یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

تپه شهدای خرم‌آباد از سال‌ها قبل پوششی سبز و یکدست داشت و انبوه درختان کاج بر فراز آن، زیبایی خاصی به شهر بخشیده بود اما این زیبایی، چند سالی است که رونق همیشه را ندارد.
 تغییر رنگ سوزن تعداد زیادی از این درختان همیشه‌سبز این منطقه و قهوه‌ای شدنشان، خبر از پیچیدن دردی در کالبد ریه‌های زمین در این منطقه می‌دهد و چنان چه هر چه زودتر برای حل این مشکل چاره‌اندیشی نشود ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور درختان تپه شهدا به‌طور کامل از بین روند.

 
علت تغییر رنگ درخت کاج
رضا دریکوند مهندس کشاورزی است وی در این باره به خبرنگار «یافته» می‌گوید: علت تغییر رنگ درختان کاج می‌تواند ناشی از آبیاری بیش‌ازحد و یا کم‌آبی باشد اما آنچه بیش از هر مسئله دیگر می‌تواند دلیل قهوه‌ای شدن این درختان شود بیماری‌های قارچی است.
دریکوند می‌افزاید: سوزن‌های این درختان در آخر تابستان و شروع فصل پاییز از قسمت انتهای درخت و قسمتی که به ساقه نزدیک‌تر است زرد می‌شوند و می‌ریزند تا به‌جای آن‌ها برگ تازه سبز شود و این روند چندین ماه به طول می‌انجامد.
 او اظهار می‌کند: البته این روند چنان به‌کندی اتفاق می‌افتد و بلافاصله به‌جای برگ‌های قدیمی برگ جدید می‌روید که شما هیچ‌گاه درخت را خالی از سوزن‌هایش نمی‌بینید و حتی متوجه این تغییرات نمی‌شوید بنابراین این تغییر رنگ درختان کاج این منطقه، برای ریزش طبیعی سوزن‌هایش نیست و به‌طور حتم درختان این منطقه دچار مشکل هستند.
این کارشناس معتقد است که چنانچه این روند ادامه پیدا کند در آینده‌ای نه‌چندان دور تمام درختان این منطقه از بین خواهند رفت.
 
قطع درختان تپه شهدا به بهانه ساخت‌وساز
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری خرم‌آباد دراین‌باره به «یافته» می‌گوید: در سال 90 برای ساختمان‌سازی‌های موجود در این منطقه، بیش از ده درخت بریده شد. رسول جلالوند می‌افزاید: این اتفاق در دوران مدیریت بنده نبود.
 او ادامه می‌دهد: در محدوده‌ی فضای سبز تپه شهدا امکان جابه‌جایی درختان وجود ندارد چرا که خاک این منطقه سنگی است. این مقام مسئول می‌گوید: فقط درختانی که در خاک رس قرار دارند را می‌توان توسط دستگاه جابه‌جا کرد، این در حالی است که برخی مسئولان وقت، در هنگام آغاز ساخت‌وساز در این منطقه، اطمینان داده بودند که هیچ کدام از درختان قطع نخواهند شد و در صورت ضرورت، فقط تعدادی از درختان جابه‌جا خواهند شد.
 در حال حاضر آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و روشنایی این منطقه تأمین شده است و ساخت و سازهایی هم از سال ها پیش طبق مصوبات دولت در این منطقه آغاز شده و کسی هم تا به حال شاهد جابه‌جایی حتی یک درخت از این منطقه نبوده است.
جلالوند اظهار می‌کند: در سال‌های گذشته که زیرگذر بهارستان در حال ساخت بود چندین درخت موجود در این منطقه را جابه‌جا کردیم. وی می‌گوید: از آن جا که در لرستان دستگاه مخصوص جابه‌جایی درختان وجود ندارد ناچار شدیم این دستگاه را از شهرداری شهرستان البرز امانت بگیریم. او می‌افزاید: این درختان را به پارک شاپوری منتقل کردیم و در حال حاضر مشکلی ندارند و هم چنان پابرجا هستند.
 



مشکل درختان تپه شهدا، کم‌آبی و آتش‌سوزی است
رسول جلالوند مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداري خرم‌آبادمدیر عامل پارک‌ها و فضای سبز شهرداری خرم‌آباد در خصوص وضعیت درختان این منطقه می‌گوید: تعداد زیادی از درختان تپه شهدا به علت کم‌آبی و آتش‌سوزی‌های سالانه فصل تابستان در حال خشک شدن هستند و تغییر رنگ و قهوه‌ای شدنشان هم به همین علت است.
وی می‌گوید: لازم است قبل از گرم شدن هوا، علف‌های هرز این منطقه از بین روند زیرا وجود همین گیاهان موجب بروز آتش‌سوزی در تابستان می‌شود.
او ادامه می‌دهد: همیشه بی‌احتیاطی مردم دلیل آتش‌سوزی نیست گاه وجود یک تکه شیشه روی این علف‌های هرز و تابش نور خورشید بر آن باعث آتش‌سوزی می‌شود.
او معتقد است که این درختان از سیستم آبیاری مناسبی برخوردار نیستند و همین مسئله هم بر مشکلات منطقه افزوده است.
 



حال درختان محدوده صداوسیما خوب نیست
وی در خصوص درختانی در محدوده صداوسیمای لرستان قرار دارند می‌گوید: این درختان در محدوده سازمان صدا و سیما قرار دارند و مسئولیت نگهداری‌شان با این سازمان است. او اظهار می‌کند: متأسفانه بیشترین آسیب درختان کاج تپه شهدا مربوط به درختان موجود در منطقه محصور شده توسط صداوسیما است. این مقام مسئول می‌افزاید: شایعاتی مبنی بر خشک‌کردن عمدی درختان این منطقه توسط صداوسیما برای ساختمان‌سازی وجود داشت. وی می‌گوید: به‌منظور جلوگیری از این اتفاق در سال‌های قبل، شکایت این سازمان را کردیم اما نتوانستیم این مسئله را ثابت کنیم و در حال حاضر تنها کاری که برای درختان محدوده صداوسیما می‌توان کرد تذکر به این سازمان برای هرس آبیاری مناسب و از بین بردن علف‌های هرز این منطقه است و درصورتی‌که این درختان از بین روند این سازمان باید پاسخگو باشد.
 


جلوگیری از خشک شدن درختان
جلالوند در باره حل مشکلات درختان کاج تپه شهدا می‌گوید: برای جلوگیری از این درختان برنامه هرسشان را در دستور کار داریم زیرا هرس به آن‌ها شوک وارد می‌کند و می‌تواند سبب احیایشان شود. او ادامه می‌دهد: هم‌چنین درختانی که جوانه‌های انتهای شاخه‌شان وجود داشته باشد با هرس و آبیاری مناسب و مداوم دوباره جان می‌گیرند. او تأکید می‌کند: بررسی وضعیت درختان این منطقه در دستور کار قرار دارد.
 وی می‌افزاید: در حال حاضر برنامه درختکاری در تپه شهدا، ایجاد آبشار و آب‌نما در قسمتی از تپه که رو به سمت دریاچه کیوست در دست اجرا است و شهردار خرم‌آباد تأکید ویژه‌بر به انجام رساندن این پروژه را دارد.
شایان ذکر است که رسول جلالوند مدت کوتاهی است که این سمت را بر عهده گرفته است وی در گذشته در سال‌های 92-93-94 هم عهده‌دار این مسئولیت بوده است. در شرایطی که سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری خرم‌آباد در حوزه مدیریت در یک سال گذشته، سه مرتبه شاهد تغییر بوده است نمی‌توان انتظار کار خاصی در این حوزه در شهر را داشت.
جلالوند در شرایطی که هیچ‌کدام از مدیران شهری مربوطه حاضر به پاسخ‌گویی در این باره نبودند با اطلاع کامل از وضعیت درختان این منطقه، با دقت کامل، پاسخگوی یافته در این باره شد و قول برطرف کردن مشکلات این منطقه را هم به مردم داد.
 
فاطمه دارابی- پایگاه خبری یافته








فضای سبز تپه شهدا خرم‌آباد نیازمند توجه ویژه

توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 سروش 1399-02-24 10:07
نورپردازی به رنگ قرمز هم لارمه شب مثل یه لکه سیاه در شهر است به احترام خون شهدا با نور قرمز نوپردازی شود
نقل قول کردن
#2 جودکی 1399-02-24 11:46
تمام درختها و فضای سبز ورودی خرم‌آباد حدفاصل فرودگاه تا شقایق بدلیل عدم آبرسانی دارند خشک میشوند و از بین میروند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا