یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

قدمت 63 هزارساله غار در خرم‌آباد حکایت از تاریخی بس غنی و شگرف در این منطقه دارد که این مسئله می‌تواند سرآغاز تحولی عظیم در دره باستانی خرم‌آباد باشد.
غار های خرم آباد لرستان غار کلدر، در 5 کیلومتری شمال شهر خرم‌آباد در دهستان رباط نمکی، روستای قلعه سنگی قرار دارد و از معدود سایت‌های جهانی است که شواهد انسان مدرن در آن یافت شده است و قدیمی‌ترین زیستگاه زندگی بشر هوشمند در کشور و جنوب غربی آسیا به شمار می‌رود که در 28 اسفند سال 1385 با شماره 18796 به‌عنوان یک اثر ملی ایران ثبت جهانی شده است.
این غار زیست‌گاه انسان‌های هوشمندی بوده که سال‌ها در غارهای لرستان در دامنه زاگرس زندگی کرده‌اند و پایه‌گذار زندگی انسان متمدن در غرب آسیا بوده‌اند و این تمدن توسط آن‌ها، به قاره اروپا ورود پیدا کرده است به طوری که در قدیمی‌ترین سایت‌های تاریخی در کشورهای اروپایی، قدمت زیست انسان هوشمند در این کشورها هنوز از 50 هزار سال تجاوز نکرده است این در حالی است که در آخرین کاووش های گروه باستان‌شناسی غار کلدر در خرم‌آباد این رقم از 54400 سال به 63 هزار سال رسیده است که با توجه به نیمه‌کاره بودن مطالعه لایه‌های تاریخ‌نگاری در غار کلدر و با ادامه مطالعات و کاوش‌ها، این رقم افزایش خواهد یافت.
 


بی‌توجهی میراث فرهنگی به تاریخ لرستان
برخی از خبرگزاری‌های معتبر دنیا و ایران، خبر کشف قدمت 63 هزارساله غار کلدر در لرستان در روزهای اخیر را در صدر اخبار خود قرار دادند و به طور مفصل به آن پرداختند.
 پژوهشکده باستانی کشور هم ضمن تائید این ادعا، این خبر را منتشر کرد این در حالی است که سکوت خبری و معنی‌دار میراث فرهنگی در این باره، خستگی را به جان باستان شناسان غار کلدر به جای گذاشت.
مدیر گروه باستان‌شناسی غار کلدر در این باره به «یافته» می‌گوید: درحالی‌که تمام منابع و اسناد قانونی خبر از جابه‌جایی 9 هزارساله قدمت زندگی انسان هوشمند در غار کلدر می‌دهد، گویا سازمان میراث فرهنگی لرستان، این واقعه مهم را انکار و در همین راستا هم هیچ خبری منتشر نکرده است.
بهروز بازگیر ادامه می‌دهد: بعد از یک دهه کاوش در غارهای خرم‌آباد خوشبختانه توانستیم ثابت کنیم که قدمت حضور انسان هوشمند در غار کلدر 63 هزار سال است.
او اظهار می‌کند: پژوهشکده باستان‌شناسی کشور نتیجه تحقیقات باستان‌شناسی غار کلدر را تائید کرده است و قدمت این غار در کل دنیا از بحث‌های داغ محافل علمی باستان‌شناسی است.
وی معتقد است که میراث فرهنگی به تاریخ لرستان بسیار بی‌توجه است و با برخورد سلیقه‌ای با برخی افراد، اصل موضوع که حراست و حمایت از میراث این سرزمین کهن است را به باد فراموشی سپرده است.
بازگیر می‌گوید: چون میراث فرهنگی لرستان به‌ندرت از کارشناسان حاذق و مرتبط در امور مختلف میراث این سرزمین استفاده می‌کند نمی‌توان انتظاری بیش از این داشت.
 


میراث فرهنگی لرستان به تعهداتش پای بند نیست!
بازگیر می‌گوید: این سازمان به متن قراردادمان با میراث فرهنگی لرستان چند پیوست، بدون اطلاع ما اضافه کرده است که بر طبق آن، تعهداتی برای ما ایجادشده در حالی که ما از آن‌ها کاملاً بی‌اطلاع بوده‌ایم.
این پژوهشگر خرم‌آبادی می‌افزاید: هزینه فصل دوم کاوش غار کلدر توسط دانشگاه لیژ بلژیک پرداخت شد. در دنیا برای تاریخ زندگی بشریت احترام زیادی قائل‌اند و در لرستان با برخورد سلیقه‌ای با اتفاقاتی از این دست، فقط زمینه فرصت سوزی بیش از پیش را فراهم می‌کنند.
 




کاوش‌ها ادامه دارد
بازگیر می‌گوید: باوجود عدم‌حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان از این طرح، کاوش‌ها هم چنان ادامه دارد و با وجود سنگ‌اندازی‌های موجود، ما این کار را در سطح بین‌المللی پیش خواهیم برد.
او می‌گوید: نتایج اخیر این کاوش‌ها در عمق 163 سانتی‌متر لایه پارینه‌سنگی میانه غار کلدر به دست آمده است و از آن جایی که عمق نهایی نهشته‌های فرهنگی این لایه بین 200 تا 220 سانتی‌متر متغیر است دستیابی به قدمت نهایی پارینه‌سنگی میانه این محوطه نیازمند کاوش‌های جدید و کشف نمونه‌های حرارتی دیده‌شده در عمق‌های پایین‌تر است.
بازگیر می‌گوید: غارهای لرستان سال‌هاست که موردتوجه باستان شناسان دنیا قرار دارد و 60 سال است که توسط کارشناسان حاذق در حال مطالعه و بررسی هستند و این مطالعات تا سال‌ها بعد هم به طول می‌انجامد.
 


غار کلدر یک فرصت است
این پژوهشگر لرستانی معتقد است که غار کلدر یک فرصت مناسب برای جذب گردشگر به لرستان و جذب اعتبارات از سازمان یونسکو برای گسترش این سایت تاریخی است.
وی ادامه می‌دهد: در صورتی که بتوانیم در محوطه غار کلدر، یک سایت موزه و موزه پیش از تاریخ احداث کنیم و زیرساخت‌های لازم را در این مکان فراهم آوریم می‌توانیم به توجه سازمان یونسکو به این اثر جهانی امیدوار باشیم و از این اعتبار برای توسعه این سایت و معرفی و جذب گردشگران استفاده کنیم.
بازگیر می‌گوید: آنچه مشهود است بسیاری از شهرهای بزرگ و تاریخی دنیا و ایران برای بهتر دیده شدن، از کوچک‌ترین ظرفیت‌ها برای مطرح‌شدن شهرشان استفاده کرده و می‌کنند این در حالی است که میراث فرهنگی لرستان که متولی این امر است با نادیده گرفتن ظرفیت‌های موجود در این دره تاریخی، زمینه را برای فراموشی بیش‌ازپیش ظرفیت‌های لرستان فراهم می‌آورد.
 
 


پروژه و گزارش غار کلدر در دست بررسی است
اما معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این خصوص نظر دیگری دارد.
زهرا بهاروند در گفتگو با خبرنگار "یافته" می‌گوید: با توجه به این که پروژه و گزارش سرپرست هیئت غار کلدر در دست بررسی است و هنوز نتایج اداری و پژوهشی و آزمایشگاهی از یافته‌های باستان‌شناسی به اتمام نرسیده است، لذا هرگونه انتشار به‌ویژه علمی و پژوهشی ممکن است به نتیجه‌گیری غلط و اشتباه منجر شود که اگر خود مبنای مطالعات برخی پژوهشگران حوزه پارینه‌سنگی این منطقه و ایران گردد در صورت هرگونه تغییر آتی در گزارش نهایی، آسیب‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت.
زهرا بهاروند ادامه می‌دهد: بدیهی است پس از تائید رسمی و اداری نتایج نهایی آزمایشات مربوطه قطعاً نتایج به‌دست‌آمده منتشر خواهد شد.
وی اظهار می‌کند: این اداره کل بر حسب وظیفه ذاتی خود نسبت به حفاظت از آثار فرهنگی و تاریخی از جمله کلدر مشغول است و در شرایط بهتر نسبت به توسعه مطالعات این حوزه در دوره پارینه‌سنگی اقدام خواهد نمود.
بهاروند می‌گوید: از آن جایی که نه‌تنها غار کلدر بلکه ده‌ها غار حوزه دره خرم‌آباد و دشت جنوب شهر کرگاه دارای عصر سنگ می‌باشند از این رو در شرایط و بازه زمانی بهتر، این اداره کل نسبت به برنامه‌ریزی و اقدامات لازم در خصوص این مهم اقدام خواهد نمود.
او تأکید می‌کند: ثبت جهانی دره خرم‌آباد با محوریت قلعه فلک‌الافلاک، غارها، پناهگاه‌های سنگی از سال 2007 در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد.
 
بی‌شک برخورد سلیقه‌ای با متولیان فرهنگ و پژوهش در لرستان نه‌تنها به عقب ماندن لرستان در زمینه اقتصاد، فرهنگ و تاریخ و... کمک می‌کند بلکه خیانت به جامعه انسانی است و آیندگان به‌طور حتم از این‌همه ساده‌انگاری و نادیده انگاشتن استعدادهای این سرزمین کهن از ما گلایه خواهند کرد و این‌همه کوتاهی ما را نخواهند بخشید. لذا از مسئولان مربوطه انتظار می‌رود تمام تلاش خود را صرف به ثمر نشستن استعدادهای بالقوه موجود در این دره تاریخی کنند و با فراهم آوردن شرایط مناسب، زمینه رشد لرستان را در تمام زمینه‌ها فراهم آوردند.
 

دیدگاه‌ها  

#1 Armin 1399-04-07 21:47
آقای قاسمی الان باز یه چیزی میگم مجبور میشی سانسور کنی :-?
چه فایده؟ چه سود؟
آیا با این تیم کهگیلویه ای استانداری امیدی به کسب درآمد از این مکان خارق العاده هست؟ کسانی که قول آزادسازی قلعه رو عملی نکردن،کسانی که پیگیر اتمام پروژه ی یک بوستان نیستن! بنده از این مدیران کنونی کاملا مایوس هستم :oops: یه زمانی دهمرده هر شب تا بام می‌رفت پیگیر پروژه میشد اما الان چی؟؟؟؟
چرا بنده به عنوان یک شهروند حق انتقاد منصفانه از استاندار ندارم؟ چرا هر بار نظر و انتقاد من از استاندار حذف میشه؟ آیا ایشان خدا هستن که انتقاد ما کفر و ارتداد محسوب میشه؟ آقا بیاید یه نظرسنجی در کانال های تلگرامی و اینستاگرامی لرستان بذارید ببینیم آقای خادمی چند نفر از عملکرد فوق العادش راضی هستن،چند بار آقای خادمی گفت پارسیلون منطقه ویژه اقتصادی میشه؟ چند بار قول داد قلعه فلک‌الافلاک آزادسازی میشه و نشد؟ فراموش نکنید فرزندان شما هم در آینده مثل امثال بنده از این شرایط بیکاری و فقر خرم آباد متضرر میشن
نقل قول کردن
#2 شهروند 1399-04-07 21:59
خانم دارابی یه دنیا ممنون
آقای قاسمی یه دنیا ممنون
باید حقایق گفته بشن
از بد روزگار برخی کسانی تو میراث فرهنگی استخدام شدن که کمترین تخصصی در این باب ندارند
وقتی کار دست غیرمتخصص بیفته بایدم این هدیه کم نظیر خدا اینگونه در سکوت خبری بماند
کافی بود این غار در استان دیگر یا همین بروجرد کنار خودمون بود باور بفرمائید قالیباف رئیس مجلس رو میبردن به دیدنش
اما نمایندگان خرم آباد انگار نه انگار
آقای نماینده ای که میگی خرم آباد وضع خوبی نداره
قلعه رو آزاد کن ، غار کلدر و سایر آثار باستانی خرم آباد رو بده به دست کارشناس تا صنعت توریسم فعال بشه
خود به خود وضع خرم آباد خوب میشه
فلان جوی آب رو باز کردن و اونو تیتر کردن یا فلان جلسه هم اندیشی نمایندگان خوبه اما کار شاقی نیست
تا دیر نشده قلعه رو آزاد کنید و سایر آثار از جمله غار کلدر رو دریابید
نقل قول کردن
#3 شهروند خرم آباد 1399-04-08 01:14
با سپاس از اطلاع رسانی و خبر
بنده متن خبر را با دقت خواندم به نظرم تمامی انتقادات سرپرست کاوش غار کلدر بجا و منطقی و بسیار واضح است. ولی معاون میراث فرهنگی هیچ حرفی برای گفتن نداشت و صرفا با طفره رفتن، به دنبال انحراف اذهان عمومی است. جالب اینجاست که شما غار کلدر و دستاوردهای برجسته اش را نادیده می گیرید و دم از دیگر غارها و پتانسیل های استان می زنید! حکایت است که کسی که در خواب باشد میشود بیدار کرد امان از آنکه خودش را به خواب زده باشد.
نقل قول کردن
#4 شهروند خرم آباد 1399-04-08 01:19
متاسفانه صحبت های معاون میراث خود
گواه بی خبری و بی تخصصی آنهاست.
نقل قول کردن
#5 حمید ت 1399-04-08 04:04
به نقل از Armin:
آقای قاسمی الان باز یه چیزی میگم مجبور میشی سانسور کنی :-?
چه فایده؟ چه سود؟
آیا با این تیم کهگیلویه ای استانداری امیدی به کسب درآمد از این مکان خارق العاده هست؟ کسانی که قول آزادسازی قلعه رو عملی نکردن،کسانی که پیگیر اتمام پروژه ی یک بوستان نیستن! بنده از این مدیران کنونی کاملا مایوس هستم :oops: یه زمانی دهمرده هر شب تا بام می‌رفت پیگیر پروژه میشد اما الان چی؟؟؟؟
چرا بنده به عنوان یک شهروند حق انتقاد منصفانه از استاندار ندارم؟ چرا هر بار نظر و انتقاد من از استاندار حذف میشه؟ آیا ایشان خدا هستن که انتقاد ما کفر و ارتداد محسوب میشه؟ آقا بیاید یه نظرسنجی در کانال های تلگرامی و اینستاگرامی لرستان بذارید ببینیم آقای خادمی چند نفر از عملکرد فوق العادش راضی هستن،چند بار آقای خادمی گفت پارسیلون منطقه ویژه اقتصادی میشه؟ چند بار قول داد قلعه فلک‌الافلاک آزادسازی میشه و نشد؟ فراموش نکنید فرزندان شما هم در آینده مثل امثال بنده از این شرایط بیکاری و فقر خرم آباد متضرر میشن

قربان کلامت
نقل قول کردن
#6 اکبر-ظ 1399-04-08 07:14
اقای بازگیر اگر پستهای کلیدی استانداری و میراث فرهنگی در اختیار افراد بومی خود خرم اباد یا لااقل کسانیکه تاریخ لرستان برایشان مهم است باشد اونوقت این دست مشکلات که شما فرمودید حل خواهد شد.
نقل قول کردن
#7 منصوری 1399-04-08 08:38
اگر نمایندگان مردم به موضوع ورود نکنند مردم انان را در ذهن خود پاک و به ....دیگر امیدی به انان نخواند داشت و باز هم تکرار مکررات و عقب گرد و بدبختی و فلاکت
نقل قول کردن
#8 همشهری 1399-04-09 01:48
با سلام و احترام


آقای دکتر بازگیر ناراحت نباش ،جای شما و امثال شما در میراث فرهنگی لرستان نیست ،چراکه جای شما رو گرفتن.
نقل قول کردن
#9 خرم آبادی 1399-04-09 01:54
به نقل از شهروند:
خانم دارابی یه دنیا ممنون
آقای قاسمی یه دنیا ممنون
باید حقایق گفته بشن
از بد روزگار برخی کسانی تو میراث فرهنگی استخدام شدن که کمترین تخصصی در این باب ندارند
وقتی کار دست غیرمتخصص بیفته بایدم این هدیه کم نظیر خدا اینگونه در سکوت خبری بماند
کافی بود این غار در استان دیگر یا همین بروجرد کنار خودمون بود باور بفرمائید قالیباف رئیس مجلس رو میبردن به دیدنش
اما نمایندگان خرم آباد انگار نه انگار
آقای نماینده ای که میگی خرم آباد وضع خوبی نداره
قلعه رو آزاد کن ، غار کلدر و سایر آثار باستانی خرم آباد رو بده به دست کارشناس تا صنعت توریسم فعال بشه
خود به خود وضع خرم آباد خوب میشه
فلان جوی آب رو باز کردن و اونو تیتر کردن یا فلان جلسه هم اندیشی نمایندگان خوبه اما کار شاقی نیست
تا دیر نشده قلعه رو آزاد کنید و سایر آثار از جمله غار کلدر رو دریابید

می باید مدیران غیر بومی ناکار بلد از استانمان به دیارشان برگردند. آیا در دیارشان مسولیتهای خطیر اینجا رو بهشون میدن؟
نقل قول کردن
#10 فرزاد 1399-04-09 08:20
بنده بارها وبارها این انتقاد رو از آقای استاندار و تیمش مطرح کردم

چرا غار کلدر رو به جهان معرفی نمی کنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
باور بفرمائید خود شخص بنده هر زمان که مهمانی از خارج استان داشتیم بردم اونجا رو دیده ، تازه این سوای تبلیغاتی هست که توی فضاز مجازی بنده برای این غار کردم......
امیدواریم روزی تابلوی ورودی خرم آباد به این مضمون دربیاد که به نخستین سکونت گاه بشر خوش آمدید...
نقل قول کردن
#11 شاپورخواست 1399-04-09 08:27
جواب.۱ خرم آباد و لرستان پایتخت سرزمینی ایران است.
۲-آزادی بیان باید وجود داشته باشد هیچ کس مقدس نیست.
نقل قول کردن
#12 رضا-س 1399-04-09 13:34
میراث فرهنگی باید برنامه ای مدون برای جذب گردشگر از کل دنیا و برجسته نمودن غار کلدر و آثار باستانی خرم آباد ارائه و آنرا عملیاتی نماید.
نقل قول کردن
#13 دیناروند 1399-04-24 19:17
وقتی افراد غیربومی که رشته تحصیلشان ربطی به باستان شناسی ندارد را در میراث فرهنگی استخدام میکنند بایدم از همه چیز بی خبر باشند
نقل قول کردن
#14 شهروند 1399-05-29 15:03
وقتی ریس یک اداره از اقوام درجه یک استاندار اون استان باشه ، بیش از این نمیشه انتظار داشت از حال و روز اون اداره
نقل قول کردن
#15 دانشجو 1402-06-13 08:01
متاسفانه حتی دانشگاه لرستان ، دانشکده تاریخ و باستان شناسی ندارد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا