یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

استفاده دوباره از کالاهای قابل بازیافت و برگرداندن آن‌ها به چرخه تولید مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است. شهرداری خرم‌آباد سال‌هاست که اجرای این برنامه را در دستور کار دارد و اجرای آن اما و اگرهای بی‌شماری در پی داشته است به‌طوری‌که بعد از گذشت سال‌ها هنوز در حد یک طرح روی کاغذ باقی مانده است.
این روزها سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد با انعقاد قرارداد با پیمانکار قوی و باتجربه قصد دارد در قدم اول طرح تفکیک زباله از مبدأ و به دنبال آن ساخت کارخانه بازیافت در خرم‌آباد را اجرا کند؛ اما آن چه واضح و مبرهن است اجرای این طرح نیاز به همکاری مستمر مردم و هزینه دولت دارد چرا که تفکیک زباله از مبدا و جمع‌آوری این طلای کثیف ممکن است به مذاق کسانی که در این باره سود می‌برند خوش نیاید و با سنگ‌اندازی مانع انجام این کار شوند.
 




تا یک ماه آینده اجرا می‌شود
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد دراین‌باره به " یافته" می‌گوید: در حال حاضر روزانه 400 تن پسماند از سطح شهر جمع‌آوری می‌شود.
بابک محرر ادامه می‌دهد: دفع این حجم از زباله‌ها مخاطرات زیست‌محیطی زیادی به همراه دارد و لازم است برای تبدیل این تهدید بزرگ به فرصت، کاهش تولید زباله و استفاده مجدد از آن را در دستور کار قرار دهیم.
وی اظهار می‌کند: در همین راستا با پیمانکار واجد شرایط قرار منعقدشده است و تا یک ماه آینده، این طرح اجرایی می‌شود.
محرر می‌افزاید: طرف قرارداد یک پیمانکار قوی و باتجربه است. وی ادامه می‌دهد: با توجه به ظرفیت مناسب این پیمانکار، ما به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ بسیار امیدواریم.
 
ساماندهی زباله گردها
او می‌گوید: نکته مهم و اساسی در اجرای این طرح ساماندهی زباله گردهاست. این مقام مسئول می‌افزاید: یکی از بندهای این قرارداد، ساماندهی به معنی شناسایی و شناسنامه‌دار کردن این افراد و تأمین مسائل بهداشتی و ایمنی آن‌هاست.
محرر در خصوص وضعیت کاری این افراد اظهار می‌کند: ما امیدواریم که شرایط به صورتی پیش رود که پیمانکار بتواند شرایط مناسب ازجمله بیمه و حقوق مناسب را برای زباله گردها فراهم آورد.
 
مشارکت 40 تا 50 درصدی مردم
وی می‌گوید: قرار است مخازن بزرگ زباله در ایستگاه‌های مختلف در سطح شهر برای جمع‌آوری زباله‌های تفکیک شده در نظر گرفته شود و خودروهایی هم به جمع‌آوری این زباله‌ها اختصاص می‌یابد که در ساعات مشخصی در شبانه‌روز با یک آهنگ و یا آرم خاص در محله‌های مختلف حضور می‌یابند.
او ادامه می‌دهد: شهروندان محترم در قبال تحویل زباله‌های تفکیک‌شده می‌توانند کارت اعتباری، مواد شوینده و... دریافت کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد معتقد است که چنان چه زباله‌های تفکیک‌شده از درب منزل جمع شوند میزان مشارکت مردم 40 تا 50 درصد خواهد بود.
وی می‌افزاید: برای جمع‌آوری و تفکیک سایر زباله‌ها هم می‌توانیم از ظرفیت زباله گردها استفاده کنیم.
 
وجود سرمایه‌گذار برای ساخت کارخانه بازیافت
این مقام مسئول می‌گوید: در حال حاضر در مرکز استان کارخانه بازیافت وجود ندارد و این‌که زباله‌های جمع‌آوری شده در استان به فروش می‌رسد و یا به استان‌های دیگر صادر می‌شود بستگی به تصمیم پیمانکار دارد و ما دراین‌باره نمی‌توانیم اظهارنظری کنیم.
وی افزود: در حال حاضر چند سرمایه‌گذار از شهرهای مختلف کشور، حاضر به سرمایه‌گذاری در این باره در خرم‌آباد هستند.
او می‌گوید: طرح‌های ارائه‌شده توسط این افراد، در دست بررسی است.
محرر اظهار می‌کند: به سرمایه‌گذار زمین داده می‌شود و می‌تواند از امکانات موجود در سایت دفع زباله هم استفاده کند.
 


جمع‌آوری مراکز خریداری زباله‌های تفکیک‌شده
او می‌گوید: مراکز جمع‌آوری این زباله‌ها پلمپ می‌شوند و مطابق قانون با آن‌ها برخورد خواهد شد و تعیین محل استقرار افرادی که با مجوز به این کار مشغول هستند بر عهده سازمان صمت است.
وی می‌افزاید: پیمانکار برای ساماندهی زباله گردها و جلب همکاری‌شان ناچار است شرایط بهتری را از مراکز خریداری زباله‌های قابل بازیافت فراهم کند.
او اظهار می‌کند: در این صورت است که جمع‌آوری و محدود کردن فعالیت این مراکز ممکن می‌شود.
 
نیازمند همراهی مردمیم
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد معتقد است که فرهنگ‌سازی و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای همراه کردن مردم در این باره ضروری است.
او می‌گوید: از اصحاب مطبوعات برای همکاری در زمینه تفکیک زباله از مبدا کمک خواهیم گرفت و از فضای مجازی موجود در این باره هم بهره خواهیم جست و از مردم می‌خواهیم که ما را در این امر مهم یاری کنند.
 
 
لزوم جمع‌آوری منظم پسماندهای خانگی
رئیس گروه بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم استان هم در این خصوص توصیه‌های دارد.
 ستایش دریک‌اند در این خصوص می‌گوید: با توجه به جمع‌آوری نامنظم پسماندهای خانگی که سبب ایجاد مناظر نامناسب در سطح محیط می‌شود و از طرفی سبب آلودگی محیطی می‌گردد و انتقال عوامل بیماری‌زا را به دنبال خواهد داشت؛ لذا توجه به این موضوع در این شرایط بیماری کرونا، بیش از پیش دارای اهمیت خواهد بود.
رئیس گروه بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم استان در ادامه با بیان اینکه این موضوع می‌تواند باعث انتشار عوامل بیماری‌زا گردد؛ افزود: انتشار عوامل بیماری‌زا در گسترش بیماری‌های روده‌ای، انگلی و عفونی بسیار تأثیرگذار می‌باشد.
دریکوند در ادامه‌ی اظهار می‌دارد: موضوع دیگری که مورد شکایت عمومی قرار دارد؛ رهاسازی فاضلاب در سطح محیط و ایجاد ماندآب در برخی جداول و مناطق شهری است که مانداب ها به عنوان محلی برای رشد و نمو حشرات و جوندگان محسوب شده و سبب انتقال عوامل بیماری‌زا به ساکنین محل خواهد شد.
وی با اشاره به فصل بارندگی گفت: از شهروندان و کسبه درخواست مبکند از دفع زباله‌ها در جداول خودداری نمایند چراکه این موضوع سبب مسدود شدن جداول و ایجاد مانداب و در نهایت باعث ایجاد مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی می‌گردد.
 

اجرای طرح تفکیک و بازیافت زباله‌ها کاهش استفاده از منابع طبیعی برای تولید محصولات نو و به دنبال آن کاهش هزینه تولید، کاهش فضا برای دفن زباله‌ها و مخاطرات زیست‌محیطی و ... را به همراه دارد.
بنابراین کمک و همراهی ما برای تفکیک زباله از مبدأ و عزم راسخ سازمان‌های اجرایی در این باره ضروری است و انتظار می‌رود که دولت از هیچ تلاشی برای محقق شدن این طرح کوتاه نیاید و با بیمه کردن کارگرانی که در این عرصه مشغول به کار می‌شوند و با از دور خارج کردن مراکز غیرمجاز جمع‌آوری این زباله‌ها که به‌راحتی در سطح شهر مشغول به کارند و مناظر زشتی را در بعضی خیابان‌های شهر به وجود آورده‌اند و این طلای کثیف را مفت از کسانی که لنگ نان شب‌اند می‌خرند و با خارج کردن این سرمایه از استان زمینه فلاکت، فقر و بیکاری بیشتری را فراهم می‌کنند، به کمک پیمانکار منظور بیایند تا بعد از سال‌ها شاهد سامان گرفتن بخش عظیمی از سرمایه و نیروی انسانی موجود دراین باره باشیم.


فاطمه دارابی- پایگاه خبری یافته
 
 
 

ساماندهی زباله گردها ممکن می‌شود؟

توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 منصوری 1399-08-25 08:47
دولت هزینه کند-اما ما همکاری نکرده و نان زباله گردها را اجر نمی کنیم حتی با پخش زباله های مفید در سطح شهر - شما بهتر است به مسائل خودتان برسید و جلسه بگذارید- بیمه و حقوق مناسب برای زباله گردها .... برو عمو خدا پدر مادرت را بیامرزد -مثل اینکه تازه وارد جلسه شده اید
نقل قول کردن
#2 مهدی 1399-08-25 15:46
این طرح یکی ازاقدامات خوب شهرداری خرم آباده. امیدکه شاهد این دست از اقدامات باشیم.
نقل قول کردن
#3 امیر 1399-08-27 15:22
اگر اجرای بشه و موفق باید بگیم شهرداری یه کار خوب کرده. شهرداری میتونه سطل های مخصوص به سوپرمارکت بده تا مردم درب های آب معدنی و نوشابه درون سطل ها ریخته تادرب ها بطری ها دوریخته نشه و به چرخه تولید برگردن. خیلی از فروشگاه های تهران همچین سطل های در اختیارشان قرار داده شده .....
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا