه‌شان را ندارند و با فروختن یک درب منهول می‌توانند چند روزی گذران زندگی کنند ، برای معتادی که لَنگ مواد روزانه‌اش می‌ماند و برای خریدار ضایعاتی که ‌اشیا مسروقه را با پول بسیار اندکی صاحب می‌شود یک شغل محسوب می‌شود و روی آوردن به این کار، در لرستان بیکار، بسیار دردناک است.



وجود فقر و بیکاری در خانواده‌ها و فاصله زیاد خواسته‌ها و امکانات موجود در زندگی و آمال و آرزو‌های موجود، موجب ایجاد تنش در خانواده و سردرگمی و ناامیدی جوانان می‌شود پر کردن این فاصله و تلاش برای رسیدن به حداقل سطح آرزو‌ها، گاه زمینه‌ساز روی آوردن افراد به تخلفاتی از جمله اعتیاد، سرقت، تجاوز به عنف و... می‌شود.
دله‌دزدی و دست‌درازی به اموال دولتی از جمله جرائمی است که برای دولت هزینه‌های بی‌شماری را در پی دارد چرا که جایگزین کردن اموال مسروقه برای شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی و نگهداری از آن‌ها در برابر سرقت هزینه زیادی را در پی دارد. از طرفی دولت باید هزینه زیادی را برای دستگیری سارقان و اداره زندان‌ها و حمایت از خانواده‌هایشان کند در حالی که هیچ ضمانتی برای سالم شدن این افراد و ترک فعل‌شان بعد از آزادی از زندان وجود ندارد هم‌چنین ممکن است که دله‌دزدهایی که پایشان به زندان باز می‌شود مسیر‌های جدید بزهکاری را بیاموزند و به آغوش جامعه بازگردند.
به هر حال هزینه برای تربیت افراد سالم در جامعه‌ای سالم، بسیار با صرفه‌تر از هزینه برای اصلاح جامعه و تلاش برای جلوگیری از جرم‌های اجتماعی است.
از آنجا که لرستان در بالای جدول بیکاری، فقر و فلاکت قرار دارد گاهی وجود آمار‌های بالا در خصوص سرقت، دور از ذهن نیست، اما این که مردم سرزمینی که روزی به غیرت و غرورشان افتخار می‌کردند و در سرزمینی غنی و ثروتمند زندگی خوبی را تجربه می‌کردند چرا به این نقطه رسیدند جای تامل دارد.
البته مدیرعامل شرکت برق لرستان معتقد است که با وجود رقم بالای سرقت اموال عمومی در لرستان، باز هم استان ما در جایگاه مناسب‌تری نسبت به سایر استان‌های کشور قرار دارد.
ابراهیم خودنیا به  "یافته " می‌گوید: در حال حاضر لرستان در زمینه سرقت اموال عمومی شرکت برق در رتبه‌بندی‌های اعلام شده در سراسر کشور در قسمت پایانی جدول قرار دارد.
وی می‌افزاید: شرکت توزیع برق استان با تعویض سیم‌های برق و کاهش طول شبکه، نصب ترانس و افزایش روشنایی معابر و گشت‌های سیار تمام تلاششان را برای کاهش سرقت اموال این شرکت به کار برده است و این اقدامات بسیار نتیجه‌بخش بوده است.
 


سرقت میلیاردی از شرکت مخابرات
نبی الله شمسی فر سرپرست مخابرات منطقه لرستان به  " یافته" می‌گوید: در دو حوزه تلفن ثابت و همراه، اموال عمومی شرکت مخابرات مورد سرقت قرار می‌گیرند. او ادامه می‌دهد: در سال گذشته این شرکت بیش از دو میلیارد تومان در این باره متضرر شده است.
وی می‌افزاید: در سال گذشته در تمام شهر‌های استان با افزایش سرقت مواجه بودیم. او می‌گوید: علاوه بر سرقت باطری، فیدر، کابل برق، سیم‌های هوایی، درب حوضچه خسارت به کانکس‌های BTS نیز در سطح استان مشاهده می‌شود.
 
تلفن ثابت روستایی توجیه اقتصادی ندارد
شمسی فر ادامه می‌دهد: در برخی روستا‌های استان دیده می‌شود که به دفعات کابل‌های تلفن ثابت دزدیده می‌شود. او می‌افزاید: در حال حاضر با توجه به درآمد پایین شرکت مخابرات استان در زمینه تلفن‌های ثابت دیگر توجیه اقتصادی برای هزینه کردن این شرکت در روستا‌ها در این زمینه وجود ندارد.
او می‌گوید: برای جلوگیری از سرقت کابل‌های هوایی تلفن ثابت در روستا‌ها، کابل‌کشی به صورت زمینی انجام می‌شود و چنان چه در روستایی کابل‌ها مورد سرقت قرار گیرند فقط با همکاری افراد آن روستا‌ها و انجام حفاری‌های لازم توسط آن‌ها، کابل‌کشی زمینی انجام می‌شود و این شرکت در این باره هزینه‌ای نمی‌کند.
شمسی فر افزود: شرکت مخابرات با برقراری گشت‌های شبانه با کمک نیروی انتظامی، استفاده از کله پست‌های پلاستیکی به‌جای آلومینیوم، بالا بردن ارتفاع سیم‌کشی‌ها، تعویض درب فولادی حوضچه‌ها با کمپوزیت و بتن ریختن بر روی درب برخی از آن‌ها و... سعی کرده از سرقت اموال شرکت مخابرات جلوگیری کند.
 


غیر از ساعات اداری تعمیری صورت نمی‌گیرد
وی از مردم خواست چنان چه در غیر از ساعات اداری، کسانی را دیدند که به کابل‌های شرکت مخابرات دست‌درازی می‌کنند حتما مراتب را از طریق تلفن ۲۰۲۱ به این شرکت اطلاع دهند و حتما با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند.
مدیر عامل شرکت مخابرات لرستان از مردم خواست که حتما در این باره به کمک‌شان بیایند و بدانند که نیروی‌های شرکت مخابرات استان هم لباس فرم به تن دارند و هم کارت شناسایی به همراه دارند و فقط در ساعات اداری برای تعمیرات مراجعه می‌کنند.
 
جرائم بازدارنده نیست
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب لرستان در این باره به \" یافته\" می‌گوید: سالانه تعداد قابل توجهی درب منهول به سرقت می‌رود که این مسئله علاوه بر زیانی که به شرکت وارد می‌کند موجب احتمال سقوط کودکان و یا افراد دوچرخه سوار در آن‌ها می‌شود که این مسئله بسیار نگران‌کننده است. حمیدرضا کرموند می‌گوید: تنها راه مقابله با این مشکل تعویض درب‌های فولادی منهول‌ها با پلاستیک فشرده‌ای است که ارزش چندانی ندارند.
وی ادامه می‌دهد: در مناطق روستایی دیده می‌شود که با سرقت‌ترانش برق، آب شرب روستا تا چند روز قطع می‌شود و موجب می‌شود خدمات‌رسانی به‌درستی انجام نشود.
او معتقد است که چنان چه جرائم موجود بازدارنده بود باید تعداد سرقت‌ها کاهش می‌یافت.
کرموند افزود از مردم انتظار می‌رود در صورت مشاهده سرقت اموال این شرکت حتما مراتب را به ۱۲۲ گزارش دهند.
وقتی قوانین به‌اندازه کافی بازدارنده نیستند و برای ریشه‌کن کردن یک معضل به دستورالعمل‌های تکراری ونه چندان کاربردی اکتفا می‌شود وجود روند افزایشی برخی بزهکاری‌ها از جمله سرقت امری بسیار عادی به نظر می‌رسد.
علاوه بر مکفی نبودن قوانین بازدارنده از بین رفتن خود کنترلی وارزش‌های اخلاقی که مسیر زندگی را سامان می‌بخشد موجب بروز تخلفاتی می‌شود که نه تنها سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد بلکه خود فرد و خانواده‌اش را نیز به قهقرا می‌برد و همان خانواده را به یک مرکز تولید فرد بزهکار تبدیل می‌کند بنابراین چنان چه دولت به‌جای تمرکز بر دستگیری و اصلاح بزهکاران، شرایطی را که معلول بروز این جرائم هستند برطرف کند به طور حتم زندگی سالم‌تری در انتظار همه ما خواهد بود.
 
فاطمه دارابی- پایگاه خبری یافته



دیدگاه‌ها  

#1 امیر 1400-02-11 12:52
اکثرا معتاد هستن و قصد ترک اعتیاد هم ندارن حیف هوا که این عناصر نامطلوب حروم میکنن. الان یکی میاد میگه چون وضع مالی بدی دارن حق دارن دزدی کنن !!! اشکال نداره اونایی که طرفدار این دله دزدا هستن اگه راست میگن و شعار الکی نمیدن هر شب در خونه رو براشون باز بذارن تا این عزیزان دزد بیان خدمتشون برسن
نقل قول کردن
#2 رضا 1400-02-11 17:09
باسلام. باتوجه به خسارات زیادی که از این طریق به ادارات دولتی و خدمات رسان واردشده و می شود. بنظر یا باید ضایعاتی ها ساماندهی شوند و یااینکه بحث ضایعات کلا زیر نظر دولت باشد. تا این اجناس در بیرون ارزشی نداشته باشند. دستگاه‌های مختلف خدمات رسان در این خصوص خیلی دارن خسارت می بینن.
نقل قول کردن
#3 کارشناس سازمان صمت 1400-02-11 18:24
شک نکنید فقر نه تنها دزدی سر از همه جا در می آورد حالا درست است یک عده ای هم معتاد و مفلوک هستند اما فقر از درب بیاید تو ایمان از پنجره بیرون خواهد رفت خصوصا در این وضعیت بحرانی اقتصادی
نقل قول کردن
#4 علی 1400-02-11 19:17
بیکاری و تورم و فقر باعث افزایش سرقت ها از مردم و وسایل عمومی شده.
ده وسیله از وسایل ورزشی پارک انتهای خ پرچم در فاز یک کوی ارتش که دقیقا پشت شهرداری منطقه دو و کلانتری هست را سرقت کردند.
حتی پلاستیک های سرسره بچه ها را هم برده اند
البته شهرداری هم اصلا کاری ندارد.
نقل قول کردن
#5 شهروند 1400-02-11 20:53
ممنون بابت گزارش قشنگتون هرروزباید تنمون بلرزه یکبار بچه ها تواین چاله ها ی در دزدیده نیوفتن
نقل قول کردن
#6 کارمند مخابرات 1400-02-11 21:00
خدا ازسون نگذره بااین همه هزینه که روی دیت مخابرات میذارن ودست بردار نیستن
نقل قول کردن
#7 یاوری 1400-02-11 21:08
به قبرها رحم نمیکنن چه انتظاری دارید
نقل قول کردن
#8 موسوی 1400-02-11 21:10
تخم مرغ دزد شتر مرغ دزد می شود
نقل قول کردن
#9 زرین 1400-02-11 21:22
کسی نیست جلوی این دله دزدها رو
بگیره همینهاهستن‌ه توی کوچه خیابون گوشواره گردنبنداز گوش وگردن زن وبچه مردم می دزدن
نقل قول کردن
#10 سقایی 1400-02-11 21:26
دزد قدیم زحمت بسیار می‌کشید
‌سردرد داشت دزدی و بی‌دردسر نبود

‌دزدان قدیم در دلِ شب راه می‌زدند
‌در روشنایِ روز از آنها خبر نبود

‌دزدی شگون نداشت به وقتِ اذانِ صبح
‌دزدِ قدیم، سارقِ وقتِ سحر نبود

***
‌رویی نداشت دزد که حاضر شود به جمع
‌در خلق هیچ، از همه اینگونه سر نبود

‌میزد به چاک رویی اگر دیده بود گاه
‌یعنی به فکرِ خواستنِ آستر نبود
نقل قول کردن
#11 محمدحسین 1400-02-12 03:56
بیشترشون یادگرفتن میرن حفاضهای اطراف قبرستانهارومیدو زدند.آخه چرا مگه مامسئول نداریم
نقل قول کردن
#12 احمد 1400-02-14 02:00
از قدیم گفتن مال خودت رو محکم بگیر سگ همسایه ات رو دزد نکن.
آخه چه ربطی داره وقتی فلزات انقدر گرون شده و به راحتی در دسترس هستن انتظار داریم که کسی نیاد بدزده؟
این همه مخترع داریم خب یه چیزی اختراع کنن که قابل سرقت و بازیافت نباشد.
چه دلیل داره دور قبر نرده استیل میکشی عزیزم که دزد بیاد ببره؟
چه دلیلی داره قبر رو انقدر تجملاتی میسازی؟
همون تجملات رو گذاشتی بیابون انتظار داری کسی ندزده؟
نقل قول کردن
#13 شهروند 1400-02-27 13:34
یافته عزیزشما داد قبرستانهاو ملت زنده که میرن خضر رو برسونید...منحول مخابرات پیش کش...هوار از دست ارازل و اوباش و دزدان مرده خوردر قبرستان صالحین
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا