یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دیدن نخاله‌های ساختمانی در جاه‌های مختلف شهر خرم‌آباد به حدی برایمان عادی شده که دیگر به چشممان نمی‌آید و بدمنظره شدن برخی خیابان‌ها و حتی میدان‌ها شهر و جاده‌های اطراف شهر را حق خود می‌دانیم و حالت بهتری را نمی‌توانیم برای آن تصور کنیم.
علاوه بر زشتی منظر دیدمان، این نخاله‌ها به مأمنی امن برای حشرات و حیوانات موذی تبدیل می‌شود و کسانی که در مجاورت این مکان‌ها زندگی می‌کنند از وجود موریانه، سالک، موش و ...در امان نیستند و ناچارند گردوغبارهای حاصل از وجود آن‌ها را تحمل کنند.



معاون خدمات شهری شهرداری خرم‌آباد با گلایه از رفتار برخی از همشهریانمان در این باره، به " یافته" می‌گوید: بیش از یک ماه است که این مسئولیت را بر عهده گرفته‌ام و در تمام‌روزهای گذشته به جمع‌آوری نخاله‌ها مشغول بوده‌ام. حمید علیرضایی می‌افزاید: هر روز برای جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی برنامه داریم و روزهای جمعه را هم به این مهم اختصاص داده‌ایم.
 او ادامه می‌دهد: تا زمانی که مردم با ما همکاری نکنند نمی‌توانیم وضعیت نخاله‌های ساختمانی را سروسامان دهیم.
 
ساخت‌وسازهای بدون مجوز
این مقام مسئول می‌گوید: یک سکو در قسمت دفع زباله‌های شهر را به نخاله‌های ساختمانی اختصاص داده‌ایم و در این زمینه هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.
وی اظهار می‌کند: بیشتر کسانی که نخاله‌های ساختمانی را در هر جا که دلش می‌خواهد رها می‌کنند افرادی هستند که بدون مجوز، به تعمیرات ساختمان می‌پردازند.
او ادامه می‌دهد: برای هرگونه ساخت‌وساز یا تعمیرات باید مجوز دریافت شود که هزینه دفع نخاله‌ها در آن جا دریافت می‌شود و سازمان پسماند شهرداری از طریق شرکت‌های طرف قراردادش نسبت به دفع آن‌ها وارد عمل می‌شود.
علیرضایی می‌گوید: به طور معمول در محله‌های قدیمی و حاشیه شهر و کسانی که قصد تعمیرات ساختمان دارند نخاله‌های ساختمانی را در حاشیه رودخانه‌ها، کنار جاده و حتی در میادین می‌ریزند و به هیچ عنوان در این باره احساس مسئولیت نمی‌کنند.
او می‌گوید: برخی از این افراد مشکلات مالی را دلیل این حرکت عنوان می‌کنند این در حالی است که لازم است افراد هزینه دفع نخاله‌های ساختمانی را جز هزینه‌های ساخت‌وسازشان در نظر بگیرند و بدانند که این کارشان خلاف قانون و وجدان انسانی است.
 



حضور غیرقانونی تراکتور در شهر
علیرضایی می‌گوید: 90 درصد حمل غیرقانونی نخاله‌های ساختمانی توسط تراکتورها صورت می‌گیرد این در حالی است که تردد تراکتور در شهر غیرقانونی است و وظیفه راهنمایی و رانندگی است که در این باره وارد عمل شود.
او اظهار می‌کند: شهرداری هیچ قدرتی در برخورد با این افراد ندارد و بدون کمک نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی نمی‌تواند جلوی افراد خاطی را بگیرد.
معاون خدمات شهری شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: چند روز پیش در خیابان مطهری با یک تراکتور حمل نخاله روبه‌رو شدیم که راننده آن به‌محض دیدن مأموران شهرداری، تراکتور را خاموش کرد و رفت به همین راحتی!
او اظهار می‌کند: به‌طور معمول رانندگان تراکتورها می‌دانند که خودروی‌شان به پارکینگ نمی‌رود بنابراین با پنچر کردن یا خاموش کردن و رها کردن آن در خیابان، خودشان را از دست مأموران نجات می‌دهند و در وقت مناسب سراغ تراکتورشان می‌روند و آن را جابه‌جا می‌کنند.
علیرضایی می‌گوید: چرا باید افرادی به‌راحتی و با تراکتور در شهر تردد کنند؟! چرا نیروی بازدارنده‌ای وجود ندارد؟!
 


کارخانه بازیافت پسماندی در کار نیست
سال‌ها قبل شهردار وقت اعلام کرد که قصد دارد با قرار دادن مخازن برای جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در قسمت‌هایی که ساخت‌وساز وجود دارد و حمل این نخاله‌ها توسط شهرداری و انتقال آن‌ها به کارخانه بازیافت نخاله‌های ساختمانی، دوباره از آن‌ها استفاده شود.
علیرضایی می‌گوید: فعلاً دراین‌باره هیچ تصمیمی گرفته نشده است این در حالی است که در بسیاری از شهرهای بزرگ ازجمله اصفهان سال‌هاست که این اقدام صورت می‌گیرد.
 


 پاک‌سازی بسیاری از مناطق شهر از نخاله
معاون خدمات شهری شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: در طول یک ماه گذشته که این مسئولیت را بر عهده گرفته‌ام نخاله‌های مناطق زیادی ازجمله ورودی مسکن مهر، آبشار طلایی، فلک الدین، پشت بازار، جهادگران، گلدشت غربی، میدان الغدیر و ماسور را از جمع‌آوری کرده‌ایم.
او می‌افزاید: شهرداری در خصوص جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی به تنگ آمده است. وی اظهار می‌کند: هنوز یک هفته از جمع‌آوری نخاله‌ها نگذشته که دوباره همین مناطق پر از نخاله می‌شود.
علیرضایی می‌گوید: به‌ناچار برای حل این مشکل دست به امان دفاتر تسهیل گری شده در مناطق حاشیه‌ای شهر شده‌ایم.
او معتقد است که باید علاوه بر فرهنگ‌سازی، ورود نیروی انتظامی در این باره ضروری است.
 


 فصل بارندگی و خطر سیلاب
 علی جودکی کارشناس محیط زیست با اشاره به اهمیت ساماندهی دفع نخاله‌های ساختمانی به «یافته» می‌گوید: با نزدیک شدن فصل بارندگی و وجود نخاله‌های ساختمانی در حاشیه رودخانه‌ها، احتمال مسدود شدن مسیر رودخانه توسط نخاله‌ها و به راه افتادن سیلاب وجود دارد.
وی می‌افزاید: علاوه بر این آهک موجود در مصالح ساختمانی وقتی وارد خاک می‌شود موجب می‌شود حاصل خیزی خاک زمین‌های کشاورزی از بین رود و محیط‌زیست آسیب فراوانی در این باره ببیند.
وی اظهار می‌کند: باید برنامه مدونی برای پاک‌سازی حریم رودخانه‌ها توسط سازمان امور آب وجود داشته باشد و دفع نخاله‌های ساختمانی در مکان‌های تائید شده توسط کارشناسان محیط‌زیست صورت گیرد تا به منابع آب زیرزمینی و زمین‌های کشاورزی آسیبی وارد نشود و خطر سیلاب روستاها و به‌تبع آن حریم رودخانه در داخل شهر را تهدید نکند.
 
ریختن نخاله ساختمانی در سطح شهر بر خلاف قوانین و مقررات است. از شهروندان متعهد و مسئولیت‌پذیر انتظار می‌رود علاوه بر اینکه خود اقدام به ریختن نخاله به صورت غیرمجاز در سطح شهر نمی‌کنند، در مقابل مشاهده تخلفات سایر همشهریان خود در این زمینه نیز حساس باشند و در صورت مشاهده چنین مواردی با سامانه ۱۳۷ شهرداری تماس گرفته و تخلف را گزارش دهند.
شهرداری هم نباید نسبت به این مورد بی‌تفاوت باشد. گاهی ماه‌ها از رها شدن این نخاله‌ها در سطح شهر می‌گذرد و شهروندان هر روز شاهد این صحنه‌های زشت هستند؛ اما ...
بی‌شک آموزش همگانی و معرفی مکانی برای تخلیه نخاله ساختمانی، می‌تواند از آثار مخرب تخلیه نخاله بر زندگی شهروندان جلوگیری کند.
 
 
فاطمه دارابی- پایگاه خبری یافته



دیدگاه‌ها  

#1 علیرضا 1399-07-14 09:33
در این زمینه نیاز بیشتری به فرهنگ سازی داریم و همچنین ایجاد و معرفی مکانهای مشخصی برای شهروندان در چهار گوشه شهر و همچنین نظارت و حمایت دستگاه های اجرایی و حتی انتظامی
نقل قول کردن
#2 علی 1399-07-14 10:05
باسلام تشکر از یافته خواهشمند وضعیت نخاله های مسیر مسکن مهر کمالوند که هر روز هم بیشتر می شود رو به اطلاع مسئولین شهرداری جهت نظارت شبانه روزی برسانید واقعا علاوه بر نمای زشت باعت سیلاب در این منطقه شده است
نقل قول کردن
#3 سروش 1399-07-14 12:31
فقط نخاله های ساختمانی تهدید ی برا شهر نیستند سد معبرها وچرخ دستی هاکه سبزه میدان وچهارراه بانک میدان شهدا وشقایق وووووووووووور.. ...راسطح شهررااشغال کرده اند تهدید ی برای شهر هست آبنماهای شهدا میدان امام با آن همه لجن وبلااستفاده تهدیدی برای شهر هست آشغال های جوی آبهاتهدیدی برای شهرزیبا ی خرم آباد است
نقل قول کردن
#4 محسن 1399-07-14 12:58
یکمم از جاده سرابیاس به روستاهای بالایی بنویسید که 20 سال میخان بسازنش ولی هیچ و شده پایتخت زباله ایی کشور
نقل قول کردن
#5 جودکی 1399-07-14 13:48
سلام خدمت همه همکاران و مسولین محترم شهرستان خرم آباد آقای شریفی مقدم شهردار محترم زحمت کشیده و دستور دادن نخاله‌های منطقه مسکن مهر فاز دوم فرهنگیان کمالوند را پاکسازی کنند تا فاز یک انجام شده و فقط فاز دوم فرهنگیان کمالوند مونده تشکر از شهردار محترم و زحمتکش آقای شریفی مقدم شهردار محترم شهرستان خرم آباد
نقل قول کردن
#6 احمد 1399-07-14 19:49
با سلام و تشکر از مطالب خوب و تذکر به جا متاسفانه هر روز که از مسیر مسکن مهر شهر خرم آباد به سمت درب شمالی دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه لرستان می گذرم بر مقدار نخاله های ساختمانی افزوده می شود و علی رغم درختکاری کنار این جاده نهال های درختان در زیر نخاله های ساختمانی مدفون شده اند اما هیچ کس مانع این کار نمی شود و به نظر می رسد شبانه این کار صورت می گیرد
نقل قول کردن
#7 امین 1399-07-15 17:12
سلام ، به داد مسکن مهر کمالوند برسید پر شده نخاله های ساختمانی تو را به خدا رسیدگی کنید چیزی نماند جاد مسدود بشه
نقل قول کردن
#8 علی 1399-07-15 18:18
باید تراکتور ها پلاک شن و سامانه گذارشات مردمی ایجاد شه مردم بتونند گرارش بدن
نقل قول کردن
#9 علی 1399-07-15 18:21
محل استقرار این ماشینا در چهار طرف شهر مشخصه باید از او تدابیری اندیشه بشه توسط شهرداری و انتظامی با کمک مردم
نقل قول کردن
#10 چگنی 1399-07-22 08:00
تراکتورها فاقد پلاک هستند و نخاله هارو در جاده مسکن مهر و کمالوند و ورودی خرم‌آباد پخش میکنند و شما رو نابود کردند هیچ انصاف ندارند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا